Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
PtrTool
Nyt medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. dec 2013, 20:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af PtrTool » 30. sep 2014, 19:09

Hej

Jeg har tidligere skrevet på forummet omkring mine bremser på min Golf 7:

Bilen hopper en smule og ryster lidt (i rattet) når jeg bremser ved 100km/t og højere. (jo hurtigere jo værre)
Hvis der er flere passagerer med i bilen og den dermed vejer mere - så mærkes det tydligere.
Jeg har en mistanke om at skiverne er skæve og/eller så er det hulnavene der kaster lidt.


Da bilen blev afleveret til reparation af den berømte revne i taget :o , så var der en mekaniker fra værkstedet som kørte en tur i bilen sammen med mig, og han kunne bekræfte at bilen ryster/hopper ved nedbremsninger.

Desværre afviser værkstedet at skifte skiverne på den 5 mrd. gamle bil som har kørt 7800km med den begrundelse af den ene skive mangler 0.005mm (5/1000 dele af en mm...) i skævhed for at ryge uden for tolerancen.

Udmålingen af skiver og nav er som følger:

Målte værdier for skiver
Venstre for 0,045mm
Højre for 0,035mm
Max er 0,05mm

Begge nav er målt til 0,01
Max er 0,02
Skiver og nav er inden for fabrikkens værdier og derfor ikke berettiget til udskiftning.

Bilen ryster ikke mindre selvom at de målte værdier er inden for tolerancerne...

Jeg har haft lånt 2 andre Golf 7 i værkstedsperioden (4 uger om at fikse taget), og de rystede overhovedet ikke - selv ved højere hastigheder end min begynder ved.

Da vi købte bilen var det med 4 års fabriksgaranti for at sikre at vi var dækket godt ind, men vi føler det direkte modsatte.
Forhandleren fortæller mig at om 2000km så er bremserne uden for garanti da man kun har 10000km på disse... og det gælder også hvis skiverne bliver mere skæve kan jeg forstå efter de 6mrd/10000km.

Kan det virkelig være rigtigt at en bil der er lavet til at køre mere end 200km/T begynder at ryste i styretøjet ved 100km og det så ligger inde for tolerancerne, det har jeg svært ved at tro...

Sagen ligger nu hos importøren men spørgsmålet er om at den skal videre til FDM.

Hilsen

En skuffet Golf 7 ejer.

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af LeVelsBech » 30. sep 2014, 19:25

Øv hvor er det bare træls at høre sådan en omgang.

Føler med dig - ikke at det hjælper på dit problem :roll:

Din næste bil bliver vel næppe en VW :?

Brugeravatar
qasq
Aktiv medlem
Indlæg: 1516
Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af qasq » 30. sep 2014, 19:39

Direkte til FDM, kør det som en reklamationssag frem for en garantisag.

Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Krog » 30. sep 2014, 19:47

qasq skrev:Direkte til FDM, kør det som en reklamationssag frem for en garantisag.
+1
Hvor er det bare en latterlig holdning, men desværre ikke første gang vi hører den historie.
Pus FDM på dem, de arrogante forhandlere skal sgu ikke slippe for deres ansvar.
De har jo ingen problemer med at modtage bestilling og betaling, det er straks værre når de skal yde lidt for pengene.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

Jan VJ
Medlem
Indlæg: 1104
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 7 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Jan VJ » 30. sep 2014, 19:50

Har du spurgt ham hvor det med at bremser kun er 10000 km står ? Det står så vidt jeg ved ikke i dansk garanti/reklamations lov.
Mvh Jan
2018 Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG

PtrTool
Nyt medlem
Indlæg: 168
Tilmeldt: 14. dec 2013, 20:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af PtrTool » 30. sep 2014, 19:59

Jeg ved heller ikke hvor de har de 10000km fra...
Jeg har allerede her til aften kontaktet FDM så der går et par dage før at jeg hører fra dem.

Brugeravatar
Andreas K
Aktiv medlem
Indlæg: 2390
Tilmeldt: 12. jun 2010, 12:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Andreas K » 30. sep 2014, 20:09

min mors Up! kører på 3. sæt skiver og klodser, allerede inden bilen havde rundet 20.000km. Det var også lidt en kamp sidste gang den rystede i bremserne.
Men jeg ved sku ikke om de har målt noget som helst (det tror jeg ikke umiddelbart).
Og de prøvede først med alle de forskellige "undskyldninger" for at de rystede.
"Bilen bruges måske for lidt" - øhh nej 12 mdr og 15000km var så tæt på hinanden
"Bilen bliver måske brugt for hårdt og bremserne kørt varme" - øhh nej, min mor på snart 60 år kører inde i byen og eller mellem kbh og nordsjælland til sommerhuset. og den lille pispotte med 60Hk er ikke nogen banebil :lol:
"Bilen har meget små og tynde skiver" - øhh har i udstyret den med for små bremser da ? og til info kan jeg fortælle min Lupo 3L har mindre og tyndere skiver og de dør da ikke hele tiden.

Det var lidt af snakken jeg havde med VW efter de egentlig ikke gad hjælpe anden gang bremserne var skæve/overflade ødelagt

Jeg ved ikke om det altid er skiverne der bliver skæve, eller om det muligvis er nogen på trædefladen på skiver, sådan så bremseeffekten ikke er ens over hele skiven. men ryster, det gør det sku !! og jeg syntes det er SÅ dybt useriøst at de ikke bare skifter lortet.... de har jo tydeligvis enten lavet lorte biler (hjul nav osv) eller simpelthen været for nærige med deres bremseleverandør og fået købt for dårlige skiver og klodser !
Jeg syntes det er så fucking skod hvordan de behandler kunderne med problemer. Og jeg har en ide om at det er slemmere herhjemme end så mange andre lande. blandt andet kan jeg læse på flere forums at Polo GTI, Ibiza Cupra osv med 180 hestes 1.4 tsi motorerne har fået forlænget motorgaranti i England til 5 år ?!?!

Og jeg nægter at tro på at VW ville forsætte med at sælge så mange biler hvis de i alle lande behandlede kunderne som herhjemme.

de 6mdr / 10.000km fik jeg også at vide med min mors Up! og også med min gamle Cupra, da jeg klagede over dækkene støjede som 4 døde hjullejer som gummiet var revnet mange steder på dækkene da bilen havde kørt 19.000km. der sagde Seat også at dæk og bremser kun havde 6mdr/10.000km garanti. så jeg skulle selv kontakte dæk fabrikanten... :roll:
Seat Leon ST 1.4 TSI 150hk ACT 17’
VW Move Up! 60hk 13’
VW Golf 2 Rallye Projekt 89’

Brugeravatar
Hovawart
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:51
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 23 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Hovawart » 30. sep 2014, 20:30

Jeg kan også melde mig på banen med en Up der har fået nye nav og skiver.

Reklamerede oprindeligt ved 15.000 km olieskift, men fik at vide at jeg kørte for lidt (8 mdr. gammel og 15.000 km). Reklamerede 2. gang ved 30.000 km service, men det blev noteret som "bremser hyler" og ikke udbedret. Da jeg skulle bruge bilen og der var 4 ugers ventetid på at de kunne se på det igen, fik de bilen ind ved 45.000 km hvor bilen næsten på dagen var 2 år gammel. Denne gang var jeg mere insisterende, selvom jeg fik snakken om for lidt kørsel! Værkstedet ringede 4 timer senere og sagde at nav og skiver skulle skiftes, men da bilen var 2 år og 14 dage var der kun kulance. Det var 70 % men regningen ville alligevel blive over kr. 8.000,- og det ville tage en ekstra dag at lave da de ikke havde dele hjemme.
Jeg har imidlertid 2 års ekstra garanti på bilen - det glemte de blot at undersøge inden de ringede.

Jeg fik heldigvis en rigtig fin behandling af en ny service-aspirant-gut fra SMC Gladsaxe da jeg kom forbi for at hente en lånebil. Han forklarede meget præcist hvad der var galt, hvordan det blev løst og at lånebilen var gratis. Der var ikke nogle dårlige undskyldninger eller udenomssnak, men helt præcis besked. Sjovt at ham der var i lærer som serviceleder, eller hvad det nu hedder, kunne give den bedste og mest professionelle behandling i SMC paladset.

Jeg endte med 1.299 kr. i samlet udgift.

Telefonen ringede med en kunde-tilfredshedsundersøgelse 7 dage senere... Christ de bliver ikke glade hos SMC over den feedback jeg gav.


Nu, 2 uger efter og 3.000 km ryster den værre end før - meget værre endda. Lang garanti begynder at vægte meget tungt i mine overvejelser omkring ny bil, der bliver mere og mere aktuelt i takt med at bilen ryster mere og mere.

Brugeravatar
Andreas K
Aktiv medlem
Indlæg: 2390
Tilmeldt: 12. jun 2010, 12:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Andreas K » 30. sep 2014, 20:35

problemet ligger jo i at hvis der kun ydes 6mdr/10.000km garanti på bremser, så er 4 års garanti på bilen jo ligemeget (jeg har også valgt at forlænge garantien på min mors)

Jeg spurgte ham hos VW om hvor de "købte" deres skiver henne siden de stolede så lidt på produktet. Det forstod han ikke helt hvad jeg mente med.
Jeg fortalte ham så at FTZ også sælger Org. Skiver til vw up, men de giver glædeligt 3 års garanti, altså 6 gange så lang tid som hos dem man har købt bilen hos...
Han havde ikke de store kommentarer, andet end at han ikke kunne udtale sig om deres vare fabrikanter. :|
Seat Leon ST 1.4 TSI 150hk ACT 17’
VW Move Up! 60hk 13’
VW Golf 2 Rallye Projekt 89’

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af JerrilD » 30. sep 2014, 20:43

Andreas K skrev:min mors Up! kører på 3. sæt skiver og klodser, allerede inden bilen havde rundet 20.000km. Det var også lidt en kamp sidste gang den rystede i bremserne.
Men jeg ved sku ikke om de har målt noget som helst (det tror jeg ikke umiddelbart).
Og de prøvede først med alle de forskellige "undskyldninger" for at de rystede.
"Bilen bruges måske for lidt" - øhh nej 12 mdr og 15000km var så tæt på hinanden
"Bilen bliver måske brugt for hårdt og bremserne kørt varme" - øhh nej, min mor på snart 60 år kører inde i byen og eller mellem kbh og nordsjælland til sommerhuset. og den lille pispotte med 60Hk er ikke nogen banebil :lol:
"Bilen har meget små og tynde skiver" - øhh har i udstyret den med for små bremser da ? og til info kan jeg fortælle min Lupo 3L har mindre og tyndere skiver og de dør da ikke hele tiden.

Det var lidt af snakken jeg havde med VW efter de egentlig ikke gad hjælpe anden gang bremserne var skæve/overflade ødelagt

Jeg ved ikke om det altid er skiverne der bliver skæve, eller om det muligvis er nogen på trædefladen på skiver, sådan så bremseeffekten ikke er ens over hele skiven. men ryster, det gør det sku !! og jeg syntes det er SÅ dybt useriøst at de ikke bare skifter lortet.... de har jo tydeligvis enten lavet lorte biler (hjul nav osv) eller simpelthen været for nærige med deres bremseleverandør og fået købt for dårlige skiver og klodser !
Jeg syntes det er så fucking skod hvordan de behandler kunderne med problemer. Og jeg har en ide om at det er slemmere herhjemme end så mange andre lande. blandt andet kan jeg læse på flere forums at Polo GTI, Ibiza Cupra osv med 180 hestes 1.4 tsi motorerne har fået forlænget motorgaranti i England til 5 år ?!?!

Og jeg nægter at tro på at VW ville forsætte med at sælge så mange biler hvis de i alle lande behandlede kunderne som herhjemme.

de 6mdr / 10.000km fik jeg også at vide med min mors Up! og også med min gamle Cupra, da jeg klagede over dækkene støjede som 4 døde hjullejer som gummiet var revnet mange steder på dækkene da bilen havde kørt 19.000km. der sagde Seat også at dæk og bremser kun havde 6mdr/10.000km garanti. så jeg skulle selv kontakte dæk fabrikanten... :roll:
Fik også den at vide at jeg kører for frisk og at bremserne er under demissioneret.....

Da jeg havde min aygo fra 2012 var jeg i østrig i den og lå og kørte op og ned af grossglocker bjergpas og fik bremserne sgu nogen tæsk(ned ad bakken)(der kom da røg fra dem) og der var sgu ikke det mindste skævhed i dem.

Og de er samme størrelse som på Citigo´en.....
Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Aeggos » 30. sep 2014, 20:44

Hvor er det bare fucking usselt at de ikke bare skifter lortet, man har købt en bil til 200-300+ tusinde og så vil de ikke skifte en latterlig skive til tusind kroner!!

Hvordan kan man som forretningsdrivende leve med at yde så ussel en service!?

Deres garanti er jo det rene lort, tænk at løbe fra sit ansvar på den måde.....

håber du tager det videre, fdm, forbrugerombudsmanden, bare giv den hele armen

Marcus
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Marcus » 30. sep 2014, 20:47

PtrTool skrev:.
Forhandleren fortæller mig at om 2000km så er bremserne uden for garanti da man kun har 10000km på disse...
En ting er om de 10.000 kilometers garanti er anført nogen steder - en anden ting er, at bilen, og dermed bremserne, stadig (?) er omfattet af reklamationsretten. Reklamationsretten gælder i to år på alle komponenter, også bremser. Det er klart at man ikke kan få skiftet bremser eller andre sliddele på reklamationen, såfremt de er slidt almindeligt, eksempelvis ved et bestemt km-tal eller hvis det skyldes dine forhold, eksempelvis forkert brug. Men hvis bremserne lider af en defekt og/eller slides hurtigere end hvad der måtte forventes så er det altså stadig omfattet af reklamationsretten - og så kan VW's garanti være nok så begrænset!

Jeg ville hurtigst muligt tage kontakt til FDM!

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Peder » 30. sep 2014, 22:23

Du skal ikke interessere dig for deres tolerancemål, det er ikke noget du skal forholde dig til.

Du skal blot konstatere at bilen ryster ved nedbremsning og så bede værkstedet udbedre.
Det er en fejl på bilen, og den skal laves. - Hvis ikke VW (eller SMC) vil dække, så skal forhandleren der har solgt dig bilen.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
MKay
Medlem
Indlæg: 540
Tilmeldt: 6. dec 2008, 16:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 13 times
Been thanked: 10 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af MKay » 1. okt 2014, 17:46

Har i prøvet at bremse? Det er jo kendt at på bremser der kun bliver brugt let forgår overfladen hurtigt.

Det er nok en udfordring at lave bremser, der kan bremse effektivt fra 200, men aldrig bliver brugt fra mere end 50.
Skoda Octavia 3

Brugeravatar
Andreas K
Aktiv medlem
Indlæg: 2390
Tilmeldt: 12. jun 2010, 12:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 14 times

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Andreas K » 1. okt 2014, 20:38

min mor er instrueret i at bremserne også skal bruges. og jeg syntes hun gør det rigtig godt med at blande hendes kørsel og bremsemønstre så der også bliver trådt lidt hårdt på midter pedalen i ny og næ.
men når forhandleren står og siger de sikkert er kørt over bæreevne og de er underdimensioneret kan nogle jo måske have svært ved at have lyst til at "udfordre" bremserne mere end højest nødvendigt :lol: :lol:

Men ja enig, alt det øko fis osv. for nok også flere og flere til at bremse mindre, motorbremse mere osv. og du har ret, de SKAL bruges !
men det bliver min mors i hvert fald. jeg kører også hendes bil fra tid til anden. men skiverne ser fine ud selv når de begynder at ryste.
Seat Leon ST 1.4 TSI 150hk ACT 17’
VW Move Up! 60hk 13’
VW Golf 2 Rallye Projekt 89’

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Vedr. Golf 7 bremse problematik.

Indlæg af Kinojserguru » 1. okt 2014, 20:39

Jeg havde lidt af samme problem med min lige fra dag 1 af, jeg kunne mærke lidt i pedalen ved svag bremsetryk under 50 km/t , jeg kørte til VW inden for den første uge og fik at vide at den bremsede OK ??
Jeg valgte at lave det selv :-)
Ved hjælp af måleur fandt jeg ud af at h baghjul slog 0.03 mm hvilket i min verden ikke er godt nok når de 3 andre ikke slog noget.
Jeg startede med at pille den lille skrue af som holder skiven fast til navet og så ellers dreje skiven en 1/5 omdr af gangen og så prøvekøre, da jeg havde været hele vejen rundt uden bedring kunne det jo ikke være skiven der var skæv, men navet. Af med skiven og måle navet, den slog 0.02 mm inde på den diameter, altså under VW's tolerance - af med navet og med på arbejde hvor jeg har adgang til en drejebænk. Efter dette "løb" navet som det skulle og det samme gjorde skiven da den blev monteret og der har ikke været noget siden her ca. 20.000 km efter.
Hvis ikke man har denne mulighed og kastet ligger inden for fabrikkens tolerancer bliver det nok lidt svært, men bilen skal naturligvis hverken ryste eller hoppe når der bremses, gør den det skal værkstedet indblandes - måske et andet værksted ?
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"