Skoda Octavia Combi 1,9Tdi DSG fra 2006 - nogen gode råd?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
esbenvb
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 28. sep 2014, 00:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Skoda Octavia Combi 1,9Tdi DSG fra 2006 - nogen gode råd?

Indlæg af esbenvb » 30. sep 2014, 22:11

Vi har kig på den her bil.
http://www.bilgaardenkbh.dk/listings.ph ... DSG&id=317

Er der nogen gode råd til den model, motortype osv. med henblik på hvad man evt. skal undersøge en ekstra gang inden man køber?

Vores kørselsbehov er nok ikke mere end 10.000 km om året, vi lever pt uden bil og tager cyklen eller toget de 7 km til/fra arbejde. I bilen ville vi - ud over småture med baby og til byggemarkeder osv - køre en del ture på ca 30 km hver vej til familie og en håndfuld årlige ture på 3-400 km hver vej til familie... Det kan heller ikke udelukkes at vi tager på bilferie på et tidspunkt.

Spørgsmålet er om det er hul i hovedet at købe en dieselbil til det formål, risikerer man at den soder til pga. nogle korte ture?

Det sikre valg ville nok være en bil med benzin, men kombinationen af stationcar og automatgear, som er 2 ting vi vægter højt, gør at der primært er dieselbiler at finde på brugtmarkedet - og når vi tilmed kigger på Skoda Octavia er diesel stort set den eneste mulighed brugt.

Jeg har ladet mig fortælle herinde, at 1.9 105HK motoren har et godt ry, er det noget der har betydning for om den kan holde til de kortere ture uden at blive sodet til, med dyre reparationer til følge?

På forhånd tak for svar!

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Skoda Octavia Combi 1,9Tdi DSG fra 2006 - nogen gode råd

Indlæg af ac242 » 30. sep 2014, 22:41

lyse sæder...... spurter i den modsatte retning. det turde jeg ikke :lol:

ellers vil jeg sige nej med de få kilometer.
den ikke har partikelfilter så grøn ejerafgift er høj.

men det bliver så heller ikke nemt at finde en tilsvarende størrelse bil i
benzin med automatgear.... jeg leder selv efter en og har næsten opgivet da mine krav også er fornuftig km/l og lav ejerafgift mit spænd er så lidt højere (op til 150.000kr)

min Octavia har gået 126000km på 8 år og den fik smæk når den var godt varmet op for at undgå den koksede til også røg diesel økonomien lissom fløjten, men den fejlede så aldrig noget udover en enkelt tilkoksning ved 62.000km som senere viste sig at være tandempumpen der var røget.

men egr ventilen blev da renset og den kørte lystigt 20000 km videre indtil fejlen blev fundet.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Skoda Octavia Combi 1,9Tdi DSG fra 2006 - nogen gode råd

Indlæg af mortenmol » 1. okt 2014, 01:22

Uden partikelfilter ser jeg ikke jeres KM som det store problem, 30 km hver vej er da en ok lang tur, hvor den når at blive varm.
Sålænge den en gang imellem får en over nakken på motorvejen skal det nok gå.
I kan evt. få den chippet og lukket EGR så er det problem ligesom ude af verden.

Jeg har selv en Land Rover med en V6 diesel uden partikelfilter som er chippet og har fået lukket EGR ventilen, den kører mange korte ture og så af og til længere ture på +250 km, der var ikke antydning af tilsodning sidst den var til service.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia Combi 1,9Tdi DSG fra 2006 - nogen gode råd

Indlæg af Uffe » 1. okt 2014, 06:10

Jeg har lige selv købt en lignende bil, og har følgende bemærkninger:

Kig efter rust hvor bagkofanger går ind ved bagskærme, de kan godt gnubbe mellem bagkofanger og karrosseri med rust til følge. Koster normalvis ikke alverden at få udbedret ( men fint at påpege ved prisforhandling).

Få udlæst fejl på bilen INDEN køb. Lige nu er årstiden hvor gløderørene skal til at i aktion igen, og de kan godt være døde. Koster ikke en formue at skifte, men er træls at mangle når det bliver koldt.

Tjek om alle ruder kører godt op og ned.

Kig til brændstoffilteret i bilen og tjek om tandempumpen er utæt - hvis den er utæt er der tydeligt olie i brændstoffilteret (kul sort filter).

Der er garanteret nogle fejlkoder lagret, læg dem ved tråden her så kan vi hjælpe med diagnose.

1.9tdi har stadig et godt ry, men det er som motorerne i 105hk udgaven har været udsat for flere havarier end de gl. 101/115/130/150hk udgaver. Den du ser på har ikke partikelfilter og har LAVERE risiko.

DSG har jeg ingen erfaring med og undlader at kommentere dette. Vil blot henvise til at service på DSG'en skal være overholdt, olieskift på denne er kritisk.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

esbenvb
Helt nyt medlem
Indlæg: 24
Tilmeldt: 28. sep 2014, 00:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia Combi 1,9Tdi DSG fra 2006 - nogen gode råd

Indlæg af esbenvb » 2. okt 2014, 15:16

1000 tak for jeres råd!

Jeg tror vi fortsætter biljagten men udvider mere end octavia stationcar, da de næsten alle er på diesel...

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"