Side 2 af 4

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 17. nov 2018, 20:19
af Nikkelsen
Jeg er faktisk enig i de røde lygter, de kommer på. Måske de skal tones let, lidt ala kirschrot på VW lygter..?


ENDELIG sker der lidt! Bilen er transporteret til Hjørring, så projektet er hermed i gang :)
Billede

Planen er at motoren bliver pillet ud snarest, så vi kan se hvordan det står til. Alt efter hvordan den ser ud, bliver blokken kørt til cylinderservice for at blive honet og få nye stempler.

Der kommer nye dyser i. Vi snakkede kort om hvilke... Der sidder jo RS4 i nu, hvor spraypattern ikke er optimalt. Peter fra Bakkely Auto snakkede om modificerede S3 dyser fra grækenland, der lyder spændene - de skulle være gode for 600HK. Alternativt er der RS3 8V dyser fra AKS, der også skulle være fine til 600HK https://www.akstuning.co.uk/fueling/515 ... ea113.html

Der bliver skiftet taktkæde når motoren alligevel er ude. Ny camfollower selvfølgelig. Haldex service.

Snakken gik også kort på turbo... Jeg har svært ved at finde ud af om jeg skal "nedgradere" til en TTE480+.
På den ene side er en stor turbo mega fedt, især effekten på toppen og lyden når den spooler. Omvendt set skal bilen køres i til hverdag, så momentet der kommer tidligere kunne være fedt - specielt med 4x4, hvor den virkelig kan udnytte det. Decisions, decisions...

Tråden bliver opdateret med billeder løbende ;)

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 19. nov 2018, 18:25
af Kronborg
Godt at se den er kommet i gode hænder hos Peter, det skal nok blive godt.
Jeg stemmer dog for at du holder nallerne fra af "nedgradere" turbo :D

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 19. nov 2018, 19:25
af Kevinff
Når det er en daily driver havde jeg uden at tøve nedgraderet turbo. Ik om jeg gad mega lang spool op tider på en hverdags bil.

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 12. jan 2019, 11:19
af Pacs
Hey

er bilen kommet ud og køre igen ? :)

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 25. jan 2019, 21:27
af Nikkelsen
Det hele tager noget længere end forventet, bilen kører stadig ikke.

Blokken har været ved cylinderservice i over en måned - og jeg aner desværre stadig ikke hvordan det står til med den, så jeg er ved at være noget irriteret og utålmodig. Havde forventet den var på vejen inden 2019.

I forhold til turbo kører jeg videre med Precision 5558. Synes ikke spool tiden er så slem - og så lyder en større turbo der spooler bare pisse fedt ;) Der skulle have været lidt olie i den, så den bliver også tjekket og evt renoveret.

Hvem ville I få til at køre den ind? Jeg tænker umiddelbart RH er det bedste valg :ugeek:

Billede

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 25. jan 2019, 23:26
af Nicklossi
Haha!
Hvis ikke man lægger mærke til den grå lift, så ligner det at du bare har hængt den op i loftet med lidt wire og trisser 😂😂

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 26. jan 2019, 11:39
af mathiasvn
RH er vældig dygtige folk!
Tror dog mest det er et spørgsmål om hvilken religion man er til Landberg er også en yderst dygtig mand :D
Ved ikke om du nogensinde fik svar på de skrammer du lavede på dine forlygter? Det er jo plastik så det kan vandslibes ned og poleres op.. eller give det en gang klarlak, igen handler det om hvem man spærger :)
Mega fedt setup og lækker bil!
Håber på at se den en dag, så hvis du kommer vestpå giver du lige besked ;)

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 29. jan 2019, 20:50
af Lowrider
Jeg vil Evt. prøve og kontakte Claus møller ved Bosch i sæby, han er pisse dygtig og har kørt en del vilde biler ind og her snakker vi 600-1000+hk.
Har fået chippet min egen golf 6 gtd og kender ham også, så kan godt sætte dig i kontakt med ham hvis du er interesseret.

Men Rh er også dygtige og har rigtig mange år i gamet

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 31. jan 2019, 23:38
af Pacs
jeg ville give kk et kald nu du er fra vest jylland

http://kk-autoteknik.dk/

Jeg ved ikke om han er stærk i den 2.0 Tfsi men det kan han vel svare på

Der er dog lavet en del vr6/R32 turbo og biturbo biler hos ham og deres værksted har en del maskine til motor rep så det er ikke bare et tunings jeg putter en fil i forretning

plus de har et 4x4 felt der er god for +1000hk

Måske kan du gå revo/Apr vejen..

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 10. feb 2019, 20:47
af Nikkelsen
Dårlige nyheder fra cylinderservice - blokken er død. Det ser mildest talt ikke for godt ud. Har heldigvis allerede fundet en ny blok, der er på vej fra djævleæøen ;)
Billede

Billede

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 10. feb 2019, 20:52
af Nikkelsen
mathiasvn skrev:
26. jan 2019, 11:39
RH er vældig dygtige folk!
Tror dog mest det er et spørgsmål om hvilken religion man er til Landberg er også en yderst dygtig mand :D
Ved ikke om du nogensinde fik svar på de skrammer du lavede på dine forlygter? Det er jo plastik så det kan vandslibes ned og poleres op.. eller give det en gang klarlak, igen handler det om hvem man spærger :)
Mega fedt setup og lækker bil!
Håber på at se den en dag, så hvis du kommer vestpå giver du lige besked ;)
Ingen tvivl om Landberg er dygtig, men jeg mener ikke han kører denne slags tuningsprojekter ind længere
Lowrider skrev:
29. jan 2019, 20:50
Jeg vil Evt. prøve og kontakte Claus møller ved Bosch i sæby, han er pisse dygtig og har kørt en del vilde biler ind og her snakker vi 600-1000+hk.
Har fået chippet min egen golf 6 gtd og kender ham også, så kan godt sætte dig i kontakt med ham hvis du er interesseret.

Men Rh er også dygtige og har rigtig mange år i gamet
Også en mulighed! Den skriver jeg lige bag øret
Pacs skrev:
31. jan 2019, 23:38
jeg ville give kk et kald nu du er fra vest jylland

http://kk-autoteknik.dk/

Jeg ved ikke om han er stærk i den 2.0 Tfsi men det kan han vel svare på

Der er dog lavet en del vr6/R32 turbo og biturbo biler hos ham og deres værksted har en del maskine til motor rep så det er ikke bare et tunings jeg putter en fil i forretning

plus de har et 4x4 felt der er god for +1000hk

Måske kan du gå revo/Apr vejen..
Jeg havde også en bekendt der anbefalede KK, der fik sin G4 kørt ind der - de skulle også være rigtig dygtige.

Revo eller APR bliver det ikke - jeg har kørt med Revo i mange år, men jeg synes en opsætning som denne skal køres ind med custom software :)

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 14. feb 2019, 11:57
af jeppebc
Æv mht blokken, havde Peter ikke en på lager? Det havde været nemmere, eller det ændrer selvfølgelig ikke det store hvis den alligevel sendes direkte til cylinderservice :)

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 19. feb 2019, 21:39
af Nikkelsen
Ham fra sjælland der skulle sende mig en blok, er åbenbart ikke interesseret i at sælge alligevel. Jøses jeg får lange løg...
Hvis I kender en, der har en blok til salg, hører jeg gerne fra jer asap

Billede
jeppebc skrev:
14. feb 2019, 11:57
Æv mht blokken, havde Peter ikke en på lager? Det havde været nemmere, eller det ændrer selvfølgelig ikke det store hvis den alligevel sendes direkte til cylinderservice :)
Nej, han har desværre ikke flere :cry:

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 19. feb 2019, 21:48
af m power
Er det en rå blok du mangler, eller komplet med tap/stempler ?
En 2.0 tfsi blok (200hk) skulle være magen til en cupra blok.

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 19. feb 2019, 21:56
af Nikkelsen
m power skrev:
19. feb 2019, 21:48
Er det en rå blok du mangler, eller komplet med tap/stempler ?
En 2.0 tfsi blok (200hk) skulle være magen til en cupra blok.
Bare en rå blok - jeg har stænger osv.

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 19. feb 2019, 22:59
af m power
Ok.
Har sendt en pm til dig

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 28. feb 2019, 22:28
af Nikkelsen
Er så småt ved at nå et punkt, hvor de kan komme i gang med at samle blokken hos cylinderservice. Tak til m power for levering af blok, vi skrives lige ved i forhold til det praktiske ;)

Jeg troede cylinderservice kunne levere stempler, men det kan de ikke til den ønskede effekt - så jeg er på udkig efter et sæt stempler.

Jeg har kigget på Wössner https://www.akstuning.co.uk/engine-comp ... _tfsi-83mm
De skulle være i god kvalitet. Nogen erfaringer eller indvendinger - og burde 9.8:1 kompression ikke være fint, eller skal det være anderledes med større turbo?

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 24. mar 2019, 18:25
af Nikkelsen
Så er der stempler på vej fra England, valget endte på et sæt Mahle PowerPak Plus i M142med 9.3:1 kompression https://shop.marmotorsport.com/mahle-mo ... 3155-p.asp De skulle ankomme i starten af næste uge, så cylinderservice kan begynde at samle blokken.

Cylinderservice nævnte at krumtappen ikke så for god ud, hvilket de mente skyldes oliepumpen. Krumtappen bliver slebet og nye lejer kommer ligeledes i. Min mekaniker mente, at den har kørt med for hæjt olietryk grundet 1.8t oliepumpe konverteringen - der skulle bruges et eller andet fra en TT RS, som også bliver ordnet.

Dyser er også på plads, det bliver et sæt fra Grækenland der skulle være god for 600+ HK med godt spraypattern til TFSI. http://www.dynodrome.gr/?product=tfsi-6 ... -injectors

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 22. maj 2019, 06:05
af larslyn
hvor langt er du nået?

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 26. maj 2019, 23:46
af Nikkelsen
larslyn skrev:
22. maj 2019, 06:05
hvor langt er du nået?
Der er sket lidt og det nærmer sig en kørende bil igen - men for fanden hvor har det taget lang tid. Ikke det fedeste, når man er Danmarks mest utålmodig mand og det hele helst skulle ske NU :lol:

Blokken ankom til Midtjysk Cylinder Service for et godt stykke tid siden. Her blev det opdaget, at blokken var færdig... På jagt efter en ny, hvor m power heldigvis havde en rigtig fin som han var så flink at levere til cylinder service.

Herefter blev jeg gjort opmærksom på, at de ikke kan levere stempler til den ønskede effekt. På jagt efter et sæt stempler, hvor det blev til et sæt Mahle M142 jeg kun kunne finde i England. Disse blev endelig leveret til ECS, hvorefter de så fandt ud af de ikke kunne skaffe nye lejer til motoren alligevel...

På jagt efter nye lejer, hvor det igen kun var i UK jeg kunnde finde dem. Et sæt Mahle VP2 blev det til, hvorefter jeg betalte fragt fra UK og ventede igen på de blev leveret.

Disse blev leveret og alt var fint - indtil de ringede og nævnte, at bøsningerne i IE stængerne ikke var for gode som så også skulle skiftes. På jagt efter sådan et sæt, hvilket viste sig at være en kamp uden lige... Havde kontakt til samtlige IE forhandlere jeg kunne finde, uden held. Forsøgte også at kontakte IE både i EU og US uden svar.

Jeg var ved at være ret irritteret, da problemet med bøsningerne allerede var nævnt fra Viborg Cylinder Service (blokken blev flyttet til Esbjerg afdelingen, da Viborg er ved at flytte lokaler). Havde nævnt dette, men de mente det var ok... Så at sige jeg var lettere irrriteret, er en underdrivelse :roll:
Det lykkedes dog at få dem lavet hos ECS, så blokken er færdig.

Kanon flot stykke arbejde de har lavet, selvom der har været udfordringer og irritationer undervejs. Prisen var også OK.

Blokken ankommet.
Billede


Jeg havde problemer med gearskift ved 8k RPM, hvor det var som om den ikke ville koble ud og "hang" selvom pedalen er i bund. Det skulle være et typisk problem med Sachs enkeltmasse løsninger til TFSI. Udover det, var der absolut ingen problemer med koblingen - gled aldrig og var nogenlunde kørbar til dagligdagen.

Den så også ud til at have levet et hårdt liv, så der kommer en ny i. Afventer hvornår Kim fra vagtuning kan få dem hjem, hvor der kommer en RTS Twin Plate med SMF i. Den er rated til cirka 600nm, men flere har testet den med højere også.

Den gamle kobling:
Billede

Billede

Sidst men ikke mindst er der kommer lidt nye dele til den.
Billede

Den får den HELT store tur så jeg ved den er 100% i orden. En opsummering på hvad der bliver lavet (hvis jeg husker det hele):

- Mahle PowerPak Plus M142 9,3:1 stempler
- Nye bøsninger i IE Tuscan stængerne
- Mahle VP2 lejer i hele motoren
- Ny blok med honing
- Polering af krumtap
- Knastkæde
- Tandrem
- Dynodrome stage 2 dyser
- Haldex service
- Service
- Renoveret Precision 5558
- RTS kobling og enkeltmasse svinghjul
- Slavecylinder
- Nyt luftfilter
- Indsugning/ventil rens
- Ny software (bliver med al sandsynlighed RH. Ville gerne have R-tech i UK, men afstanden er en udfordring..)

Jeg mener at det var det hele. Jeg har overvejet methanol nu jeg alligevel er i gang, men der er lidt delte meninger om det, så tror jeg afventer.

En anden ting jeg kraftigt har overvejet, er at droppe bestilingen af kobling og så få DSG i den i stedet. Nogen der har forsøgt sig med en DQ500 ombygning, der har en idé om hvor svært (dyrt) det er?

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 27. maj 2019, 23:38
af Pacs
Godt at se der sker lidt

Det er altid nedtur når ens bil bare holder og glor

Hvis du vil ha WMI kan du ligeså godt få lavet det med det samme når det er skilt af og du alligevel skal ha en ny fil i

DQ500 koster kassen men du kan få en brugt her til 4000€ :mrgreen:

https://www.bar-tek-tuning.com/dq500dsggetriebers3

så tænker jeg bare at der også skal tilpasses lidt bagefter den er kommet på.

Måske en alm. DSG kasse fra en golf 6R med golf 7 koblinger i kunne være billigere...

R-Tech er kongerne vedr. 2.0 Tfsi men der er meget langt derover og de har pææænt travlt altid

Alternativet kan være https://mtr-performance.de/

De har også ok styr på det

Det kniber lidt med eksperter på speciel løsninger på 2.0 Tfsi

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 28. maj 2019, 21:28
af Bandit
Er DQ500 ikke den der ligger i T5 fra 2009->?
Hvis ja, burde den da være til at finde til fornuftige priser. Selve gearkassen går jo sjældent, men de har en svaghed ved strålerne til trækakslerne.

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 2. jun 2019, 11:19
af Nikkelsen
Pacs skrev:
27. maj 2019, 23:38
Godt at se der sker lidt

Det er altid nedtur når ens bil bare holder og glor

Hvis du vil ha WMI kan du ligeså godt få lavet det med det samme når det er skilt af og du alligevel skal ha en ny fil i

DQ500 koster kassen men du kan få en brugt her til 4000€ :mrgreen:

https://www.bar-tek-tuning.com/dq500dsggetriebers3

så tænker jeg bare at der også skal tilpasses lidt bagefter den er kommet på.

Måske en alm. DSG kasse fra en golf 6R med golf 7 koblinger i kunne være billigere...

R-Tech er kongerne vedr. 2.0 Tfsi men der er meget langt derover og de har pææænt travlt altid

Alternativet kan være https://mtr-performance.de/

De har også ok styr på det

Det kniber lidt med eksperter på speciel løsninger på 2.0 Tfsi
Jeps, tiden går langsomt når den holder stille!

Jeg har brugt de sidste par dage på at læse lidt om det - en DQ500 kan købes til cirka 15.000 på eBay med garanti, hvilket jeg faktisk ikke synes er slemt. Jeg må dog erkende, at med en DSG løsning vil jeg endnu en gang komme til at vente længere da der er lidt arbejde i det... Så har besluttet at køre videre med manuel indtil videre. Vi må se om det så skal være et vinterprojekt i stedet :) Hvis det endelig skal være, vil jeg have en DQ500 - mener ikke der er andre Cupra 1P i Danmarrk med quattro og DQ500., så dét synes jeg kunne være fedt.

Jeps, de er enormt dygtige hvilket er grunden til jeg godt ville ha' dem. Turen på 14-15 timer er dog lige lang nok. MTR tager 6 timer, så det kunne faktisk godt være en mulighed.

Ideelt set vil jeg gerne kunne skifte mellem to maps - et hverdags program med 3-400 HK og et sjovt map med 500+, crackle, no lift shift og rullende anti lag. Hvis det kunne kombineres med et elektrronisk spjæld i udstødning der automatisk åbnede efter map, kunne det være kanont... Men aner ikke om det er muligt. Der sidder vakuum styret ventil på min BCS udstødning i dag, der ikke skulle være fantastisk med lidt knald ud af udstødningen.
Bandit skrev:
28. maj 2019, 21:28
Er DQ500 ikke den der ligger i T5 fra 2009->?
Hvis ja, burde den da være til at finde til fornuftige priser. Selve gearkassen går jo sjældent, men de har en svaghed ved strålerne til trækakslerne.
Den ligger nemlig også i Tiguan kan jeg se, så priserne er faktisk ikke slemme synes jeg. 14-15k med garanti i Deutschland.

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 2. jun 2019, 11:21
af Nikkelsen
Forlygterne havde lidt småskrammer efter øjenskyggerne blev pillet af, så der er indkøbt et sæt fabriksnye originale lygter der kommer på.

Billede

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 3. jun 2019, 16:17
af Pacs
Hov kom lige i tanke om at JVK har fået forhandling af dynodrome fortalte han mig forleden

Deres filer skulle være gode og deres dsg helt uhyggelige gode

De køre golf 6R med op til 700 nm på standart koblinger hvilket jeg ikke selv troede var muligt..

Jeg har altid hørt max 600 nm og så var den pænt hårdt spændt for

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 3. jun 2019, 22:19
af Nikkelsen
Pacs skrev:
3. jun 2019, 16:17
Hov kom lige i tanke om at JVK har fået forhandling af dynodrome fortalte han mig forleden

Deres filer skulle være gode og deres dsg helt uhyggelige gode

De køre golf 6R med op til 700 nm på standart koblinger hvilket jeg ikke selv troede var muligt..

Jeg har altid hørt max 600 nm og så var den pænt hårdt spændt for
Også så han kan lave software på motor? Det kunne være fedt, de har satme lavet vilde maskiner gennem tiden!

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 4. jun 2019, 10:01
af Pacs
Nikkelsen skrev:
3. jun 2019, 22:19
Pacs skrev:
3. jun 2019, 16:17
Hov kom lige i tanke om at JVK har fået forhandling af dynodrome fortalte han mig forleden

Deres filer skulle være gode og deres dsg helt uhyggelige gode

De køre golf 6R med op til 700 nm på standart koblinger hvilket jeg ikke selv troede var muligt..

Jeg har altid hørt max 600 nm og så var den pænt hårdt spændt for
Også så han kan lave software på motor? Det kunne være fedt, de har satme lavet vilde maskiner gennem tiden!
Det var sådan jeg forstod det at han kunne

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 11. jun 2019, 11:56
af Nikkelsen
Pacs skrev:
4. jun 2019, 10:01
Nikkelsen skrev:
3. jun 2019, 22:19
Pacs skrev:
3. jun 2019, 16:17
Hov kom lige i tanke om at JVK har fået forhandling af dynodrome fortalte han mig forleden

Deres filer skulle være gode og deres dsg helt uhyggelige gode

De køre golf 6R med op til 700 nm på standart koblinger hvilket jeg ikke selv troede var muligt..

Jeg har altid hørt max 600 nm og så var den pænt hårdt spændt for
Også så han kan lave software på motor? Det kunne være fedt, de har satme lavet vilde maskiner gennem tiden!
Det var sådan jeg forstod det at han kunne
Jeg har lige snakket med JVK, han kan godt lave Dynodrome software - tak for tippet :) Så det kommer på.


Kim fra vagtuning har lige svaret at koblingen er på vej fra UK, så nu nærmer det sig en kørende bil igen - den skal sådan set bare samles. Jeg er dog stadig i tvivl om jeg lige så godt kan få WMI i når jeg er i gang, og om det er det værd eller nødvendigt.

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 15. jun 2019, 18:28
af Kronborg
Jeg havde også hoppet på dynodrome vognen mht. software.

Hvis du beslutter dig for noget DQ500, så tag fat i Andreas Teufner, han burde kunne levere et komplet kit som passer lige på.

Har selv købt MQ500 kit og en hulens masse andre ting til min A3 3.2.

Re: Seat Leon Cupra 1P - 4x4, Precision 5558

: 26. jun 2019, 18:40
af Pacs
Nikkelsen skrev:
11. jun 2019, 11:56
Pacs skrev:
4. jun 2019, 10:01
Nikkelsen skrev:
3. jun 2019, 22:19


Også så han kan lave software på motor? Det kunne være fedt, de har satme lavet vilde maskiner gennem tiden!
Det var sådan jeg forstod det at han kunne
Jeg har lige snakket med JVK, han kan godt lave Dynodrome software - tak for tippet :) Så det kommer på.


Kim fra vagtuning har lige svaret at koblingen er på vej fra UK, så nu nærmer det sig en kørende bil igen - den skal sådan set bare samles. Jeg er dog stadig i tvivl om jeg lige så godt kan få WMI i når jeg er i gang, og om det er det værd eller nødvendigt.
Selv tak :)

Vedr wmi så ser jeg en fordel mere end blot køling og lidt hk

Det renser også alt det carbon disse motorer er kendt for at opbygge i indsugningen hvis dysen sidder rigtigt :mrgreen:

et kit koster ik ret meget og når du alligevel skal betale for SW så gør det nok ik det store hvis de lige skal kode det med og alt er skilt af så montering er også noget nemmere