Audi S3 8L Projekt
Forumregler
Værkstedet - Storeprojekter > Tilføjelse til de generelle regler
Nye emner skal indholde billeder på det tidspunkt emnet oprettes
Værkstedet - Storeprojekter > Tilføjelse til de generelle regler
Nye emner skal indholde billeder på det tidspunkt emnet oprettes
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Audi S3 8L Projekt
Jeg købte mig en Audi S3 fra 99’ sidste år, og efterhånden vil jeg mene at der bliver lavet nok til at kunne kalde det et ”projekt” så here goes…
Den er importeret til DK af en af de tidligere ejere, og har utrolig nok fuld service bog.
Da jeg købte den var det med lidt småskavanker: fløjtende turbo og revnet forrude.
Bilen er købt med chip (265hk skulle være almindeligt for stg.1) og den har Milltek fra katalysatoren og bagud.
Forruden blev skiftet med det samme, og motoren fik også ny olie.
Bilen kørte fint hele sommeren og efteråret sidste år, dog stadig med en turbo som sang en smule. Lige før julen hev jeg tændrørene ud for at kontrollere om alt var ok – det var det ikke.
Desværre havde jeg ikke tid til at lave noget på bilen henover julen, men jeg skulle heller ikke køre i den (andet end hjem), så jeg ville vente med at undersøge det, til jeg skulle forbi mine forældre igen, hvor der er værksted med ok plads.
Et par uger efter nytår var jeg på vej derover igen, og var klar til at grave lidt dybere, men så nemt skulle det ikke gå. Lige da jeg kører af motorvejsafkørslen ved Kolding går den ned og køre på 3 cylindre. Jeg håber selvfølgelig på en død tændspole, men efter at have sat den af ved den lokale mekaniker får jeg svaret: Ingen kompression på cyl. #4.
Nåh, det blev så ikke en quick fix, men en dyr lektie i stedet.
Jeg startede med at tage topstykket af, og håbede på en død toppakning, men den så rigtig fin ud, og endnu mere underligt, så så cylinder 4 også rigtig fin ud oppefra. Det gjorde de faktisk alle sammen.
Men der var ikke andet for end at grave lidt dybere, og da jeg fik stemplet ud var der ingen tvivl om hvad der var årsag til manglende kompression. Der var ikke meget bevægelse i de ringe…
Så der måtte nyt stempel, ringe og lejer på cyl.4 og nye indsprøjtnings dyser på alle cylindre, så det ikke sker igen. Cylinderen var utrolig nok ikke skadet, og der var ingen kant i toppen af foringen, så den fik bare en grundig rengøring.
Hele sumpen og oliesien blev renset og rengjort, og alle ventiler blev taget ud af topstykket, så de kunne få fjernet opbygget koks og få nye ventilstamme pakninger. Ventilsæderne så nogenlunde ud, og efter et meget!! let slib og grundig rengøring, blev hver forbrændingskammer testet med en sjat benzin.
Jeg ville skifte turboen, nu jeg alligevel havde pladsen til det, så jeg bestilte en ny CHRA. Jeg valgte en rekonditioneret CHRA, men det viste sig at turboen der sad på bilen ikke havde helt samme dimensioner som originalt. Så den blev sendt tilbage igen.
Så i stedet bestilte jeg en komplet ny turbo med anden kompressor hjul (45/56) – jeg mener de kaldes K04-K06, men kan ikke umiddelbart se om hjulet stammer fra en anden original turbo, eller om det laves specielt til K04 upgrade. Uanset, så skulle den kunne flowe lidt mere ☺
For at holde et ekstra godt øje med blandingen, installerede jeg også et Innovate Wideband ur, men har desværre endnu ikke fundet den perfekte placering til det endnu.
Det tog lidt tid med et par forlængede weekender i værkstedet at få den kørende igen, og der blev blandt andet skiftet:
Stempel, stempelringe, lejer, toppakning, tandrem strammer og medløberhjul, vandpumpe, kileremstrammer, turbo, dyser, benzinfilter, ventilstamme pakninger + diverse andre småting.
Efter alt var samlet og spændt til moment fik den en god lang køretur, og alt ser nu ud til at være i fineste orden.
Den er importeret til DK af en af de tidligere ejere, og har utrolig nok fuld service bog.
Da jeg købte den var det med lidt småskavanker: fløjtende turbo og revnet forrude.
Bilen er købt med chip (265hk skulle være almindeligt for stg.1) og den har Milltek fra katalysatoren og bagud.
Forruden blev skiftet med det samme, og motoren fik også ny olie.
Bilen kørte fint hele sommeren og efteråret sidste år, dog stadig med en turbo som sang en smule. Lige før julen hev jeg tændrørene ud for at kontrollere om alt var ok – det var det ikke.
Desværre havde jeg ikke tid til at lave noget på bilen henover julen, men jeg skulle heller ikke køre i den (andet end hjem), så jeg ville vente med at undersøge det, til jeg skulle forbi mine forældre igen, hvor der er værksted med ok plads.
Et par uger efter nytår var jeg på vej derover igen, og var klar til at grave lidt dybere, men så nemt skulle det ikke gå. Lige da jeg kører af motorvejsafkørslen ved Kolding går den ned og køre på 3 cylindre. Jeg håber selvfølgelig på en død tændspole, men efter at have sat den af ved den lokale mekaniker får jeg svaret: Ingen kompression på cyl. #4.
Nåh, det blev så ikke en quick fix, men en dyr lektie i stedet.
Jeg startede med at tage topstykket af, og håbede på en død toppakning, men den så rigtig fin ud, og endnu mere underligt, så så cylinder 4 også rigtig fin ud oppefra. Det gjorde de faktisk alle sammen.
Men der var ikke andet for end at grave lidt dybere, og da jeg fik stemplet ud var der ingen tvivl om hvad der var årsag til manglende kompression. Der var ikke meget bevægelse i de ringe…
Så der måtte nyt stempel, ringe og lejer på cyl.4 og nye indsprøjtnings dyser på alle cylindre, så det ikke sker igen. Cylinderen var utrolig nok ikke skadet, og der var ingen kant i toppen af foringen, så den fik bare en grundig rengøring.
Hele sumpen og oliesien blev renset og rengjort, og alle ventiler blev taget ud af topstykket, så de kunne få fjernet opbygget koks og få nye ventilstamme pakninger. Ventilsæderne så nogenlunde ud, og efter et meget!! let slib og grundig rengøring, blev hver forbrændingskammer testet med en sjat benzin.
Jeg ville skifte turboen, nu jeg alligevel havde pladsen til det, så jeg bestilte en ny CHRA. Jeg valgte en rekonditioneret CHRA, men det viste sig at turboen der sad på bilen ikke havde helt samme dimensioner som originalt. Så den blev sendt tilbage igen.
Så i stedet bestilte jeg en komplet ny turbo med anden kompressor hjul (45/56) – jeg mener de kaldes K04-K06, men kan ikke umiddelbart se om hjulet stammer fra en anden original turbo, eller om det laves specielt til K04 upgrade. Uanset, så skulle den kunne flowe lidt mere ☺
For at holde et ekstra godt øje med blandingen, installerede jeg også et Innovate Wideband ur, men har desværre endnu ikke fundet den perfekte placering til det endnu.
Det tog lidt tid med et par forlængede weekender i værkstedet at få den kørende igen, og der blev blandt andet skiftet:
Stempel, stempelringe, lejer, toppakning, tandrem strammer og medløberhjul, vandpumpe, kileremstrammer, turbo, dyser, benzinfilter, ventilstamme pakninger + diverse andre småting.
Efter alt var samlet og spændt til moment fik den en god lang køretur, og alt ser nu ud til at være i fineste orden.
Seat Altea 1.6 2006
-
- Medlem
- Indlæg: 879
- Tilmeldt: 24. aug 2009, 23:31
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi S3 8L Projekt
Jeg ville nok rette min bekymring mod mappet i styreboxen hvis andet åbenlyst ikke har vist sig.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Audi S3 8L Projekt
Ville det ikke gide udslag på alle cylindre? Farven ser fin ud på tændrørene nu. Blandingen er også fin, men jeg er ikke sikker på at man vil kunne se hvis bare én cyl er mager.Silver skrev:Jeg ville nok rette min bekymring mod mappet i styreboxen hvis andet åbenlyst ikke har vist sig.
Seat Altea 1.6 2006
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Audi S3 8L Projekt
Planen lige nu er at holde den kørende og få skiftet hvad der er slidt. Den har kørt 320.000km, så der er da lidt der trænger til en udskiftning.Kevinff skrev:Hvad er planen med den?
Jeg har købt et nyt instrumentbræt, da det eksisterende er skadet af noget epoxy lim oppe ved ruden i højre side - måske en mislykket reparation. Så har jeg også 4 18" BBS CH liggende, men det bliver nok desværre til foråret næste år at de kommer på. En ny benzinpumpe har jeg også erhvervet mig, så jeg er sikker på at den er top notch!
Måske der skal hives lidt flere kilowatt ud af den, men det bliver først når jeg er sikker på at alt fungerer som det bør
Seat Altea 1.6 2006
-
- Medlem
- Indlæg: 879
- Tilmeldt: 24. aug 2009, 23:31
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Audi S3 8L Projekt
Tjek lidt tændrør, evt lige efter den er luftet lidt. Det ser bare mærkeligt ud, men ja det kan jo være en defekt dyse som du klogt nok har skiftet.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Audi S3 8L Projekt
Den gamle turbo havde snasket hele indsugningen og intercoolere til i olie, så de fik lige en grundig vask tidligere på sommeren! Røret over motoren rensede jeg da turboen blev skiftet, og det var heldigvis stadig rent.
Seat Altea 1.6 2006
- S3-T
- Medlem
- Indlæg: 972
- Tilmeldt: 14. sep 2008, 20:04
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Audi S3 8L Projekt
Ellers har jeg 2 nyere kølere
Audi S3 Powered http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=22192 // Video: https://vimeo.com/55160810
VW Golf 2 Syncro - Projekt G60 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=73420
Audi A3 8V S-Line TFSI S-Tronic Udstyrs bombe
Citroën HY 1974 http://www.grojuice.dk
Wörthersee Treffen - 2013 - 2014 - 2015
M.I.V.W Event Holland - 2012 - 2014 - 2015
VW Golf 2 Syncro - Projekt G60 http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=23&t=73420
Audi A3 8V S-Line TFSI S-Tronic Udstyrs bombe
Citroën HY 1974 http://www.grojuice.dk
Wörthersee Treffen - 2013 - 2014 - 2015
M.I.V.W Event Holland - 2012 - 2014 - 2015
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 69
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:34
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Glostrup
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Audi S3 8L Projekt
Heh, fristende! Men de skal helst udskiftes med noget størreS3-T skrev:Ellers har jeg 2 nyere kølere
Seat Altea 1.6 2006