2013 Passat Start/Stop modul

Her kan postes guider og tech-info. Ens indlæg kræver godkendelse af enten moderator eller admin for det bliver vist.
Besvar
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4660
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af HansH » 12. jun 2016, 16:00

Denne guide fortæller hvordan man "permanent" kan deaktivere S/S i en Passat B7.
Da installationen af løsningen er meget enkel, er det tæt på at denne artikel udvander definitionen af "guide".. :)
Så Det handler nok egentlig mest om at fortælle at løsningen findes.

Snap1_50.jpg
Snap1_50.jpg (13.46 KiB) Vist 3743 gange
Baggrund
Min Passat B7 er udstyret med S/S.
Hvis man (som jeg) synes at det er noget fis, så slår man det fra med knappen ved gearvælgeren straks efter start.
Hvis man altså husker det.
Ellers bliver man mindet om det, når den går ud ved det første kryds.
Så mumler man nogle ting og slår det fra dér.
Desværre "glemmer" bilen at man har slået det fra, så det hele gentager sig så snart bilen har været stoppet.

Teknikken
På nyere platforme kan man kode sig ud af det, ved at ændre de tærskelværdier der afgør om S/S må slukke bilen.
Dvs. man kan f.eks. kode minimum batterispænding til at være et urealistisk højt tal der aldrig opnås, og dermed kommer S/S aldrig i spil.
Jeg har også set et sted at udendørs temperatur skulle være en parameter hvormed man kan opnå samme resultat.

Desværre findes disse muligheder ikke på en Passat B7.
Men heldigvis findes der en anden løsning.

Løsningen
Nogle smarte tyskere - de kalder sig VAG-Diagnose - har udviklet et lille specialmodul som løser dette issue.
Modulet kræver ingen kodning og griber ikke ind i motorstyring, CAN osv. osv.

Modulet husker blot hvad indstillingen er på S/S når bilen slukkes, og så sørger det for at samme indstilling er i kraft når bilen næste gang startes.
Dvs. modulet har lidt memory til at huske indstillingen, og så simulerer det et tryk på S/S knappen lige efter motoren er startet - som om man selv havde trykket på S/S.
Så man kan sige, at modulet egentlig blot er en slags sekretær der husker og eksekverer den her procedure for føreren.

Og det virker fint!

Produktet
Man bestiller modulet ved at skrive en mail til info(SnabelA)vag-diagnose.de
Heri angiver man bilmodel og årgang, samt hvilken adresse man gerne vil have det sendt til.
Så svarer Andreas i løbet af få timer og beder om nogen $$$ - og så tager man den bare derfra.
Jeg gav 95,- EUR inkl. forsendelse.
Betaling blev klaret med bankoverførsel for mit vedkommende. Hvis det skulle have været PayPal, ville de have 5% tillæg.

Man modtager dette:
IMAG0012.jpg
IMAG0012.jpg (19.09 KiB) Vist 3743 gange
.. og per mail modtager man desuden en fin og grundig installationsvejledning, som er vedhæftet artiklen her (allernederst) som eksempel.
Vejledningen vil naturligvis passe til den bil man bestiller til, så i eksemplet her er det en Passat.

Installation
Da installationen er herreenkel, og vejledningen grundig og let at følge, vil jeg blot supplere med et par billeder her.

Man lukker op ned til knapperne ved gearvælgeren - pinner 4 ledninger ud af det 26-polede stik - pinner disse over i 2 nye stik - hvorefter man kobler modulet mellem disse 2 nye stik og det 26-polede stik.
IMAG0014.jpg
IMAG0014.jpg (87.93 KiB) Vist 3743 gange
IMAG0015.jpg
IMAG0015.jpg (78.08 KiB) Vist 3743 gange
IMAG0019.jpg
IMAG0019.jpg (91.99 KiB) Vist 3743 gange
Vedhæftede filer
SSAM_Einbauanleitung_Passat_B7.pdf
(420.95 KiB) Downloadet 94 gange
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

Schnitzer
Nyt medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 3. dec 2012, 19:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 7323 Give

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af Schnitzer » 13. jun 2016, 07:27

Åh thank GOOOOD..

Det må jeg skisme hellere få noget gjort ved !!

Jeg HADER S/S :lol:
2011 Passat Variant 2,0 TDi Comfortline, nu upgraded til R-line / Highline. Rns510, bakcam LOW, R36 Læder Alcantara kabine, Bi Xenon med Kurvelys, 19" Omanyt fælge, sænket med Bilstein B12 undervogn, komplet Dynaudio, skærme i a´nakkestøtter, Landberg chip optimering til 200 Hk 400 Nm

Ronnie
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 18. nov 2009, 17:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af Ronnie » 5. sep 2016, 19:37

Jeg har lige købt en Passat 2011 hvor den ikke går i S/S. Når den er varm og har kørt længe så det skulle blive aktiveret , så kommer der et A med en streg over i info display. Gør din også dette når den skulle have været stoppet?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4660
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af HansH » 5. sep 2016, 21:17

Ronnie skrev:Jeg har lige købt en Passat 2011 hvor den ikke går i S/S. Når den er varm og har kørt længe så det skulle blive aktiveret , så kommer der et A med en streg over i info display. Gør din også dette når den skulle have været stoppet?
Nej.
Start/stop modulet simulerer at du som fører selv har valgt at frakoble automatikken gennem tryk på tasten ved gearvælgeren.
I det tilfælde får du ikke det gule A med streg over i infodisplayet, da du selv har foretaget et aktivt valg.

Der er en række forudsætninger for at S/S virker:
* bilen har drifttemperatur. Altså rigtig varm.
* kobling skal være trådt i bund (hvis du altså har manuel kasse)
* batterikapacitet skal være tilstrækkelig høj
* bilen skal holde helt stille
* alle personer i bilen skal have sele på
* alle døre skal være lukket
* bagagerumsklap og frontklap skal være lukkede
* indetemperatur må ikke afvige mere end 10 gr. fra udetemperatur
* der må ikke være mere end 5 gr. forskel på indstillet temp. på klimaanlæg og faktisk indetemp.
* elbagrude må ikke være tændt
* bilen skal holde lige (altså må ikke holde på en bakke)

Når du får det gule A i displayet, er det fordi "noget" forhindrer S/S i at træde i kraft.
Men det er ikke alle ovenstående parametre der tænder det gule A.
Mit forsigtige gæt kunne være at det er din batterikapacitet der bliver målt til at være for lav.
Det kan også være noget så simpelt som føleren for udetemp. der er ristet. Dens forkerte værdier vil snyde S/S til at tro det ikke må sparke ind.

Men det vil en udlæsning med VCDS kunne kaste lys over.
Jeg mener at "mislykkede S/S forsøg" logges.
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af DangerDane » 9. sep 2016, 15:39

Jeg har været ude for at S/S stoppede motoren mens at jeg holdt på en bakke, og IKKE startede motoren igen >.<
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG) - Billede

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 916
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af madsobh » 10. sep 2016, 05:15

Kan man ikke bare kode start stop batteri spændingen så den aldrig får lov ?

Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 4660
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af HansH » 10. sep 2016, 06:05

madsobh skrev:Kan man ikke bare kode start stop batteri spændingen så den aldrig får lov ?
Jeg skriver således i min artikel:

Teknikken
På nyere platforme kan man kode sig ud af det, ved at ændre de tærskelværdier der afgør om S/S må slukke bilen.
Dvs. man kan f.eks. kode minimum batterispænding til at være et urealistisk højt tal der aldrig opnås, og dermed kommer S/S aldrig i spil.
Jeg har også set et sted at udendørs temperatur skulle være en parameter hvormed man kan opnå samme resultat.

Desværre findes disse muligheder ikke på en Passat B7.


Hvis du kan fortælle hvordan det gøres på Passat B7, så hører jeg gerne :)
Men jeg tænker at hvis den mulighed fandtes, så havde VAG-Diagnose nok ikke kunnet sælge de her moduler.
fars bil: 2013 Passat 2.0TDI (170) Variant 4M Highline DSG6 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/351123 ... sg_4motion
mors bil: 2010 Octavia 1.4TSI (122) Sedan Elegance+ DSG7 : http://www.bilgalleri.dk/galleri/332375 ... l_elegance
fars bil: 2010 Passat 2.0TDI (140) Variant R-line håndskifter : http://www.bilgalleri.dk/galleri/315490 ... ant_r_line ...*Solgt*

Brugeravatar
madsobh
Medlem
Indlæg: 916
Tilmeldt: 14. sep 2011, 18:09
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Fredericia

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af madsobh » 11. sep 2016, 06:24

Ahh

Tapatalk
2015 Skoda Octavia Combi 1,4 TSI DSG7, Turbo Beach Buggy

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1007
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af Chr-Hj » 20. dec 2017, 21:23

Nogen der har prøvet andre moduler, har fundet det her på Ebay. https://www.ebay.com/itm/NEW-Start-Stop ... 1438.l2649
Vw Passat B7 Variant 2,0TDI DSG Highline
Nr 2 bil Seat MII Style

Michael_VW
Nyt medlem
Indlæg: 357
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af Michael_VW » 24. feb 2018, 11:25

Jeg har lavet start/stop frakobling med et almindeligt arbejdsrelæ. Det deaktiverede start/stop ved hver motorstart, og man kunne selv slå det til igen under kørsel hvis man ønskede dette.

Kl. 30 = stel
Kl. 85 = kl. 50/starteraktivering
Kl. 86 = stel
Kl. 87 = udgang/ledning mellem start/stop kontakt og BCM

Chr-Hj
Medlem
Indlæg: 1007
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:27
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Re: 2013 Passat Start/Stop modul

Indlæg af Chr-Hj » 9. mar 2018, 17:58

Lad være med at købe dette, har vist for 240kr lige til skraldespanden liggende. :cry:

starter med at spørge sælger inden jeg køber, om der skal klippes i ledninger for montering får svaret. (No. Just connect 3 wires and thats it :)

Der er ingen vejledning med, når man spørger får man tilsendt et billede, hvor man dog kan se hvad farver de sidder sammen med, med en gang tape, men når man igen spørger om ledningen er klippet, for at montere, får man at vide
( wrap is enough. The module takes around 0,014mA only :)
Jeg regner ikke med jeg bare kan vikle det uden på ledningerne :shock: og det så virker

Vil ikke til at klippe i ledningerne så prøvede at af isolere lidt og sætte ledningerne fra modulet op i stikbenene med tape som holder.
Resultat start/stop kunne slet ikke slås fra, og start stop/stop var stadig aktivt under kørsel :evil:

Er nu afmonteret igen, og mit start stop virker normalt igen.

Chr-Hj skrev:
20. dec 2017, 21:23
Nogen der har prøvet andre moduler, har fundet det her på Ebay. https://www.ebay.com/itm/NEW-Start-Stop ... 1438.l2649
Vw Passat B7 Variant 2,0TDI DSG Highline
Nr 2 bil Seat MII Style

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"