Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6
: 11. feb 2015, 12:48
Artiklen her handler om eftermontering af den "almindelige" Fjernlysassistent (FLA/Light Assist) på en Passat B6.
Lysassistenter
VAG har to udgaver af fjernlysassistent: Dynamic Light Assist og Light Assist.
Dynamic Light Assist virker kun med xenon eller de nye LED- og laserlygter, og fungerer ved at den dynamisk afblænder en del af lyskeglen. Det sker med noget specialmekanik i selve forlygten. Den afblænder kun lige nok til at mod- eller forankørende ikke blændes. Dvs. bilen kører med fjernlys men "dækker" altså delvist lyset, i de områder som generer medtrafikanter. Denne feature er mig bekendt ikke mulig at eftermontere på en B6. Jeg har i hvert fald ikke hørt om nogen der har gjort det.
Light Assist tænder og slukker ganske enkelt for fjernlyset.
Brugeroplevelse i praksis
Jeg har afprøvet det under lidt forskellige forhold... motorvej, landevej (belyst og mørk) samt byzone. Jeg synes det virker ganske udmærket. Den træffer oftest de rigtige beslutninger. I nogle tilfælde ville jeg måske selv have gjort lidt anderledes... tændt eller slukket fjernlyset et øjeblik tidligere. Men i langt de fleste situationer gør den som jeg selv ville have gjort.
Den lader sig ind imellem forvirre af trafikskilte eller andet der reflekterer lyset, hvor den slukker for umiddelbart efter at tænde igen. Men den kan f.eks. også genkende den enlige baglygte på en forankørende scooter i højre side af vejen, og reagere korrekt på dette.
På motorvej, hvor der er meget trafik, synes jeg ikke det giver så meget mening. Systemet virker fint nok, men trafiktætheden på en motorvej er oftest for høj til at man har gavn af det. Når der endelig er et lille "hul" i trafikken, hvor fjernlyset kan tændes, går der oftest kun få sekunder inden det må slukkes igen. På den måde kommer det lidt til at ligne lyset på dansegulvet til en technofest... Så med mindre man er meget alene på motorvejen, synes jeg ikke det giver så meget mening at bruge den der. Efter min mening er det helt klart på landevejen at systemet kommer bedst til sin ret.
Men alt lagt på vægtskålen; en nice feature som jeg synes virker brugbar.
Systemet har garanteret sine modstandere, som siger at det ikke kan bruges til noget.
Det er nok et spørgsmål om præference.
Forudsætninger for montering
* gateway med mindst index H som understøtter adresse [20]
* bakspejl fra en Golf VI med kamera for FLA
* frontrude med lys/regnsensor
* specialmodul udviklet af bronken.de. Se mere herom længere nede.
Funktionalitet
FLA er aktiv når:
- lyskontakt står på Auto
- RLS har tændt nærlyset fordi der er mørkt nok til det
- stilken til fjernlys står i 0-stilling / udgangsposition
- med lyskontakt på Auto (=FLA aktiv), kan man til enhver tid tænde fjernlyset manuelt på normal vis
- hvis assistenten har tændt fjernlyset, kan man ikke slukke det manuelt. (Dog ved at skifte til nærlys - se næste punkt)
- hvis man ikke ønsker FLA aktiv, skal man slå lyskontakten over på nærlys. Så er styring af fjernlyset helt normalt/manuelt
* fjernlyset tænder når:
** omgivelserne ikke er oplyste
** hastigheden er >60 km/t (konfigurérbar i tilpasningskanaler)
** der ingen modkørende eller forankørende er
* fjernlyset slukker / (tænder ikke) når:
** omgivelserne er oplyste
** hastigheden er <30 kmt/t (konfigurérbar i tilpasningskanaler)
** der er modkørende eller forankørende
Links/henvisninger
Eftermontering, funktionalitet osv er beskrevet flere steder, f.eks:
http://www.bronken.de/fla/
http://www.motor-talk.de/blogs/shanny/f ... 98509.html
Shanny's blog på motor-talk.de skal dog tages med et gran salt. Den blev skrevet på et tidspunkt hvor man endnu ikke vidste, at der "manglede noget". Hvis man blot følger hans vejledning, så vil man konstatere når man er færdig, at der sker .... ingenting. Han har godt nok en disclaimer i starten (første sætning med orange), men jeg forstår ikke helt hvorfor han aldrig har opdateret sin blog med det der mangler, fremfor at have en ufuldstændig vejledning liggende. Det hans blog mangler er modulet fra bronken.de og hvordan det sættes ind i løsningen.
Indlægget her kan således betragtes som et supplement til noget der allerede er dokumenteret, og derudover tjene som beretning om min installation med lidt tilhørende billeder.
Hvad gør specialmodulet fra bronken?
Spejlet lægger sine beskeder på drivlinie CAN'en. På en platform der er beregnet til FLA (Golf VI, Passat B7, Octavia II FL..), sørger gateway'en for at forwarde disse beskeder til comfort CAN'en, som har forbindelse til BCM'en. BCM'en forstår beskederne, og tænder/slukker fjernlyset tilsvarende.
På Passat B6, Golf V... platformen er der flg mangler som forhindrer det i at virke:
1) gateway'en forwarder ikke spejlets beskeder fra drivlinie CAN over på comfort CAN. Den genkender simpelt hen ikke ID på beskederne fra spejlet, og gør derfor intet.
2) selv hvis man løste problem #1, vil centralelektronikken ikke forstå det og derfor heller ikke tænde/slukke fjernlyset
Modulet fra bronken.de løser disse to problemstillinger. Det lytter på drivlinie CAN'en, genkender tænd/sluk beskederne fra spejlet, og, sørger via sin forbindelse til fjernlysstilken for at tænde/slukke fjernlyset. Modulet lægger altså ingen beskeder på CAN'en - men lytter kun passivt. Det gør at man uden bekymringer kan koble dette stykke "fremmede" elektronik ind på noget så følsomt og vitalt som bilens drivlinie CAN.
Konklusion: Den eneste måde hvorpå man kan få FLA til at virke i en Passat B6 er v.hj.a. modulet fra bronken
Installation
1. Spejlet fra en G6 har et 8-polet stik, hvor Passat standardspejlet kun har et 6-polet stik. Der er brug for flere ledninger og man skal have lavet en adapter.
Opskrift på adapter: Pin 1-2-4-5-6 i det gamle 6-polede spejlstik skal lige over til 1-2-4-5-6 i det nye 8-polede stik. Pin 3 i det 8-polede stik er CAN-h og pin 8 er CAN-l. Pin 7 bruges ikke.
2. Sådan kan den færdige adapter til spejlstikket se ud. Den "klump" der ses på den ene ledningsdel, er lodningerne. Isolering mm. gør at det uundgåeligt vil blive tykkere end resten. Det gælder om at få den "klump" så langt væk fra det 8-polede stik som muligt på ledningen. Kabelgennemføringen fra loft til RLS/spejl er smal, og kablet skal kunne nå et stykke ud fra loftet, for at komme ned gennem spejlfoden, rundt om RLS, op igen, og ind i stikket i siden af spejlet. Derfor gælder det om at der er så langt et stykke "tyndt" ledningsbundt som muligt mellem 8-polet stik og lodnings-klumpen, da lodnings-klumpen skal blive så langt inde på loftet som muligt. Der er ikke plads til den ude i kabelrøret.
3. Der skal føres to ledninger ned fra spejlet og tilsluttes på drivlinie-CAN. Den kan f.eks. findes i ratelektronikken, som sidder under ratsøjlen. Husk at CAN ledninger skal snoes. Derfor - af med airbag, rat, ratsøjlebeklædning, så man kan komme til det 20-polede stik i ratelektronikken. Her et billede af en effektivt tyverisikret bil, hvor også slæbering, ratvinkelsensor, ratelektronik og stilkarme er fjernet.
4. Man skal ind og have fat i to ledninger til stilken for fjernlys. De er tynde og man skal passe rigtig godt på ikke at hive for meget i dem, da de så kan ryge ud af det hvide stik. Det hvide stik er stilkens forbindelse til ratelektronikken. Stikket er en kantconnector hvor de tynde ledninger blot er klemt i. Det er ganske skrøbeligt og man skal være forsigtig. Derfor er det min anbefaling at man skiller det helt ad, så man kan tage hele stilkmodulet med hen og klippe/lodde/isolere på værkstedsbordet.
5. Det 20-polede stik fra ratelektronikken. Orange/sort (pin 7) og orange/brun (pin 6) er hh.vis CAN-h og CAN-l for drivlinie. Her skal de to ledninger fra spejlet, samt to ledninger fra specialmodulet kobles på. Stikhuset kan uden problemer låses op, så man kan få de to ben ud. Derefter kan man i ro og mag klippe og lodde sine forbindelser på, og derefter putte stikbenene tilbage i huset.
6. Specialmodulet fra bronken.de har 6 forbindelser - KL31 (stel), KL15 (tændingsplus), to signalledninger til fjernlysstilken, samt CAN-l og CAN-h.
7. KL31 --> Dette stelpunkt under ratsøjlen er fint at hapse fra.
8. KL15 --> Når der kommer et nyt kredsløb i bilen, bør det have sin egen sikring. Derfor - ud med sikringsboks C, find en ubrugt sikringsplads der bærer KL15 og i med et nyt stik.
9. Jeg valgte plads nr. 11, som er en af de små 2,8mm sikringer. Den er ab fabrik beregnet til div. udstyr til taxa og polititbiler. Modulet fra bronken bruger næsten ingen strøm, så 10A er overkill, men det var den eneste jeg lige havde da billedet blev taget. Den er siden blevet byttet til en 4A.
10. Jeg har valgt at tilslutte modulet via et 6-polet stik, så jeg nemt kan tage det ud. Hvis f.eks. firmwaren i modulet skal opdateres, skal det sendes til Tyskland, og så vil jeg gerne undgå at klippe/lodde igen. Hvis en ejer af bilen en dag ikke ønsker FLA funktionen, er det også bare at klikke modulet ud af stikket, og så er bilen med et fingerknips tilbage til standard. Billedet her er taget inden ledningerne blev pakket pænt ind i stoftape.
11. Når det hele er samlet, kan man teste om det virker ved at tage sin VCDS og gå ind i Aktortest under styreenhed 20. Når man dér trykker på Start under "Aktivering af fjernlys (CAN signal)", så leger man sådan set spejl der lægger en besked på drivlinie-CAN'en om at fjernlyset skal tændes. Hvis det medfører at fjernlyset tænder, så er man i mål.
12. Yes. Der er hul igennem.
Dele & Priser
Oversigt over materialer. Laver altid sådan et regneark med alle stumper jeg skal bruge til et projekt, inden jeg begynder. Rabatgruppe, og deraf følgende rabatpct er vores vagcars rabat hos AZF i Flensburg. Kolonnen "Linietotal" er altså forudsat at man handler dér. Om ikke andet har man en idé om priserne.
G6 spejlet er klart den mest tungtvejende post.
Jeg fandt et super fint eksemplar hos happyparts.de til 153 EUR inkl. forsendelse.
Lysassistenter
VAG har to udgaver af fjernlysassistent: Dynamic Light Assist og Light Assist.
Dynamic Light Assist virker kun med xenon eller de nye LED- og laserlygter, og fungerer ved at den dynamisk afblænder en del af lyskeglen. Det sker med noget specialmekanik i selve forlygten. Den afblænder kun lige nok til at mod- eller forankørende ikke blændes. Dvs. bilen kører med fjernlys men "dækker" altså delvist lyset, i de områder som generer medtrafikanter. Denne feature er mig bekendt ikke mulig at eftermontere på en B6. Jeg har i hvert fald ikke hørt om nogen der har gjort det.
Light Assist tænder og slukker ganske enkelt for fjernlyset.
Brugeroplevelse i praksis
Jeg har afprøvet det under lidt forskellige forhold... motorvej, landevej (belyst og mørk) samt byzone. Jeg synes det virker ganske udmærket. Den træffer oftest de rigtige beslutninger. I nogle tilfælde ville jeg måske selv have gjort lidt anderledes... tændt eller slukket fjernlyset et øjeblik tidligere. Men i langt de fleste situationer gør den som jeg selv ville have gjort.
Den lader sig ind imellem forvirre af trafikskilte eller andet der reflekterer lyset, hvor den slukker for umiddelbart efter at tænde igen. Men den kan f.eks. også genkende den enlige baglygte på en forankørende scooter i højre side af vejen, og reagere korrekt på dette.
På motorvej, hvor der er meget trafik, synes jeg ikke det giver så meget mening. Systemet virker fint nok, men trafiktætheden på en motorvej er oftest for høj til at man har gavn af det. Når der endelig er et lille "hul" i trafikken, hvor fjernlyset kan tændes, går der oftest kun få sekunder inden det må slukkes igen. På den måde kommer det lidt til at ligne lyset på dansegulvet til en technofest... Så med mindre man er meget alene på motorvejen, synes jeg ikke det giver så meget mening at bruge den der. Efter min mening er det helt klart på landevejen at systemet kommer bedst til sin ret.
Men alt lagt på vægtskålen; en nice feature som jeg synes virker brugbar.
Systemet har garanteret sine modstandere, som siger at det ikke kan bruges til noget.
Det er nok et spørgsmål om præference.
Forudsætninger for montering
* gateway med mindst index H som understøtter adresse [20]
* bakspejl fra en Golf VI med kamera for FLA
* frontrude med lys/regnsensor
* specialmodul udviklet af bronken.de. Se mere herom længere nede.
Funktionalitet
FLA er aktiv når:
- lyskontakt står på Auto
- RLS har tændt nærlyset fordi der er mørkt nok til det
- stilken til fjernlys står i 0-stilling / udgangsposition
- med lyskontakt på Auto (=FLA aktiv), kan man til enhver tid tænde fjernlyset manuelt på normal vis
- hvis assistenten har tændt fjernlyset, kan man ikke slukke det manuelt. (Dog ved at skifte til nærlys - se næste punkt)
- hvis man ikke ønsker FLA aktiv, skal man slå lyskontakten over på nærlys. Så er styring af fjernlyset helt normalt/manuelt
* fjernlyset tænder når:
** omgivelserne ikke er oplyste
** hastigheden er >60 km/t (konfigurérbar i tilpasningskanaler)
** der ingen modkørende eller forankørende er
* fjernlyset slukker / (tænder ikke) når:
** omgivelserne er oplyste
** hastigheden er <30 kmt/t (konfigurérbar i tilpasningskanaler)
** der er modkørende eller forankørende
Links/henvisninger
Eftermontering, funktionalitet osv er beskrevet flere steder, f.eks:
http://www.bronken.de/fla/
http://www.motor-talk.de/blogs/shanny/f ... 98509.html
Shanny's blog på motor-talk.de skal dog tages med et gran salt. Den blev skrevet på et tidspunkt hvor man endnu ikke vidste, at der "manglede noget". Hvis man blot følger hans vejledning, så vil man konstatere når man er færdig, at der sker .... ingenting. Han har godt nok en disclaimer i starten (første sætning med orange), men jeg forstår ikke helt hvorfor han aldrig har opdateret sin blog med det der mangler, fremfor at have en ufuldstændig vejledning liggende. Det hans blog mangler er modulet fra bronken.de og hvordan det sættes ind i løsningen.
Indlægget her kan således betragtes som et supplement til noget der allerede er dokumenteret, og derudover tjene som beretning om min installation med lidt tilhørende billeder.
Hvad gør specialmodulet fra bronken?
Spejlet lægger sine beskeder på drivlinie CAN'en. På en platform der er beregnet til FLA (Golf VI, Passat B7, Octavia II FL..), sørger gateway'en for at forwarde disse beskeder til comfort CAN'en, som har forbindelse til BCM'en. BCM'en forstår beskederne, og tænder/slukker fjernlyset tilsvarende.
På Passat B6, Golf V... platformen er der flg mangler som forhindrer det i at virke:
1) gateway'en forwarder ikke spejlets beskeder fra drivlinie CAN over på comfort CAN. Den genkender simpelt hen ikke ID på beskederne fra spejlet, og gør derfor intet.
2) selv hvis man løste problem #1, vil centralelektronikken ikke forstå det og derfor heller ikke tænde/slukke fjernlyset
Modulet fra bronken.de løser disse to problemstillinger. Det lytter på drivlinie CAN'en, genkender tænd/sluk beskederne fra spejlet, og, sørger via sin forbindelse til fjernlysstilken for at tænde/slukke fjernlyset. Modulet lægger altså ingen beskeder på CAN'en - men lytter kun passivt. Det gør at man uden bekymringer kan koble dette stykke "fremmede" elektronik ind på noget så følsomt og vitalt som bilens drivlinie CAN.
Konklusion: Den eneste måde hvorpå man kan få FLA til at virke i en Passat B6 er v.hj.a. modulet fra bronken
Installation
1. Spejlet fra en G6 har et 8-polet stik, hvor Passat standardspejlet kun har et 6-polet stik. Der er brug for flere ledninger og man skal have lavet en adapter.
Opskrift på adapter: Pin 1-2-4-5-6 i det gamle 6-polede spejlstik skal lige over til 1-2-4-5-6 i det nye 8-polede stik. Pin 3 i det 8-polede stik er CAN-h og pin 8 er CAN-l. Pin 7 bruges ikke.
2. Sådan kan den færdige adapter til spejlstikket se ud. Den "klump" der ses på den ene ledningsdel, er lodningerne. Isolering mm. gør at det uundgåeligt vil blive tykkere end resten. Det gælder om at få den "klump" så langt væk fra det 8-polede stik som muligt på ledningen. Kabelgennemføringen fra loft til RLS/spejl er smal, og kablet skal kunne nå et stykke ud fra loftet, for at komme ned gennem spejlfoden, rundt om RLS, op igen, og ind i stikket i siden af spejlet. Derfor gælder det om at der er så langt et stykke "tyndt" ledningsbundt som muligt mellem 8-polet stik og lodnings-klumpen, da lodnings-klumpen skal blive så langt inde på loftet som muligt. Der er ikke plads til den ude i kabelrøret.
3. Der skal føres to ledninger ned fra spejlet og tilsluttes på drivlinie-CAN. Den kan f.eks. findes i ratelektronikken, som sidder under ratsøjlen. Husk at CAN ledninger skal snoes. Derfor - af med airbag, rat, ratsøjlebeklædning, så man kan komme til det 20-polede stik i ratelektronikken. Her et billede af en effektivt tyverisikret bil, hvor også slæbering, ratvinkelsensor, ratelektronik og stilkarme er fjernet.
4. Man skal ind og have fat i to ledninger til stilken for fjernlys. De er tynde og man skal passe rigtig godt på ikke at hive for meget i dem, da de så kan ryge ud af det hvide stik. Det hvide stik er stilkens forbindelse til ratelektronikken. Stikket er en kantconnector hvor de tynde ledninger blot er klemt i. Det er ganske skrøbeligt og man skal være forsigtig. Derfor er det min anbefaling at man skiller det helt ad, så man kan tage hele stilkmodulet med hen og klippe/lodde/isolere på værkstedsbordet.
5. Det 20-polede stik fra ratelektronikken. Orange/sort (pin 7) og orange/brun (pin 6) er hh.vis CAN-h og CAN-l for drivlinie. Her skal de to ledninger fra spejlet, samt to ledninger fra specialmodulet kobles på. Stikhuset kan uden problemer låses op, så man kan få de to ben ud. Derefter kan man i ro og mag klippe og lodde sine forbindelser på, og derefter putte stikbenene tilbage i huset.
6. Specialmodulet fra bronken.de har 6 forbindelser - KL31 (stel), KL15 (tændingsplus), to signalledninger til fjernlysstilken, samt CAN-l og CAN-h.
7. KL31 --> Dette stelpunkt under ratsøjlen er fint at hapse fra.
8. KL15 --> Når der kommer et nyt kredsløb i bilen, bør det have sin egen sikring. Derfor - ud med sikringsboks C, find en ubrugt sikringsplads der bærer KL15 og i med et nyt stik.
9. Jeg valgte plads nr. 11, som er en af de små 2,8mm sikringer. Den er ab fabrik beregnet til div. udstyr til taxa og polititbiler. Modulet fra bronken bruger næsten ingen strøm, så 10A er overkill, men det var den eneste jeg lige havde da billedet blev taget. Den er siden blevet byttet til en 4A.
10. Jeg har valgt at tilslutte modulet via et 6-polet stik, så jeg nemt kan tage det ud. Hvis f.eks. firmwaren i modulet skal opdateres, skal det sendes til Tyskland, og så vil jeg gerne undgå at klippe/lodde igen. Hvis en ejer af bilen en dag ikke ønsker FLA funktionen, er det også bare at klikke modulet ud af stikket, og så er bilen med et fingerknips tilbage til standard. Billedet her er taget inden ledningerne blev pakket pænt ind i stoftape.
11. Når det hele er samlet, kan man teste om det virker ved at tage sin VCDS og gå ind i Aktortest under styreenhed 20. Når man dér trykker på Start under "Aktivering af fjernlys (CAN signal)", så leger man sådan set spejl der lægger en besked på drivlinie-CAN'en om at fjernlyset skal tændes. Hvis det medfører at fjernlyset tænder, så er man i mål.
12. Yes. Der er hul igennem.
Dele & Priser
Oversigt over materialer. Laver altid sådan et regneark med alle stumper jeg skal bruge til et projekt, inden jeg begynder. Rabatgruppe, og deraf følgende rabatpct er vores vagcars rabat hos AZF i Flensburg. Kolonnen "Linietotal" er altså forudsat at man handler dér. Om ikke andet har man en idé om priserne.
G6 spejlet er klart den mest tungtvejende post.
Jeg fandt et super fint eksemplar hos happyparts.de til 153 EUR inkl. forsendelse.