Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af ReneBo » 15. feb 2015, 10:53

HansH skrev:
ReneBo skrev:Følger der monteringsvejl med til bronken modulet? Købte du det af Kim?
Yes - købt af Kim.
Der følger en udmærket vejledning med, har vedhæftet den her.
Du skal selv vide hvordan du skiller din bil ad :) dvs. vejledningen beskriver ikke hvordan du får beklædninger osv. af. Vejledningen fortæller hvordan modulet skal forbindes til bilens ledningsnet.
Det var mere om den fortæller hvilke stik og pins der skal bruges på bilens ledningsnet, men det gør den kan jeg se :)
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af HansH » 15. feb 2015, 12:14

Ozona skrev:
HansH skrev:
Ozona skrev:Jeg har eftermonteret FLA med Bronkens modul på min B6, jeg har xenonlygter på min, men min slukker da helt... Hvad kan det skyldes?
bronken's modul laver kun den lille "Light Assist", som blot tænder og slukker.
Den store, som afblænder fjernlyset delvist, hedder Dynamic Light Assist. Jeg mener at have læst et sted, at det er noget Hella har fundet på ... med en slags "klap" el. lign. som glider ind foran en del af lyskeglen i xenon lygterne, og derved spærrer for den del af fjernlyset som ville blænde modkørende, men samtidig holder fuldt kog på resten, så du stadig har fjernlys i højre side af vejen.
Den funktion kan ikke opnås med bronken-modulet - xenon lygter eller ej.

Har prøvet at google det lidt, men kan umiddelbart ikke finde noget, kan du måske hjælpe med et link ?
Jeg er ikke helt med .. Hvad er det, du efterspørger link til ?
Der nævnes flere ting i dialogen her :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Ozona
Medlem
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 3. dec 2008, 19:11
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 94 times
Been thanked: 62 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af Ozona » 16. feb 2015, 18:33

HansH skrev:
Ozona skrev:
HansH skrev: bronken's modul laver kun den lille "Light Assist", som blot tænder og slukker.
Den store, som afblænder fjernlyset delvist, hedder Dynamic Light Assist. Jeg mener at have læst et sted, at det er noget Hella har fundet på ... med en slags "klap" el. lign. som glider ind foran en del af lyskeglen i xenon lygterne, og derved spærrer for den del af fjernlyset som ville blænde modkørende, men samtidig holder fuldt kog på resten, så du stadig har fjernlys i højre side af vejen.
Den funktion kan ikke opnås med bronken-modulet - xenon lygter eller ej.

Har prøvet at google det lidt, men kan umiddelbart ikke finde noget, kan du måske hjælpe med et link ?
Jeg er ikke helt med .. Hvad er det, du efterspørger link til ?
Der nævnes flere ting i dialogen her :)
Dynamic light assistent fra Hella??? til xenon?
Jan 2024 ID7 Style + Eksteriørpakke Plus(Bestilt) - Midlertidig firmabil: Mercedes A220 D
Apr 2022 - Dec. 2023 VW Passat B8 DSG R-Line 190 HK, Highlights: Matrix, Panorama, Fyr, Massage, DCC O.M.A
Apr 2018 - Mar 2022 VW Passat B8 Variant Comfortline Premium 2.0 150 HK DSG + DK. LED Pakke
Jan 2014- Mar 2018 VW Passat 3C Variant Sportline Individual 2010 170 Hk. TDI DSG "Mit the ganze molevitten!"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af HansH » 16. feb 2015, 18:46

Ozona skrev:Dynamic light assistent fra Hella??? til xenon?
Denne video viser vel meget godt hvordan det virker: https://www.youtube.com/watch?v=2kFSuBWGCuY
Men ellers google "vag dynamic light assist hella" .. noget i den stil. Så er der masser af hits.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af diskoboy » 19. feb 2015, 13:09

Det findes ikke til B6. Hverken med eller uden bronkens modul.

De nye B7 xenon/led lygter kan det.

Sådan her ser Light Assist for øvrigt ud i B7.
Vedhæftede filer
rsz_2015-02-18_230253.jpg
rsz_2015-02-18_230253.jpg (123.99 KiB) Vist 7466 gange
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af HansH » 19. feb 2015, 13:19

diskoboy skrev:Det findes ikke til B6. Hverken med eller uden bronkens modul.
Præcis !

Det gør den lille Light Assist heller ikke. Mener først den kom til Golf VI, Passat B7 ... etc. Altså BCM-generationen. (correct me if I'm wrong..)

Så som jeg har forstået det, så er bronken modul ==> lille Light Assist eneste mulighed for at lave noget automatisk fjernlys i sin Passat B6 med ol' school Centralelektronik :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af diskoboy » 19. feb 2015, 13:21

HansH skrev:
diskoboy skrev:Det findes ikke til B6. Hverken med eller uden bronkens modul.
Præcis !

Det gør den lille Light Assist heller ikke. Mener først den kom til Golf VI, Passat B7 ... etc. Altså BCM-generationen. (correct me if I'm wrong..)

Så som jeg har forstået det, så er bronken modul ==> lille Light Assist eneste mulighed for at lave noget automatisk fjernlys i sin Passat B6 med ol' school Centralelektronik :)
Yes.

Den findes også officielt til Scirocco, men der sidder vist også en BCM i...
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af GaSelle » 19. feb 2015, 14:37

Og det er præcist det symbol, der også skulle kunne lade sig gøre i en Superb. Det må prøves en dag, hvis jeg falder over bakspejlet til foræringspris :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af HansH » 19. feb 2015, 14:40

GaSelle skrev:Og det er præcist det symbol, der også skulle kunne lade sig gøre i en Superb.
Jep - med den rigtige BCM, så ville jeg mene at det burde køre helt snorlige på din Superb 3T.
Overvejer om jeg også skulle lave det på vores Octavia 2010 (som har BCM) ... men den ligger pt stadig til behandling i udvalget :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af diskoboy » 19. feb 2015, 14:46

HansH skrev:
GaSelle skrev:Og det er præcist det symbol, der også skulle kunne lade sig gøre i en Superb.
Jep - med den rigtige BCM, så ville jeg mene at det burde køre helt snorlige på din Superb 3T.
Overvejer om jeg også skulle lave det på vores Octavia 2010 (som har BCM) ... men den ligger pt stadig til behandling i udvalget :)
Det kræver også en kodning i BCM'en, så overvej det lige inden du køber stumper at den rent faktisk kan kodes. Hvordan det skal kodes, er dog et spørgsmål (selvfølgelig kan du tage spejlet ud af Passat'en for en kort bemærkning)

Passat B7 skal kodes i byte 11, bit 3 og byte 29+30 (kan ikke huske bit)mener jeg. Det "fede" er at hverken DK eller UK VCDS har label filer til det.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af HansH » 19. feb 2015, 14:58

Hvis man læser miwi's blog her : http://www.motor-talk.de/blogs/miwi-s-b ... 37432.html

.. så skriver han i afslutningen at han måtte famle lidt for at finde den helt rigtige BCM, med rigtigt index og rigtig sw version. Så jeg tror man gør klogt i lige at lave lidt research på lige præcis den del, inden man starter. Det ville jeg i hvert fald gøre.. :)

Godt nok handler blog'en om en Golf VI men jeg tror det er samme fejlmulighed for resten af medlemmerne i BCM-familien.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af vrod » 19. feb 2015, 18:50

Nej angående DLA (Dynamic Light Assist) så kan det ikke eftermonteres på B6'ere... Selv hvis du har Xenonlygter på en B7'er så skal du måske alligevel skifte dine lygter ud med nogle specielle som er lavet til DLA. Grunden er at projektøren på de specielle lygter har en klap som "ruller" istedet for at køre ned. På den måde kan den lave de "mørke tunneller".

TEKNISK set kunne man godt... hvis man fik projektørerne over i et B6 housing... men det ville være et kæmpestort arbejde samt at man skulle have både venstre og højre lygte... da projektørerne er anderledes mellem venstre og højre.. Helt klart noget jeg vil have på den CC der venter mig senere på året men udover lygterne kræver det også et kamera i ruden/spejlet som kan aflæse miljøet.
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af HansH » 19. feb 2015, 19:31

vrod skrev:Nej angående DLA (Dynamic Light Assist) så kan det ikke eftermonteres på B6'ere... Selv hvis du har Xenonlygter på en B7'er så skal du måske alligevel skifte dine lygter ud med nogle specielle som er lavet til DLA. Grunden er at projektøren på de specielle lygter har en klap som "ruller" istedet for at køre ned. På den måde kan den lave de "mørke tunneller".

TEKNISK set kunne man godt... hvis man fik projektørerne over i et B6 housing... men det ville være et kæmpestort arbejde samt at man skulle have både venstre og højre lygte... da projektørerne er anderledes mellem venstre og højre.. Helt klart noget jeg vil have på den CC der venter mig senere på året men udover lygterne kræver det også et kamera i ruden/spejlet som kan aflæse miljøet.
Enig.
Jeg tror man bare skal slå en tyk streg over Dynamic Light Assist i forb. med B6 - ikke muligt !
Eneste mulighed der findes er den lille Light Assist med bronken modul.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af vrod » 19. feb 2015, 21:27

HansH skrev: Enig.
Jeg tror man bare skal slå en tyk streg over Dynamic Light Assist i forb. med B6 - ikke muligt !
Eneste mulighed der findes er den lille Light Assist med bronken modul.
Eller... dum dum dum duummm (trommer)... Så facelifter man fronten på sin bil til B7 og køber de rigtige lygter. :) Ved overhovedet ikke om hvor svært det ville være, men det kunne være en mulighed. Hvis nogen dog har et defekt passat 3C xenonlygtehus, så vil jeg da gerne have det... ;) jeg elsker at rode med lygter og det kunne jo være at man kunne lave DLA i sidste ende. Jeg kører rundt i en Golf Plus pt. men når damen overtager den regner jeg da med at facelifte den (fra Golf 5 til 6).
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af HansH » 19. feb 2015, 21:39

vrod skrev:Eller... dum dum dum duummm (trommer)... Så facelifter man fronten på sin bil til B7 og køber de rigtige lygter. :)
Jeg gætter umiddelbart på at der skal en hel del mere til end blot front og lygter fra en B7 ? Der skal jo også være noget grej bagved som styrer de lygter.. Jeg tænker umiddelbart:
* B7 frontrude
* det store kamera til skiltegenkendelse og lane assist
* 3AA BCM, 3AA instrument, 7N0 gateway, 3AA komfortstyring

Men jeg skal ikke kloge mig på det :) For mig er det en teoretisk mulighed, hvor jeg med statsgaranti ikke skal hen. Sejt, hvis du begiver dig ud i det - så må du helt sikkert dele historien her på sitet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Jony
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 3. aug 2011, 19:00
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af Jony » 19. feb 2015, 22:04

Fedt projekt du har lavet der Hans
Dejligt at der lige en nogen der tager den et skridt videre - også med dokumentatioen

Jeg drømmer selv og et ligende projekt på min Octavia
Og har i min søgen faldet over (i min verden - Guruen) Eddie-NL som har lavet alt det JEG drømmer om i hans Vrs'er
Så hvis der er andre end mig der færdes i Skoda verdenen og vil lave et projekt som HansH, så er der måske lidt hjælp og hente her!
http://www.briskoda.net/forums/topic/25 ... l=%20eddie
Jeg håber ikke du opfatter indlægget her som spam Hans?, men nu var der blevet spurgt/svaret på SuperB



Jony
(2021-) 2021 Skoda Octavia iV Style PlusBillede
(2018-2021) 2018 VW Arteon Elegance Business 1.5 TSI DSG7 Billede
(2014-2018) 2011 Skoda Octavia Elegance Combi 1.4TSI DSG7 Billede

Jony
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 3. aug 2011, 19:00
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af Jony » 19. feb 2015, 22:14

Her er der een der har monteret det i en SuperB
http://www.briskoda.net/forums/topic/29 ... assistent/

Jony
(2021-) 2021 Skoda Octavia iV Style PlusBillede
(2018-2021) 2018 VW Arteon Elegance Business 1.5 TSI DSG7 Billede
(2014-2018) 2011 Skoda Octavia Elegance Combi 1.4TSI DSG7 Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af HansH » 19. feb 2015, 22:20

Jony skrev:Fedt projekt du har lavet der Hans
Dejligt at der lige en nogen der tager den et skridt videre - også med dokumentatioen
Tusind tak :)
Jony skrev:Jeg drømmer selv og et ligende projekt på min Octavia
Og har i min søgen faldet over (i min verden - Guruen) Eddie-NL som har lavet alt det JEG drømmer om i hans Vrs'er
Så hvis der er andre end mig der færdes i Skoda verdenen og vil lave et projekt som HansH, så er der måske lidt hjælp og hente her!
http://www.briskoda.net/forums/topic/25 ... l=%20eddie
Jeg håber ikke du opfatter indlægget her som spam Hans?, men nu var der blevet spurgt/svaret på SuperB
Jony
Slet ikke. Jeg har selv strejfet tanken at lave det i vores Octavia. Også fordi det er en anden vinkel at lave det på en BCM-baseret bil. Så det kunne være lidt sjovt...

Eddie-NL er virkelig kult ! :) Hvad han ikke har rodet med i den bil....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af Anders D » 16. mar 2015, 15:07

Til jer andre (Hans er orienteret) kan jeg fortælle at jeg har monteret og kodet FLA op i min 2009 SuperB.

Både BCM og CAN gateway accepterede kodningen. Jeg mangler blot at modificere fjernlysstilken til 'tastend', altså den del der handler om at stilken ikke sætter sig fast i fjernlystilstand, men blot aktiverer FLA ved at kippe 'udad'. Spejlet jeg har brugt er fra Golf 6/Touran platformen som SuperB deler elektronikdele med. Kabelsættet var fra kufatec, men efter at have brugt det, vurderer jeg det er nemmest at modificere stikket oppe ved spejlet og kun trække to CAN ledninger.

De tråde der er henvist til i denne tråd peger på, at en udskiftning af BCM til nyere version var nødvendig, hvilket altså ikke har været tilfældet for mig. Min er en Elegance med fabriksmonterede autonedblændelige sidespejle, hvilket også fungerer med det nye spejl. Pin 4 og 5 skal flyttes fra det eksisterende stik over i det nye. Een er glad.

Jeg har været rigtig doven. Loddede CAN high/low på ved AFS boksen til xenon, der meget behændigt sidder bag klimapanelet, tændingsplus (kl. 15) også fra AFS boksen og permanent strøm (kl. 30) samt stel fra klimapanelet. Vurderede at spejlet ikke suger noget nævneværdigt saft.

Mit instrument er for gammelt til at vise A=) ikonet for FLA.

Egentlig kunne denne tråd omdøbes til "eftermontering af FLA" og så handle om alle de forskellige biler det kan lade sig gøre på. Det er trods alt lidt en niche eftermontering. Hvor om end alting er, så er det en lettere ting at lave på Superb 3T/Golf 6 platformen fordi BCM som udgangspunkt ser ud til at understøtte FLA, i hvert fald oppe i "highline/Elegance" udstyrsniveau.
Vedhæftede filer
IMAG1338.jpg
IMAG1338.jpg (101.25 KiB) Vist 7352 gange
IMAG1347.jpg
IMAG1347.jpg (101.98 KiB) Vist 7352 gange
Senest rettet af Anders D 16. mar 2015, 17:15, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
mikep
Medlem
Indlæg: 799
Tilmeldt: 6. jan 2011, 15:16
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ørbæk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af mikep » 16. mar 2015, 16:11

Anders D skrev:Til jer andre (Hans er orienteret) kan jeg fortælle at jeg har monteret og kodet FLA op i min 2009 SuperB.

Både BCM og CAN gateway accepterede kodningen. Jeg mangler blot at modificere fjernlysstilken til 'tastend', altså den del der handler om at stilken ikke sætter sig fast i fjernlystilstand, men blot aktiverer FLA ved at kippe 'udad'. Spejlet jeg har brugt er fra Golf 6/Touran platformen som SuperB deler elektronikdele med. Kabelsættet var fra kufatec, men efter at have brugt det, vurderer jeg det er nemmest at modificere stikket oppe ved spejlet og kun trække to CAN ledninger.

De tråde der er henvist til i denne tråd peger på, at en udskiftning af BCM til nyere version var nødvendig, hvilket altså ikke har været tilfældet for mig. Min er en Elegance med fabriksmonterede autonedblændelige sidespejle, hvilket også fungerer med det nye spejl. Pin 4 og 5 skal flyttes fra det eksisterende stik over i det nye. Een er glad.

Jeg har været rigtig doven. Loddede CAN high/low på ved AFS boksen til xenon, der meget behændigt sidder bag klimapanelet, tændingsplus (kl. 15) også fra AFS boksen og permanent strøm (kl. 50) samt stel fra klimapanelet. Vurderede at spejlet ikke suger noget nævneværdigt saft.

Mit instrument er for gammelt til at vise A=) ikonet for FLA.

Egentlig kunne denne tråd omdøbes til "eftermontering af FLA" og så handle om alle de forskellige biler det kan lade sig gøre på. Det er trods alt lidt en niche eftermontering. Hvor om end alting er, så er det en lettere ting at lave på Superb 3T/Golf 6 platformen fordi BCM som udgangspunkt ser ud til at understøtte FLA, i hvert fald oppe i "highline/Elegance" udstyrsniveau.
Hvad løber det op i af pris for dig

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af Anders D » 16. mar 2015, 16:14

Et par timer i vognlyet og 99 euro for spejlet på e-bugten. Nogle og 30 euro for kabelsættet, som i mine øjne kunne være undværet, så længe man har regnsensor og lyssensor i forvejen.

Brugeravatar
mikep
Medlem
Indlæg: 799
Tilmeldt: 6. jan 2011, 15:16
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ørbæk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af mikep » 16. mar 2015, 16:15

Er det noget du vil lave

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af Anders D » 16. mar 2015, 17:00

mikep skrev:Er det noget du vil lave
Hvis du underforstået mener for dig, så er det altså ikke særligt svært at lave selv. Hvorfor ikke kaste sig ud i det og få noget erfaring? Det har hjulet mig godt på vej at montere både xenon lygter, ny BCM, kabeltræk til niveausensorer, ny PDC styreboks ja you name it. Når først man forstår at der er forskel på drivlinje og komfort CAN, ved hvad kl. 15 og 50 er og kan montere en stelledning og kan bruge VCDS, så er man godt på vej ;)

Der er noget tilfredsstillende i at få det til at virke selv.
Senest rettet af Anders D 16. mar 2015, 17:01, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
mikep
Medlem
Indlæg: 799
Tilmeldt: 6. jan 2011, 15:16
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ørbæk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af mikep » 16. mar 2015, 17:01

Så kom med en guide og nogle numre på hvad der skal bestilles

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af Anders D » 16. mar 2015, 17:10

mikep skrev:Så kom med en guide og nogle numre på hvad der skal bestilles BilledeBillede
5K0 857 511 C spejlet (antager du finder en hvor afdækningerne er inkl).
3 meter CAN bus egnet ledning
Loddekoble, krympflex
Afisoleringstang til at trække isoleringen tilbage på eksisterende kabler.

Trak kablet fra spejlet inde bag himlen, ned langs A-stolpen passagersiden, ind bag afdækningen under handskerum, ind i centerkonsollen og ind bag klimapanelet hvor AFS styreboksen sidder (antager du har xenon). Radiorammen skal af først, før man kan trække klimafronten af nedefra askebæger.

Loddede drivlinje CAN high og low ind på de to brune CAN ledninger (CAN low orange/brun, CAN high, orange/sort) på AFS styreboksen og kl. 15 på forsyningen til AFS som er tændingsstyret.

Kl. 30 tog jeg på den store røde ved klimapanelets stik 1. Stel lige ved siden af.

Oppe ved spejlet ifølge Hans:

ny 8-polet stik pin 1 --> gl 6-polet stik pin 1
ny 8-polet stik pin 2 --> gl 6-polet stik pin 2
ny 8-polet stik pin 3 --> CAN-H
ny 8-polet stik pin 4 --> gl 6-polet stik pin 4
ny 8-polet stik pin 5 --> gl 6-polet stik pin 5
ny 8-polet stik pin 6 --> gl 6-polet stik pin 6
ny 8-polet stik pin 7 --> <ubrugt>
ny 8-polet stik pin 8 --> CAN-L

Du skal bruge flg. stik og stikben:

1 stk 8K0 971 833
hertil 4 stk rep.ledning 000 979 034 E

1 stk 4B0 971 834
hertil 3 stk rep.ledning 000 979 017 E

Hans siger den skal være mindst 8 cm lang.

CAN ledning konstruktion: http://www.my-gti.com/991/performing-re ... bus-wiring

VCDS:
Min BCM hedder 1K0 937 987 A og er med sw 0358

Byte 11 bit 3 hakkes af til FLA
Byte 29 bit 6 fjernlys via tastfunktion

Gateway er 1K0 907 530 Q

Byte 6 bit 6 FLA installeret.

FLA er herefter aktiv i 'auto' lyskontaktposition.

Brugeravatar
mikep
Medlem
Indlæg: 799
Tilmeldt: 6. jan 2011, 15:16
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ørbæk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af mikep » 16. mar 2015, 17:20

du er en stjerne :D :D
ja jeg har xenon men det er eftermonteret så mit AFS modul siddet ikke hvor det er standart , men eller ja

jeg må prøve at bestille

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af diskoboy » 16. mar 2015, 17:37

Jeg tror bare jeg skal have modificeret min lys-arm så den ryger tilbage :)
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Brugeravatar
DJ_Gran
Aktiv medlem
Indlæg: 3071
Tilmeldt: 14. jun 2008, 15:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Carsolutions
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times
Kontakt:

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af DJ_Gran » 16. mar 2015, 20:43

diskoboy skrev:Jeg tror bare jeg skal have modificeret min lys-arm så den ryger tilbage :)
Du mener at lave b7 front på din b6? Det er det jeg læser ikke? Det andet er da for nemt for dig ;-)
http://www.CarSolutions.dk tilbyder nu også montering i det meste af Nordjylland! Kontakt os hvis du har brug for en opgradering til din bil!
Tjek os vores facebook side - CarSolutions.dk! Klik!

Brugeravatar
mikep
Medlem
Indlæg: 799
Tilmeldt: 6. jan 2011, 15:16
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ørbæk
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af mikep » 16. mar 2015, 20:44

DJ_Gran skrev:
diskoboy skrev:Jeg tror bare jeg skal have modificeret min lys-arm så den ryger tilbage :)
Du mener at lave b7 front på din b6? Det er det jeg læser ikke? Det andet er da for nemt for dig ;-)
BilledeBilledeBillede

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5467
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Passat B6

Indlæg af diskoboy » 16. mar 2015, 21:14

DJ_Gran skrev:
diskoboy skrev:Jeg tror bare jeg skal have modificeret min lys-arm så den ryger tilbage :)
Du mener at lave b7 front på din b6? Det er det jeg læser ikke? Det andet er da for nemt for dig ;-)
Lad os holde os til topic. Du kan bare lave en ny tråd 'diskoboys B6 -> B7 front ombygning'. Så tager vi den derfra. :)
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"