Fjernlysassistent (FLA) eftermontering i Octavia II FL
: 20. mar 2015, 22:42
Efter at have monteret FLA i min Passat http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=105088, fik jeg lyst til at lave det samme i min 2010 Octavia II FL.
Dels fordi jeg synes fjernlysassistenten er en god feature, og dels pga udfordringen ved opgaven.
Bilen er produceret 02.04.2010, blot til info - i forhold til de skæringsdatoer der nævnes senere i artiklen.
Den er med BCM, og er således fra en generation hvor man kendte til fjernlysassistent.
Dermed er forudsætningerne for at lave det 100% OEM til stede.
** Note: Konklusionerne i denne artikel er ligeledes gældende for en Superb II og en Golf VI **
Forudsætninger
* frontrude med lys/regnsensor
* bakspejl fra en Golf VI med kamera for FLA
Funktionalitet
FLA's funktion og betjening vil ikke blive detaljeret her. Der er tale om en 100% OEM installation, og derfor vil det være som defineret af VAG.
Opgaven på punktform
Projektet kan opdeles i 3 trin, som man - afhængig af pengepung og ambitioner - kan vælge at implementere helt eller delvist.
Afhængig af bilens prod.dato, kan man være heldig at få punkterne 2 og/eller 3 forærende.
1. FLA grundinstallation
2. "Returning" fjernlysstilk
3. FLA-symbol i instrument
ad 1) Dette punkt dækker over at montere spejlet og forbinde det til bilens installation. I mange tilfælde vil det være tilstrækkeligt for at have en fungerende FLA installation. Hvis man er tilfreds med dette, vil man kunne gøre det for ca. 1.500,- kr (ca 1.050 for spejl og 450 for stumper til ledningsadapter mellem nyt spejl og gammelt spejl).
ad 2) Hvis bilen er fra før 28.05.2010, vil den være født med 1K0 ratelektronik, og således have den "gamle" type fjernlysstilk, der bliver siddende fremme når man tænder fjernlyset. Jeg synes personligt at den nyere type stilk der selv returnerer, er mere velegnet i forb. med FLA. Ombygningen (hvis man har lyst til det), er beskrevet separat i denne guide: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=106485. Men det er ikke noget krav. FLA virker lige så fint med en non-returning stilk.
ad 3) Hvis bilen er ny nok, vil instrumentet kunne vise FLA symbolet. FLA kan sagtens virke uden visningen i instrument, men det er en fordel at kunne se i instrumentet om den er aktiv. Jeg kender ikke skæringsdatoen for hvornår symbolet blev en del af instrumenternes software. Mit originale kunne ikke vise det.
1. Stumper. Afdækninger følger muligvis med det spejl man køber. Derudover ledninger og stikhuse til fremstilling af ledningsadapter mellem gammel 6-polet spejlstik og ny 8-polet spejlstik.
2. Hvis man afmonterer panikhåndtaget i venstre side, solskærmsbeslag og loftslampe, kan man sænke loftet tilstrækkeligt til at kunne arbejde.
3. Her anvendes en skobørste af medium hårdhed til at holde loftet nede..
4. CAN forbindelse føres ned langs A-stolpen.
5. Man skal have fat i drivlinie-CAN'en. Gateway'en er det eneste sted i bilen hvor alle CAN'er er samlet, og da den samtidig sidder dejligt lettilgængelig i Octavia'en, så er den helt oplagt. Håndlampen på billedet lyser op på hvor den sidder, over speederen.
6. Gateway er boksen med det blå stik.
7. Man sprætter isoleringen op, åbner det 20-polede stik og piller pin 6 (CAN-L, orange/brun) og pin 16 (CAN-H, orange/sort) ud, og klipper dem ca. 5-6 cm fra stikbenet.
8. Derefter lodder man CAN forbindelserne fra spejlet på, og derefter igen sammen med stikbenene. Husk at CAN ledninger skal snoes!
9. Jeg har valgt at lave en samling på CAN forbindelsen mellem spejl og gateway. Samlingen ligger inde ovenpå BCM'en. På den måde er den dejlig tilgængelig i fald man en dag skulle stå med noget andet der også skal på drivlinien.
10. Jeg kan godt lide at ting nemt kan skilles ad igen. Derfor er forbindelsen samlet med et lille 2-polet stik.
11. På loftet er der masser af plads til ledningsadapter og stik, ved siden af aflæggerummet til solbriller.
12. Afslutningsvis går man ind i [19] Gateway og tilmelder [20] Fjernlysassistent, og sætter derefter [09] BCM byte 11/bit 3 og byte 29/bit 6. * OBS: man SKAL kode fjernlysstilken til returning - også selvom man har den gamle type der bliver siddende fremme *
På dette tidspunkt bør Fjernlysassistenten virke. Man kan teste på samme måde som beskrevet i Passat-guiden (ved at gå ind i Aktortest under [20]).
Man aktiverer fjernlysassistenten ved at føre fjernlysstilken frem. Har man den gamle type, skal man selv føre armen tilbage til neutral. Herefter er assistenten aktiv.
Hvis FLA ikke virker i første forsøg, udfør da følgende procedure:
* kopiér hele langkodningen fra [09] ud i f.eks. Notepad
* lav en linie der har samme længde som kodningen, men bestående af udelukkende 0'er
* kopier 0-linien ind i [09]
* gem --> "kodning accepteret"
* ud af VCDS
* tænding fra .. vent 5 sek .. tænding til
* ind i [09] og kopiér den oprindelige langkodning tilbage
* gem --> "kodning accepteret"
Her gik jeg så videre med modificering af min fjernlysstilk. Link til guide: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=106485
Efter at fjernlysstilken var lavet om til returning, var næste udfordring at finde ud af hvordan jeg kunne få FLA-symbolet frem i instrumentet.
13. Først skiftede jeg min gateway til en 7N0.
14. Dernæst skiftede jeg min BCM fra en 1K0 937 087 D til en med index AD.
Ingen af delene bragte noget fremskridt i forhold til FLA symbol. Inderst troede jeg nok heller ikke så meget på det selv - det virkede oplagt at det var instrumentet. Men tænkte at det var et forsøg værd, da det er nemmere (og billigere) at skifte gateway og BCM end det er at skifte instrument. Så hvis en af de to komponenter havde leveret løsningen var det jo bare fint. Næste punkt på listen var instrumentet.
I ETKA fandt jeg frem til at index Q var det nyest tilgængelige, som passede i min bil.
Et nyt instrument koster 1000 EUR, og der er ikke mange brugte at finde... Men det lykkedes alligevel.
Ikke på eBay som vanligt, men på bildelsbasen.se. Pudsigt med svenskerne .. det er som om de kører deres egen lille eBay deroppe Hvorfor lægger de ikke deres ting ud på den markedsplads hvor resten af Europa søger ?!? Örebro Bildemontering havde et fint Q instrument fra en bil der havde gået 10.300 km. Haps !
15. Q instrument tilsluttet for test. Og der er FLA symbol. Yes !
Et nyere instrumentet bragte altså gennembruddet.
Sidste udfordring var nu at få dette kodet til bilen. Lokal Skoda forhandler klarede startspærren formedelst kr. 419,- . De kunne dog ikke stille km, da det var et brugt instrument. Det kunne til gengæld Kim theone, så efter to besøg i byen var nyt instrument installeret.
I efterskriftet er det værd at bemærke, at jeg ikke kan sige hvorvidt gateway og/eller BCM gjorde en forskel - eller om det var instrumentet alene. Jeg lod både den nye gateway og BCM sidde, da jeg ikke så nogen grund til at nedgradere til oprindelige komponenter igen, bare for at finde ud af om det var nødvendigt.
Jeg hælder dog allermest til at tro, at gateway og BCM ikke gjorde en forskel. Dvs. jeg er næsten overbevist om, at det ville have været tilstrækkeligt at skifte instrumentet, og at det hele ville have virket akkurat lige så godt med min gamle gateway og min gamle BCM. Men det er en ubekræftet formodning.
16. Detaljer på nyt instrument - res.nr., sw version, hw version, prod.dato.
17. Frontglasset var ridset på indkøbt instrument. Derfor ny frontglas købt hjem. Det skal se ordentligt ud.
Økonomien i projektet
De to med * markerede havde jeg altså antagelig ikke behøvet.
Hvis jeg havde været ligeglad med stilk og symbol, kunne det være gjort med de to første poster - spejl og ledningsadapter.
Dels fordi jeg synes fjernlysassistenten er en god feature, og dels pga udfordringen ved opgaven.
Bilen er produceret 02.04.2010, blot til info - i forhold til de skæringsdatoer der nævnes senere i artiklen.
Den er med BCM, og er således fra en generation hvor man kendte til fjernlysassistent.
Dermed er forudsætningerne for at lave det 100% OEM til stede.
** Note: Konklusionerne i denne artikel er ligeledes gældende for en Superb II og en Golf VI **
Forudsætninger
* frontrude med lys/regnsensor
* bakspejl fra en Golf VI med kamera for FLA
Funktionalitet
FLA's funktion og betjening vil ikke blive detaljeret her. Der er tale om en 100% OEM installation, og derfor vil det være som defineret af VAG.
Opgaven på punktform
Projektet kan opdeles i 3 trin, som man - afhængig af pengepung og ambitioner - kan vælge at implementere helt eller delvist.
Afhængig af bilens prod.dato, kan man være heldig at få punkterne 2 og/eller 3 forærende.
1. FLA grundinstallation
2. "Returning" fjernlysstilk
3. FLA-symbol i instrument
ad 1) Dette punkt dækker over at montere spejlet og forbinde det til bilens installation. I mange tilfælde vil det være tilstrækkeligt for at have en fungerende FLA installation. Hvis man er tilfreds med dette, vil man kunne gøre det for ca. 1.500,- kr (ca 1.050 for spejl og 450 for stumper til ledningsadapter mellem nyt spejl og gammelt spejl).
ad 2) Hvis bilen er fra før 28.05.2010, vil den være født med 1K0 ratelektronik, og således have den "gamle" type fjernlysstilk, der bliver siddende fremme når man tænder fjernlyset. Jeg synes personligt at den nyere type stilk der selv returnerer, er mere velegnet i forb. med FLA. Ombygningen (hvis man har lyst til det), er beskrevet separat i denne guide: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=106485. Men det er ikke noget krav. FLA virker lige så fint med en non-returning stilk.
ad 3) Hvis bilen er ny nok, vil instrumentet kunne vise FLA symbolet. FLA kan sagtens virke uden visningen i instrument, men det er en fordel at kunne se i instrumentet om den er aktiv. Jeg kender ikke skæringsdatoen for hvornår symbolet blev en del af instrumenternes software. Mit originale kunne ikke vise det.
1. Stumper. Afdækninger følger muligvis med det spejl man køber. Derudover ledninger og stikhuse til fremstilling af ledningsadapter mellem gammel 6-polet spejlstik og ny 8-polet spejlstik.
2. Hvis man afmonterer panikhåndtaget i venstre side, solskærmsbeslag og loftslampe, kan man sænke loftet tilstrækkeligt til at kunne arbejde.
3. Her anvendes en skobørste af medium hårdhed til at holde loftet nede..
4. CAN forbindelse føres ned langs A-stolpen.
5. Man skal have fat i drivlinie-CAN'en. Gateway'en er det eneste sted i bilen hvor alle CAN'er er samlet, og da den samtidig sidder dejligt lettilgængelig i Octavia'en, så er den helt oplagt. Håndlampen på billedet lyser op på hvor den sidder, over speederen.
6. Gateway er boksen med det blå stik.
7. Man sprætter isoleringen op, åbner det 20-polede stik og piller pin 6 (CAN-L, orange/brun) og pin 16 (CAN-H, orange/sort) ud, og klipper dem ca. 5-6 cm fra stikbenet.
8. Derefter lodder man CAN forbindelserne fra spejlet på, og derefter igen sammen med stikbenene. Husk at CAN ledninger skal snoes!
9. Jeg har valgt at lave en samling på CAN forbindelsen mellem spejl og gateway. Samlingen ligger inde ovenpå BCM'en. På den måde er den dejlig tilgængelig i fald man en dag skulle stå med noget andet der også skal på drivlinien.
10. Jeg kan godt lide at ting nemt kan skilles ad igen. Derfor er forbindelsen samlet med et lille 2-polet stik.
11. På loftet er der masser af plads til ledningsadapter og stik, ved siden af aflæggerummet til solbriller.
12. Afslutningsvis går man ind i [19] Gateway og tilmelder [20] Fjernlysassistent, og sætter derefter [09] BCM byte 11/bit 3 og byte 29/bit 6. * OBS: man SKAL kode fjernlysstilken til returning - også selvom man har den gamle type der bliver siddende fremme *
På dette tidspunkt bør Fjernlysassistenten virke. Man kan teste på samme måde som beskrevet i Passat-guiden (ved at gå ind i Aktortest under [20]).
Man aktiverer fjernlysassistenten ved at føre fjernlysstilken frem. Har man den gamle type, skal man selv føre armen tilbage til neutral. Herefter er assistenten aktiv.
Hvis FLA ikke virker i første forsøg, udfør da følgende procedure:
* kopiér hele langkodningen fra [09] ud i f.eks. Notepad
* lav en linie der har samme længde som kodningen, men bestående af udelukkende 0'er
* kopier 0-linien ind i [09]
* gem --> "kodning accepteret"
* ud af VCDS
* tænding fra .. vent 5 sek .. tænding til
* ind i [09] og kopiér den oprindelige langkodning tilbage
* gem --> "kodning accepteret"
Her gik jeg så videre med modificering af min fjernlysstilk. Link til guide: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=106485
Efter at fjernlysstilken var lavet om til returning, var næste udfordring at finde ud af hvordan jeg kunne få FLA-symbolet frem i instrumentet.
13. Først skiftede jeg min gateway til en 7N0.
14. Dernæst skiftede jeg min BCM fra en 1K0 937 087 D til en med index AD.
Ingen af delene bragte noget fremskridt i forhold til FLA symbol. Inderst troede jeg nok heller ikke så meget på det selv - det virkede oplagt at det var instrumentet. Men tænkte at det var et forsøg værd, da det er nemmere (og billigere) at skifte gateway og BCM end det er at skifte instrument. Så hvis en af de to komponenter havde leveret løsningen var det jo bare fint. Næste punkt på listen var instrumentet.
I ETKA fandt jeg frem til at index Q var det nyest tilgængelige, som passede i min bil.
Et nyt instrument koster 1000 EUR, og der er ikke mange brugte at finde... Men det lykkedes alligevel.
Ikke på eBay som vanligt, men på bildelsbasen.se. Pudsigt med svenskerne .. det er som om de kører deres egen lille eBay deroppe Hvorfor lægger de ikke deres ting ud på den markedsplads hvor resten af Europa søger ?!? Örebro Bildemontering havde et fint Q instrument fra en bil der havde gået 10.300 km. Haps !
15. Q instrument tilsluttet for test. Og der er FLA symbol. Yes !
Et nyere instrumentet bragte altså gennembruddet.
Sidste udfordring var nu at få dette kodet til bilen. Lokal Skoda forhandler klarede startspærren formedelst kr. 419,- . De kunne dog ikke stille km, da det var et brugt instrument. Det kunne til gengæld Kim theone, så efter to besøg i byen var nyt instrument installeret.
I efterskriftet er det værd at bemærke, at jeg ikke kan sige hvorvidt gateway og/eller BCM gjorde en forskel - eller om det var instrumentet alene. Jeg lod både den nye gateway og BCM sidde, da jeg ikke så nogen grund til at nedgradere til oprindelige komponenter igen, bare for at finde ud af om det var nødvendigt.
Jeg hælder dog allermest til at tro, at gateway og BCM ikke gjorde en forskel. Dvs. jeg er næsten overbevist om, at det ville have været tilstrækkeligt at skifte instrumentet, og at det hele ville have virket akkurat lige så godt med min gamle gateway og min gamle BCM. Men det er en ubekræftet formodning.
16. Detaljer på nyt instrument - res.nr., sw version, hw version, prod.dato.
17. Frontglasset var ridset på indkøbt instrument. Derfor ny frontglas købt hjem. Det skal se ordentligt ud.
Økonomien i projektet
De to med * markerede havde jeg altså antagelig ikke behøvet.
Hvis jeg havde været ligeglad med stilk og symbol, kunne det være gjort med de to første poster - spejl og ledningsadapter.