fejlsøgning på ABS

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Besvar
Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

fejlsøgning på ABS

Indlæg af norn » 14. jun 2008, 08:28

i langt de fleste tilfælde når ABS lampen lyser så er det fordi at der er fejl på en hjulføler
det nemeste er at tilslutte vagcom for at finde fejlen men for dem som ikke har det kan man sagtens klare sig uden

inden man begynder at lede efter fejl på hjulføjere og andre elektriske komponeter skal man sikre sig at der ikke er slør i nogen af hjullejerne

billeder er fra en golf4 men systemerne er så at sige ens på alle vag biler der kan være forskel på udformningen af følere og andre ting men målemetoder og måleværdier er de samme

det sværste er i dette er egentligt at pille hjulet af
derudover skal man bruge et multimeter
det behøver ikke være magen til det jeg bruger et fra harald eller jem og fix til 50-70kr. kan sagtens klare denne opgave

når man vil finde den defekte hjulføler uden vagcom så ved man jo selvf. ikke hvilken føler der er defekt så man bliver nød til at prøve sig frem en efter en
men af erfaring så start med forhjulene

løft bilen op og afmonter hjulet og ta ledningen ud af føleren som på billedet

Billede

ta dit multimeter og indstil det til at måle ohm hold ledningerne fra multimeteret på de to ben nede i ABS føleren og multimeteret skal nu vise 1000-1300ohm

Billede

hvis det er iorden så indstil multimeteret til vekselspændning og imens hjulet roterer skal føeren afgi en spændning på ca. 65 millivolt
der er nok at dreje hjulet med hånden
på forhjulene er det så godt som umuligt at dreje hurtigt og længe nok på grund af modstand i gaerkassen så jeg plejer lige at starte motoren og lade den gå tomgang i andet gaer det gør det sku noget nemmere men pas på fingrene hvis i bruger den

hvis denne måling også er iorden så videre til næste føler indtil du finder den som er defekt
fremgangsmåden er den samme for baghjulene

når man har fundet den defekte føler så skal den skiftes
føleren kan godt sidde fast i hullet og vil nok gå istykker når den skal ud men den duer jo aligevel ikke
gør hullet rent inden du sætter den nye føler i så den går let i

når fejlne i ABSén er rettet vil lampen selv slukke efter 1-200 meters kørsel
hvis lampen ikke slukker så ligger fejlen højst sandsynligt et andet sted og næste skridt er så vagcom

god arbejdslyst


på passat 3B/G er de bagerste følere ens med golf4
de foreste er anderledes

på golf3 og passat3A er de foreste følere ens med golf4 men de bagerste følere er anderledes og da sidder stikket til føleren ikke ude ved hjulet men under bagsædet


UPDATE .......
billeder fra passat 3b/g
på en passat sidder føleren ikke helt samme sted som på golfen og som man kan se på billedet så er der ikke noget stik
føleren og ledning er ud i et

Billede

så følg ledningen op langs fjederben og bremseslangen til den løber igennem en gummi prop i inderskærmen
vip gummi proppen ud og hiv forsigtigt ledningen ud af hullet til der kommer et stik

Billede

skil stikket fra hinanden og foretag målingerne på den ledning som går ned i føleren
pas på den anden ende ikke smutter tilbage ind i hullet for så skal man til at skille bilen ad fra den anden side for at få fat på ledningen igen

UPDATE.....
billeder fra golf3
som nævnt længere oppe er de foreste følere ens på golf3 og 4
men de bagerste er anderledes
for at foretage målingerne på de bagerste følere så vippes bagsæddet op og der ligger så to stik der under , et til hver side

Billede

skil stikkene fra hindanden og foretag målingerne i den ledning som går ud igennem bunden , den fortsætter ned i føleren
her behøver man så ikke ta hjulene af
men man bliver lige nødt til at løfte bilen for at kunne dreje med hjulet
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

kirsch
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. apr 2009, 08:51
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: fejlsøgning på ABS

Indlæg af kirsch » 3. apr 2009, 10:04

jeg har skiftet forhjulslejer på min golf 4, og efter der lyser abs lampen, på venster forhjul er afstanden fra føler til abs ring blevet større, når jeg måler vækselstrøm på begge sider er der ingen udslag, har fejltestet med vag tester og den siger fejl på alle 4 hjul ?? kode 283 - 285 - 290 - 287 nogen der har et forslag til hvad det kan være

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"