fartpilot golf4/bora tdi

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Besvar
Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

fartpilot golf4/bora tdi

Indlæg af norn » 14. jun 2008, 08:34

guiden gælder for alle tdi motortyper


En fartpilot til eftermontering til en golf4/bora kan købes ved en aut. vw forhandler i dk for 586kr. incl.moms men excl. montering
indeholdene en ny blinkarm og et ledningsnet

denne guide er skrevet ud fra moteringsarbejdet på en golf4 variant årg. 2001 med en alh motor
men ifølge den monterings vejledning (på tysk,eneglsk og fransk)som følger med når man køber fartpiloten står der ikke noget om hverken årg. eller motortype og ifølge etos så er der kun en fartpilot til alle tdiére
alt arbejde i forhold til guiden er på eget ansvar

nødvendigt værktøj
pc med vagcom
special værktøj til at ta kabelsko ud af multistik
12mm 12 kantet umbraco (den samme som passer til topboltene på de fleste vwér)
ellers alm. håndværktøj som skruetrækker og lign også torx

start med at afmontere bateriets stelkabel
afmonter airbaigen i rattet
det gøres ved at dreje rattet på tværs og føre en middelstor skruetrækker op i hullerne bag på rattet som nu peger op og ned drej skruetrækkeren en kvart omgang så klipsen som holder airbaigen udløses
med forsigtighed listes det lille gule stik ud af airbaigen

drej rattet tilbage til lige ud og afmonter rattet
her skal den 12mm 12kantet umbraco bruges

afmonter håndtaget på armen til ratjusteringen (2 skruer nede fra)
afmonter afdækning omkring ratstammen (3 skruer nede fra og 2 fra hvor rattet sad)

afmonter al afdækning under instrumentbordet i førersiden helt ned til pedalerne og det stykke som lågen til sikringerne sidder i

afmonter blink/visker armen ved at løsne den umbraco skrue som sidder i en klemme rundt om ratstammen
skil viskerarm og blinkarm fra hinanden ved at udløse en lille lås og de kan glides ud af hinanden
erstat blinkarmen med den nye arm med fartpilot og monter armene på deres plads igen
før ledningen til fartpiloten sammen med de andre ledninger som går op til armene ( tænk på at rattet kan flyttes så ledningerne må ikke kunne komme i klemme)

afmonter vinduesviskerne (ja dem udenfor)
afmonter lågen i højre side ind til polenfilteret
afmonter hele plastikafdækningen over vandkassen ved at trække den lodret op ikke op langs ruden(den er klipset fast og hvis modparten ødelægges skal frontruden ud for at skifte den så forsigtigt)
afmonter viskertrækket
afmonter låget til el-koblingscentralen (det er den hvor ledningsbundtet går igennem
find det sorte 10polet stik (sidder først for)
ta stikket fra og udløs modhagerne på den nederste del så stikket kan skubbes neden ud af rammen som holder de forskellige stik
stikket er nu til at finde inde i bilen og sno ledningerne fri af de andre ledninger så stikket kan nå så langt ud som muligt
i det sorte multistik er der en spærre (pink farvet) så ledningerne ikke kan falde ud
spærren skal udløses ved at glide den over til den ene side
monter de fire ledninger som er ført helt ud i bundet fra fartpiloten i det sorte stik
der står på ledningerne hvilke pos. de skal i og der er numre på stikket ud for de forskellige huller
du har kun et forsøg for ledningerne er ikke til at få ud af stikket igen så vær meget obs på at det gøres rigtigt
når ledningerne er kommet i deres rigtige huller sættes stikket tilbage i rammen igen og det udvendige stik monteres også igen
(her kan man lige dobbelt tjekke ledningerne for de har samme farve på begge sider af stikkene)
sæt låget på el-centralen igen
monter plastik afdækningen over vandkassen igen og sæt viskerne på sæt lågen på til polenfilteret

løsen skru sikringsboksen fri og åben lågen bagpå ind til ledningerne
find sikring nr.5 og ta den ud
nu skal du bruge værktøjet til at ta kabelskoen ud med
ta ledningen bag i sikring nr.5 ud og sæt den sidste ledning fra fartpiloten i istedet
den ledning du tog ud sætter du i det stik som sidder på ledningen fra fartpiloten således at der er forbindelse fra sikring nr.5. til fartpilot og til den ledning som før sad bag i sikring nr.5
sæt sikringen på plads igen og luk klappen bag på sikringsboksen og skru boksen fast igen
sørg for at alle ledninger er ordentligt stripset op så der ikke bliver slidt hul i dem og så at de ikke kan komme i klemme nogen steder
sæt al beklædningen på under instrumentbordet igen

monter rattet som selvf. sad i lige ud da du tog det af
sæt airbaigen på igen husk ledningen(skal bare trykkes på plads i rattet)
sæt strømmen til igen

tilslut tændningen og tilslut en pc med vagcom via diagnosestikket
gå ind i motorstyring og vælg menuén login
her kan du indtaste en login kode istedet for 00000 som står der nu slet 00000 og skriv 11463 og tryk ok
luk vagcom ned og ta pcén fra
afbrud tædningen et øjeblik inden du starter bilen som nu har fartpilot

kør en tur for at se om fartpiloten fungerer og at rattet står lige

god arbejdslyst
funktion af fartpiloten
når skyde kanppen er i off ja så er den jo slukket
når skydeknappen er i on er fartpiloten klar til brug og der lyser en grøn lampe i speedometeret
når du kører feks. 80km/t så kan du trykke på SET og bilen holder nu en konstant fart på 80km/t
hvis du træder på bremse eller koblingspedal afbrydes fartpiloten men ved at trykke på RES kører bilen nu selv op til de 80km/t som du kørte før du bremsede
hvis du afbryder farten ved at vælge off på skydekanppen så glemmer den din hastighed og du kan ikke bruge RES igen før du har valgt en ny hastighed

når du kører på fartpilot kan du øge farten ved at trykke på RES og sænke farten ved at trykke på SET når du slipper knapper fortsætter den med den nye fart
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Silmansbear
Helt nyt medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 9. mar 2011, 11:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lynge
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: fartpilot golf4/bora tdi

Indlæg af Silmansbear » 3. jul 2012, 16:21

Hej super fed bugermanual har lige et ? Har taster koden ind og den lyser i instrument men virker ikke har du nogen erfaring med det ?
Med Venlig Hilsen Silmansbear
Polo GTI 2.0 TSI

C-hansen
Medlem
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 16. maj 2011, 15:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: fartpilot golf4/bora tdi

Indlæg af C-hansen » 5. jan 2013, 21:50

norn skrev:guiden gælder for alle tdi motortyper



afmonter airbaigen i rattet
det gøres ved at dreje rattet på tværs og føre en middelstor skruetrækker op i hullerne bag på rattet som nu peger op og ned drej skruetrækkeren en kvart omgang så klipsen som holder airbaigen udløses
Har lige udført opgaven på min Audi A3 fra 98 og der var der umbraco skruer størrelse 5 der holdte airbaggen fast på rattet
norn skrev:løsen skru sikringsboksen fri og åben lågen bagpå ind til ledningerne
find sikring nr.5 og ta den ud
nu skal du bruge værktøjet til at ta kabelskoen ud med
ta ledningen bag i sikring nr.5 ud og sæt den sidste ledning fra fartpiloten i istedet
den ledning du tog ud sætter du i det stik som sidder på ledningen fra fartpiloten således at der er forbindelse fra sikring nr.5. til fartpilot og til den ledning som før sad bag i sikring nr.5
sæt sikringen på plads igen og luk klappen bag på sikringsboksen og skru boksen fast igen
Det sæt jeg fik med fra Kufatec var dette ikke fremgangs måden. Der skulle man bare lodde ledningen på S5 eller bruge en strømtyv

Men ellers perfekt guide når man åbenbart kun får en tysk guide med fra Kufatec
A3 1,9 TDI AGR "hestebilen" 98'

Silmansbear
Helt nyt medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 9. mar 2011, 11:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lynge
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: fartpilot golf4/bora tdi

Indlæg af Silmansbear » 7. jan 2013, 07:19

Nå har fundet ud af at der mangler de 2 ledninger som giver signal om acc og res fra koblingsboksen og over til ecu er der nogen der har erfainger med at montere sådanne 2 ledninger ?
Med Venlig Hilsen Silmansbear
Polo GTI 2.0 TSI

Silmansbear
Helt nyt medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 9. mar 2011, 11:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lynge
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: fartpilot golf4/bora tdi

Indlæg af Silmansbear » 11. jun 2013, 19:46

Hej har et problem med en fartpilot købt hos ahwshop.de har monteret den efter alle kunstens regler og når der kommer vagcom på kan jeg udlæse alle parametre og signaler fra alle knapper og pedaler men den vil ikke set hastigheden ???

min motor er en ARL og har fået et diagram på den motor og kan se det er det samme til alle tdi modeller min er en årg 2003

vi har dobbelt tjekket alle stik og ledninger og når jeg tænder den kommer det grønne symbol også frem i instrumentet er der nogen der kender til det ??

fik af vide at gasen er vakumstyret så derfor den ikke virker da der skulle være et elektronisk gasspjæld??? er det rigtigt ?
Med Venlig Hilsen Silmansbear
Polo GTI 2.0 TSI

Stidsborg
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 29. aug 2015, 00:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: fartpilot golf4/bora tdi

Indlæg af Stidsborg » 18. feb 2017, 17:17

Silmansbear skrev:Hej har et problem med en fartpilot købt hos ahwshop.de har monteret den efter alle kunstens regler og når der kommer vagcom på kan jeg udlæse alle parametre og signaler fra alle knapper og pedaler men den vil ikke set hastigheden ???

min motor er en ARL og har fået et diagram på den motor og kan se det er det samme til alle tdi modeller min er en årg 2003

vi har dobbelt tjekket alle stik og ledninger og når jeg tænder den kommer det grønne symbol også frem i instrumentet er der nogen der kender til det ??

fik af vide at gasen er vakumstyret så derfor den ikke virker da der skulle være et elektronisk gasspjæld??? er det rigtigt ?

Hej, lykkedes det dig nogensinde at få din fartpilot til at virke? Jeg har nemlig samme problem bare i en Golf 4 AXR PD

Silmansbear
Helt nyt medlem
Indlæg: 92
Tilmeldt: 9. mar 2011, 11:59
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lynge
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: fartpilot golf4/bora tdi

Indlæg af Silmansbear » 18. aug 2018, 21:12

Ja, det viste sig at der var byttet rundt på 2 ledninger ude stik kassen mellem kabinen og motorrummet. Dum fejl, som kostede en masse tid.
Med Venlig Hilsen Silmansbear
Polo GTI 2.0 TSI

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"