Bremse opgradering Polo 9N FSIII --> 6R 2.0 WRC
: 21. sep 2015, 22:27
Efter en håndfuld ture på ringen med min efterhånden 'lettere' modificerede 9N'er. Hvor de originale 256/239 FSIII bremser både har faded efter et par omgange, og på sidste tur begyndte at sætte sig efter hårdt brug. Så var en opgradering på sin plads.
På vores trackday tur i august 2014 spottede jeg en polo 6R 2.0 WRC holde på P-pladsen.
Var henne og lure at havde ventilerede skiver bagpå og et par voksne skiver foran. Og det så ud til den stadig kørte med 5x100 i boltafstand. Så begyndte jeg at rode lidt på google og diverse VW kataloger.
Stemplerne i kaliberne har samme dimensioner som de originale. Så der skal ikke trædes hårderer til. Bremseslangerne passer også lige på, samme gælder for ABS sensor til forhjulet.
Og ganske rigtigt, så kørte den med samme bolt afstand som de tidligere Polo'er.
Indkøbslisten.
Foran:
6R0615123 Kaliber venstre, blå. 1 styk.
6R0615124 Kaliber højre, blå. 1 styk.
6R0615125C Bremseåg, blå 2 styk.
6R0615311B Ankerplade, venstre 1 styk.
6R0615312B Ankerplade, højre 1 styk.
6R0615301B Bremseskiver, for 2 styk.
8X0698151 Bremseklodser, for 1 sæt.
6Q0407255S Nav, Venstre 1 styk.
6Q0407256S Nav, højre 1 styk.
Bagpå:
6R0615423B Kaliber venstre, blå.
6R0615424B Kaliber højre, blå.
6R0615425D Bremseåg venstre, blå.
6R0615426D Bremseåg højre, blå.
6R0615601A Bremseskiver, bag 2 styk.
6R0615611A Ankerplade, venstre 1 styk.
6R0615612A Ankerplade, højre 1 styk.
6R0698451 Bremseklodser, bag 1 sæt.
Jeg fandt dog alle delene på http://www.bildelsbasen.se og kunne købe dem hos den samme forhandler. Fra en bil med 6000km. på tælleren.
Hvilket gjorde det noget nemmere end 17 forskellige ebay.de sælgere med hver deres forsendelses omkostninger.
Ind på liften og begynde afmonteringen af de gamle bremser.
Nede på gulvet kan man godt se forskellen på forskellen på de to forskellige metoder at holde på klodser/kaliber.
Bærekuglens montering er dog anderledes. Så den gamle afmonteres og flyttes over på det nye nav.
Med nav'et og den nye Bilstein dæmper samlet, kan de kastes på plads i skærmkassen igen. Desværre viste det sig at de armerede bremseslanger som var bestilt hos Demon-tweeks, var en fejlleverance. De var til en 6N2, og 10cm. for korte. Så de er på vej retur. Så indtil videre må de gamle slanger køre videre.
Ledningen til ABS og bremseslid føres i de påsvejste holdere på dæmperen. Stabilisator armen bliver skiftet til de der fulgte med dæmperne. Så der er mere plads mellem trækaksel og krængningsdæmperen.
Bagenden er der ikke de store ben i.
Gamle kaliber og åg afmonteres og kastes ud til højre sammen med skiven.
De nye bremseåg monteres med de gamle unbracobolte.
Skive og kaliber smutter lige på og håndbremse kablet monteres.
Gamle og nye sager
På vores trackday tur i august 2014 spottede jeg en polo 6R 2.0 WRC holde på P-pladsen.
Var henne og lure at havde ventilerede skiver bagpå og et par voksne skiver foran. Og det så ud til den stadig kørte med 5x100 i boltafstand. Så begyndte jeg at rode lidt på google og diverse VW kataloger.
Stemplerne i kaliberne har samme dimensioner som de originale. Så der skal ikke trædes hårderer til. Bremseslangerne passer også lige på, samme gælder for ABS sensor til forhjulet.
Og ganske rigtigt, så kørte den med samme bolt afstand som de tidligere Polo'er.
Indkøbslisten.
Foran:
6R0615123 Kaliber venstre, blå. 1 styk.
6R0615124 Kaliber højre, blå. 1 styk.
6R0615125C Bremseåg, blå 2 styk.
6R0615311B Ankerplade, venstre 1 styk.
6R0615312B Ankerplade, højre 1 styk.
6R0615301B Bremseskiver, for 2 styk.
8X0698151 Bremseklodser, for 1 sæt.
6Q0407255S Nav, Venstre 1 styk.
6Q0407256S Nav, højre 1 styk.
Bagpå:
6R0615423B Kaliber venstre, blå.
6R0615424B Kaliber højre, blå.
6R0615425D Bremseåg venstre, blå.
6R0615426D Bremseåg højre, blå.
6R0615601A Bremseskiver, bag 2 styk.
6R0615611A Ankerplade, venstre 1 styk.
6R0615612A Ankerplade, højre 1 styk.
6R0698451 Bremseklodser, bag 1 sæt.
Jeg fandt dog alle delene på http://www.bildelsbasen.se og kunne købe dem hos den samme forhandler. Fra en bil med 6000km. på tælleren.
Hvilket gjorde det noget nemmere end 17 forskellige ebay.de sælgere med hver deres forsendelses omkostninger.
Ind på liften og begynde afmonteringen af de gamle bremser.
Nede på gulvet kan man godt se forskellen på forskellen på de to forskellige metoder at holde på klodser/kaliber.
Bærekuglens montering er dog anderledes. Så den gamle afmonteres og flyttes over på det nye nav.
Med nav'et og den nye Bilstein dæmper samlet, kan de kastes på plads i skærmkassen igen. Desværre viste det sig at de armerede bremseslanger som var bestilt hos Demon-tweeks, var en fejlleverance. De var til en 6N2, og 10cm. for korte. Så de er på vej retur. Så indtil videre må de gamle slanger køre videre.
Ledningen til ABS og bremseslid føres i de påsvejste holdere på dæmperen. Stabilisator armen bliver skiftet til de der fulgte med dæmperne. Så der er mere plads mellem trækaksel og krængningsdæmperen.
Bagenden er der ikke de store ben i.
Gamle kaliber og åg afmonteres og kastes ud til højre sammen med skiven.
De nye bremseåg monteres med de gamle unbracobolte.
Skive og kaliber smutter lige på og håndbremse kablet monteres.
Gamle og nye sager