Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
DSG Mechatronik gik i stykker efter 220.000 km motor 2.0 TDI.
Der var en "spole" som var defekt, "brændt" sammen.
Valget stod mellem at få det fikset hos Gigel eller købe en spritny mechatronik, jeg valgte at bestille en spritny mechatronik.
Prisen var ca. 10k kr. plus DSG Olie+filer+ dvs pakninger. Jeg gad ikke at gamble med en reparation selv om det var billigere.
Her er nogle billeder af arbejdet, I er velkommen til at kommentere og stille spørgsmål.
Kvik-guide:
Jack bilen op.
Ryd motorrummet for luftfilterkassen, batteri, mv,
Tøm gearkassen for olie.
Fjern slanger og kabler så der er plads foran mechatronikken, fjern frontlåget og sidelåget til gearkassen.
Der vil løbe noget mere olie ud.
Fjern DSG-stikket og speedstikket i mechatronikken
Fjern de10 torx struer og udskift mechatronikken.
Samle i omvendt rækkefølge. Bemærk at den lange plastik-arm sidder korrekt i gearkassen ved sidelåget.
Husk at spænde moment i korrekt sekvens. 5nm+90grader (de 10 torx mechatronikkensskruer)
Påfyld DSG olie ca. 6,5 liter +filter og lad det løbe ud ved ca.40 grader målt med vagcom.
Guide her: viewtopic.php?f=24&t=73671
Når alt er samlet og DSG-oliestanden er korrekt, skal der foretage en grundjustering med vagcom efterfulgt at en testkørsel med kalibrering.
Bagefter kører DSG'en som ny igen,
That's all folks
Der var en "spole" som var defekt, "brændt" sammen.
Valget stod mellem at få det fikset hos Gigel eller købe en spritny mechatronik, jeg valgte at bestille en spritny mechatronik.
Prisen var ca. 10k kr. plus DSG Olie+filer+ dvs pakninger. Jeg gad ikke at gamble med en reparation selv om det var billigere.
Her er nogle billeder af arbejdet, I er velkommen til at kommentere og stille spørgsmål.
Kvik-guide:
Jack bilen op.
Ryd motorrummet for luftfilterkassen, batteri, mv,
Tøm gearkassen for olie.
Fjern slanger og kabler så der er plads foran mechatronikken, fjern frontlåget og sidelåget til gearkassen.
Der vil løbe noget mere olie ud.
Fjern DSG-stikket og speedstikket i mechatronikken
Fjern de10 torx struer og udskift mechatronikken.
Samle i omvendt rækkefølge. Bemærk at den lange plastik-arm sidder korrekt i gearkassen ved sidelåget.
Husk at spænde moment i korrekt sekvens. 5nm+90grader (de 10 torx mechatronikkensskruer)
Påfyld DSG olie ca. 6,5 liter +filter og lad det løbe ud ved ca.40 grader målt med vagcom.
Guide her: viewtopic.php?f=24&t=73671
Når alt er samlet og DSG-oliestanden er korrekt, skal der foretage en grundjustering med vagcom efterfulgt at en testkørsel med kalibrering.
Bagefter kører DSG'en som ny igen,
That's all folks
- Vedhæftede filer
-
- 20150912_072144463_iOS.jpg (144.24 KiB) Vist 8667 gange
-
- 20150912_083632744_iOS.jpg (157 KiB) Vist 8667 gange
-
- 20150914_130916305_iOS.jpg (139.19 KiB) Vist 8667 gange
-
- 20150914_134902079_iOS.jpg (99.85 KiB) Vist 8667 gange
-
- 20150914_132938057_iOS.jpg (143.61 KiB) Vist 8667 gange
Senest rettet af skyrider 8. okt 2015, 12:09, rettet i alt 1 gang.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Enhver kan gætte det er DSG6, når det er en 2.0TDI motor, DSG6 med vådkobling kan klare mere momentKinojserguru skrev:Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 212
- Tilmeldt: 4. jan 2015, 21:32
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Hvor mange øl skal man regne med at kunne drikke på sådan en omgang?
Senest rettet af Grundtvig 30. sep 2015, 08:47, rettet i alt 1 gang.
Seat Altea 2006 2.0 TDI 16V DSG6
- Rheinlaender
- Medlem
- Indlæg: 827
- Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aarup 5560
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Jeg har lige fået en renoveret DSG6 gearkasse hjem med Mechatronik enhed og 3 års fuld garanti til 12000 kr inkl fragt ikke for at forklejne dit flotte arbejde det er jo også lettere bare at skifte Meckatronik men for at byde ind med flere løsninger
Den bil jeg skal skifte gearkasse i har også problemer med def Mechatronik enhed men har gået 285000 km.
Den bil jeg skal skifte gearkasse i har også problemer med def Mechatronik enhed men har gået 285000 km.
-
- Medlem
- Indlæg: 1134
- Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 41 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Lige et spørgsmål vedr. olieniveauet på DSG gearkassen: Kontrolleres dette med motoren i tomgang eller slukket?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Det var en fin pris, hvem leverer denne service/renovering ?Rheinlaender skrev:Jeg har lige fået en renoveret DSG6 gearkasse hjem med Mechatronik enhed og 3 års fuld garanti til 12000 kr inkl fragt ikke for at forklejne dit flotte arbejde det er jo også lettere bare at skifte Meckatronik men for at byde ind med flere løsninger
Den bil jeg skal skifte gearkasse i har også problemer med def Mechatronik enhed men har gået 285000 km.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- Rheinlaender
- Medlem
- Indlæg: 827
- Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aarup 5560
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Autoteile-hessen.de
fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti
fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Motoren skal være i tomgang.thg skrev:Lige et spørgsmål vedr. olieniveauet på DSG gearkassen: Kontrolleres dette med motoren i tomgang eller slukket?
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Tak at for tippet og det er fantastisk med 3 års fuld garanti... det yder VW jo ingen gang.Rheinlaender skrev:Autoteile-hessen.de
fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- Rheinlaender
- Medlem
- Indlæg: 827
- Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aarup 5560
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
De yder 1 års garanti men bruger et forsikringsselskab hvor du kan tegne udvidet garanti. http://www.intec-garantie.de/skyrider skrev:Tak at for tippet og det er fantastisk med 3 års fuld garanti... det yder VW jo ingen gang.Rheinlaender skrev:Autoteile-hessen.de
fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti
De priser de har på deres hjemmeside er noget over hvad jeg gav, skrev til dem hvad jeg skulle bruge og at jeg gerne ville have en skarp pris inkl de 3 års udvidet 100% garanti og fragt.
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Nu er det jo ikke fordi jeg ikke havde "gættet" hvilken gearkasse det drejede sig om, men i min verden er det helt almindelig kotyme lige at skrive hvad vejledningen dækker, jeg har selv lavet en masse vejledninger, godt nok til MC men det er vel underordnet i den forbindelse, men endnu ingen uden hvilken model, årgang og hvad der ellers kan være relevant.skyrider skrev:Enhver kan gætte det er DSG6, når det er en 2.0TDI motor, DSG6 med vådkobling kan klare mere momentKinojserguru skrev:Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med
Dette skal ikke opfattes som kritik, kun som en opfordring
Så hedder det heller ikke vådkobling, men converter
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
En DSG har da ikke converter? Oder hur?
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1848
- Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 20 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Kinojserguru skrev:Nu er det jo ikke fordi jeg ikke havde "gættet" hvilken gearkasse det drejede sig om, men i min verden er det helt almindelig kotyme lige at skrive hvad vejledningen dækker, jeg har selv lavet en masse vejledninger, godt nok til MC men det er vel underordnet i den forbindelse, men endnu ingen uden hvilken model, årgang og hvad der ellers kan være relevant.skyrider skrev:Enhver kan gætte det er DSG6, når det er en 2.0TDI motor, DSG6 med vådkobling kan klare mere momentKinojserguru skrev:Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med
Dette skal ikke opfattes som kritik, kun som en opfordring
Så hedder det heller ikke vådkobling, men converter
DSG 6 kører med vådkobling og DSG7 tør, ved ik hvorfor du blander converter ind I det her ?
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Er det ikke denne her der sidder i en DSG 6 ?
Kører den ikke i DSG olien ?
Kører den ikke i DSG olien ?
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
- Hr_Ravn
- Medlem
- Indlæg: 975
- Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 61 times
- Been thanked: 32 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Em converter er en gearing i en gearkasse der giver mere moment på hjulene...
Bruges specielt ved sværgodstrækkere
Så desværre er det altså enten tør eller vådkobling
Bruges specielt ved sværgodstrækkere
Så desværre er det altså enten tør eller vådkobling
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Hvis du mener det du har skrevet her, så bliver vi ikke enigeKRH[DK] skrev:Em converter er en gearing i en gearkasse der giver mere moment på hjulene...
Bruges specielt ved sværgodstrækkere
Så desværre er det altså enten tør eller vådkobling
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
En converter er ikke det samme som en kobling i olie. Prøv at læs https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converterKinojserguru skrev:Er det ikke denne her der sidder i en DSG 6 ?
Kører den ikke i DSG olien ?
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Håber jeg heller ikke jeg har påstået nogen steder, men jeg har sat sådan een her
Tror nok jeg har rep de første 50 stk. BW35 & BW55 som sad i bla. Volvo og de har alle en converter siddende på svinghjulet hvis man kan kalde der for et svinghjul, det er nærmest en blikpladen med en startkrands på, men der er converteren skruet på. Man kan godt kalde den for en moment omformer, da den overfører momentet fra krumtappen til højgearakslen via ATF olien i gearboxen, ikke noget mekanisk i indgreb her, jeg har endda haft en Morris Mascot ( måske en Partner ? ) adskildt med automatgear som også havde en converter.
I gl. dage var det vidst enten converter i automat gearkasser eller normal tørkobling i manuelle gearkasser, alle de her dobbelt koblinger og oliekoblinger er kommet til senere.
Tror nok jeg har rep de første 50 stk. BW35 & BW55 som sad i bla. Volvo og de har alle en converter siddende på svinghjulet hvis man kan kalde der for et svinghjul, det er nærmest en blikpladen med en startkrands på, men der er converteren skruet på. Man kan godt kalde den for en moment omformer, da den overfører momentet fra krumtappen til højgearakslen via ATF olien i gearboxen, ikke noget mekanisk i indgreb her, jeg har endda haft en Morris Mascot ( måske en Partner ? ) adskildt med automatgear som også havde en converter.
I gl. dage var det vidst enten converter i automat gearkasser eller normal tørkobling i manuelle gearkasser, alle de her dobbelt koblinger og oliekoblinger er kommet til senere.
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Guru (John Show), you know nothing !Kinojserguru skrev:skyrider skrev:Kinojserguru skrev: Så hedder det heller ikke vådkobling, men converter
Direct shift gear=
DSG har ikke en converter !
http://en.volkswagen.com/en/innovation- ... ndler.html
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Det så ok, jeg skulle have undladt linien der, spc når det er svært at definere jeg havde opfattet teksten som kunne ignoreres, men vi har hver vores meninger og sådan skal det vel også være.
Det har ikke været min mening at støde nogen, så skulle vi ikke lade tråden køre videre med det den er oprindelig tænkt til inder det hele tager overhånd, nemlig hvordan man skifter og kalibrerer Mechatronik enheden
Det har ikke været min mening at støde nogen, så skulle vi ikke lade tråden køre videre med det den er oprindelig tænkt til inder det hele tager overhånd, nemlig hvordan man skifter og kalibrerer Mechatronik enheden
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Det er ok, man kan ikke vide alt, selvom man er guruKinojserguru skrev:Det så ok, jeg skulle have undladt linien der, spc når det er svært at definere jeg havde opfattet teksten som kunne ignoreres, men vi har hver vores meninger og sådan skal det vel også være.
Det har ikke været min mening at støde nogen, så skulle vi ikke lade tråden køre videre med det den er oprindelig tænkt til inder det hele tager overhånd, nemlig hvordan man skifter og kalibrerer Mechatronik enheden
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- Kinojserguru
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1717
- Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 22 times
- Kontakt:
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Navnet Guru kan du læse om på min hjemmeside hvordan det er blevet til, ikke noget jeg har opfundet, kun videreført det
/ Erik.
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 10
- Tilmeldt: 28. mar 2013, 09:58
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
Bommelum - jeg har ledt efter nogle der kan hjælpe mig med at tyde/forstå/analysere et kænguro problem med min 3C 2.0 DSG.
Der skulle vel ikke være nogen i Odense området - eller Fyn - der kunne hjælpe mig?
Der skulle vel ikke være nogen i Odense området - eller Fyn - der kunne hjælpe mig?
Fars hverdags "flyder" - ´05 Lupo 3L. Absolut intet nævneværdigt udstyr, udover tågelys foran! Indtil nu 225tkm på klokken, og ingen gearkasse udskiftninger foretaget - men en satans airbaglampe der lyser.
"Mor´s" transportmiddel - 3c ´06 Passat Variant Highline, 170 hk, DSG.
"Mor´s" transportmiddel - 3c ´06 Passat Variant Highline, 170 hk, DSG.