Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Besvar
skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af skyrider » 22. sep 2015, 13:59

DSG Mechatronik gik i stykker efter 220.000 km motor 2.0 TDI.
Der var en "spole" som var defekt, "brændt" sammen.

Valget stod mellem at få det fikset hos Gigel eller købe en spritny mechatronik, jeg valgte at bestille en spritny mechatronik.
Prisen var ca. 10k kr. plus DSG Olie+filer+ dvs pakninger. Jeg gad ikke at gamble med en reparation selv om det var billigere.

Her er nogle billeder af arbejdet, I er velkommen til at kommentere og stille spørgsmål.


Kvik-guide:

Jack bilen op.
Ryd motorrummet for luftfilterkassen, batteri, mv,
Tøm gearkassen for olie.
Fjern slanger og kabler så der er plads foran mechatronikken, fjern frontlåget og sidelåget til gearkassen.
Der vil løbe noget mere olie ud.

Fjern DSG-stikket og speedstikket i mechatronikken
Fjern de10 torx struer og udskift mechatronikken.
Samle i omvendt rækkefølge. Bemærk at den lange plastik-arm sidder korrekt i gearkassen ved sidelåget.
Husk at spænde moment i korrekt sekvens. 5nm+90grader (de 10 torx mechatronikkensskruer)

Påfyld DSG olie ca. 6,5 liter +filter og lad det løbe ud ved ca.40 grader målt med vagcom.
Guide her: viewtopic.php?f=24&t=73671

Når alt er samlet og DSG-oliestanden er korrekt, skal der foretage en grundjustering med vagcom efterfulgt at en testkørsel med kalibrering.

Bagefter kører DSG'en som ny igen,

That's all folks :D
Vedhæftede filer
20150912_072144463_iOS.jpg
20150912_072144463_iOS.jpg (144.24 KiB) Vist 8538 gange
20150912_083632744_iOS.jpg
20150912_083632744_iOS.jpg (157 KiB) Vist 8538 gange
20150914_130916305_iOS.jpg
20150914_130916305_iOS.jpg (139.19 KiB) Vist 8538 gange
20150914_134902079_iOS.jpg
20150914_134902079_iOS.jpg (99.85 KiB) Vist 8538 gange
20150914_132938057_iOS.jpg
20150914_132938057_iOS.jpg (143.61 KiB) Vist 8538 gange
Senest rettet af skyrider 8. okt 2015, 12:09, rettet i alt 1 gang.
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Kinojserguru » 27. sep 2015, 10:43

Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med :D
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af skyrider » 29. sep 2015, 14:45

Kinojserguru skrev:Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med :D
Enhver kan gætte det er DSG6, når det er en 2.0TDI motor, DSG6 med vådkobling kan klare mere moment :mrgreen:
______________________________________________
Mvh.

Grundtvig
Nyt medlem
Indlæg: 212
Tilmeldt: 4. jan 2015, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Grundtvig » 30. sep 2015, 08:16

Hvor mange øl skal man regne med at kunne drikke på sådan en omgang? :mrgreen: :mrgreen:
Senest rettet af Grundtvig 30. sep 2015, 08:47, rettet i alt 1 gang.
Seat Altea 2006 2.0 TDI 16V DSG6

Brugeravatar
Rheinlaender
Medlem
Indlæg: 827
Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aarup 5560
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Rheinlaender » 30. sep 2015, 08:47

Jeg har lige fået en renoveret DSG6 gearkasse hjem med Mechatronik enhed og 3 års fuld garanti til 12000 kr inkl fragt ikke for at forklejne dit flotte arbejde det er jo også lettere bare at skifte Meckatronik men for at byde ind med flere løsninger :)
Den bil jeg skal skifte gearkasse i har også problemer med def Mechatronik enhed men har gået 285000 km.
Venlig Hilsen
Bjørn Rheinlænder
LinkedIn

11/2023 Skoda Enyaq 80X Sportsline Max

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af thg » 30. sep 2015, 08:49

Lige et spørgsmål vedr. olieniveauet på DSG gearkassen: Kontrolleres dette med motoren i tomgang eller slukket?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af skyrider » 30. sep 2015, 15:24

Rheinlaender skrev:Jeg har lige fået en renoveret DSG6 gearkasse hjem med Mechatronik enhed og 3 års fuld garanti til 12000 kr inkl fragt ikke for at forklejne dit flotte arbejde det er jo også lettere bare at skifte Meckatronik men for at byde ind med flere løsninger :)
Den bil jeg skal skifte gearkasse i har også problemer med def Mechatronik enhed men har gået 285000 km.
Det var en fin pris, hvem leverer denne service/renovering ?
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
Rheinlaender
Medlem
Indlæg: 827
Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aarup 5560
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Rheinlaender » 30. sep 2015, 15:29

Autoteile-hessen.de

fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti :)
Venlig Hilsen
Bjørn Rheinlænder
LinkedIn

11/2023 Skoda Enyaq 80X Sportsline Max

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af skyrider » 30. sep 2015, 16:29

thg skrev:Lige et spørgsmål vedr. olieniveauet på DSG gearkassen: Kontrolleres dette med motoren i tomgang eller slukket?
Motoren skal være i tomgang.
______________________________________________
Mvh.

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af skyrider » 30. sep 2015, 16:52

Rheinlaender skrev:Autoteile-hessen.de

fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti :)
Tak at for tippet og det er fantastisk med 3 års fuld garanti... det yder VW jo ingen gang.
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
Rheinlaender
Medlem
Indlæg: 827
Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aarup 5560
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Rheinlaender » 30. sep 2015, 17:22

skyrider skrev:
Rheinlaender skrev:Autoteile-hessen.de

fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti :)
Tak at for tippet og det er fantastisk med 3 års fuld garanti... det yder VW jo ingen gang.
De yder 1 års garanti men bruger et forsikringsselskab hvor du kan tegne udvidet garanti. http://www.intec-garantie.de/

De priser de har på deres hjemmeside er noget over hvad jeg gav, skrev til dem hvad jeg skulle bruge og at jeg gerne ville have en skarp pris inkl de 3 års udvidet 100% garanti og fragt.
Venlig Hilsen
Bjørn Rheinlænder
LinkedIn

11/2023 Skoda Enyaq 80X Sportsline Max

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Kinojserguru » 3. okt 2015, 12:29

skyrider skrev:
Kinojserguru skrev:Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med :D
Enhver kan gætte det er DSG6, når det er en 2.0TDI motor, DSG6 med vådkobling kan klare mere moment :mrgreen:
;) Nu er det jo ikke fordi jeg ikke havde "gættet" hvilken gearkasse det drejede sig om, men i min verden er det helt almindelig kotyme lige at skrive hvad vejledningen dækker, jeg har selv lavet en masse vejledninger, godt nok til MC men det er vel underordnet i den forbindelse, men endnu ingen uden hvilken model, årgang og hvad der ellers kan være relevant.
Dette skal ikke opfattes som kritik, kun som en opfordring ;)
Så hedder det heller ikke vådkobling, men converter :mrgreen:
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
tuxx
Medlem
Indlæg: 689
Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 84 times
Been thanked: 82 times
Kontakt:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af tuxx » 3. okt 2015, 13:23

En DSG har da ikke converter? Oder hur?
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Turbotrim » 3. okt 2015, 13:31

Kinojserguru skrev:
skyrider skrev:
Kinojserguru skrev:Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med :D
Enhver kan gætte det er DSG6, når det er en 2.0TDI motor, DSG6 med vådkobling kan klare mere moment :mrgreen:
;) Nu er det jo ikke fordi jeg ikke havde "gættet" hvilken gearkasse det drejede sig om, men i min verden er det helt almindelig kotyme lige at skrive hvad vejledningen dækker, jeg har selv lavet en masse vejledninger, godt nok til MC men det er vel underordnet i den forbindelse, men endnu ingen uden hvilken model, årgang og hvad der ellers kan være relevant.
Dette skal ikke opfattes som kritik, kun som en opfordring ;)
Så hedder det heller ikke vådkobling, men converter :mrgreen:

DSG 6 kører med vådkobling og DSG7 tør, ved ik hvorfor du blander converter ind I det her ?

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Kinojserguru » 3. okt 2015, 14:09

Er det ikke denne her der sidder i en DSG 6 ?

Kører den ikke i DSG olien ?

Billede
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
Hr_Ravn
Medlem
Indlæg: 972
Tilmeldt: 19. aug 2013, 11:27
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 60 times
Been thanked: 31 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Hr_Ravn » 3. okt 2015, 15:27

Em converter er en gearing i en gearkasse der giver mere moment på hjulene...
Bruges specielt ved sværgodstrækkere ;)

Så desværre er det altså enten tør eller vådkobling :D
Skoda Superb 1,4 TSi iV Style Combi '20 Billede Billede

Kia Ceed SW 1,4 T-GDI DCT GT-Line '19 Billede
VW Golf VII 40 Years 1,6 TDI Bluemotion '15 BilledeTidl. bil
VW Golf VI Trendline '09 BilledeTidl. bil
VW Golf IV Basic '03 Tidl. bil

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Kinojserguru » 3. okt 2015, 15:54

KRH[DK] skrev:Em converter er en gearing i en gearkasse der giver mere moment på hjulene...
Bruges specielt ved sværgodstrækkere ;)

Så desværre er det altså enten tør eller vådkobling :D
Hvis du mener det du har skrevet her, så bliver vi ikke enige ;)
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Tor Morrison » 3. okt 2015, 16:06

Kinojserguru skrev:Er det ikke denne her der sidder i en DSG 6 ?

Kører den ikke i DSG olien ?

Billede
En converter er ikke det samme som en kobling i olie. Prøv at læs https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Kinojserguru » 3. okt 2015, 16:37

Håber jeg heller ikke jeg har påstået nogen steder, men jeg har sat sådan een her :mrgreen:
Tror nok jeg har rep de første 50 stk. BW35 & BW55 som sad i bla. Volvo og de har alle en converter siddende på svinghjulet hvis man kan kalde der for et svinghjul, det er nærmest en blikpladen med en startkrands på, men der er converteren skruet på. Man kan godt kalde den for en moment omformer, da den overfører momentet fra krumtappen til højgearakslen via ATF olien i gearboxen, ikke noget mekanisk i indgreb her, jeg har endda haft en Morris Mascot ( måske en Partner ? ) adskildt med automatgear som også havde en converter.
I gl. dage var det vidst enten converter i automat gearkasser eller normal tørkobling i manuelle gearkasser, alle de her dobbelt koblinger og oliekoblinger er kommet til senere.
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af skyrider » 3. okt 2015, 22:33

Kinojserguru skrev:
skyrider skrev:
Kinojserguru skrev: Så hedder det heller ikke vådkobling, men converter :mrgreen:
Guru (John Show), you know nothing !

Direct shift gear=
DSG har ikke en converter !

http://en.volkswagen.com/en/innovation- ... ndler.html
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Kinojserguru » 4. okt 2015, 08:57

Det så ok, jeg skulle have undladt linien der, spc når det er svært at definere :mrgreen: jeg havde opfattet teksten som kunne ignoreres, men vi har hver vores meninger og sådan skal det vel også være.
Det har ikke været min mening at støde nogen, så skulle vi ikke lade tråden køre videre med det den er oprindelig tænkt til inder det hele tager overhånd, nemlig hvordan man skifter og kalibrerer Mechatronik enheden ;)
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af skyrider » 6. okt 2015, 10:05

Kinojserguru skrev:Det så ok, jeg skulle have undladt linien der, spc når det er svært at definere :mrgreen: jeg havde opfattet teksten som kunne ignoreres, men vi har hver vores meninger og sådan skal det vel også være.
Det har ikke været min mening at støde nogen, så skulle vi ikke lade tråden køre videre med det den er oprindelig tænkt til inder det hele tager overhånd, nemlig hvordan man skifter og kalibrerer Mechatronik enheden ;)
Det er ok, man kan ikke vide alt, selvom man er guru :lol:
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af Kinojserguru » 6. okt 2015, 10:40

Navnet Guru kan du læse om på min hjemmeside hvordan det er blevet til, ikke noget jeg har opfundet, kun videreført det :)
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

JohnE74
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28. mar 2013, 09:58
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

Indlæg af JohnE74 » 24. feb 2016, 15:59

Bommelum - jeg har ledt efter nogle der kan hjælpe mig med at tyde/forstå/analysere et kænguro problem med min 3C 2.0 DSG.
Der skulle vel ikke være nogen i Odense området - eller Fyn - der kunne hjælpe mig?
Fars hverdags "flyder" - ´05 Lupo 3L. Absolut intet nævneværdigt udstyr, udover tågelys foran! Indtil nu 225tkm på klokken, og ingen gearkasse udskiftninger foretaget - men en satans airbaglampe der lyser.

"Mor´s" transportmiddel - 3c ´06 Passat Variant Highline, 170 hk, DSG.

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"