Side 1 af 1

Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 22. sep 2015, 13:59
af skyrider
DSG Mechatronik gik i stykker efter 220.000 km motor 2.0 TDI.
Der var en "spole" som var defekt, "brændt" sammen.

Valget stod mellem at få det fikset hos Gigel eller købe en spritny mechatronik, jeg valgte at bestille en spritny mechatronik.
Prisen var ca. 10k kr. plus DSG Olie+filer+ dvs pakninger. Jeg gad ikke at gamble med en reparation selv om det var billigere.

Her er nogle billeder af arbejdet, I er velkommen til at kommentere og stille spørgsmål.


Kvik-guide:

Jack bilen op.
Ryd motorrummet for luftfilterkassen, batteri, mv,
Tøm gearkassen for olie.
Fjern slanger og kabler så der er plads foran mechatronikken, fjern frontlåget og sidelåget til gearkassen.
Der vil løbe noget mere olie ud.

Fjern DSG-stikket og speedstikket i mechatronikken
Fjern de10 torx struer og udskift mechatronikken.
Samle i omvendt rækkefølge. Bemærk at den lange plastik-arm sidder korrekt i gearkassen ved sidelåget.
Husk at spænde moment i korrekt sekvens. 5nm+90grader (de 10 torx mechatronikkensskruer)

Påfyld DSG olie ca. 6,5 liter +filter og lad det løbe ud ved ca.40 grader målt med vagcom.
Guide her: viewtopic.php?f=24&t=73671

Når alt er samlet og DSG-oliestanden er korrekt, skal der foretage en grundjustering med vagcom efterfulgt at en testkørsel med kalibrering.

Bagefter kører DSG'en som ny igen,

That's all folks :D

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 27. sep 2015, 10:43
af Kinojserguru
Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med :D

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 29. sep 2015, 14:45
af skyrider
Kinojserguru skrev:Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med :D
Enhver kan gætte det er DSG6, når det er en 2.0TDI motor, DSG6 med vådkobling kan klare mere moment :mrgreen:

Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 30. sep 2015, 08:16
af Grundtvig
Hvor mange øl skal man regne med at kunne drikke på sådan en omgang? :mrgreen: :mrgreen:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 30. sep 2015, 08:47
af Rheinlaender
Jeg har lige fået en renoveret DSG6 gearkasse hjem med Mechatronik enhed og 3 års fuld garanti til 12000 kr inkl fragt ikke for at forklejne dit flotte arbejde det er jo også lettere bare at skifte Meckatronik men for at byde ind med flere løsninger :)
Den bil jeg skal skifte gearkasse i har også problemer med def Mechatronik enhed men har gået 285000 km.

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 30. sep 2015, 08:49
af thg
Lige et spørgsmål vedr. olieniveauet på DSG gearkassen: Kontrolleres dette med motoren i tomgang eller slukket?

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 30. sep 2015, 15:24
af skyrider
Rheinlaender skrev:Jeg har lige fået en renoveret DSG6 gearkasse hjem med Mechatronik enhed og 3 års fuld garanti til 12000 kr inkl fragt ikke for at forklejne dit flotte arbejde det er jo også lettere bare at skifte Meckatronik men for at byde ind med flere løsninger :)
Den bil jeg skal skifte gearkasse i har også problemer med def Mechatronik enhed men har gået 285000 km.
Det var en fin pris, hvem leverer denne service/renovering ?

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 30. sep 2015, 15:29
af Rheinlaender
Autoteile-hessen.de

fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti :)

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 30. sep 2015, 16:29
af skyrider
thg skrev:Lige et spørgsmål vedr. olieniveauet på DSG gearkassen: Kontrolleres dette med motoren i tomgang eller slukket?
Motoren skal være i tomgang.

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 30. sep 2015, 16:52
af skyrider
Rheinlaender skrev:Autoteile-hessen.de

fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti :)
Tak at for tippet og det er fantastisk med 3 års fuld garanti... det yder VW jo ingen gang.

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 30. sep 2015, 17:22
af Rheinlaender
skyrider skrev:
Rheinlaender skrev:Autoteile-hessen.de

fik en gearkasse på en palle der ligner en ny og med 3 års 100% garanti :)
Tak at for tippet og det er fantastisk med 3 års fuld garanti... det yder VW jo ingen gang.
De yder 1 års garanti men bruger et forsikringsselskab hvor du kan tegne udvidet garanti. http://www.intec-garantie.de/

De priser de har på deres hjemmeside er noget over hvad jeg gav, skrev til dem hvad jeg skulle bruge og at jeg gerne ville have en skarp pris inkl de 3 års udvidet 100% garanti og fragt.

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 3. okt 2015, 12:29
af Kinojserguru
skyrider skrev:
Kinojserguru skrev:Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med :D
Enhver kan gætte det er DSG6, når det er en 2.0TDI motor, DSG6 med vådkobling kan klare mere moment :mrgreen:
;) Nu er det jo ikke fordi jeg ikke havde "gættet" hvilken gearkasse det drejede sig om, men i min verden er det helt almindelig kotyme lige at skrive hvad vejledningen dækker, jeg har selv lavet en masse vejledninger, godt nok til MC men det er vel underordnet i den forbindelse, men endnu ingen uden hvilken model, årgang og hvad der ellers kan være relevant.
Dette skal ikke opfattes som kritik, kun som en opfordring ;)
Så hedder det heller ikke vådkobling, men converter :mrgreen:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 3. okt 2015, 13:23
af tuxx
En DSG har da ikke converter? Oder hur?

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 3. okt 2015, 13:31
af Turbotrim
Kinojserguru skrev:
skyrider skrev:
Kinojserguru skrev:Kan det virkelig tænkes at du fuldstændig har glemt at skrive "hvilken" DSG du har rodet med :D
Enhver kan gætte det er DSG6, når det er en 2.0TDI motor, DSG6 med vådkobling kan klare mere moment :mrgreen:
;) Nu er det jo ikke fordi jeg ikke havde "gættet" hvilken gearkasse det drejede sig om, men i min verden er det helt almindelig kotyme lige at skrive hvad vejledningen dækker, jeg har selv lavet en masse vejledninger, godt nok til MC men det er vel underordnet i den forbindelse, men endnu ingen uden hvilken model, årgang og hvad der ellers kan være relevant.
Dette skal ikke opfattes som kritik, kun som en opfordring ;)
Så hedder det heller ikke vådkobling, men converter :mrgreen:

DSG 6 kører med vådkobling og DSG7 tør, ved ik hvorfor du blander converter ind I det her ?

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 3. okt 2015, 14:09
af Kinojserguru
Er det ikke denne her der sidder i en DSG 6 ?

Kører den ikke i DSG olien ?

Billede

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 3. okt 2015, 15:27
af Hr_Ravn
Em converter er en gearing i en gearkasse der giver mere moment på hjulene...
Bruges specielt ved sværgodstrækkere ;)

Så desværre er det altså enten tør eller vådkobling :D

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 3. okt 2015, 15:54
af Kinojserguru
KRH[DK] skrev:Em converter er en gearing i en gearkasse der giver mere moment på hjulene...
Bruges specielt ved sværgodstrækkere ;)

Så desværre er det altså enten tør eller vådkobling :D
Hvis du mener det du har skrevet her, så bliver vi ikke enige ;)

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 3. okt 2015, 16:06
af Tor Morrison
Kinojserguru skrev:Er det ikke denne her der sidder i en DSG 6 ?

Kører den ikke i DSG olien ?

Billede
En converter er ikke det samme som en kobling i olie. Prøv at læs https://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 3. okt 2015, 16:37
af Kinojserguru
Håber jeg heller ikke jeg har påstået nogen steder, men jeg har sat sådan een her :mrgreen:
Tror nok jeg har rep de første 50 stk. BW35 & BW55 som sad i bla. Volvo og de har alle en converter siddende på svinghjulet hvis man kan kalde der for et svinghjul, det er nærmest en blikpladen med en startkrands på, men der er converteren skruet på. Man kan godt kalde den for en moment omformer, da den overfører momentet fra krumtappen til højgearakslen via ATF olien i gearboxen, ikke noget mekanisk i indgreb her, jeg har endda haft en Morris Mascot ( måske en Partner ? ) adskildt med automatgear som også havde en converter.
I gl. dage var det vidst enten converter i automat gearkasser eller normal tørkobling i manuelle gearkasser, alle de her dobbelt koblinger og oliekoblinger er kommet til senere.

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 3. okt 2015, 22:33
af skyrider
Kinojserguru skrev:
skyrider skrev:
Kinojserguru skrev: Så hedder det heller ikke vådkobling, men converter :mrgreen:
Guru (John Show), you know nothing !

Direct shift gear=
DSG har ikke en converter !

http://en.volkswagen.com/en/innovation- ... ndler.html

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 4. okt 2015, 08:57
af Kinojserguru
Det så ok, jeg skulle have undladt linien der, spc når det er svært at definere :mrgreen: jeg havde opfattet teksten som kunne ignoreres, men vi har hver vores meninger og sådan skal det vel også være.
Det har ikke været min mening at støde nogen, så skulle vi ikke lade tråden køre videre med det den er oprindelig tænkt til inder det hele tager overhånd, nemlig hvordan man skifter og kalibrerer Mechatronik enheden ;)

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 6. okt 2015, 10:05
af skyrider
Kinojserguru skrev:Det så ok, jeg skulle have undladt linien der, spc når det er svært at definere :mrgreen: jeg havde opfattet teksten som kunne ignoreres, men vi har hver vores meninger og sådan skal det vel også være.
Det har ikke været min mening at støde nogen, så skulle vi ikke lade tråden køre videre med det den er oprindelig tænkt til inder det hele tager overhånd, nemlig hvordan man skifter og kalibrerer Mechatronik enheden ;)
Det er ok, man kan ikke vide alt, selvom man er guru :lol:

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 6. okt 2015, 10:40
af Kinojserguru
Navnet Guru kan du læse om på min hjemmeside hvordan det er blevet til, ikke noget jeg har opfundet, kun videreført det :)

Re: Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering

: 24. feb 2016, 15:59
af JohnE74
Bommelum - jeg har ledt efter nogle der kan hjælpe mig med at tyde/forstå/analysere et kænguro problem med min 3C 2.0 DSG.
Der skulle vel ikke være nogen i Odense området - eller Fyn - der kunne hjælpe mig?