Gør det selv: DSG Mechatronik skift og kalibrering
: 22. sep 2015, 13:59
DSG Mechatronik gik i stykker efter 220.000 km motor 2.0 TDI.
Der var en "spole" som var defekt, "brændt" sammen.
Valget stod mellem at få det fikset hos Gigel eller købe en spritny mechatronik, jeg valgte at bestille en spritny mechatronik.
Prisen var ca. 10k kr. plus DSG Olie+filer+ dvs pakninger. Jeg gad ikke at gamble med en reparation selv om det var billigere.
Her er nogle billeder af arbejdet, I er velkommen til at kommentere og stille spørgsmål.
Kvik-guide:
Jack bilen op.
Ryd motorrummet for luftfilterkassen, batteri, mv,
Tøm gearkassen for olie.
Fjern slanger og kabler så der er plads foran mechatronikken, fjern frontlåget og sidelåget til gearkassen.
Der vil løbe noget mere olie ud.
Fjern DSG-stikket og speedstikket i mechatronikken
Fjern de10 torx struer og udskift mechatronikken.
Samle i omvendt rækkefølge. Bemærk at den lange plastik-arm sidder korrekt i gearkassen ved sidelåget.
Husk at spænde moment i korrekt sekvens. 5nm+90grader (de 10 torx mechatronikkensskruer)
Påfyld DSG olie ca. 6,5 liter +filter og lad det løbe ud ved ca.40 grader målt med vagcom.
Guide her: viewtopic.php?f=24&t=73671
Når alt er samlet og DSG-oliestanden er korrekt, skal der foretage en grundjustering med vagcom efterfulgt at en testkørsel med kalibrering.
Bagefter kører DSG'en som ny igen,
That's all folks
Der var en "spole" som var defekt, "brændt" sammen.
Valget stod mellem at få det fikset hos Gigel eller købe en spritny mechatronik, jeg valgte at bestille en spritny mechatronik.
Prisen var ca. 10k kr. plus DSG Olie+filer+ dvs pakninger. Jeg gad ikke at gamble med en reparation selv om det var billigere.
Her er nogle billeder af arbejdet, I er velkommen til at kommentere og stille spørgsmål.
Kvik-guide:
Jack bilen op.
Ryd motorrummet for luftfilterkassen, batteri, mv,
Tøm gearkassen for olie.
Fjern slanger og kabler så der er plads foran mechatronikken, fjern frontlåget og sidelåget til gearkassen.
Der vil løbe noget mere olie ud.
Fjern DSG-stikket og speedstikket i mechatronikken
Fjern de10 torx struer og udskift mechatronikken.
Samle i omvendt rækkefølge. Bemærk at den lange plastik-arm sidder korrekt i gearkassen ved sidelåget.
Husk at spænde moment i korrekt sekvens. 5nm+90grader (de 10 torx mechatronikkensskruer)
Påfyld DSG olie ca. 6,5 liter +filter og lad det løbe ud ved ca.40 grader målt med vagcom.
Guide her: viewtopic.php?f=24&t=73671
Når alt er samlet og DSG-oliestanden er korrekt, skal der foretage en grundjustering med vagcom efterfulgt at en testkørsel med kalibrering.
Bagefter kører DSG'en som ny igen,
That's all folks