Ombygning af lygter - hvordan og hvorfor

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Besvar
Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Ombygning af lygter - hvordan og hvorfor

Indlæg af vrod » 6. nov 2015, 20:33

Hejsan,

De fleste der enten har læst mine indlæg under "styling" eller set et par af de gallerier jeg har lavet med tiden, ved at jeg er noget af en lygte-nørd. På alle de biler (3) jeg har haft, har jeg modificeret mine lygter på den ene eller anden måde, med det formål at enten få noget mere output eller at få dem til at se federe ud. :)

Hvorfor kaste sig ud i noget så kompliceret? (1. afsnit)

Mange har spurgt mig hvorfor jeg overhovedet ville begynde at kaste mig ud i noget så vildt som at skille en lygte ad og modificere den. Udover at bilen ikke kan køre mens det sker, kan man enten brække den i stykker, ødelægge elektriciteten eller smelte glasset foran (er også sket for mig en gang :oops: ). I mit første eksempel vil jeg nævne: performance!

Da jeg boede i DK og skulle have en ny bil efter at min gamle Polo 6n var kogt sammen, faldt valget på en Golf Plus fra 2007. Pt. er jeg heldigvis ikke "omfattet" af dansk registreringsafgift men det var jeg dengang da jeg boede i landet, så udstyr som Xenon kostede en bondegård. Det er også tilfældet idag og jeg ser mange forespørgsler herinde om at retrofitte org. xenon på golf, passat, touran osv. Jeg gjorde det også på min egen men siden at min bil var fra 2007, så var de fleste af de lygter man kunne finde, også derfra - dvs. gamle. Man kunne også gå til VW, men de ville have 35.000 for tjansen - nej tak. :)

Tilbage til de gamle lygter: Problemet med gamle lygter er tit at projektøren inde i lygten ikke performer som da den var ny. Reflektorne er tit brændt brune og linsen har opsamlet meget støv. I 99% af tilfældende er det heller ikke en klar linse, således at man ikke får det fulde lys-udbytte samt at ens cut-off ikke er så skarpt.

Her er et eksempel på en typisk brugt projektør (Hella G2):

Billede

Som man kan se på billedet, så er dét chrom tættest på pæren brændt brunt. Det betyder dårlig reflektion af lyset = dårligt lysudbytte.

I de fleste af tilfældende er der hjælp at hente i form af at skifte projektøren ud med en nyere version, herunder er der vist et eksempel der sammenligner den gamle Hella G2 projektør med en Hella G4:

Billede

Som man kan se på billedet, har den nyere projektør et langt mere koncentreret lys (beklager den korte distance mellem projektør og væg), hvorimod den gamle svigter en del. Den gamle projektør har en Osram CBI pære, mens den nye brugte en helt ny Osram NBX pære. Den var dog ikke brændt ind endnu, så de performer begge to ca. på samme niveau. Derudover har den nye Hella G4 projektør et lækkert knivskarpt cut-off. Cut-off'et giver også en masse blå farve, den som man tit ser på modkørende biler med projektører. Mange har en opfattelse af at man købe pærer med højt kelvin for at få den effekt men det er ikke korrekt. Det hele afhænger af projektøren, billedet for neden viser performance på de færdige lygter med 4150K Osram NBX (masser af blå farve :) ):

Billede

En anden grund til at åbne sine lygter er hvis man vil style dem, enten ved at farve chromet sort indeni eller måske opgradere til LED blinklys ( :roll: ). Jeg kører pt. rundt i en Golf 7 gti og syntes at det var for vattet med kun 1 U-LED kørelys og halogen-blinklys. Golf 7 R har 2 U-LED kørelys og LED-blinklys så min galskab tog mig igen og jeg købte et sæt. Én af de unikke ting ved golf 7 gti er at den røde streg foran også går "gennem" lygterne. Det så sku lidt keglet ud med R-lygter og derfor åbnede jeg lygterne.

Billede

Slutresultatet var fedt, men det krævede meget tid, ligesom med lygterne på Golf Plus'en. Tålmodighed er din vigtigste egenskab når du roder med lygter! Jeg beskriver hvordan man selv gør det i næste afsnit...
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Ombygning af lygter - hvordan og hvorfor

Indlæg af Martin1986 » 6. nov 2015, 22:33

Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Ombygning af lygter - hvordan og hvorfor

Indlæg af HansH » 6. nov 2015, 22:53

Elsker når der nørdes - og rigtig meget, når nogen gider tage sig tiden til at illustrere og forklare/dokumentere!!
Fedt !! Like herfra :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3453
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Ombygning af lygter - hvordan og hvorfor

Indlæg af Ice Fox » 6. nov 2015, 22:57

Godt skrevet.

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 935
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 124 times

Re: Ombygning af lygter - hvordan og hvorfor

Indlæg af Dikal » 6. nov 2015, 23:40

Ser frem til næste afsnit
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Ombygning af lygter - hvordan og hvorfor

Indlæg af vrod » 9. nov 2015, 11:41

Afsnit 2 lige om hjørnet.... har haft ret travlt men har hele skidtet i billeder, så det kommer :)
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3522
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 116 times

Re: Ombygning af lygter - hvordan og hvorfor

Indlæg af Flamiq » 7. jan 2016, 12:17

Vi venter stadig 8-)
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

Brugeravatar
vrod
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 29. nov 2012, 10:56
Geografisk region: Tyskland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Düsseldorf
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: Ombygning af lygter - hvordan og hvorfor

Indlæg af vrod » 4. feb 2016, 16:55

Yeah har haft alt for travlt... Lygterne har været på pause i noget tid men forhåbentlig kan jeg genoptage arbejdet inden længe :)
2015 Audi S6 Avant - ACC, AAS, Matrix, Head-Up, Bose, Keyless Go, MMI 3GP+, Audi Connect, Side assist, Sign assist, Lane Assist m.m.
2015 Touareg 3.0 V6 TDi Tiptronic R-Line - ACC, Luftundervogn, DLA, El. Bagklap, KESSY, RNS 850 m. GE, El. Læderkabine "Nappa" (Memory), Fuld el. spejle (Memory), Sign assist, Blind spot assist, Lane Assist m.m.
2015 Golf 7 GTI Performance DSG (Solgt) - ACC, DCC, DLA, DYNAUDIO, KESSY, Discover Media, Læderkabine, Fuld el. spejle, Sign assist, Lane Assist m.m.

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"