[Guide] Vds-Pro Opsætning

Her kan postes guider og tech-info. Indlæg kræver godkendelse af admin for det bliver vist.
Besvar
Brugeravatar
Bucher
Nyt medlem
Indlæg: 129
Tilmeldt: 6. feb 2014, 08:10
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Marrebæk
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

[Guide] Vds-Pro Opsætning

Indlæg af Bucher » 28. nov 2015, 09:38

Guide til opsætning af VDS-PRO
Denne guide hjælper dig IKKE med kodning, men udelukkende processen frem til kodning er mulig.

Indhold
1. Valg af kabel
2. Valg af computer/hardware
3. Valg af software
  • 3.1 DOS 622
    3.2 VDS-PRO Software
    3.3 VDS-PRO Config File
    3.4 Image editor
    3.5 Bootdisk
4. Opsætning og Start
5. Fejl finding

1. Valg af kabel
Der går mange rygter rundt på de forskellige fora bla. at nogle har fået VDS PRO til at virke med et USB kabel, det vil jeg med al respekt betvivle til jeg får det vist.
Som du i [3. Software] vil finde er VDS PRO et DOS (Disk Operating System) program hvilket betyder at dine USB driver ikke er indlæst da de kommer sammen med din Windows installation.
Men der findes da DOS driver for USB høre jeg dig sige? ja det er rigtigt og jeg skal ikke afvise at en god gammel programmør vil kunne få det til at virke, men vil ligge langt ud over hvad vi dødelige kan.
Det skal være et Serielt KKL Interface Kabel og som jeg vil forklare nærmere i [2. Valg af Hardware] er det på grund af måden VDS PRO kommunikere på.

Kablet kan fås flere steder, men et populært sted at finde det er eBay.
Men PAS PÅ.. der findes kabler der ligner på en prik og koster ca det samme men er langt fra det du vil ha.
Fx. "OBD2 16Pin to DB9 Serial Port Adapter Cable Diagnostic" liner på en prik og er IKKE det du vil ha, disse kabler bruges hvis folk laver deres egen interface box som fx. en CAN BUS sniffer Kablet er et "Dumt" forlænger kabel uden elektronik.
Det vi skal bruge er fx. et "KKL COM-port RS232 Serial Diagnosis Cable OBD OBD1 OBD2"
http://www.ebay.co.uk/sch/i.html?_nkw=serial+kkl+vag
Billede

2. Valg af computer/hardware
Valget af hardware er lige så essentielt som kablet for at få VDS PRO til at virke. Det hele handler om hvordan VDS PRO finder dit interface kabel.
I VDS PRO vælger man fra COM1 til COM4 også skulle man jo tro at programmet leder efter navnet COM1,2,3 eller 4 med da vi er før Windows tiden er forklarings og sprog filer endnu ikke opfundet og COM1 hedder ikke COM1 når man programmere man vælger istedet en hardware adresse.
COM1: I/O port 0x3F8, IRQ 4
COM2: I/O port 0x2F8, IRQ 3
COM3: I/O port 0x3E8, IRQ 4
COM4: I/O port 0x2E8, IRQ 3
Så vælger du COM1 i VDS PRO leder programmet efter dit interface på hardware adressen 0x3F8 og ikke COM1 og dette er grunden til at et usb kabel ikke vil virke da det vil ligge uden for de ovenfor nævnte adresser.
Jamen så finder vi da bare et PCMCIA eller PCI til Serial RS232 kort siger du? Som standard vil disse også ligge uden for de ovennævnte adresser faktisk lige efter COM4 IRQ og igen hvis det kan lade sig gøre at skifte IRQ er det ikke en løsning for os dødelige.

Vi skal finde en computer, laptop eller stationær der har en eller flere seriel (rs232) porte indbygget på bundkortet, først da vi er sikker på de kan styres af BIOS'en på bundkortet
Da DOS ikke er et Plug 'n Play (PnP) OS som windows er, vil det være BISO der skal styre vores indput og output på computeren og den vil vælge de 4 førnævnte addresser

Billede

Til sidst, men ikke mindst.
Computeren skal selvfølgelige og have en måde at læse DOS og Vds-Pro på, så der skal minimum være et IDE Floppy eller IDE CD/DVD drev og det gør bestemt ikke noget det er en processor der stammer fra de gamle windows 98/2000/XP dage. Med det giver næsten sig selv når den skal have indbygget COMport :)

Jeg bruger en stationær Intel Pentium 1GHz med 1gb ram, 10Gb HD og DVD drev som har 2 onboard seriel porte og grafikkort med mølle 8)

3. Valg af software
3.1 DOS622
Vi skal have lavet en DOS Boot Disk og her er google igen vores ven : https://www.google.dk/search?q=Dos6.22. ... k+download
Download et image af en DOS622 boot disk og hvis du skal bruge cd/dvd drev skal du finde en version der har mscdex.sys eller mscdex.exe i filsystemet.

3.2 VDS-PRO Software
Vi skal selvf. også bruge VDS PRO software.. gooooogle https://www.google.dk/search?q=vds-pro+download
I skrivende stund ville jeg vælge nr.2

2.3 VDS-PRO Config File
VDS PRO har en advanced mode som ikke er standard og du vil helt sikkert gerne ind i advanced mode så du kan læse / ændre kode ;)
Overskriv indholdet af VD.CFG filen med følgende, så vil den forbinde til dit comfort modul med adgang til at læse og skrive kode.

Billede

Kode: Vælg alt

Screen           Color
COMPort          1
StartBaud        Fixed
BaudFixed        9600
BaudTry_1        10472
BaudTry_2        9600
BaudTry_3        4800
BaudTry_4        2400
BaudTry_5        1200
BaudTry_6        600
t_r0_usec        5000000
t_r4_usec        40000
t_r6_usec        1000
t_r6_ack_usec    1000
t_r6max_usec     150000
t_rb_usec        60000
t_rb_ack_usec    30000
t_rb_idle_usec   600000
t_rbmax_usec     1100000
t_rkmax_usec     800000
StartAddress     00000046
ConnectRetries   3
TimeStamp        5351883
NewMWGroupPreAck JA
AbortDebugMsgs   NEIN
HugeMWDisplay    JA
HexMWDisplay     NEIN
LogTimeStamp     NoStamp
LogMode          Symbolic
LogCount         2569235
LogFileMode      Request
LogBuffer        LogBufferKb
LogBufferKb      32
LogFirstID       JA
3.4 Image editor
Alt efter om du hentede en iso eller en img DOS622 boot disk skal vi have ændret lidt på den. Brug google https://www.google.dk/webhp?q=floppy+cd ... age+editor til at finde et freeware der vil lade dig tilføje mapper og filer til din boot disk
1. Tilføj en mappe med et kort navn (under 7) fx. "vdspro"
2. Kopier vds-pro filer til mappen inkl. den modificeret VD.CFG fil
3. Bruger du CD/DVD? Check at AUTOEXEC.BAT og CONFIG.SYS inkludere indlæsning cd-rom driver mscdex.exe. https://support.microsoft.com/en-us/kb/135174
4. Gem og luk

3.5 Boot Disk
Image/Disk burde stadig være lille nok til at være på en floppy, men jeg brugte nogle gamle CD/RW jeg hade liggende.
Brænd dit boot image til Floppy eller CD/DVD

4. Opsætning og Start
Start din computer op og gå ind i BIOS typisk ved at trykke på F1,F10 eller DEL knappen under opstart det er alt efter producent af BIOS og skulle gerne stå i bunden af skærmen under opstart.
Her skal vi have styr på 3 ting
1. Hvis der er en setting der hedder noget med PnP OS skal den være disabled/slået fra, dette skylles at DOS ikke er et PnP OS og vi vil gerne have BIOS tager sig af IRQ til onboard seriel port
2. Set enten Floppy eller CD/DVD til at være første boot drive
3. Der skulle gerne være et sted hvor du kan se hvilke IRQ der er tildelt seriel porte, check at de er lig de førnævnte IRQ'er
Gem og luk BIOS

Lad PC restarte og den skulle gerne starte i DOS 6.22

Her er der mulighed for at gå til BIOS ved at trykke F1 eller DEL
Billede

Her kan man se de rigtige IRQ på de 2 on-board seriel porte (højer side)
Ligeledes ser man at MS-DOS er ved at starte (læg mærke til den tror det er et Floppy selv om jeg bruger CD-ROM)
Billede

DOS 6.22 er startet med CD-ROM Driver, her har jeg navngivet drevet "BANANA" og givet det R: som drev bogstav
Billede

DOS er nu started op på et RAM Drive (A:/)
  • 1. Komandoen "R:" vil skifte til mit CD-ROM drive med boot disk og VDS PRO filer
    2. Komandoen "cd vdspro" skifter til den mappe du tilføjede med Image Editor
    3. Forbind kablet til PC og BIL
    4. Sæt tænding på. (Du kan med fordel sætte en lader til bilen)
    5. Brug kommandoen "vag" til at starte VDS PRO.
Skulle den skrive at du har for lidt memory kan du prøve med kommandoen "vdc_e" det er selve programmet og forbigår memory check

VDS-PRO skulle gerne starte op og automatisk forbinde til dit comfort modul

!!! Uanset hvornår du bruger et programmeringskabel på en bil er det vigtigt at sikre sig der er nok strøm på bilen eller at tilslutte en lader !!!

5. Fejlfinding
Skulle du stadig have problemer er der 2 ting vi kan starte med Hardware eller Software problemer?
Hardware: Det er en god ting hvis du har en harddisk på computeren med Windows XP installeret da du vil kunne checke din comport og interface kabel med VCDS-Lite. Så virker VCDS-Lite under XP ved du at dit hardware virker og er OK
Software:Fik du besked om du ikke havde nok memory når du bruger kommandoen "vag"? og Fryser computeren eller går skærmen i blå når du bruger kommandoen "vdc_e"? Så skal du google brugen af himem.sys i autoexec.bat og config.sys filerne.

Den Sorte box med LEDer på der sidder mellem PC og interface kabel er en RS232 Tester og er IKKE nødvendig for dette setup, det var udelukkende for jeg kunne følge lidt med hvornår den sender data frem og tilbage.
Jeg har en plan om at lave en data sniffer med en anden PC for at se hvad der bliver sent frem og tilbage :ugeek:
Mvh.
Michael Buch

VW GOLF IV 1.9 TDI Highline AHF/VE110 2000 Check it out

Besvar

Tilbage til "Tech-Info - Guider"