Belyst dørgreb Octavia 2010
: 20. mar 2016, 19:19
Efter at have lavet ambientebelysning i dørgrebene på min Passat http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=2&t=116708 , besluttede jeg at lave det samme på vores Octavia.
Den umiddelbare forskel er at man kan få originale komponenter til Octavia'en, da det f.eks. er standard på en L&K.
Men der er også et par udfordringer, som jeg vil prøve at beskrive i denne artikel.
Note:
I første omgang havde jeg lavet løsningen med hvide dioder fra everlight, af samme type og dimension som de røde jeg havde anvendt i Passat'en.
Det duede slet ikke. De hvide lyser meget mere end de røde og var alt, alt for kraftige.
Det var nærmest som at have sat en lille arbejdsprojektør i hver dør.
Montering af LED modulet ved håndtaget
LED modulet er denne dims.
Den bruger modstik 4B0 972 623 som bruger stikben 000 979 009 E.
Dørskålen ser således ud, set fra bagsiden.
Den har en udskæring (som bare ikke er skåret ud) hvori LED modulet passer.
Rød markering er udskæringen til LED modulet.
Gule markeringer er de 4 "kløer" der holder LED modulet på plads.
Færdigmonteret ser det således ud fra bagsiden:
Tilpasning af dørskålen
Man kan vælge at købe nye skåle hvor hullet er skåret ud. De koster ca. 2.500 hos aut. i DK for alle 4.
Såå.... det er værd at overveje at modificere dem man har. Det valgte jeg.
Start med at bore 3 huller (4mm). Gerne så tæt ud på enderne af udskæringen som muligt.
Brug en hobbykniv til at skære resterne mellem de 3 huller væk, og derefter anvendes små file.
Beskyt forsiden af dørskålen mod ridser fra filen, ved f.eks. at sætte noget isolérbånd på mens der arbejdes.
Til sidst ser det sådan ud.
Der skal bruges lidt tålmodighed.
.. og fra forsiden.
Elektrisk tilslutning
Octavia'ens dørstyringsmoduler har en udgang til formålet.
Men! Kun i fordørene.
Så tænker man .... Fint - så kobler jeg dem da bare på instrumentbelysningen (som jeg gjorde i Passat'en), da det jo findes i alle 4 døre.
Der er bare ét lille problem..
Når man aktiverer børnesikringen på de bageste sideruder v.hja. den store knap i førerdøren, er Octavia'en lavet sådan at den afbryder AL strøm til bagdørene. Dvs. man vil kunne se at belysningen i knappen til rudehejs i bagdørene simpelt hen slukker, når sikringen er aktiveret.
Havde jeg aldrig bemærket før nu ... Måske fordi jeg aldrig bruger den børnesikring.
Det betyder altså, at hvis man kobler belysningen af dørgrebene til instrumentbelysningen i bagdørene, så vil dette slukke hvis man aktiverer sikringen.
En sådan løsning lever ikke op til mine krav.
Der er kun én måde at løse det på : belysningen af bagdørenes dørgreb må kobles på fordørenes forsyning.
Det er også sådan at det er lavet standard, både i Octavia og Superb.
Det gør dog at opgaven pludselig vokser med faktor 3-4, da man er nødt til at lave flg ledningsføring:
fordør --> til samlingspunkt i A-stolpen --> gennem dørpanelet til samlingspunkt i B-stolpen --> bagdør.
Plus-forbindelse kobles på pin 17 i det 32-polede stik i fordørens controller.
Stel tager man et passende sted i døren. Der er flere stelforbindelser til rådighed.
Split plusforbindelsen til hh.vis dørgrebet i fordøren, og til en forbindelse til bagdøren.
Forbindelsen til bagdøren føres ud gennem gummimuffen:
Brug pin 9 i det øverste 12-polede stik i A-stolpen.
Stik på "dørsiden" hedder 1Z0 972 726 og bruger stikben 000 979 009 E.
Modstik på "bilsiden" hedder 1Z0 972 736 og bruger stikben 000 979 012 E.
Paneler og B-stolpe skal åbnes for ledningsføring frem til samlestedet mellem B-stolpe og bagdør.
I B-stolpen findes det 12-polede stik ikke.
Her har man kun det 8-polede stik i midten. Brug pin 5 i dette stik.
Stik på "bilsiden" hedder 1Z0 972 734 og bruger stikben 000 979 129 E.
Modstik på "dørsiden" hedder 1Z0 972 724 og bruger stikben 000 979 133 E.
Bagdøren er noget mere træls end fordøren, da man er nødt til at afmontere højttaleren, for at kunne komme ind i dørens hulrum.
Ledningsbundtet fra kontaktpunkt i B-stolpen er inde i dørens hulrum fastgjort med en kabelholder, der sørger for at holde ledningerne væk fra ruden, som når den er kørt i bund, er ret tæt på ledningerne.
Det er let nok at få den af: det er bare at hive til i ledningsbundtet.
Men end ikke den dygtigste gynækolog ville kunne få den kabelholder på igen med fingrene gennem det lille hul med gummimanchetten.
Og det går ikke at ledningerne hænger løst derinde.
Altså - ingen vej udenom:
Af med højttaler (bore 4 nitter ud), og så må den popnittes på igen bagefter. Ingen problem.
Her billede af afmonteret højttaler, så man har et ordentligt mandehul at arbejde igennem.
Rød pil markerer omtrentlig position for kabelholderen inde i døren. Det er sådan en lille plasticting som er klipset ind i et hul i metallet.
Kodning
Hele herligheden aktiveres ved at lægge +8 til kodningen af dørcontroller både i førerside [42] og passagerside [52].
Færdigt resultat
Jeg er nok desværre sådan ca. den ringeste i verden til at tage billeder under vanskelige lysforhold
Men håber at nedenstående giver en idé om hvordan det tager sig ud.
Et blidt og meget diskret hvidt skær, med god spredning, og som på ingen måde forstyrrer i kabinen ved kørsel i mørke.
Økonomi
Alle priser i EUR indkøbt gennem vagcars aftale hos AZF.
Den umiddelbare forskel er at man kan få originale komponenter til Octavia'en, da det f.eks. er standard på en L&K.
Men der er også et par udfordringer, som jeg vil prøve at beskrive i denne artikel.
Note:
I første omgang havde jeg lavet løsningen med hvide dioder fra everlight, af samme type og dimension som de røde jeg havde anvendt i Passat'en.
Det duede slet ikke. De hvide lyser meget mere end de røde og var alt, alt for kraftige.
Det var nærmest som at have sat en lille arbejdsprojektør i hver dør.
Montering af LED modulet ved håndtaget
LED modulet er denne dims.
Den bruger modstik 4B0 972 623 som bruger stikben 000 979 009 E.
Dørskålen ser således ud, set fra bagsiden.
Den har en udskæring (som bare ikke er skåret ud) hvori LED modulet passer.
Rød markering er udskæringen til LED modulet.
Gule markeringer er de 4 "kløer" der holder LED modulet på plads.
Færdigmonteret ser det således ud fra bagsiden:
Tilpasning af dørskålen
Man kan vælge at købe nye skåle hvor hullet er skåret ud. De koster ca. 2.500 hos aut. i DK for alle 4.
Såå.... det er værd at overveje at modificere dem man har. Det valgte jeg.
Start med at bore 3 huller (4mm). Gerne så tæt ud på enderne af udskæringen som muligt.
Brug en hobbykniv til at skære resterne mellem de 3 huller væk, og derefter anvendes små file.
Beskyt forsiden af dørskålen mod ridser fra filen, ved f.eks. at sætte noget isolérbånd på mens der arbejdes.
Til sidst ser det sådan ud.
Der skal bruges lidt tålmodighed.
.. og fra forsiden.
Elektrisk tilslutning
Octavia'ens dørstyringsmoduler har en udgang til formålet.
Men! Kun i fordørene.
Så tænker man .... Fint - så kobler jeg dem da bare på instrumentbelysningen (som jeg gjorde i Passat'en), da det jo findes i alle 4 døre.
Der er bare ét lille problem..
Når man aktiverer børnesikringen på de bageste sideruder v.hja. den store knap i førerdøren, er Octavia'en lavet sådan at den afbryder AL strøm til bagdørene. Dvs. man vil kunne se at belysningen i knappen til rudehejs i bagdørene simpelt hen slukker, når sikringen er aktiveret.
Havde jeg aldrig bemærket før nu ... Måske fordi jeg aldrig bruger den børnesikring.
Det betyder altså, at hvis man kobler belysningen af dørgrebene til instrumentbelysningen i bagdørene, så vil dette slukke hvis man aktiverer sikringen.
En sådan løsning lever ikke op til mine krav.
Der er kun én måde at løse det på : belysningen af bagdørenes dørgreb må kobles på fordørenes forsyning.
Det er også sådan at det er lavet standard, både i Octavia og Superb.
Det gør dog at opgaven pludselig vokser med faktor 3-4, da man er nødt til at lave flg ledningsføring:
fordør --> til samlingspunkt i A-stolpen --> gennem dørpanelet til samlingspunkt i B-stolpen --> bagdør.
Plus-forbindelse kobles på pin 17 i det 32-polede stik i fordørens controller.
Stel tager man et passende sted i døren. Der er flere stelforbindelser til rådighed.
Split plusforbindelsen til hh.vis dørgrebet i fordøren, og til en forbindelse til bagdøren.
Forbindelsen til bagdøren føres ud gennem gummimuffen:
Brug pin 9 i det øverste 12-polede stik i A-stolpen.
Stik på "dørsiden" hedder 1Z0 972 726 og bruger stikben 000 979 009 E.
Modstik på "bilsiden" hedder 1Z0 972 736 og bruger stikben 000 979 012 E.
Paneler og B-stolpe skal åbnes for ledningsføring frem til samlestedet mellem B-stolpe og bagdør.
I B-stolpen findes det 12-polede stik ikke.
Her har man kun det 8-polede stik i midten. Brug pin 5 i dette stik.
Stik på "bilsiden" hedder 1Z0 972 734 og bruger stikben 000 979 129 E.
Modstik på "dørsiden" hedder 1Z0 972 724 og bruger stikben 000 979 133 E.
Bagdøren er noget mere træls end fordøren, da man er nødt til at afmontere højttaleren, for at kunne komme ind i dørens hulrum.
Ledningsbundtet fra kontaktpunkt i B-stolpen er inde i dørens hulrum fastgjort med en kabelholder, der sørger for at holde ledningerne væk fra ruden, som når den er kørt i bund, er ret tæt på ledningerne.
Det er let nok at få den af: det er bare at hive til i ledningsbundtet.
Men end ikke den dygtigste gynækolog ville kunne få den kabelholder på igen med fingrene gennem det lille hul med gummimanchetten.
Og det går ikke at ledningerne hænger løst derinde.
Altså - ingen vej udenom:
Af med højttaler (bore 4 nitter ud), og så må den popnittes på igen bagefter. Ingen problem.
Her billede af afmonteret højttaler, så man har et ordentligt mandehul at arbejde igennem.
Rød pil markerer omtrentlig position for kabelholderen inde i døren. Det er sådan en lille plasticting som er klipset ind i et hul i metallet.
Kodning
Hele herligheden aktiveres ved at lægge +8 til kodningen af dørcontroller både i førerside [42] og passagerside [52].
Færdigt resultat
Jeg er nok desværre sådan ca. den ringeste i verden til at tage billeder under vanskelige lysforhold
Men håber at nedenstående giver en idé om hvordan det tager sig ud.
Et blidt og meget diskret hvidt skær, med god spredning, og som på ingen måde forstyrrer i kabinen ved kørsel i mørke.
Økonomi
Alle priser i EUR indkøbt gennem vagcars aftale hos AZF.