2013 Passat Start/Stop modul
: 12. jun 2016, 16:00
Denne guide fortæller hvordan man "permanent" kan deaktivere S/S i en Passat B7.
Da installationen af løsningen er meget enkel, er det tæt på at denne artikel udvander definitionen af "guide"..
Så Det handler nok egentlig mest om at fortælle at løsningen findes.
Baggrund
Min Passat B7 er udstyret med S/S.
Hvis man (som jeg) synes at det er noget fis, så slår man det fra med knappen ved gearvælgeren straks efter start.
Hvis man altså husker det.
Ellers bliver man mindet om det, når den går ud ved det første kryds.
Så mumler man nogle ting og slår det fra dér.
Desværre "glemmer" bilen at man har slået det fra, så det hele gentager sig så snart bilen har været stoppet.
Teknikken
På nyere platforme kan man kode sig ud af det, ved at ændre de tærskelværdier der afgør om S/S må slukke bilen.
Dvs. man kan f.eks. kode minimum batterispænding til at være et urealistisk højt tal der aldrig opnås, og dermed kommer S/S aldrig i spil.
Jeg har også set et sted at udendørs temperatur skulle være en parameter hvormed man kan opnå samme resultat.
Desværre findes disse muligheder ikke på en Passat B7.
Men heldigvis findes der en anden løsning.
[EDIT 18.08.2019] : Kodningsløsning findes! Se denne post : viewtopic.php?p=1583343#p1583343
Løsningen
Nogle smarte tyskere - de kalder sig VAG-Diagnose - har udviklet et lille specialmodul som løser dette issue.
Modulet kræver ingen kodning og griber ikke ind i motorstyring, CAN osv. osv.
Modulet husker blot hvad indstillingen er på S/S når bilen slukkes, og så sørger det for at samme indstilling er i kraft når bilen næste gang startes.
Dvs. modulet har lidt memory til at huske indstillingen, og så simulerer det et tryk på S/S knappen lige efter motoren er startet - som om man selv havde trykket på S/S.
Så man kan sige, at modulet egentlig blot er en slags sekretær der husker og eksekverer den her procedure for føreren.
Og det virker fint!
Produktet
Man bestiller modulet ved at skrive en mail til info(SnabelA)vag-diagnose.de
Heri angiver man bilmodel og årgang, samt hvilken adresse man gerne vil have det sendt til.
Så svarer Andreas i løbet af få timer og beder om nogen $$$ - og så tager man den bare derfra.
Jeg gav 95,- EUR inkl. forsendelse.
Betaling blev klaret med bankoverførsel for mit vedkommende. Hvis det skulle have været PayPal, ville de have 5% tillæg.
Man modtager dette:
.. og per mail modtager man desuden en fin og grundig installationsvejledning, som er vedhæftet artiklen her (allernederst) som eksempel.
Vejledningen vil naturligvis passe til den bil man bestiller til, så i eksemplet her er det en Passat.
Installation
Da installationen er herreenkel, og vejledningen grundig og let at følge, vil jeg blot supplere med et par billeder her.
Man lukker op ned til knapperne ved gearvælgeren - pinner 4 ledninger ud af det 26-polede stik - pinner disse over i 2 nye stik - hvorefter man kobler modulet mellem disse 2 nye stik og det 26-polede stik.
Da installationen af løsningen er meget enkel, er det tæt på at denne artikel udvander definitionen af "guide"..
Så Det handler nok egentlig mest om at fortælle at løsningen findes.
Baggrund
Min Passat B7 er udstyret med S/S.
Hvis man (som jeg) synes at det er noget fis, så slår man det fra med knappen ved gearvælgeren straks efter start.
Hvis man altså husker det.
Ellers bliver man mindet om det, når den går ud ved det første kryds.
Så mumler man nogle ting og slår det fra dér.
Desværre "glemmer" bilen at man har slået det fra, så det hele gentager sig så snart bilen har været stoppet.
Teknikken
På nyere platforme kan man kode sig ud af det, ved at ændre de tærskelværdier der afgør om S/S må slukke bilen.
Dvs. man kan f.eks. kode minimum batterispænding til at være et urealistisk højt tal der aldrig opnås, og dermed kommer S/S aldrig i spil.
Jeg har også set et sted at udendørs temperatur skulle være en parameter hvormed man kan opnå samme resultat.
Desværre findes disse muligheder ikke på en Passat B7.
Men heldigvis findes der en anden løsning.
[EDIT 18.08.2019] : Kodningsløsning findes! Se denne post : viewtopic.php?p=1583343#p1583343
Løsningen
Nogle smarte tyskere - de kalder sig VAG-Diagnose - har udviklet et lille specialmodul som løser dette issue.
Modulet kræver ingen kodning og griber ikke ind i motorstyring, CAN osv. osv.
Modulet husker blot hvad indstillingen er på S/S når bilen slukkes, og så sørger det for at samme indstilling er i kraft når bilen næste gang startes.
Dvs. modulet har lidt memory til at huske indstillingen, og så simulerer det et tryk på S/S knappen lige efter motoren er startet - som om man selv havde trykket på S/S.
Så man kan sige, at modulet egentlig blot er en slags sekretær der husker og eksekverer den her procedure for føreren.
Og det virker fint!
Produktet
Man bestiller modulet ved at skrive en mail til info(SnabelA)vag-diagnose.de
Heri angiver man bilmodel og årgang, samt hvilken adresse man gerne vil have det sendt til.
Så svarer Andreas i løbet af få timer og beder om nogen $$$ - og så tager man den bare derfra.
Jeg gav 95,- EUR inkl. forsendelse.
Betaling blev klaret med bankoverførsel for mit vedkommende. Hvis det skulle have været PayPal, ville de have 5% tillæg.
Man modtager dette:
.. og per mail modtager man desuden en fin og grundig installationsvejledning, som er vedhæftet artiklen her (allernederst) som eksempel.
Vejledningen vil naturligvis passe til den bil man bestiller til, så i eksemplet her er det en Passat.
Installation
Da installationen er herreenkel, og vejledningen grundig og let at følge, vil jeg blot supplere med et par billeder her.
Man lukker op ned til knapperne ved gearvælgeren - pinner 4 ledninger ud af det 26-polede stik - pinner disse over i 2 nye stik - hvorefter man kobler modulet mellem disse 2 nye stik og det 26-polede stik.