Dæktryks alarm (rotationsmåling) på alle 4 dæk - en påmindelse eller?

Alt vedr. dæk
Besvar
Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Dæktryks alarm (rotationsmåling) på alle 4 dæk - en påmindelse eller?

Indlæg af jencka » 20. okt 2018, 16:22

Har rotationsmåling på dæktryk på min Octavia.
På dagens køretur til Gerlev Kro og lækker frokost - kom den med en advarsel på vejen hjem: "Tryktab registreret".

Triller ind på en tank, og chekker skærmen for yderligere info, og den viser orange markering for alle fire dæk. Nå tanken har kun sådan automat en hvor man forudindstiller trykket, og jeg sætter den til 2,3, Laver "Set" i displayet, og kører hjem.
Dækkene er Dunlop Sport Bluresponse 205-55-16-91-V

Vel hjemme chekker jeg manualen, da jeg synes det er mystisk at den viser udslag for alle fire dæk og og der står: "Dæktrykket skal gemmes for hver 10000 km eller en gang om året for at sikre,
at systemet fungerer korrekt."
Kan sket ikke huske hvad jeg satte dem til af tryk sidst og helt ærligt heller ikke hvornår, om overhovedet i denne sommedæk sæson, jeg har checket dæktrykket på min sommerdæk.

Dæk mister vel langsomt tryk henover tid ikke?

Og tænker at enten er det dette der er tilfældet for alle mine fire dæk,, eller også at systemet bare har mindet mig om at "hov makker - vist lang tid siden du har checket dæktryk, så nu er det på tide"?

Holder naturligvis øje hvis alarmen viser sig igen, og så må jeg svinge forbi værkstedet. Men gør ikke noget ellers medmindre andre siger noget andet?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Dæktryks alarm (rotationsmåling) på alle 4 dæk - en påmindelse eller?

Indlæg af Mike H » 20. okt 2018, 17:06

jencka skrev:
20. okt 2018, 16:22

Dæk mister vel langsomt tryk henover tid ikke?

Og tænker at enten er det dette der er tilfældet for alle mine fire dæk,, eller også at systemet bare har mindet mig om at "hov makker - vist lang tid siden du har checket dæktryk, så nu er det på tide"?

Holder naturligvis øje hvis alarmen viser sig igen, og så må jeg svinge forbi værkstedet. Men gør ikke noget ellers medmindre andre siger noget andet?
Ja, dæk mister trykket meget langsomt over tid ... lige som en cykel. Så det er klart at der kommer en advarsel hvis du bare skifter dæk fra sommer til vinter uden at reset målingen.
Mener der stod i en anden tråd at der skulle et udsving på 20% til for at der kommer advarsel.
Obs på der også giver ændringer i tryk når vejret skifter, meget varme giver højere tryk og kulde giver lavere. Jeg får også advarsel en gang imellem uden der er fare på fære - tjekker det bare ved første lejlighed (selvfølgelig mærker man lige efter når man kører om bilen virker flad - det er altså ikke så svært at mærke et fladt dæk).
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 419 times

Re: Dæktryks alarm (rotationsmåling) på alle 4 dæk - en påmindelse eller?

Indlæg af _Jensen » 20. okt 2018, 20:02

Jeg køre med 2,5 bar i alle 4 dæk. I sidste uge var alle 4 dæk faldet til ca. 2,0 bar. Over en periode på ca. 6 måneder. Det syntes jeg er fint.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 789
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Dæktryks alarm (rotationsmåling) på alle 4 dæk - en påmindelse eller?

Indlæg af jencka » 20. okt 2018, 21:29

Tak begge - så har jeg tænkt nogenlunde rigtigt og fået ro i sindet ;-)
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Besvar

Tilbage til "Dæk"