Touran Trækker Til Højre

Alt vedr. dæk
Besvar
Richo
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. okt 2015, 20:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Richo » 23. okt 2015, 20:38

Hej alle :)

jeg har købt en touran 1,9 tdi fra 2007 der giver mig lange grå hår i hovdet... Jeg er virkelig irriteret på den!!!! Den trækker mod højre! Ikke bare pga vejens hældning, det kan jeg sagtens mærke forskel på, den har magt over rattet til højre.

Jeg har efterhånden snart hørt det hele "den skal bare spores", "den skal bare have en 4 hjuls udmåling", "prøv og byt hjulene rundt", "sæt andre hjul på"

jeg har prøvet det hele!!! Indtil videre har jeg byttet hjul på alle tænkelige måder, skiftet alle 4 dæk, prøvet med 3 andre sæt hjul, fået den sporet på et værksted, samt efterfølgende fået den 4 hjuls udmålt på 2 forskellige værksteder, og alle værksteder siger at alle hjul står fuldstændig spot-on som de skal, samt at det ifølge det blotte øje ikke ser ud til at der er nogen som helst andre styrtøjsdele (lejer, styrekugler, fjedre osv.) der ser ud til/ lyder som om det skal skiftes. Der er 4 nye bremser, og ingen af dem hænger.

Det var lidt baggrundsviden :)

jeg kunne virkelig godt tænke mig at høre om der er nogen eksperter der har oplevet noget lignende, og dermed har en ide om hvad der kan være galt, for som jeg selv synes jeg har antydet, er alt hvad der ligger lige til højrebenet afprøvet, og intet har hjulpet det mindste

jeg vil helst ikke være forsøgskanin på et værksted, altså bare blindt slippe et værksted løs på den, og lukke øjnene for hvad sådan en historie kunne løbe op i, da det sikkert uden problemer kan løbe op i måske 1/3 af hvad jeg har givet for hele bilen. Så jeg håber der er nogen der har en rimelig sikker idé til hvad der kan være galt på en touran der nægter at følge en lige vej :oops: :oops: :oops:

ps. Bilen er købt engros, så alle idéer om at køre tilbage til hvor jeg har købt den, kommer jeg ikke langt med :(

pondus
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:13
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af pondus » 23. okt 2015, 21:17

Har den været skadet?

Mvh

Richo
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. okt 2015, 20:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Richo » 23. okt 2015, 22:10

Jeg ved desværre ikke om den har været skadet. På min slutseddel er der krydset af i nej i et felt der hedder "større skade" men om det bare er sådan en standart hilsen man sender med i sådan en slutseddel uanset om man ved noget om det eller ej, det ved jeg ikke :?

Jeg har selvfølgelig selv haft tanken om en skade, men kan stadig ikke forstå at selvom det skulle være tilfældet, hvorfor man ikke bare kan stille de 4 hjul parralet med hinanden så bilen køre lige, om så bilen er nok så skæv. Men jeg aner jo selvfølgelig intet om det...

MWodschow
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24. apr 2014, 16:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af MWodschow » 24. okt 2015, 05:38

Har du en udskrift af 4 hjulsudmålingen ?

Richo
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. okt 2015, 20:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Richo » 24. okt 2015, 06:53

Ja jeg har udskriften fra den sidste, og har prøvet at ligge et billede ind af den, håber det er til at se. Jeg har ladet mig fortælle at på en touran er det ikke muligt at give det ene forhjul noget mere negativ camber i forhold til den anden side, for at prøve at få den til at trække mod venstre i stedet. Det værksted der har lavet denne udmåling, har i stedet, for at opnå en effekt af nogen lignende, løsnet forbroen, og trukket den alt hvad den kan mod højre i beslagene (formentlig et par mm), og så spændt den fast igen, da det skulle give en effekt af noget mere negativ camber i den ene side, så jeg går ud fra at tallene på denne udskrift vil afspejle dette, men uanset hvad tallene her siger, vil bilen stadig i grøften...
Vedhæftede filer
image.jpeg
Udskrift af 4 hjulsudmåling
image.jpeg (130.46 KiB) Vist 2889 gange

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Bopjensen » 24. okt 2015, 06:55

Har du prøvet at grundjustere din ratvinkel sensor.

Jeg har hørt at det skulle kune få den til at trække, men om det er en and ved jeg ikke?

Venlig hilsen Bo

Richo
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. okt 2015, 20:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Richo » 24. okt 2015, 07:20

Hej Bo. Nej det har jeg ikke prøvet, men har godtnok læst noget om det et sted synes jeg. Kunne være jeg skulle forhøre mig om den mulighed hos vw :)

MWodschow
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 24. apr 2014, 16:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af MWodschow » 24. okt 2015, 08:12

De ser ok med de tal som er vist der, men der er dog ingen caster mål på ?

vwbattle
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 34 times

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af vwbattle » 24. okt 2015, 09:31

Ja det er ærgerligt de ikke har udmålt Caster
Da caster kan få bilen til og trække.
- So What Speed Shop! -
VW bobbel 1958 - Golf Cabriolet 1990(solgt)- Mercedes SLK R172 2013(totalt skadet) - Mercedes w205 Cab Solgt - Porsche Macan 2018

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Anders D » 24. okt 2015, 10:36

Bopjensen skrev:Har du prøvet at grundjustere din ratvinkel sensor.

Jeg har hørt at det skulle kune få den til at trække, men om det er en and ved jeg ikke?

Venlig hilsen Bo
Jeg har ved et rat og hjul skifte haft bil der trak til højre mere end den skal. Der stod rat vinkel sensor 10 grader forkert og det gjorde ingen forskel at grund indstille. Mit problem var forskel i mønster dybde på forhjul.

Richo
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. okt 2015, 20:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Richo » 24. okt 2015, 10:57

Nej jeg har også undret mig over hvorfor der ikke er anført noget i caster, men jeg gik bare ud fra at det var fordi at det ikke kunne justeres på en Touran... Netop den side der hedder gsp9700.dk som vwbattle har til at stå forneden i hans kommentar, har jeg været inde og kigge på, og det var der jeg fandt frem til det sidste værksted i Silkeborg. Jeg læser det som om at den måde man udmåler på når man har den software som beskrives på den side gsp9700.dk skulle være særlig god til at finde fejl, og derfor ville jeg prøve det, men lige lidt hjalp det.

Er der evt. Forslag til et værksted som har speciale i det her, og som også kan måle caster, hvis det altså kan måles og justeres på en Touran

Richo
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. okt 2015, 20:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Richo » 24. okt 2015, 11:00

Jeg kan også lige for god ordens skyld sige at bilen køre på original hjul og dækstørrelse 195/65/15 og med korrekt ET mål, så den side af sagen har jeg også sikret mig. :roll:

Richo
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. okt 2015, 20:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Richo » 24. okt 2015, 12:13

Man kan også se på rattet når den begynder at trække mod højre, når jeg slipper det, så drejer rattet lige en lille smugle til højre, og så begynder den at køre ud i rabatten. Det virker selvfølgelig også naturligt nok, men alligevel er det som om at man godt kan være i tvivl om det er hjulene der vrider rattet mod højre, eller om det er en uballance i noget ratstamme eller sådan noget, så det er måske et forsøg værd med den grundindstilling af ratsensor...

Bopjensen
Aktiv medlem
Indlæg: 2233
Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 94 times

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Bopjensen » 25. okt 2015, 07:43

Det er i hvert fald nemt at prøve, hvis du kan finde en med VCDS.
Alternativt, så prøv at få den sporet hos VW.

Da jeg fik sporet Passaten var der en del flere parametre på parpiret end da det blev gjort ved Quickpot.

Venlig hilsen Bo

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1890
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 329 times
Been thanked: 212 times

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af The Micktrix / Dk » 25. okt 2015, 07:59

Caster skal fremgå af udskriften. Den kan værre alt afgøren for om den kører lige ud.

Hvis det ene hjul har mere eller minder caster, kan det nemt få den til og søge mod højre.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af HHKP » 25. okt 2015, 08:35

Prøv lige at tage strømmen fra til servostyringen og kør en tur for at se om det hjælper.
Er der forskæld på om du bremser eller accelerere ?
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

ManU_4ever
Medlem
Indlæg: 664
Tilmeldt: 9. okt 2009, 09:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mors
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af ManU_4ever » 25. okt 2015, 20:29

Jeg har samme problem som trådstarter med Audien.

Har også fået sporet og 4-hjuls udmålt bilen flere gange.

Nogen der ved hvor man skal gå hen med VCDS for at finde ratvinkel sensor??
Audi Q5 2.0 tfsi 2013 // S-Line // Quattro // 225 hk // Tiptronic
Audi A4 Avant Mulsanne 2.0 TDI 2007 // S-Line // Motorkode BRE **SOLGT**
Nissan Micra 1.3 GX 1999 - Afgået ved døden…

vwbattle
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 34 times

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af vwbattle » 27. okt 2015, 12:53

De kan sagtens måle caster, men har sikkert hoppet over, siden den ikke kan justeres, men det er jo vigtigt i fejlfindingsøjet.

Nu ved jeg ikke lige hvor værkstedet er henne, men jeg ville da lige dreje forbi dem og høre om det ikke var muligt lige og få målt casteren også. Især nu når du er på udkig efter hvad som give den fejl/træk i bilen.

DB
Richo skrev:Nej jeg har også undret mig over hvorfor der ikke er anført noget i caster, men jeg gik bare ud fra at det var fordi at det ikke kunne justeres på en Touran... Netop den side der hedder gsp9700.dk som vwbattle har til at stå forneden i hans kommentar, har jeg været inde og kigge på, og det var der jeg fandt frem til det sidste værksted i Silkeborg. Jeg læser det som om at den måde man udmåler på når man har den software som beskrives på den side gsp9700.dk skulle være særlig god til at finde fejl, og derfor ville jeg prøve det, men lige lidt hjalp det.

Er der evt. Forslag til et værksted som har speciale i det her, og som også kan måle caster, hvis det altså kan måles og justeres på en Touran
- So What Speed Shop! -
VW bobbel 1958 - Golf Cabriolet 1990(solgt)- Mercedes SLK R172 2013(totalt skadet) - Mercedes w205 Cab Solgt - Porsche Macan 2018

Richo
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. okt 2015, 20:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Richo » 30. okt 2015, 11:43

HHKP skrev:Prøv lige at tage strømmen fra til servostyringen og kør en tur for at se om det hjælper.
Er der forskæld på om du bremser eller accelerere ?
Nu har jeg prøvet at ligge mærke til det et par dage, og når jeg accelerere, er problemet ikke helt væk, men det er ikke så stort, men tilgængæld når jeg så slipper speederen efter at have givet godt gas, er problemet for det meste markant værre. Den køre lige efter rabatten med det samme, som om at når vægten igen kommer fortil bliver det værre.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af HHKP » 30. okt 2015, 14:17

prøv lige at tjekke disse.....

du kan bare prøve at roterer forhjulet mens håndbremsen er trukket, hvis hjulet kan bevæge sig frem og tilbage er det ikke godt.....
Vedhæftede filer
Udklip.PNG
Udklip.PNG (126.13 KiB) Vist 2529 gange
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Richo
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 23. okt 2015, 20:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Brande
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af Richo » 20. nov 2015, 21:45

Så blev det endelig tid til at fortælle hvad enden er blevet på problemet :) Enden blev at jeg kørte tilbage til et af de 2 værksteder som jeg havde fået 4 hjulsudmålt ved (og som jeg i øvrigt altid bruger, da de er rigtig dygtige) Jeg fik dem til at grundjustere ratvinkelsensoren, og lave en ny 4 hjulsudmåling, og nu køre bilen som en drøm. Der er ikke en finger at sætte på noget som helst, jeg kan ikke engang fremprovokere noget, selvom jeg ihærdigt prøver. Problemet er endelig blevet 100% løst, og det er en fryd at sidde bag rattet.

Jeg har faktisk efterfølgende fået afvide af værkføreren på værkstedet, at de efterfølgende har løst problemet på en Ford der lavede præcis det samme nummer, med samme fremgangsmåde. Grundjustere ratvinkelsensoren, inden 4 hjulsudmålingen fortages, det kan åbenbart gøre en forskel :)

Go weekend alle sammen

DM59
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 2. okt 2015, 13:41
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Touran Trækker Til Højre

Indlæg af DM59 » 13. jun 2016, 09:22

Jeg har samme problem på min passat 3bg.
Vw i gladsaxe undersøgte sagen efter alle styrarme, bærekugler, bøsninger, og komplette bremser er skiftet. Bilen blev sporet flere gange og alt er fuldstændig lige.
De siger det er tandstangen, som har mistet centrering / fokus for midterstilling. Bare bilen ruller et par meter, så drejer rattet ca 10 grader og bilen kører til højre. Rattet holder derefter ratingen og kører stabilt ud i rabatten. Men jeg kan holde bilen korrekt på vejen, med en lillefinger på rattet når jeg kører.
Bakker jeg, så drejer rattet så bilen til sidst kører i ring.

Jeg har nu en flot passat 1.9 tdi 130hk 2001, til salg med en tandstang som skal skiftes, for vi har lige købt en dejlig touran fra 2013.

Håber det lykkes for dig.
Mvh.
Dan

Besvar

Tilbage til "Dæk"