Varme i dæk

Alt vedr. dæk
Besvar
Nepper
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Varme i dæk

Indlæg af Nepper » 14. feb 2009, 04:57

Har en lille diskution kørende med en ven...

Skal man sænke eller hæve dæktrykket for at få hurtigere varme i dækkene?

EDIT: Jeg mener at man skal sænke trykket for at få mere friktion = mere varme. Min ven mener man skal hæve trykket og hævder at det alment brug i motorsport.

Supermule
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Varme i dæk

Indlæg af Supermule » 14. feb 2009, 07:33

Du kører med forholdsvist lavt dæktryk i motorsport..... Dette for at få greb og varme så hurtigt som muligt....:)

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Varme i dæk

Indlæg af Kildevang » 14. feb 2009, 13:04

ja ned med trykket!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Varme i dæk

Indlæg af Sorens2 » 14. feb 2009, 13:51

Ahhh....Sidst jeg havde med en banebil at gore haevede vi trykket for at faa mere temp.

Soren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Nepper
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Re: Varme i dæk

Indlæg af Nepper » 14. feb 2009, 14:18

Ser ud til at der er delte meninger hehe...

Fandt lige det her på DASUs hjemmeside:

Dæktryk
Under hjultuning er dæktryk den mest nærliggende faktor at eksperimentere med, ligesom det er den billigste. Hvis man øger lufttrykket foran, vil forhjulene stå bedre fast, og understyringen vil nu blive yderligere formindsket. Hvis man har benyttet alle de nævnte muligheder, vil der måske slet ikke være mere understyring, og bilen er i stedet begyndt at blive overstyrende. Det bemærkes, at når man kommer op på ca. 40 psi, hjælper det ikke at øge dæktrykket yderligere.
Dæktryk er selvfølgelig den billigste måde at eksperimentere på, og det er måske tilstrækkeligt at benytte denne ene metode til optimering af køreegenskaberne. Bemærk i øvrigt, at for racerdæk (slicks) forholder det sig omvendt med dæktryk, idet racerdæk står bedre fast, når man sænker lufttrykket!

Dæk
Man kan også sætte dæk bagpå, som står dårligere fast end foran, og dermed reducerer understyringen. Det er imidlertid vanskeligt på forhånd at sige, at et bestemt dæk/dækmodel står bedre eller dårligere fast. Det er også en lidt dårlig metode, hvis man virkelig vil opnå maksimal kurvehastighed, idet man så naturligvis skal have de bedst mulige dæk på alle fire hjul, og så optimere styrekarakteristikken ved hjælp af de øvrige muligheder.

Opsummering
Hvis der kræves en ret stor ændring af bilens styrekarakteristik, er det en fordel at benytte flere af de nævnte muligheder samtidig i stedet for at gå til yderligheder med kun en af parametrene.
Hvis man f.eks. forsøger sig med en meget kraftigere krængningsstabilisator bag, vil man opleve, at bilen får tendens til at lette det inderste baghjul under kurvekørsel, således at hjulet blot spinder hjælpeløst, når man giver gas i kurven for at komme fremad. Dette er naturligvis kun for baghjulstrukne biler. For forhjulstrukne biler betyder det ikke så meget.
Da dæktrykjusteringen kan foretages billigt, nemt og trinløst, er det optimale, at man benytter dette til finjusterinegen, efter at man har benyttet de øvrige muligheder til at få lavet den ønskede styrekarakteristik. Man kan så også benytte dæktrykket til at justere bilens balance i forhold til den aktuelle vejrsituation (ved banekørsel). Når det er tørvejr, er en neutral eller let overstyrende bil nok det hurtigste, mens det i fugtigt vejr kan være lidt "tricky" at køre en overstyrende bil, og man kan så justere dæktrykket lidt i retning af understyring (mindre luft foran eller større tryk bag).
Som nævnt i forbindelse med skemaet, har støddæmperne kun indvirkning på indstyring i sving, men det kan også være vigtigt at optimere dette. Skal man gøre indstyringen kvikkere, skal støddæmperne gøres blødere foran eller hårdere bag.
Vedhæftede filer
tabel.jpg
tabel.jpg (24.58 KiB) Vist 736 gange

Besvar

Tilbage til "Dæk"