Jeg skal have nye sommer alufælge og dæk til min Seat Ibiza.
Dækket jeg gerne vil have på er GOODYEAR EfficientGrip Performance 205/50R16 87W
Men det fås KUN som W =270 km/t.
Samme dæk i størrelse 215/45R16 86H
Ja det kan fås som H= 210 km/t som jo er nok til min bil.
Jeg vil helst have 205/50R16 i størrelsen, men er i tvivl om W dækket er lig med mindre holdbarhed og måske også andre ulemper som mindre komfort.
W eller H ????
W eller H dæk
Re: W eller H dæk
Nu er jeg ikke dæk-mand men er rimelig sikker på det ingen betydning har.
Og det ene dæk har dårligere komfort end det andet kommer fx an på om det er såkaldt xl dæk / extra load.
Men det har noget at gøre med load indekset. Det dæk der er xl har mindre komfort end alm dæk.. Om man kan mærke forskel... Tvivler xl dækket skulle være stivere i siderne = den dårligere komfort.
Og det ene dæk har dårligere komfort end det andet kommer fx an på om det er såkaldt xl dæk / extra load.
Men det har noget at gøre med load indekset. Det dæk der er xl har mindre komfort end alm dæk.. Om man kan mærke forskel... Tvivler xl dækket skulle være stivere i siderne = den dårligere komfort.
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2410
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 161 times
Re: W eller H dæk
Nu er de 2 trådstarter nævner jo henholdsvis loadindex 86 og 87. Ikke den store forskel.
Nu aner jeg ikke hvilken bil dækkene skal på - men det er værd at bemærke at det ene (205/50R16 87W) er 1,92% større end det med 215 I breden. Det kan selv tjekkes her http://www.daekberegner.dk/215/45R16-vs-205/50R16/.
Hvad bil skal det på - og hvad kører bilen med som standard skal også lige med I vurderingen... husk at loven foreskriver max +/- 5%.
Men om det bliver med den ene eller den anden hastighedskode er vel op til dig selv - så længe de kan overholde bilens max hastighed (sommerdæk). Der gælder vist nok noget andet på vinterdæk. 205-dækket har højere load-index, så det vil nok være mindst lige så holdbart som det andet. Men er ikke sikker på at slid og loadindex har direkte sammenligning - og komfort vil ret sikkert have mere at gøre med profil (50 vs 45) end loadindex. Tror mere at dæk mærke og model vil have påvirkning på slid - og profil 50 vil helt sikkert være mere komfortabel.
Hvis 215-45-16 er standard - så kan du godt købe 205-50-16 - forøgelse med 1,92% er ok ... ved godt nogle herinde syntes det er for meget.
Nu aner jeg ikke hvilken bil dækkene skal på - men det er værd at bemærke at det ene (205/50R16 87W) er 1,92% større end det med 215 I breden. Det kan selv tjekkes her http://www.daekberegner.dk/215/45R16-vs-205/50R16/.
Hvad bil skal det på - og hvad kører bilen med som standard skal også lige med I vurderingen... husk at loven foreskriver max +/- 5%.
Men om det bliver med den ene eller den anden hastighedskode er vel op til dig selv - så længe de kan overholde bilens max hastighed (sommerdæk). Der gælder vist nok noget andet på vinterdæk. 205-dækket har højere load-index, så det vil nok være mindst lige så holdbart som det andet. Men er ikke sikker på at slid og loadindex har direkte sammenligning - og komfort vil ret sikkert have mere at gøre med profil (50 vs 45) end loadindex. Tror mere at dæk mærke og model vil have påvirkning på slid - og profil 50 vil helt sikkert være mere komfortabel.
Hvis 215-45-16 er standard - så kan du godt købe 205-50-16 - forøgelse med 1,92% er ok ... ved godt nogle herinde syntes det er for meget.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 11. okt 2015, 09:42
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: W eller H dæk
Den kører standard med 185/60-15.
Så 215/45-16 er lidt mindre og
205/50-16 er lidt større.
Vil helst have lidt større
Men spørgsmålet gik mest på forskel mellem H og W ud over hastigheden.
Så 215/45-16 er lidt mindre og
205/50-16 er lidt større.
Vil helst have lidt større
Men spørgsmålet gik mest på forskel mellem H og W ud over hastigheden.