Hej,
Jeg fik for 1 måned siden ny undervogn, fælge og sommerdæk monteret, i den forbindelse fik jeg lavet en 4 hjulsudmåling/sporing.
På udskriften var der 5-6 røde værdier efter justering og jeg spurgte indtil om det var normalt, hvilket jeg fik af vide at det var og at det ikke kunne gøres bedre.
Nå jeg køre hjem og alt lader til at være fint, jeg får så skiftet fælge og dæk, samme fælge størrelse som de andre men dækkende er 225mm i stedet for 235mm, eller samme mål som de andre fælge og dæk.
Da jeg efterfølgende kommer på motorvejen, føler jeg at bilen sejer helt vildt, jeg skal konstant lave justeringer på rattet!
Jeg tager til mekaniker der tjekker undervogn, at alle bolte er spændt korrekt, der tjekkes lufttryk og alt er fint, de køre en tur og kan godt se hvad jeg mener, de bruger 20 min på at lave en ny 4 hjulsudmåling/sporing og det viser sig at de målte værdier er helt forkert og der bliver lavet en ny justering, denne gang er der så kun 2 røde værdier, hvor der i den første måling var 5-6 røde værdier og de sagde den gang at det ikke kunne blive bedre?
Efter den sidste justering køre bilen som den skal, min mekaniker synes det virker underligt at nye fælge og dæk af samme størrelse kan ændre på tidligere justering, men siger at det kun kan skyldes det ?
Jeg får så lov at betale 700,- igen for en 4 hjulsudmåling/sporing.
Er det normalt at det kan ændre sig ved fælge / dæk skift? Det bliver da dyrt for hver gang jeg skal skiftet vinter / sommer hjul
Hvad er Jeres vurdering ?
4 hjulsudmåling/sporing ved fælge/dæk skift, normalt?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 181
- Tilmeldt: 28. apr 2015, 21:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
4 hjulsudmåling/sporing ved fælge/dæk skift, normalt?
VW Golf VI 1.4 TSI DSG7 Highline 160hk / 240NM (Solgt)
Audi A6 Avant 3.0 TDI Competition 326hk / 650NM
Audi A6 Avant 3.0 TDI Competition 326hk / 650NM
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 393 times
Re: 4 hjulsudmåling/sporing ved fælge/dæk skift, normalt?
Det er slet ikke normalt. Hvis dit værksted påstår at hjulskift ændrer sporingen, så skal de have deres skolepenge tilbage.
Hvis du har rapporterne, og det har du vel så scan dem og læg dem op her.
Der er folk her der ved noget om det.
Hvis du har rapporterne, og det har du vel så scan dem og læg dem op her.
Der er folk her der ved noget om det.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 181
- Tilmeldt: 28. apr 2015, 21:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 4 hjulsudmåling/sporing ved fælge/dæk skift, normalt?
De er lige herBlackfinger skrev:Det er slet ikke normalt. Hvis dit værksted påstår at hjulskift ændrer sporingen, så skal de have deres skolepenge tilbage.
Hvis du har rapporterne, og det har du vel så scan dem og læg dem op her.
Der er folk her der ved noget om det.
Første sporing
Anden sporing
VW Golf VI 1.4 TSI DSG7 Highline 160hk / 240NM (Solgt)
Audi A6 Avant 3.0 TDI Competition 326hk / 650NM
Audi A6 Avant 3.0 TDI Competition 326hk / 650NM
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 63
- Tilmeldt: 8. mar 2009, 14:20
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Faxe
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 4 hjulsudmåling/sporing ved fælge/dæk skift, normalt?
Du skal ikke hænge dig så meget i hvor mange røde tal der er men om det giver mening.
For mig ser det ud til der er sket noget med deres apparat første gang de udmåler.
Hvis du ser på carster målet er det ca. 7.4 før justering
Og i venstre side er det pludselig 3.4 efter det kan ikke lade sig gøre.
Jeg tror de har ramt måle hovederne eller noget
Ved anden udmåling er carster pludselig ok. Men toe er rød.
For mig ser det ud til man ikke tænker over hvad man måler.
Hvis du vil have en mere uddybende forklaring kan du ringe.
Morten
24675240
For mig ser det ud til der er sket noget med deres apparat første gang de udmåler.
Hvis du ser på carster målet er det ca. 7.4 før justering
Og i venstre side er det pludselig 3.4 efter det kan ikke lade sig gøre.
Jeg tror de har ramt måle hovederne eller noget
Ved anden udmåling er carster pludselig ok. Men toe er rød.
For mig ser det ud til man ikke tænker over hvad man måler.
Hvis du vil have en mere uddybende forklaring kan du ringe.
Morten
24675240
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: 4 hjulsudmåling/sporing ved fælge/dæk skift, normalt?
Jeg har samlet resultatet på een side... Justeret resultat fra 1 skulle vist gerne stemme med målt resultat på 2. (eller ?)Blackfinger skrev:Det er slet ikke normalt. Hvis dit værksted påstår at hjulskift ændrer sporingen, så skal de have deres skolepenge tilbage.
Hvis du har rapporterne, og det har du vel så scan dem og læg dem op her.
Der er folk her der ved noget om det.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 181
- Tilmeldt: 28. apr 2015, 21:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 4 hjulsudmåling/sporing ved fælge/dæk skift, normalt?
Det ville jeg jo også mene!SorenR skrev:Jeg har samlet resultatet på een side... Justeret resultat fra 1 skulle vist gerne stemme med målt resultat på 2. (eller ?)Blackfinger skrev:Det er slet ikke normalt. Hvis dit værksted påstår at hjulskift ændrer sporingen, så skal de have deres skolepenge tilbage.
Hvis du har rapporterne, og det har du vel så scan dem og læg dem op her.
Der er folk her der ved noget om det.
Det er hvor deres forklaring på hvorfor værdierne har ændret sig, er at det skyldes hjulskift. Så bliver det da dyrt for mig fremover når der skal skiftes fra sommer til vinter dæk og omvendt.
VW Golf VI 1.4 TSI DSG7 Highline 160hk / 240NM (Solgt)
Audi A6 Avant 3.0 TDI Competition 326hk / 650NM
Audi A6 Avant 3.0 TDI Competition 326hk / 650NM
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1966
- Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 29 times
Re: 4 hjulsudmåling/sporing ved fælge/dæk skift, normalt?
Hvis det skal have indflydelse på sporing så skal dine fælge være skæve, for eller er vi ude i marginaler, som ikke har nogen betydning for en sporing.
Det tyder måske lidt på at manden ikke har styr på hvad han laver
Det tyder måske lidt på at manden ikke har styr på hvad han laver
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 181
- Tilmeldt: 28. apr 2015, 21:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: 4 hjulsudmåling/sporing ved fælge/dæk skift, normalt?
Det skal jeg så ikke kunne udtale mig om når jeg ikke kender noget til det.m power skrev:Hvis det skal have indflydelse på sporing så skal dine fælge være skæve, for eller er vi ude i marginaler, som ikke har nogen betydning for en sporing.
Det tyder måske lidt på at manden ikke har styr på hvad han laver
Men er den sidste sporing så I orden, eller tror I det kan gøres bedre ?
VW Golf VI 1.4 TSI DSG7 Highline 160hk / 240NM (Solgt)
Audi A6 Avant 3.0 TDI Competition 326hk / 650NM
Audi A6 Avant 3.0 TDI Competition 326hk / 650NM