Hjulmontage

Alt vedr. dæk
Besvar
Christian_82
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31. okt 2016, 08:56
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hjulmontage

Indlæg af Christian_82 » 31. okt 2016, 09:38

Hej
jeg har søgt og fundet mange guides på nettet vedr. Skift af sommer-/vinter dæk.
Mht. Rengøring/vedligeholdelse mellem skift savner jeg dog nogle brugbare tips.
Hvordan rengøres hjulnav og anlægsflader bedst mellem skift af sommer-/vinterdæk?
Skal hjulbolte, hjulnav og anlægsflade på fælg smøres, og hvad kan bedst bruges? Metal fri pasta, kobberfedt?

Mvh/christian

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Hjulmontage

Indlæg af Jettadriver » 31. okt 2016, 21:35

En stålbørste til at sætte i bore/skruemaskine og så bare få renset nav og anlægsfladen godt ren - f.eks. som denne:

Billede

Jeg vil ikke anbefale at smører anlægsfladen, da det kan reducere hvor meget varme der kan overføres fra bremserne. Fælgene hjælper jo som regel med at afsætte og afkøle varmen fra bremserne...

Navet kan godt smøres med en lille smule fedt, så undgår man i hvert fald at fælgene gror urokkeligt fast, hvilket dog nok er størst problem på stålfælge, og særlig hvis man kører uden hjulkapsler. Hvad du anvender er nok et mindre problem. Bare det er modstandsdygtigt overfor salt, vand osv.

Hjulboltene plejer jeg ikke at smører, de skal bare være rene og fri for gravrust der kan ødelægge gevindene selvfølgelig. Igen kan en roterende stålbørste være en god hjælp her hvis man har adgang til sådan en. Personlig hader jeg når folk har smattet hjulboltene helt ind i kobberfedt eller lign. Har hørt det skulle være streng forbudt at smører hjulboltene i Tyskland - men om det er en skrøne eller ej ved jeg ikke? Smøringen har naturligvis en indvirkning på tilspændingsmomentet af hjulboltene.

Emnet er tit årsag til stor debat - da der er delte meninger, men ovenstående er min tilgang til emnet! :)
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

vwbattle
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 34 times

Re: Hjulmontage

Indlæg af vwbattle » 1. nov 2016, 06:00

https://eshop.wuerth.dk/Hjulnavfrser-Ty ... chTerm=Nav

Sådan en på boremaskinen :)
Også noget fedt på. Sådan klarer jeg det
- So What Speed Shop! -
VW bobbel 1958 - Golf Cabriolet 1990(solgt)- Mercedes SLK R172 2013(totalt skadet) - Mercedes w205 Cab Solgt - Porsche Macan 2018

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Hjulmontage

Indlæg af hpo » 1. nov 2016, 18:45

Jeg gør det samme en børste i skruemaskine og får renset det godt af og tørre efter med en klud,intet smøring på nogen anlægsflader men en lille klat kobberfedt på bolt gevind for at de ikke ruster helt fast
A3 3,2 vr6

Besvar

Tilbage til "Dæk"