Side 1 af 1

Dækalarm

: 9. feb 2017, 08:56
af ST84
Hej alle!

Jeg købte min første bil i fredags - en VW Golf 6, match.

Jeg fik sag vinterdæk på i søndags (phew), hvor jeg gik fra 16" til 15". Jeg fik trykket på den knap der sidder i handskerummet, og det fjernede umiddelbart det gule udråbstegn i mit display.

Jeg fik afstemmet mine vinterhjul som også var nogle jeg købte brugt. Der er fint med mønster på, og de har også tidligere siddet på en Golf, så de burde være OK.

Mint problem er nu, at det der gule udråbstegn er tilbage - er der nogle der har en idé til hvad en ny mand i bilverdenen kan gøre ved dette?

Tak for hjælpen :)

Re: Dækalarm

: 9. feb 2017, 09:08
af 11jonas
Du skal nulstille den mens bilen kører langsomt.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Dækalarm

: 9. feb 2017, 09:17
af ST84
Ok, også selvom jeg har gjort det en gang?

Re: Dækalarm

: 9. feb 2017, 13:08
af vw4ever
Er du sikker på at alle dæk har nok tryk ?

Re: Dækalarm

: 9. feb 2017, 13:21
af bimmer
I Min match kan jeg bare gøre det når den holder stille med tænding på,og du holder knappen inde til den giver en lyd fra sig?? Og du skal være helt sikker på at der er det korrekte dæktryk i alle hjul.Mvh

Re: Dækalarm

: 9. feb 2017, 14:32
af ST84
Har ikke tjekket dæktryk, men er det bare på tankstationen?

Re: Dækalarm

: 9. feb 2017, 15:21
af vw4ever
ST84 skrev:Har ikke tjekket dæktryk, men er det bare på tankstationen?
Ja sørg for at de har det rette tryk, hvis et af hjulene mangler tryk, vil den blive ved med at melde fejl.

Dæktryk står i tankklap eller i dørfalsen i venstre side ;)

Re: Dækalarm

: 9. feb 2017, 17:25
af Jettadriver
Kontroller dæktrykket på en tankstation - det står enten i tankklappen eller i dørfalsen hvad det skal være.
Derefter tænding på og tryk på knappen til den siger "ding" fra instrumentet. Din overvågning er nu nulstillet.

Tænder lampen igen, må du undersøge hvilket hjul der har tabt luft!

Bilen behøver ikke trille mens du nulstiller den - det er noget sludder...

Re: Dækalarm

: 10. feb 2017, 00:14
af steady
Ovenstående råd lyder lidt mærkelige.
Hvis kontrollen er baseret på ABS-sensorerne, så skal bilen KØRE, når du nulstiller.

Altså, tjek korrekt tryk på alle hjul, kør ligeud med jævn hastighed på plan vej, tryk RESET-knappen ned, indtil det bipper - voila ;)

Det er måske en idé, at du læser lidt i bilens instruktionsbog?

Re: Dækalarm

: 10. feb 2017, 02:17
af Shiva-urup
Først og fremmest tillykke med din nye bil :-)

Som flere er inde på så er det første du skal gøre at tjekke om trykket i alle fire hjul er det samme.
Når det er gjort finder du et nogenlunde plant stykke asfalt, eventuelt bare der hvor du har tjekket dæktrykket. Og så trykker du på Reset knappen i handskerummet og holder den inde indtil du hører et 'Ding', mens du holder stille!
Melder fejlen sig igen inden for kort tid, så har du formentlig et dæk der er utæt. Hvilket dæk der er utæt vil du hurtigt finde ud af når du tjekker dæktrykket igen. :-)

Det er simpelthen ikke rigtigt at du skal trille i mens du resetter, det giver intet andet end øget fare for dig selv og din bil. Idet du i så fald skulle række over og ind i handskerummet mens du triller og dermed fjerne fokus. Det er jo ikke et system de ville lave! Og det giver heller ikke rigtig mening hvorfor det skulle være nødvendigt at trille imens, det er jo ikke sådan at den lagre noget når du resetter.
Nej, du resetter mens du holder stille! Den bruger ABS til at overvåge om der er forskel i rotationhastigheden på dine hjul, men i det du resetter fjerner du blot "fejlen" og intet andet. Når du begynder at køre efter reset vil den så melde fejl igen, hvis der forsat er forskel i rotationhastigheden på dine hjul.

Re: Dækalarm

: 10. feb 2017, 04:37
af GranTurismo
Er begge dæk omtrent lige slidte? Hvis et dæk er nyt og et andet næsten nedslidt, vil ABS sensoren vel også registrere forskellig omdrejningstal på hjulene?

I min Polo virker det fint at nulstille imens bilen holder stille.

Re: Dækalarm

: 10. feb 2017, 08:57
af Morten16v
steady skrev:Ovenstående råd lyder lidt mærkelige.
Hvis kontrollen er baseret på ABS-sensorerne, så skal bilen KØRE, når du nulstiller.

Altså, tjek korrekt tryk på alle hjul, kør ligeud med jævn hastighed på plan vej, tryk RESET-knappen ned, indtil det bipper - voila ;)

Det er måske en idé, at du læser lidt i bilens instruktionsbog?
Der skal bare være tænding på. Den behøver ikke køre!

Re: Dækalarm

: 10. feb 2017, 09:15
af malern
Min holder også bare stille i tomgang når jeg nulstiller dæktryk. Har virket fint de sidste 10 år.

Re: Dækalarm

: 10. feb 2017, 10:38
af Terkel
Om du trykker imens bilen holder stiller eller kører bør ikke gøre en forskel.
MEN, da bilen bruger ABS sensorer til at måle omdrejninger på de enkelte hjul og ikke kender den præcise omkreds på alle 4 hjul, skal systemet kalibreres. Dette gør bilen selv efter du har trykket på knappen, men det kræver 'en længere køretur med forskellige hastigheder' jvf. instruktionsbogen.
Billede

Re: Dækalarm

: 12. feb 2017, 15:51
af ST84
Hej alle,

Tak for svar - jeg har fået løst problemet, og der var åbenbart ikke helt nok tryk i dækkene.

Der er trykket på resetknappen, og så håber jeg bare at der ikke kommer endnu en fejlmelding.

Re: Dækalarm

: 18. feb 2017, 22:42
af emil406c
Hej