Hej
Hvis min bil viser 6 km/t for meget, kunne man så evt montere et dæk der var et nummer større.
Feks. Hvis std er 225/40-18r kan man så montere et 225/45/18r ?
Det vil jo også hjælpe på komforten
Erfaring med større dæk?
- ROEN
- Medlem
- Indlæg: 1376
- Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Hjørring
- Has thanked: 166 times
- Been thanked: 156 times
Re: Erfaring med større dæk?
Vi kører 235/40-18 i stedet for standard 225/40-18
Mest fordi det passer bedre på fælgene og var standard der hvor de kom fra
Der passer speedometer ret godt
Mest fordi det passer bedre på fælgene og var standard der hvor de kom fra
Der passer speedometer ret godt
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1379
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 218 times
Re: Erfaring med større dæk?
Hvis du ikke afviger mere end 5% i rullediameter, i forhold til hvad der er typegodkendt til bilen, så er det OK.
Jeg har flere gange kørte med dæk som var 3-4% større end standard, det reducerede motoromdrejninger lidt, og fungerede fint.
Jeg har flere gange kørte med dæk som var 3-4% større end standard, det reducerede motoromdrejninger lidt, og fungerede fint.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
- mirx
- Nyt medlem
- Indlæg: 150
- Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:34
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Erfaring med større dæk?
Hvor meget økonomi vil gå af dækket fra 40 til 45 i profil højde
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 Skoda Karoq Style 1.5 Tsi DSG.
2012 VW Up High udstyr
2012 VW Up High udstyr
- Henrik2800
- Medlem
- Indlæg: 1379
- Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 218 times
Re: Erfaring med større dæk?
Der er 3,5% forskel på de 2 dæk du nævner.
Måske sparer du et par % benzin, pga. lavere motor-omdrejninger.
I praksis er det næppe målbart.
Dog ser det ud til, at 225/45-18 er dyrere end 225/40-18,
så det ødelægger måske regnskabet.
Måske sparer du et par % benzin, pga. lavere motor-omdrejninger.
I praksis er det næppe målbart.
Dog ser det ud til, at 225/45-18 er dyrere end 225/40-18,
så det ødelægger måske regnskabet.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.
- mirx
- Nyt medlem
- Indlæg: 150
- Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:34
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Erfaring med større dæk?
Jaa måske.Henrik2800 skrev:Der er 3,5% forskel på de 2 dæk du nævner.
Måske sparer du et par % benzin, pga. lavere motor-omdrejninger.
I praksis er det næppe målbart.
Dog ser det ud til, at 225/45-18 er dyrere end 225/40-18,
så det ødelægger måske regnskabet.
Er det bedre at øge højden kontra bredden.
Tænkte på 235/40-18
Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 Skoda Karoq Style 1.5 Tsi DSG.
2012 VW Up High udstyr
2012 VW Up High udstyr
- Mike H
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2410
- Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 161 times
Re: Erfaring med større dæk?
Er ret sikker på du ikke må bringe brændstof økonomi ind i større dæk - ligegyldigt hvilken vej det det vender (bredere/højere).Henrik2800 skrev: Måske sparer du et par % benzin, pga. lavere motor-omdrejninger.
I praksis er det næppe målbart.
Det kræver mere kraft at drive et størrre og tungere dæk, så det du sparer i omdregninger går ud med mere kraft det kræver til at få bilen derop i hastighed og holde den der. Hvis der var økonomi i det ville man få små biler med store dæk .
Brede er klart værst ifht. økonomi...
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018
- mirx
- Nyt medlem
- Indlæg: 150
- Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:34
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 0
Re: Erfaring med større dæk?
Men hvad med hensyn til DSG7 gearkassen?
Er det dumt at smide 225/45-18 kontra 225/40-18 på, når man har DSG?
Er det dumt at smide 225/45-18 kontra 225/40-18 på, når man har DSG?
2020 Skoda Karoq Style 1.5 Tsi DSG.
2012 VW Up High udstyr
2012 VW Up High udstyr
-
- Medlem
- Indlæg: 519
- Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 65 times
Re: Erfaring med større dæk?
Arh, det er kun en halv sandhed. Et højere hjul/større omkreds giver ikke dårligere økonomi.Mike H skrev: Er ret sikker på du ikke må bringe brændstof økonomi ind i større dæk - ligegyldigt hvilken vej det det vender (bredere/højere).
Det kræver mere kraft at drive et størrre og tungere dæk, så det du sparer i omdregninger går ud med mere kraft det kræver til at få bilen derop i hastighed og holde den der. Hvis der var økonomi i det ville man få små biler med store dæk .
Brede er klart værst ifht. økonomi...
Når man taler om at større hjul giver dårligere økonomi så er det primært bredden der er synderen.
Et højere hjul giver lavere motoromdrejninger, og hæver samtidig dækkets fladeareal mod asfalten. Det betyder at man ved et større hjul kan vælge et smallere dæk, og beholde samme fladeareal mod asfalten.
Det er korrekt at et tungere dæk med større diameter kræver mere energi at accelerere op i hastighed.
Det er dog ikke korrekt at der kræver mere energi at fastholde ved konstant hastighed.
Så hvis man går op i størrelse, og samtidig vælger et smallere dæk, så kan det give nogle få procent på økonomien.
Dels pga færre omdrejninger på motoren (selvfølgelig ikke for langt ned i omdrejninger), og dels pga reduceret aerodynamisk modstand pga smallere dæk.
Bedste eksempel er nok en BMW i3 som kører på 155/70-R19. Den har samme fladeareal mod asfalten som en mini Cooper med 16" lavprofil, men markant mindre aerodynamisk modstand.
Det er netop valgt for at optimere økonomi uden at gå på kompromis med friktion mellem dæk og vej.
En i3 har faktisk større dækomkreds end en Passat (2,2 m vs 2,1 m).
At man af kosmetiske årsager vælger et bredt dæk er selvfølgelig en hel anden sag
Sendt fra min D5803 med Tapatalk