Erfaring med større dæk?

Alt vedr. dæk
Besvar
Brugeravatar
mirx
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:34
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Erfaring med større dæk?

Indlæg af mirx » 21. feb 2017, 17:15

Hej

Hvis min bil viser 6 km/t for meget, kunne man så evt montere et dæk der var et nummer større.
Feks. Hvis std er 225/40-18r kan man så montere et 225/45/18r ?

Det vil jo også hjælpe på komforten :)
2020 Skoda Karoq Style 1.5 Tsi DSG.
2012 VW Up High udstyr

Brugeravatar
ROEN
Medlem
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 12. feb 2010, 22:59
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hjørring
Has thanked: 166 times
Been thanked: 156 times

Re: Erfaring med større dæk?

Indlæg af ROEN » 21. feb 2017, 17:31

Vi kører 235/40-18 i stedet for standard 225/40-18
Mest fordi det passer bedre på fælgene og var standard der hvor de kom fra :D
Der passer speedometer ret godt 8-)
Bevar Roen - Støt Melis
ID.3 1st Max Pro Performance '20 + Golf GTI Performance DSG '18
Type1 1200 '73 + Type2 '79 + Golf III 2,0 aut. Cabriolet Classic Edition '97

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Erfaring med større dæk?

Indlæg af Henrik2800 » 21. feb 2017, 17:40

Hvis du ikke afviger mere end 5% i rullediameter, i forhold til hvad der er typegodkendt til bilen, så er det OK.

Jeg har flere gange kørte med dæk som var 3-4% større end standard, det reducerede motoromdrejninger lidt, og fungerede fint.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
mirx
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:34
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Erfaring med større dæk?

Indlæg af mirx » 22. feb 2017, 10:03

Hvor meget økonomi vil gå af dækket fra 40 til 45 i profil højde


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 Skoda Karoq Style 1.5 Tsi DSG.
2012 VW Up High udstyr

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Erfaring med større dæk?

Indlæg af Henrik2800 » 22. feb 2017, 14:11

Der er 3,5% forskel på de 2 dæk du nævner.
Måske sparer du et par % benzin, pga. lavere motor-omdrejninger.
I praksis er det næppe målbart.

Dog ser det ud til, at 225/45-18 er dyrere end 225/40-18,
så det ødelægger måske regnskabet.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
mirx
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:34
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Erfaring med større dæk?

Indlæg af mirx » 22. feb 2017, 14:31

Henrik2800 skrev:Der er 3,5% forskel på de 2 dæk du nævner.
Måske sparer du et par % benzin, pga. lavere motor-omdrejninger.
I praksis er det næppe målbart.

Dog ser det ud til, at 225/45-18 er dyrere end 225/40-18,
så det ødelægger måske regnskabet.
Jaa måske.

Er det bedre at øge højden kontra bredden.
Tænkte på 235/40-18


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 Skoda Karoq Style 1.5 Tsi DSG.
2012 VW Up High udstyr

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Erfaring med større dæk?

Indlæg af Mike H » 22. feb 2017, 14:36

Henrik2800 skrev: Måske sparer du et par % benzin, pga. lavere motor-omdrejninger.
I praksis er det næppe målbart.
Er ret sikker på du ikke må bringe brændstof økonomi ind i større dæk - ligegyldigt hvilken vej det det vender (bredere/højere).
Det kræver mere kraft at drive et størrre og tungere dæk, så det du sparer i omdregninger går ud med mere kraft det kræver til at få bilen derop i hastighed og holde den der. Hvis der var økonomi i det ville man få små biler med store dæk ;) .
Brede er klart værst ifht. økonomi...
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
mirx
Nyt medlem
Indlæg: 150
Tilmeldt: 20. sep 2010, 22:34
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Erfaring med større dæk?

Indlæg af mirx » 24. feb 2017, 17:12

Men hvad med hensyn til DSG7 gearkassen?
Er det dumt at smide 225/45-18 kontra 225/40-18 på, når man har DSG?
2020 Skoda Karoq Style 1.5 Tsi DSG.
2012 VW Up High udstyr

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Erfaring med større dæk?

Indlæg af pwh » 24. feb 2017, 17:59

Mike H skrev: Er ret sikker på du ikke må bringe brændstof økonomi ind i større dæk - ligegyldigt hvilken vej det det vender (bredere/højere).
Det kræver mere kraft at drive et størrre og tungere dæk, så det du sparer i omdregninger går ud med mere kraft det kræver til at få bilen derop i hastighed og holde den der. Hvis der var økonomi i det ville man få små biler med store dæk ;) .
Brede er klart værst ifht. økonomi...
Arh, det er kun en halv sandhed. Et højere hjul/større omkreds giver ikke dårligere økonomi.

Når man taler om at større hjul giver dårligere økonomi så er det primært bredden der er synderen.
Et højere hjul giver lavere motoromdrejninger, og hæver samtidig dækkets fladeareal mod asfalten. Det betyder at man ved et større hjul kan vælge et smallere dæk, og beholde samme fladeareal mod asfalten.

Det er korrekt at et tungere dæk med større diameter kræver mere energi at accelerere op i hastighed.
Det er dog ikke korrekt at der kræver mere energi at fastholde ved konstant hastighed.
Så hvis man går op i størrelse, og samtidig vælger et smallere dæk, så kan det give nogle få procent på økonomien.
Dels pga færre omdrejninger på motoren (selvfølgelig ikke for langt ned i omdrejninger), og dels pga reduceret aerodynamisk modstand pga smallere dæk.

Bedste eksempel er nok en BMW i3 som kører på 155/70-R19. Den har samme fladeareal mod asfalten som en mini Cooper med 16" lavprofil, men markant mindre aerodynamisk modstand.
Det er netop valgt for at optimere økonomi uden at gå på kompromis med friktion mellem dæk og vej.

En i3 har faktisk større dækomkreds end en Passat (2,2 m vs 2,1 m).

At man af kosmetiske årsager vælger et bredt dæk er selvfølgelig en hel anden sag :-)

Sendt fra min D5803 med Tapatalk

Besvar

Tilbage til "Dæk"