Støjsvage dæk?

Alt vedr. dæk
Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af Ztrejfer » 21. jan 2019, 09:28

claussor skrev:
25. apr 2018, 09:59
Har lige fået 4 stk. Goodyear Vector 4seasons 205/55/16 på min A3. De er enormt støjsvage. De eksisterende Toyo dæk der var på larmede så meget at jeg begyndte at tvivle på A3erens lyddæmpning.
Har netop også fået fire spritnye Goodyear Vector 4seasons 205/55/16 på min egen A3. Hold da op, en skuffelse! De larmer som en vindmaskine fra en gammel film fuld af sømænd og matroser. Lyden er højfrekvent og derfor ret enerverende, selv ved helt lave hastigheder. Lidt besynderligt, faktisk.

De stod ellers opgivet med 1 decibel lavere støj end mine forrige Michelin CrossClimate. Tror jeg skifter dem igen til nævnte Michelin...for 3-4 år i det støjhelvede er no go!
Audi A3

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af HHKP » 21. jan 2019, 09:47

Ztrejfer skrev:
21. jan 2019, 09:28
claussor skrev:
25. apr 2018, 09:59
Har lige fået 4 stk. Goodyear Vector 4seasons 205/55/16 på min A3. De er enormt støjsvage. De eksisterende Toyo dæk der var på larmede så meget at jeg begyndte at tvivle på A3erens lyddæmpning.
Har netop også fået fire spritnye Goodyear Vector 4seasons 205/55/16 på min egen A3. Hold da op, en skuffelse! De larmer som en vindmaskine fra en gammel film fuld af sømænd og matroser. Lyden er højfrekvent og derfor ret enerverende, selv ved helt lave hastigheder. Lidt besynderligt, faktisk.

De stod ellers opgivet med 1 decibel lavere støj end mine forrige Michelin CrossClimate. Tror jeg skifter dem igen til nævnte Michelin...for 3-4 år i det støjhelvede er no go!
lige som alt andet er der reklamation ret på dæk, der sker jo ikke noget ved at prøve.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af claussor » 21. jan 2019, 12:38

Ztrejfer skrev:
21. jan 2019, 09:28
claussor skrev:
25. apr 2018, 09:59
Har lige fået 4 stk. Goodyear Vector 4seasons 205/55/16 på min A3. De er enormt støjsvage. De eksisterende Toyo dæk der var på larmede så meget at jeg begyndte at tvivle på A3erens lyddæmpning.
Har netop også fået fire spritnye Goodyear Vector 4seasons 205/55/16 på min egen A3. Hold da op, en skuffelse! De larmer som en vindmaskine fra en gammel film fuld af sømænd og matroser. Lyden er højfrekvent og derfor ret enerverende, selv ved helt lave hastigheder. Lidt besynderligt, faktisk.

De stod ellers opgivet med 1 decibel lavere støj end mine forrige Michelin CrossClimate. Tror jeg skifter dem igen til nævnte Michelin...for 3-4 år i det støjhelvede er no go!
De må have en fejl. Mine er meget støjsvage stadigvæk. Vores golf Sportsvan har mere larm fra sine 16" dæk fra Michelin.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af Ztrejfer » 27. feb 2019, 15:41

Har nu skiftet til fire nye Michelin CrossClimate - og er en lykkelig bilist igen!

Jeg ved ikke....enten var der en produktionsfejl på de Goodyear-dæk - eller også er jeg sensitiv på netop den dækstøjfrekvens, som Goodyear 4Seasons Vector "sender på". Er så venlig at tro det sidste.

Set herfra er det atter at køre på Michelin CrossClimate som igen at køre med dæk lavet af korrekt pisket flødeskum: en pokkers god balance mellem blødhed og fasthed og med et acceptabelt støjniveau. Den kombination giver på den ene side en lækker blød vejkontakt, som at køre i velpisket flødeskum - på den anden side et godt fast vejgreb, der manifesteres når det er dét, bilen har brug for. Sådan er netop kørefornemmelsen. Går ud fra, at det er et resultat af den nye materiale-blanding, som Michelin har fundet frem til - siger de ihvertfald selv ;) Disse nye Michelin-dæk har iøvrigt belastningsindex 94 (670 kg pr. dæk) og hastighedskode V (240 km/t). Overkill feels good.

Helt modsat var oplevelsen af Goodyear 4Seasons Vector - hvor dækkene oplevedes som værende hårde og hvor dækstøjen var som at sidde inde i en vindmaskine i selskab med W.C.Fields (æret været hans minde):

Audi A3

Mech0z
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. jun 2017, 22:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af Mech0z » 1. mar 2019, 20:16

Jer der har køre helårsdæk, har i prøvet forskellen på 16-18" dæk? Jeg har lige købt en Octavia 5E med 18" alu og sommerdæk og vil gerne skifte til helårsdæk sidst på året. Er der meget at vinde ved at gå ned til 16" stålfælge mht brændstoføkonomi/støjniveau/stødabsobering eller skal jeg bare beholde mine 18" og så købe dæk til dem?
Skoda Octavia III Elegance 2013 Hatchback 1.4TSI 140HK

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af claussor » 2. mar 2019, 00:21

Jeg tror ikke det har noget at gøre med helårsdæk som sådan, men der er en stor komfortforbedring i vores Golf Sportsvan ved at gå fra 18" til 16". Det har givet lavere støjniveau og bedre stødabsorbering helt klart. Den ser klart mere rap ud på de originale 18" som nu samler støv i garagen, men komforten i kabinen trumfer trods alt det visuelle.

Jeg tror jeg kan kategorisere det sådan:

* Originale 18" Bridgestone sommerdæk: Larm larm larm, kontante stød, ligger "fladt" og skarpt på vejen.
* 16" noname alu med Michelin vinterdæk: Komfortable og støjsvage. Har ikke 18" "skarphed, men er på ingen måde sejlende eller noget der minder om det.
* 16" noname alu med Goodyear Vector 4 season: Komfortable og endnu mere støjsvage end vinterdæk. Mere "skarpe" end vinterdæk, men ikke som 18" sommerdæk, men det er overhovedet ikke et problem. De ligger perfekt på vejen uanset 80 eller 160 km/t. Ruller eller sejler ikke i sving. Har intet at udsætte på dem, og så er det et sjovt emne at tage op med bilinteresserede der undrer sig. Fordommene mod helårsdæk er enorme og baseret på manglende viden/prøvekørsel.

Danmark er et land der egner sig rigtig godt til helårsdæk vi har mange måneder med -4 til 10 grader. Her er det i sit es.
Skulle jeg have det optimale dæksæt (hvis jeg gad døje med 2 hjulsæt), havde det været sommerdæk og helårsdæk (vælge et helårsdæk der har gode egenskaber i sne, ikke nødvendigvis det bedste men et godt allrounder).

Mech0z
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 5. jun 2017, 22:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af Mech0z » 2. mar 2019, 09:20

claussor skrev:
2. mar 2019, 00:21
Jeg tror ikke det har noget at gøre med helårsdæk som sådan, men der er en stor komfortforbedring i vores Golf Sportsvan ved at gå fra 18" til 16". Det har givet lavere støjniveau og bedre stødabsorbering helt klart. Den ser klart mere rap ud på de originale 18" som nu samler støv i garagen, men komforten i kabinen trumfer trods alt det visuelle.

Jeg tror jeg kan kategorisere det sådan:

* Originale 18" Bridgestone sommerdæk: Larm larm larm, kontante stød, ligger "fladt" og skarpt på vejen.
* 16" noname alu med Michelin vinterdæk: Komfortable og støjsvage. Har ikke 18" "skarphed, men er på ingen måde sejlende eller noget der minder om det.
* 16" noname alu med Goodyear Vector 4 season: Komfortable og endnu mere støjsvage end vinterdæk. Mere "skarpe" end vinterdæk, men ikke som 18" sommerdæk, men det er overhovedet ikke et problem. De ligger perfekt på vejen uanset 80 eller 160 km/t. Ruller eller sejler ikke i sving. Har intet at udsætte på dem, og så er det et sjovt emne at tage op med bilinteresserede der undrer sig. Fordommene mod helårsdæk er enorme og baseret på manglende viden/prøvekørsel.

Danmark er et land der egner sig rigtig godt til helårsdæk vi har mange måneder med -4 til 10 grader. Her er det i sit es.
Skulle jeg have det optimale dæksæt (hvis jeg gad døje med 2 hjulsæt), havde det været sommerdæk og helårsdæk (vælge et helårsdæk der har gode egenskaber i sne, ikke nødvendigvis det bedste men et godt allrounder).
Nej jeg vil bare gerne have helårsdæk da jeg også mener de passer godt til vores klima og især i perioderne omkring efterår og forår hvor det kan være vinterdæk tid den ene dag og sommer dæk den anden.

Men ja hælder mellem Vector4Season, CrossClimate+ og AllSeasonContact

17" test http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm
15" test http://www.tyrereviews.co.uk/Article/20 ... e-Test.htm

Så hvis jeg vil have stille dæk skal det nok være AllSeason og dernæst CrossClimate, men rolling resistance (brændstofforbrug) der vinder AllSeasonContact stort men kan være jeg bare skal vente med at beslutte mig til vi nærmer os vinterdækstid og så se om nogen af producenterne når at opdatere deres dæk med en ny og bedre model :)
Skoda Octavia III Elegance 2013 Hatchback 1.4TSI 140HK

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af ABT » 2. mar 2019, 09:26

Det her er det bedste sommerdæk, jeg har kørt på af vores biler: Dunlop Sport BluResponse 205/60 R16 92H
https://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop ... p=R-231976

Selv efter 3 sæsoner var det forsat støjsvagt :)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Freddyp
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 4. jan 2018, 09:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af Freddyp » 28. mar 2019, 10:11

Hej
Min nye Touran IQ-Drive 1.6 TDI DSG har FALKEN dæk på
De støjer lidt og rumler en smule ved 80 kmt
Nogen der ved noget om dette mærke?
Jeg har aldrig hørt om Falken før, men har set en tysk dæktest hvor det kommer ind på en 12. plads at 18 dæk
Synes ikke VW kan være det bekendt
Udstillings-Touran og den vi prøvekørte var med Pirelli og der bemærkede jeg ikke nogen støj
Touran 2.0 TDI DSG7 IQ-Drive 2019

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af Kinojserguru » 28. mar 2019, 14:39

Ztrejfer skrev:
27. feb 2019, 15:41
Har nu skiftet til fire nye Michelin CrossClimate - og er en lykkelig bilist igen!

Jeg ved ikke....enten var der en produktionsfejl på de Goodyear-dæk - eller også er jeg sensitiv på netop den dækstøjfrekvens, som Goodyear 4Seasons Vector "sender på". Er så venlig at tro det sidste.

Set herfra er det atter at køre på Michelin CrossClimate som igen at køre med dæk lavet af korrekt pisket flødeskum: en pokkers god balance mellem blødhed og fasthed og med et acceptabelt støjniveau. Den kombination giver på den ene side en lækker blød vejkontakt, som at køre i velpisket flødeskum - på den anden side et godt fast vejgreb, der manifesteres når det er dét, bilen har brug for. Sådan er netop kørefornemmelsen. Går ud fra, at det er et resultat af den nye materiale-blanding, som Michelin har fundet frem til - siger de ihvertfald selv ;) Disse nye Michelin-dæk har iøvrigt belastningsindex 94 (670 kg pr. dæk) og hastighedskode V (240 km/t). Overkill feels good.

Helt modsat var oplevelsen af Goodyear 4Seasons Vector - hvor dækkene oplevedes som værende hårde og hvor dækstøjen var som at sidde inde i en vindmaskine i selskab med W.C.Fields (æret været hans minde):

Har du erfaring med disse dæk på en G7 med 225/40-18 ?
Nogen snakker om "AUDI dæk" hvad er det og hvor får man dem ?
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af Ztrejfer » 28. mar 2019, 16:15

Nej, har kun erfaringer med dæk på min egen Audi A3.
Audi A3

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 773
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 149 times
Been thanked: 118 times

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af jencka » 28. mar 2019, 17:31

ABT skrev:
2. mar 2019, 09:26
Det her er det bedste sommerdæk, jeg har kørt på af vores biler: Dunlop Sport BluResponse 205/60 R16 92H
https://www.daekonline.dk/cgi-bin/rshop ... p=R-231976

Selv efter 3 sæsoner var det forsat støjsvagt :)
Ikke helt det samme - andre dimensioner - men jeg har dette:
https://www.dunlop.eu/da_dk/consumer/ti ... 19256.html
Og jeg er helt enig efter 2 sæsoner - meget støjsvagt - og glæder mig til den tredje med dem.....
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Støjsvage dæk?

Indlæg af Charlimike » 29. mar 2019, 05:00

Køre contineltal ts860 i 225mm 17” vinter, og de siger ingenting. Sommer har jeg Michelin Pilot sport 4 225mm 18”, de køre godt men larmer en hel del.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Besvar

Tilbage til "Dæk"