Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Alt vedr. dæk
Besvar
JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af JKBP » 18. nov 2018, 13:48

Kan man evt søge efter dæk der ikke er retningsbestemte ?

Synes ikke der er nogle sider der har den slags søgefiltre...

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af Mike H » 18. nov 2018, 14:36

Man kan nemt få dem, ja - men om decideret kan søge efter det - har jeg aldrig set. Du kan helt sikkert ringe til dækfirmaer og de vil hurtigt kunne anbefale dig et ikke retningsbestemt.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

rasmuzzen
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 3. dec 2009, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 10 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af rasmuzzen » 4. dec 2018, 21:59

Var ved at stille samme spørgsmål, for man er lidt på den når man kører rundt i en bil der er rigtig god til at lave hæl / tå.....

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 323
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af JKBP » 4. dec 2018, 23:39

Har ikke fundet andet end en ældre model i mindre størrelser. Så ved ikke hvor stort udvalget er. Men tror det er ret begrænset.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af i-s » 5. dec 2018, 12:18

Kører på Continental TS830P. Det er et fint dæk, lav støj og er ikke retningsbestemt. Hancook har også et dæk, der scorer fine karakterer og heller ikke er retningsbestemt.
Jeg køber helst heller ikke retningsbestemte dæk, da jeg også gerne minimere hæl&tå problemerne.
/Søren.

Brugeravatar
ac242
Medlem
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:04
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Has thanked: 12 times
Been thanked: 23 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af ac242 » 5. dec 2018, 13:51

måtte lige ud og tjekke da jeg syntes mine var med outside på karkassen
ganske rigtigt Hankook Winter (w310) i*cept evo er ikke retningsbestemt men inside-outside.
ny model hedder W320 evo2 og er heller ikke retningsbestemt.

om de er gode ?
de er meget støjsvage. de klarer vand og snesjap uden problemer.
de mangler måske en smule i fast kørt sne, men det har næsten alle mine vinterdæk heller ikke været når der skal 150 dieselheste i asfalten.
de bløder ikke i lamellerne som mine alpin 4 gjorde på min gamle Octavia. med bløder mener jeg at de åbner sig op og mister den skarpe kant.
fik jeg sagt de var støjsvage :D kan simpelthen ikke høre jeg kører på vinterdæk.
Allan
2015 Skoda Octavia 2,0 tdi combi elegance Dsg
Skoda Fabia 1,2 Tsi combi style Dsg

Citroen C4 Cactus 1,2 aut.
tidligere vag biler: 2010 VW Golf VI 1,6 tdi Highline Variant bmt,
2006 Skoda octavia 2,0 tdi combi elegance dsg, 1996 VW Polo 1,6 Highline

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af Syndicate » 5. dec 2018, 16:56

Vil folket altid anbefale at man om muligt køber dæk der ikke er retningsbestemte, således at man kan lave “krydsbytte” ved hvert skifte?

(Jeg vil kun krydsbytte, når jeg alligevel skifter fra sommer til vinterdæk, således at hvert andet år er de hhv. monteret i for og bag)

Jeg døjer ikke med hæl og tå, men man vil jo gerne have mest muligt ud af sine dæk.

Håber mit spørgsmål er ok med trådstarter :)
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af i-s » 5. dec 2018, 18:16

Syndicate skrev:
5. dec 2018, 16:56
Vil folket altid anbefale at man om muligt køber dæk der ikke er retningsbestemte, således at man kan lave “krydsbytte” ved hvert skifte?

(Jeg vil kun krydsbytte, når jeg alligevel skifter fra sommer til vinterdæk, således at hvert andet år er de hhv. monteret i for og bag)

Jeg døjer ikke med hæl og tå, men man vil jo gerne have mest muligt ud af sine dæk.

Håber mit spørgsmål er ok med trådstarter :)
Smag og behag tror jeg + især stationcars har det med at lave hæl og tå. Der giver ikke-retningsbestemte dæk den fordel du kan rotere dem i et halvt kryds, så slides de fuldstændig jævnt ned og minimal risiko for problemer.
Et halvt kryds er at flytte direkte fra trækene aksel til den anden og modsat krydse.
Eksempelvis for en forhjulstrukket bil: VF -> VB, HF -> HB, VB -> HF, HB -> VF.
Det er sådan set ligegyldig om du gør som du skriver eller også laver et halvt kryds midt i sæsonen. Kommer lidt an på hvor mange km man kører i en vintersæson.
/Søren.

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af Syndicate » 5. dec 2018, 19:02

i-s skrev:
5. dec 2018, 18:16

Smag og behag tror jeg + især stationcars har det med at lave hæl og tå. Der giver ikke-retningsbestemte dæk den fordel du kan rotere dem i et halvt kryds, så slides de fuldstændig jævnt ned og minimal risiko for problemer.
Et halvt kryds er at flytte direkte fra trækene aksel til den anden og modsat krydse.
Eksempelvis for en forhjulstrukket bil: VF -> VB, HF -> HB, VB -> HF, HB -> VF.
Det er sådan set ligegyldig om du gør som du skriver eller også laver et halvt kryds midt i sæsonen. Kommer lidt an på hvor mange km man kører i en vintersæson.
Mange tak for svar Søren.
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af norn » 5. dec 2018, 19:08

Hæl og tå eller savtakker
Er vel ikke om bilen er stc. Eller ej
Det er alle med vw's multilink bagaksel der har problemet , nogen mer end andre

Køreegenskaber er fuldstændig i top med den bagaksel men ulempen er ujævnt slid på bagdækkene
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af i-s » 6. dec 2018, 17:21

norn skrev:
5. dec 2018, 19:08
Hæl og tå eller savtakker
Er vel ikke om bilen er stc. Eller ej
Det er alle med vw's multilink bagaksel der har problemet , nogen mer end andre

Køreegenskaber er fuldstændig i top med den bagaksel men ulempen er ujævnt slid på bagdækkene
Altså hæl og tå kommer af hjulindstilling + belastning + dækmønster. Slut prut.
Stc. car kører ofte med mere negativ camber og deraf selvfølgelig mere toe, pga det øger stabiliteten ved en undvigemanøvre = større problem. Og en stc. car kan laste mere end en hatchback.
Belastningen er så ofte ret lav i en stc. car, fordi de for meste kører tom på bagsæde og i baggagerum. Lav belastning øger problemet.
Hvis man så samtidig har dæk hvor de yderste lameller ikke er vulkaniseret sammen, så øger man problemet.
Halv kryds skift for hver 10.000 km mindsker problemet.

Håber det er klart nu, hvorfor tit stc. car er værre end hatchback.
/Søren.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af erlingvj » 6. dec 2018, 18:18

norn skrev:
5. dec 2018, 19:08
Hæl og tå eller savtakker
Er vel ikke om bilen er stc. Eller ej
Det er alle med vw's multilink bagaksel der har problemet , nogen mer end andre

Køreegenskaber er fuldstændig i top med den bagaksel men ulempen er ujævnt slid på bagdækkene
Min G7 med multilink har kørt 41.000 km på de samme Conti-dæk og har ikke noget der ligner problemer, så "alle" er noget værre vrøvl.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af norn » 6. dec 2018, 21:32

Ja der er mange teorier i omløb
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af i-s » 7. dec 2018, 12:01

norn skrev:
6. dec 2018, 21:32
Ja der er mange teorier i omløb
Men fakta er tilgængelig, så hvorfor opfinde nye teorier.
These users thanked the author i-s for the post:
erlingvj
/Søren.

Brugeravatar
Bandit
Nyt medlem
Indlæg: 242
Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 25 times
Been thanked: 13 times

Re: Retningsbestemte vinterdæk. Kan det undgås ?

Indlæg af Bandit » 9. dec 2018, 23:17

Nokian laver både inside-outside og retningsbestemte dæk.
Begge typer er i øvrigt udmærkede vinterdæk... i hvertfald til en T5 :)

Besvar

Tilbage til "Dæk"