Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Alt vedr. dæk
Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af Blackfinger » 28. dec 2018, 18:17

Af alle de biler jeg har ejet eller skiftet hjul på siden 1983 er der ingen der har haft løs pasning mellem nav og navhul. Tænk på hvor ofte en fælg sidder så godt fast på navet så der må en stor gummihammer til at slå hjulet af. Så ingen løs pasning der.

På et tidspunkt ville jeg sætte BMW fælge på en Opel Kadett. Navhullet på BMW fælgene var 4/10 mm større, og de var umulige at centrere kun med boltene. Det var nødvendigt med et par lag blik fra en øldåse på navet for at centrere.
These users thanked the author Blackfinger for the post:
gudhjem

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13234
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3204 times
Been thanked: 4540 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af HansH » 28. dec 2018, 18:27

Blackfinger skrev:
28. dec 2018, 18:17
.. de var umulige at centrere kun med boltene. Det var nødvendigt med et par lag blik fra en øldåse på navet for at centrere.
Er man nødt til at ud og køre for at kunne konstatere det ? Eller kan man se med det blotte øje at hjulet ikke sidder i center ... f.eks. ved at dreje det rundt med hånden..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af Blackfinger » 28. dec 2018, 18:33

Det var umuligt at se med det blotte øje. Men det kunne tydeligt mærkes under kørslen hvis der ikke var centreringsblik.
Senest rettet af Blackfinger 28. dec 2018, 18:34, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Blackfinger for the post:
gudhjem

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af Tor Morrison » 28. dec 2018, 18:34

Blackfinger skrev:
28. dec 2018, 18:17
Af alle de biler jeg har ejet eller skiftet hjul på siden 1983 er der ingen der har haft løs pasning mellem nav og navhul. Tænk på hvor ofte en fælg sidder så godt fast på navet så der må en stor gummihammer til at slå hjulet af. Så ingen løs pasning der.

På et tidspunkt ville jeg sætte BMW fælge på en Opel Kadett. Navhullet på BMW fælgene var 4/10 mm større, og de var umulige at centrere kun med boltene. Det var nødvendigt med et par lag blik fra en øldåse på navet for at centrere.
Ja der er mange folk der har erfaret at det er en dårlig ide at køre uden centreringsringe. Bare prøv at google. Hvorfor skulle man dog vælge at køre uden? De koster ingenting.
Senest rettet af Tor Morrison 28. dec 2018, 18:52, rettet i alt 3 gange.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
C_bak
Nyt medlem
Indlæg: 192
Tilmeldt: 15. okt 2011, 11:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Skovby
Has thanked: 0
Been thanked: 6 times

Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af C_bak » 28. dec 2018, 18:48

Jeg har ( meget kortvarigt) kørt med spacere i massivt alu med fast 1:1 centrering. Det rystede sindssygt. Hvis centreringen kommer af sig selv via boltene, hvorfor rystede mit så?


A3 Limo 2,0 TDI Quattro
mvh Claus
A3 Limo 2,0 TDI Quattro
Billede

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af hpo » 28. dec 2018, 21:01

Der skal bare ringe i og dem i plast er helt fine,kunne aldrig finde på at køre uden medmindre det var for at hente nogen,der er altså en del kræfter i spil når hjulet/ophæng arbejde ved kørsel,specielt hvis man har lidt fart på :mrgreen:
A3 3,2 vr6

john m
Helt nyt medlem
Indlæg: 35
Tilmeldt: 7. feb 2015, 09:27
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 56 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af john m » 28. dec 2018, 21:36

erlingvj skrev:
28. dec 2018, 17:46
Det er noget useriøst vrøvl fra en sælger af centerringe.
Når man sætter et originalt hjul på en bil er der mellem nav og centerhul tale om en løs pasning. En løs pasning vil aldrig kunne sørge for en korrekt centrering af fælgen. Når man spænder hjuboltene med det rette moment vil hjulboltenes koniske eller runde anlægsflader sørge for at fælgen centeres perfekt.
Der findes også fælge helt uden centerhul, hvis man går tilbage i tiden.
Enig har en mustang med ss fælge centerhul har overhovedet ingen forbindelse med navet, og som der blver sagt var det
ofte sådan førhen

Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1366
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af mojo » 28. dec 2018, 21:50

Det er jo så også fælge som er lavet til at være styret af boltene og ikke fælge som er drejet ud i center.
Jeg siger ikke at der ikke er nogen fælge som kører uden.
Der findes begge slags.



Brugeravatar
carstenhjorth
Aktiv medlem
Indlæg: 1853
Tilmeldt: 18. jun 2008, 19:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tappernøje
Has thanked: 290 times
Been thanked: 226 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af carstenhjorth » 28. dec 2018, 22:29

I mine unge dage... arbejdede jeg på et US værksted og de kørte stort set alle uden centrering på navet, men har ikke set det på noget som helst moderne/europæisk. Så ham der påstår at originale vag fælge ikke centrerer omkring navet er helt galt på den!
Carsten.
Golf V GTI (solgt)
Tesla M3 SR+
Leverer AUX interface til RCD300, Stream m.fl. PB for info.

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af karstein » 28. dec 2018, 23:54

Alternativt har jeg et sæt originale Audi 18” med vinterdæk liggende med det rette nav-mål (57.1mm) ;)

viewtopic.php?f=55&t=142259&p=1517070#p1517070
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af erlingvj » 29. dec 2018, 05:47

carstenhjorth skrev:
28. dec 2018, 22:29
I mine unge dage... arbejdede jeg på et US værksted og de kørte stort set alle uden centrering på navet, men har ikke set det på noget som helst moderne/europæisk. Så ham der påstår at originale vag fælge ikke centrerer omkring navet er helt galt på den!
Der er også dem der tror at jorden er flad. En VAG-fælg har et centerhul der er ca. 1/2 mm større end navet og den løse pasning der er mellem de to dele har absolut ingen funktion andet end at gøre der nemmere at få fælgen op på plads når hjulet skal monteres.
Hvis den skulle have en centrerings-funktion skulle der være tale om en såkaldt pres-pasning. At der i nogle tilfælde er tale om en pres-pasning er udelukkende fordi nogle bilejere ikke får renset rusten af navet.
Senest rettet af erlingvj 29. dec 2018, 05:55, rettet i alt 1 gang.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af erlingvj » 29. dec 2018, 05:54

mojo skrev:
28. dec 2018, 21:50
Det er jo så også fælge som er lavet til at være styret af boltene og ikke fælge som er drejet ud i center.
Jeg siger ikke at der ikke er nogen fælge som kører uden.
Der findes begge slags. Billede
At centerhullet er drejet ud har ikke noget med centreringen at gøre. Alle nuværende VAG-fælge der ikke er af stål har et centerhul der er drejet, men i alle tilfælde er der hjulboltene der sørger for centereingen af fælgen på hjulnavet.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 393 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af Blackfinger » 29. dec 2018, 09:54


Brugeravatar
mojo
Medlem
Indlæg: 1366
Tilmeldt: 27. okt 2013, 17:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Stjær
Has thanked: 110 times
Been thanked: 227 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af mojo » 29. dec 2018, 10:32

Ja det her bliver vi aldrig enige om Billede
Det er et af de store diskussions emner flere steder.
I denne tråd er der en forklaring fra producenten ronal og sidst i tråden står at der bruges en tolerance som hedder E9 som på en 57,1 mm er +0.134 til +0.06 og samme til nav bare i minus.

https://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=152939

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af Tor Morrison » 29. dec 2018, 12:23

Det er klart at alle dem der har prøvet at køre uden centreringsringe og fik vibrationer bare er udsat for en meget stor tilfældighed. På samme måde med dem der kører med spacere uden nav. Helt tilfældigt. Centreringsringe følger med når man køber fælge der ikke passer på navet, men det er selvfølgelig fordi fælgproducenten er flink og synes at dem der kører med hjulbolte (dem der kører med møtrikker har ikke det problem) skal have nemmere ved at få boltene i. At de hedder centreringsringe må være en fejl.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af erlingvj » 29. dec 2018, 19:39

Rigtig mange centreringe er fremstillet af noget billigt plast.
Hvis man har den opfattelse at der overføres lodrette kræfter fra fælgen via centerringen til navet er man godt nok ualmindelig naiv.
Vedhæftede filer
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_975640571000_0_m_526_878.jpg
C__Data_Users_DefApps_AppData_INTERNETEXPLORER_Temp_Saved Images_975640571000_0_m_526_878.jpg (21.24 KiB) Vist 1547 gange

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af Tor Morrison » 29. dec 2018, 20:18

erlingvj skrev:
29. dec 2018, 19:39
Rigtig mange centreringe er fremstillet af noget billigt plast.
Hvis man har den opfattelse at der overføres lodrette kræfter fra fælgen via centerringen til navet er man godt nok ualmindelig naiv.
Er der nogen der har påstået det? Hvorfor tror du at folk får vibrationer når de kører uden centreringsringe og de forsvinder når de montere centreringsringe? Man ser det samme problem med folk der kører med spacere uden nav. Mange får rystelser i hjulet når der ikke er noget til at centrere hjulet. Når så centreringsringene næsten ingenting koster er det helt idiotisk at køre uden.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af hansen123 » 29. dec 2018, 21:09

Centreringsringene holder ikke nogen vægt, ej heller centrere de hjulet 100%. Tolerancen er simpelthen for stor ved navet til at det kan lykkes ellers ville fælgen være umulig at få af/på. Centreringen sker endeligt ved tilspænding af hjulbolte/møtrikkerne hvis de er koniske eller med radius som de fleste biler anvender nu om dage (deraf også krydsspænd) Dog er det desværre ikke "bare lige til" at krydsspænde et hjul uden centreringsringe og mange oplever derfor rystelser uden.

Ford anvender vist stadig flade møtrikker til deres Transit. Her er dimensionen imellem fælg og navet langt mindre da navet står for centreringen 100% alene. Unødvendigt at sige, så har jeg flere gange skulle bruge store aftrækkere osv. for at hive hjulene af disse.

Jeg ville selv syntes det er tåbeligt at undlade centreringsringe, da de trods ikke koster mange basseører og bare gør opgaven det lidt lettere. Men jeg ville ikke ligge søvnløs om natten af frygt for om trykket fra hjulet ikke ville blive overført korrekt til navet, for det skal det nu nok gøre alligevel.

Ang. materiale valg til centreringsringe, så ville jeg klart anbefale plastik. De bliver ikke udsat for korrosion som stål/aluringe og holder bedre end deres metal modparter (er i hvert fald min erfaring)
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af erlingvj » 30. dec 2018, 03:10

Tor Morrison skrev:
29. dec 2018, 20:18
erlingvj skrev:
29. dec 2018, 19:39
Rigtig mange centreringe er fremstillet af noget billigt plast.
Hvis man har den opfattelse at der overføres lodrette kræfter fra fælgen via centerringen til navet er man godt nok ualmindelig naiv.
Er der nogen der har påstået det? Hvorfor tror du at folk får vibrationer når de kører uden centreringsringe og de forsvinder når de montere centreringsringe? Man ser det samme problem med folk der kører med spacere uden nav. Mange får rystelser i hjulet når der ikke er noget til at centrere hjulet. Når så centreringsringene næsten ingenting koster er det helt idiotisk at køre uden.
Det er dumt at køre uden udelukkende fordi monteringen ellers er besværlig. De 4 eller 5 hjulbolte med deres koniske eller runde hoveder sørger for en ultra præcis centrering af fælgen på navet når de spændes til med det korrekte moment - også hvis man kører uden ringe. Men tro du gerne på det reklame-vrøvl der åbenbart har bragt dig på et vildspor.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af erlingvj » 30. dec 2018, 03:39

Et nav har en helt plan flade hvorpå fælgens helt plane flade spændes med hjulboltene der har et konisk eller rundt hovede. Hvis ellers de to flader ellers er rene vil fælgen hver gang den monteres blive fixeret i samme position.
Om tollerancen mellem nav og centerhul er + 0,2 mm eller + 7 mm er fløjtende lige meget i den forbindelse hvis man krydsspænder hjulboltene på den rigtige måde.
I alle brancher er der "kreative" folk der forsøger at sælge diverse produkter med argumenter der ikke holder vand.
Min bror har i mange år kørt med A4-fælge på hans A3. Helt uden centerringe og helt uden problemer at nogen art.
Monteringen er fælgene er mere besværlig, men så besværligt er det heller ikke.

Renelp
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 17. okt 2017, 15:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af Renelp » 30. dec 2018, 12:05

Jeg har med succes banket en længde søgestål ind mellem centerring og bilens nav så ringen sad helt stramt på bilen inden fælgen blev monteret. Tit synes jeg at centerringe er for store til bilens nav. prøv at sætte den ind over navet på bilen og mærk om ringen kan rykkes op og ned hvis den kan det gir det vibrationer i bilen. Det er her at tricket med søgestål lige kan tage de sidste småvibrationer

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Hvad siger vagcars jury til centreringsringe ?

Indlæg af Carsten Nielsen » 30. dec 2018, 19:16

Centreringsringe virker!
På en A80 med uorg. alufælge der rystede som bare pokker. Plastringene havde slup både mod nav og fælg. Et par mm begge veje.
De kunne godt være vibrationsfri lige efter montage, men det kom efter nogle km.
Jeg fik drejet nogle aluringe der forsigtigt blev presset ind fælgen. Et vag nav er 57 mm og ringene blev så lavet 57,05 mm. Fælgene kunne lige glide ind på navet med lidt fedt.
Ikke en rystelse bagefter


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Besvar

Tilbage til "Dæk"