Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Alt vedr. dæk
Brugeravatar
SteffenStork
Nyt medlem
Indlæg: 440
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af SteffenStork » 18. jan 2019, 22:24

Jeg har denne med to decimaler efter komma. Nøjagtighed på 0.05bar op til 5 bar.

Det skal vel være i orden. 🤷🏻‍♂️


Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author SteffenStork for the post:
Ztrejfer

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Ztrejfer » 18. jan 2019, 22:38

DanielB12 skrev:
18. jan 2019, 22:20
Den første skyder en bind/stang ud som viser trykket.
Det er sandt, ja, husker den fra da jeg var dreng. Virker velsagtens via en veldimensioneret fjeder, enkelt - men troværdigt?
Audi A3

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af QT1410 » 19. jan 2019, 05:40

These users thanked the author QT1410 for the post:
Ztrejfer

mrechnagel
Helt nyt medlem
Indlæg: 86
Tilmeldt: 19. feb 2017, 10:03
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 9 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af mrechnagel » 19. jan 2019, 09:08

Under forudsætning af at den digitale dæktryksmåler i instrumentbrættet viser korrekt så er min erfaring nu at der er meget god sammenhæng mellem den og tankens påfyldning (både den digitale og den gode gamle beholder).

Udetemperaturen har stor påvirkning på trykket i dækkende.

Trykket kan sagtens falde 0,2 - 0,3 alene som følge af temperaturen. Havde i sidste uge tilpasset trykket i dækkene til vores “vintervejr”. Men da vi startede bilen i Livigno dagen efter ankomst var trykket falder 0,2. Nu står den igen på 2,7 efter hjemkomst...
2017 Passat Variant 2.0 TDI Highline+ 190 HK DSG

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Mike H » 19. jan 2019, 10:38

Overvejer den her ... https://www.carlab.dk/daektryksmaler-an ... gL-UfD_BwE
Men der står intet om fejlmargin :?
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Ztrejfer » 19. jan 2019, 10:53

Mit handskerum er næsten fyldt, så jeg ville være glad for en af at de fikse små penne-modeller - naturligvis forudsat at de er nøjagtige og holdbare...

Fx denne:
https://www.carlab.dk/daektryksmaler-0-5-3-5bar
Audi A3

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1356
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af majland » 19. jan 2019, 11:07

Skulle jeg købe sådan en ville det være denne - så pumper man op til rigeligt og kontrollerer / lukker luft ud til det passer.

Jeg har dog kompressor hjemme og bruger en biltema/thansen "pistol" som jeg antager er nøjagtig nok (+/- 0,1). Der pumper jeg også altid til "overtryk" og lukker luft ud igennem pistolen til det lige skifter til det ønskede tryk. Så bliver hjul på samme aksel ens nok til gadebrug i husholdningsbiler. Trykket ændrer sig meget mere med temperatursving over året.

Kontrollerer ikke tryk ret tit, men mere når jeg alligevel skal have hævet trykket i bag ved ferie opbakning eller lign. - Så udover ved skifte mellem sommer/vinterdæk så nok et par gange der imellem
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Tor Morrison » 19. jan 2019, 11:56

Jeg har denne fra Michelin. Den har en tolerance på +- 0,01 bar per 1 bar.
http://netbutik.fdm.dk/digital-daektryk ... helin.html
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Buusdk
Nyt medlem
Indlæg: 444
Tilmeldt: 1. jun 2014, 20:37
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Buusdk » 19. jan 2019, 20:21

En lomme model kan være absolut lige så unøjagtig som den der sidder direkte på standeren.

Hvad er nøjagtighed ?
Det handler om sporbarhed ifht en kendt reference. Altså hvad er et kilo, hvad er en meter osv.

Et kalibreringscertifikat er et bevis på at enheden har en given afvigelse fra referencen.

Normat opgivet måleusikkerheden i % af span. Så er det 0,5 % på en 10bars måler, så er det altså 50mbar .

En anden faktor er repeterbarhed. Altså hvor nøjagtig den måler fra gang til gang , inden for tolerancen.


Så at sammenligne manometeret fra egen kompressor med tankens , holder altså ikke.

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af HHKP » 20. jan 2019, 10:24

Buusdk skrev:
19. jan 2019, 20:21
En lomme model kan være absolut lige så unøjagtig som den der sidder direkte på standeren.

Hvad er nøjagtighed ?
Det handler om sporbarhed ifht en kendt reference. Altså hvad er et kilo, hvad er en meter osv.

Et kalibreringscertifikat er et bevis på at enheden har en given afvigelse fra referencen.

Normat opgivet måleusikkerheden i % af span. Så er det 0,5 % på en 10bars måler, så er det altså 50mbar .

En anden faktor er repeterbarhed. Altså hvor nøjagtig den måler fra gang til gang , inden for tolerancen.


Så at sammenligne manometeret fra egen kompressor med tankens , holder altså ikke.
På de mekaniske manometer jeg bruger er tolerancen +-2% med en gentage nøjagtighed på 3% og hvis man vælger en 0,1-4bar, ja så er den mere nøjagtig end jeg kan aflæse, men igen, husk temp. har en langt støre indflydelse end selv afvigelsen på selv de billige manometer. Så hvis du ikke måler dæktryk med et manometer der er 20g og der er et lufttryk på 1013,25mBar. ja så skal du have fat i et refarence skeme og se afvigelsen :ugeek: :ugeek:
PS. fra 0-35g og 960-1080mbar er afvigelsen under 5% som jeg lige husker det og hvis man ser mellem 5-25g ja så er det <1% = der for er det ikke noget jeg indregner.
These users thanked the author HHKP for the post:
Ztrejfer
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 773
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 149 times
Been thanked: 118 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af jencka » 20. jan 2019, 19:23

Nu har jeg fulgt denne tråd lidt, for jeg bruger bare tankstationernes diverse udstyr. Og jeg er ikke helt med.....
Det er blevet lidt meget teknisk og meget af det går over hovedet på mig.

Sådan en som mig, der ikke har en af de der smarte måle ting som i har eller bruger, eller tænker at anskaffe sig en, er jeg trafiksikkerhedsmæssigt, forbrugsmæssigt, og så videre uforholdsmæssigt så dårligt stillet at jeg er nødt til at anskaffe sådan en dims?

Jeg mener: Er holdningen at sådan en måler ting er et must for alle bilejere?
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 124 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af HHKP » 21. jan 2019, 08:45

jencka skrev:
20. jan 2019, 19:23
Nu har jeg fulgt denne tråd lidt, for jeg bruger bare tankstationernes diverse udstyr. Og jeg er ikke helt med.....
Det er blevet lidt meget teknisk og meget af det går over hovedet på mig.

Sådan en som mig, der ikke har en af de der smarte måle ting som i har eller bruger, eller tænker at anskaffe sig en, er jeg trafiksikkerhedsmæssigt, forbrugsmæssigt, og så videre uforholdsmæssigt så dårligt stillet at jeg er nødt til at anskaffe sådan en dims?

Jeg mener: Er holdningen at sådan en måler ting er et must for alle bilejere?
brug du bare den type som OK stationerne har, altså en digital, det er rigeligt nøjagtigt til os dødelig ;)
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Jepsen
Nyt medlem
Indlæg: 326
Tilmeldt: 14. jun 2008, 19:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Syd for Aalborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Jepsen » 21. jan 2019, 09:47

mrechnagel skrev:
19. jan 2019, 09:08
Under forudsætning af at den digitale dæktryksmåler i instrumentbrættet viser korrekt så er min erfaring nu at der er meget god sammenhæng mellem den og tankens påfyldning (både den digitale og den gode gamle beholder).

Udetemperaturen har stor påvirkning på trykket i dækkende.

Trykket kan sagtens falde 0,2 - 0,3 alene som følge af temperaturen. Havde i sidste uge tilpasset trykket i dækkene til vores “vintervejr”. Men da vi startede bilen i Livigno dagen efter ankomst var trykket falder 0,2. Nu står den igen på 2,7 efter hjemkomst...
Bum, lige præcis. Glem alt om de små differencer der må være på jeres måleudstyr!
Hvis I først er kørt ned på tanken for at måle trykket er trykket allerede steget som skrevet herover.
Trykke bør måles under ensartede forhold, dvs. 20 C. Hvilket også betyder man bør korrigere for temperaturen på en varm sommerdag. Det svinger som tommelfinger regle 0,1 bar per 10 C.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Mike H » 21. jan 2019, 10:07

jencka skrev:
20. jan 2019, 19:23

Jeg mener: Er holdningen at sådan en måler ting er et must for alle bilejere?
Du kan sagtens leve med tankstation muligheden. Vi andre er bare bil-nørder :lol:
Vi skal have moment spænding af bolte - når vi selv skifter fra sommer til vinterdæk og omvendt.
Jeg har heller ikke selv luft/kompressor der hjemme. Plejer at bruge tanken eller en af de 2 svigerfar har.
Men måler dims til dæktryk er på min liste af gadgets jeg må have. Så kan jeg tjekke der hjemme engang imellem, for de tankstationer jeg normalt får benz hos, har ikke luft :? - og så bliver det ikke så tit at jeg får kontrolleret trykket.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af DanielB12 » 21. jan 2019, 10:11

Mike H skrev:
21. jan 2019, 10:07
jencka skrev:
20. jan 2019, 19:23

Jeg mener: Er holdningen at sådan en måler ting er et must for alle bilejere?
Du kan sagtens leve med tankstation muligheden. Vi andre er bare bil-nørder :lol:
Vi skal have moment spænding af bolte - når vi selv skifter fra sommer til vinterdæk og omvendt.
Jeg har heller ikke selv luft/kompressor der hjemme. Plejer at bruge tanken eller en af de 2 svigerfar har.
Men måler dims til dæktryk er på min liste af gadgets jeg må have. Så kan jeg tjekke der hjemme engang imellem, for de tankstationer jeg normalt får benz hos, har ikke luft :? - og så bliver det ikke så tit at jeg får kontrolleret trykket.
Også kun derfor vi købte vores. Kostede kun 200 kr, men havde også gerne givet 300 kr. som er normalprisen for modellen. Tjekker det vel en 2-3 gange om året
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Ztrejfer » 21. jan 2019, 10:23

DanielB12 skrev:
21. jan 2019, 10:11
Tjekker det vel en 2-3 gange om året
Her træffes undertegnede af et ægte polart iskoldt chok: er jeg blevet en vaskeægte bil-nørd fra det vilde vesten? Og hvordan er det sket?

Checker dæktryk en gang månedligt pga. temperaturerne, der (har man sagt mig) svinger ret meget på disse breddegrader. Ellers skulle man som bekendt kunne opnå et skævt slid på dækkene, hæl/tå etc.

Nå, fred være med det. Jeg investerer i en af de udemærkede digitale dæktrykmålere, som deltagerne i denne tråd har været så venlige at præsentere. Tak for det! :)
Audi A3

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af DanielB12 » 21. jan 2019, 10:25

Ztrejfer skrev:
21. jan 2019, 10:23
DanielB12 skrev:
21. jan 2019, 10:11
Tjekker det vel en 2-3 gange om året
Her træffes undertegnede af et ægte polart iskoldt chok: er jeg blevet bilnørd? Og hvordan er det sket?

Checker dæktryk en gang månedligt pga. temperaturerne, der (har man sagt mig) svinger ret meget på disse breddegrader. Ellers skulle man som bekendt kunne opnå et skævt slid på dækkene, hæl/tå etc.

Nå, fred være med det. Jeg investerer i en af de udemærkede digitale dæktrykmålere, som deltagerne i denne tråd har været så venlige at præsentere. Tak for det! :)
Dårligt formuleret - tjekker som regel dæktryk på en maskine (OK) hver 3. måneds +/-. Så i mellemperioden med den lille håndholdte, når bilen bliver tømt for kærestens skrald.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Ztrejfer » 21. jan 2019, 10:28

DanielB12 skrev:
21. jan 2019, 10:25
..... tjekker som regel dæktryk på en maskine (OK) hver 3. måneds +/-. Så i mellemperioden med den lille håndholdte, når bilen bliver tømt for kærestens skrald.
Aha, altså ret ofte..... :lol:
Audi A3

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af DanielB12 » 21. jan 2019, 10:51

Ztrejfer skrev:
21. jan 2019, 10:28
DanielB12 skrev:
21. jan 2019, 10:25
..... tjekker som regel dæktryk på en maskine (OK) hver 3. måneds +/-. Så i mellemperioden med den lille håndholdte, når bilen bliver tømt for kærestens skrald.
Aha, altså ret ofte..... :lol:
Det bliver i hvert fald oftere og oftere.. Ved ikke om hun tror det bare på magisk vis forsvinder, og hun derfor lige så godt kan kaste endnu mere affald og tomme flasker ud.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Ztrejfer » 21. jan 2019, 11:08

Måske burde hun i så fald have en prima pink dæktryksmåler i fødselsdagsgave eller til Mors Dag d. 12. maj vedhæftet et certifikat, der giver ret til at rydde op i bilen samtidig med dæktrykschecket, altså en af de populære 2-i-1 løsninger?
These users thanked the author Ztrejfer for the post:
DanielB12
Audi A3

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Dæktrykmålere på tankstationer - er de troværdige?

Indlæg af Mike H » 21. jan 2019, 11:13

Ztrejfer skrev:
21. jan 2019, 11:08
Måske burde hun i så fald have en prima pink dæktryksmåler i fødselsdagsgave eller til Mors Dag d. 12. maj vedhæftet et certifikat, der giver ret til at rydde op i bilen samtidig med dæktrykschecket, altså en af de populære 2-i-1 løsninger?
haha - sådan en ville den langhårede herhjemme ikke kunne finde ud af at bruge. Den vil bare ligge blandt det omtalte skrald :lol: - og det med at holde bilen ren (både inde og ude) er løst ved hun fik hendes egen bil... så kan hun køre i den lige så beskidt som hun vil :roll:
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Besvar

Tilbage til "Dæk"