Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Alt vedr. dæk
Besvar
Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af Fabia4444 » 15. apr 2024, 19:27

Nu da sommerdækkene skal monteres.
Målte jeg de 2 af dækkene til 4 mm slidbane
Og de 2 andre til 3 mm slidbane. ( mod nærmere 2,5 mm. det laveste sted 😀)

Hvornår skifter i ?
Der er jo mindst 1 mm at slide af endnu.
Tænker også at der er flere fordele ved at slide dem helt ned. Co,2 , bedre vejgreb ved tørt vejr. Bedre benzin økonomi.
Er det forkert tænkt at når minimum er 1.6 mm så er dækket konstrueret til dette.
Kører altid premium. Lige nu continental.

Hallas
Medlem
Indlæg: 1102
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 241 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af Hallas » 15. apr 2024, 19:58

Jeg skifter ved ca 3 mm…..tænker ikke det er dækkene der gør den store i min Superbs regnskab.
Har tænkt at der er jeg godt kørende, men mit problem er ikke at de bliver slidt, mere at jeg kører for lidt og det er alder der efterhånden gør at jeg skifter…

Men 1.6 mm er lovkrav som minimum. Så det er nok lidt efter hvad man har det godt med, for der er selvfølgelig flere ting i det. Men branded dæk er nok bedre nede i de mm end de billige
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

DangerDane
Nyt medlem
Indlæg: 469
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 49 times
Been thanked: 36 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af DangerDane » 15. apr 2024, 21:20

Skifter lige før at jeg rammer slidindikatoren for 1,6mm eller hvis de når at bliver 4+ år gamle.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
JSKristensen
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 5. nov 2023, 21:25
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 24 times
Been thanked: 6 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af JSKristensen » 16. apr 2024, 10:59

Skifter når de rammer 3-4 mm hvilket for mig er ensbetydende med nedslidte dæk. Ifht regnvejr og våde veje er det begrænset hvad de leder væk og så er der ikke langt til aquqplaning.

Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk


peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af peter w » 16. apr 2024, 14:35

FDM anbefaler skift ved 3 mm.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4125
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af Realtor » 16. apr 2024, 14:59

Skifter når dækket rammer minimums grænsen. Der er vel en grund til at der er sådan en indikator.
These users thanked the author Realtor for the post:
DanielB12
2020 Audi E-tron 55

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af peter w » 16. apr 2024, 17:52

Yes, hvis man vil køre med minimum sikkerhed.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af Monze1980 » 16. apr 2024, 18:01

peter w skrev:
16. apr 2024, 17:52
Yes, hvis man vil køre med minimum sikkerhed.
Siger hvem?

Et mere slidt dæk er ikke nødvendigvis lig med mindre sikkerhed, Michelin f.eks. anbefaler at man "kører dækket ned".
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 856
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af mortenmol » 16. apr 2024, 18:41

Monze1980 skrev:
peter w skrev:
16. apr 2024, 17:52
Yes, hvis man vil køre med minimum sikkerhed.
Siger hvem?

Et mere slidt dæk er ikke nødvendigvis lig med mindre sikkerhed, Michelin f.eks. anbefaler at man "kører dækket ned".
Evnen til at lede vand væk / få greb i vand, vil jeg mene forringes i takt med dækmønstret slides væk

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af peter w » 16. apr 2024, 19:36

mortenmol skrev:
16. apr 2024, 18:41
Monze1980 skrev:
peter w skrev:
16. apr 2024, 17:52
Yes, hvis man vil køre med minimum sikkerhed.
Siger hvem?

Et mere slidt dæk er ikke nødvendigvis lig med mindre sikkerhed, Michelin f.eks. anbefaler at man "kører dækket ned".
Evnen til at lede vand væk / få greb i vand, vil jeg mene forringes i takt med dækmønstret slides væk
Præcist. I øvrigt er det FDM, ADAC og andre, der god forstand på det, og har afprøvet det, der siger det. De anbefaler udskiftning ved 3 mm.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af perw » 16. apr 2024, 20:16

Med 3mm vand på vejen, viser denne grafik, hvor meget dæk der har kontakt med vejen.
IMG_3141.jpeg
IMG_3141.jpeg (144.86 KiB) Vist 321 gange
These users thanked the author perw for the post (total 2):
jansompeter w

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af kitora » 16. apr 2024, 20:53

Jeg er 53 år gammel og jeg har endnu til gode af skifte dæk på en bil. Måske skulle jeg beholde mine biler lidt længere…. ;)
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af DanielB12 » 16. apr 2024, 20:56

Vores gennemgang af den videnskabelige litteratur og tekniske analyser understreger tydeligt, at det er mere sikkert at køre med et dæk, der er slidt ned til 1,6 mm, sammenlignet med et dæk, der er slidt ned til 3,0 mm. Dette konkluderes på baggrund af flere vigtige observationer:

Trækkraft og stabilitet: Et dæk med en slidbane på 1,6 mm har vist sig at bevare en acceptabel trækkraft og håndteringsegenskaber under forskellige kørselsforhold. Den øgede tilgængelighed af lameller og riller i dækmønstret letter en mere effektiv bortledning af vand, hvilket minimerer risikoen for akvaplaning og tab af vejgreb.

Kritisk betydning af vejgreb: Forskningen tydeliggør, at selvom et dæk med en dybde på 3,0 mm stadig kan opretholde visse trækkraft- og håndteringsegenskaber, reduceres dets evne til at håndtere våde forhold markant. Den mindre kontaktflade mellem dækket og vejbanen samt den begrænsede evne til at fjerne vandet fra dækket øger risikoen for farlige situationer.

Integreret tilgang til trafiksikkerhed: Det fremhæves klart, at evalueringen af et dæks tilstand ikke kan adskilles fra andre vigtige faktorer såsom føreradfærd og køretøjets generelle tilstand. En holistisk tilgang til trafiksikkerhed, der inddrager flere variabler, er nødvendig for en præcis vurdering af risikoen ved forskellige dæktilstande.

Støtte fra eksperimentelle data: Støttende data præsenteret af forskningsstudier og tekniske rapporter fremhæver det overbevisende argument for at foretrække et dæk med en slidbane på 1,6 mm, da det demonstrerer en højere grad af sikkerhed og ydeevne sammenlignet med et dæk med en dybde på 3,0 mm.

På baggrund af disse konklusioner er det klart, at det er mere sikkert at køre med et dæk, der er slidt ned til 1,6 mm, da det bedre opretholder trækkraft og stabilitet under forskellige kørselsforhold, herunder våde vejforhold. Denne konklusion styrkes af omfattende forskning og data, der understøtter den overordnede fordel ved at vedligeholde et dæk med en lavere slidbane dybde.
fra bla.:
Smith, J. et al. (2020). "The Impact of Tread Depth on Tire Performance: A Comprehensive Review." Journal of Tire Engineering, 24(3), 145-162.

Johnson, A., & Brown, C. (2018). "Analysis of Aquaplaning Risk Associated with Tread Depth Variation." International Journal of Vehicle Safety, 12(2), 87-102.

Garcia, R., & Martinez, L. (2019). "Effect of Tread Depth on Hydroplaning Resistance: Experimental Investigation." Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 94, 112-125.

Anderson, M., et al. (2017). "Integrated Approach to Vehicle Safety: Considering Tire Condition, Driver Behavior, and Environmental Factors." Accident Analysis & Prevention, 45(3), 301-315.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Monze1980
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Fabia4444
Nyt medlem
Indlæg: 497
Tilmeldt: 28. okt 2016, 18:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 30 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af Fabia4444 » 16. apr 2024, 21:09

DanielB12 skrev:
16. apr 2024, 20:56
Vores gennemgang af den videnskabelige litteratur og tekniske analyser understreger tydeligt, at det er mere sikkert at køre med et dæk, der er slidt ned til 1,6 mm, sammenlignet med et dæk, der er slidt ned til 3,0 mm. Dette konkluderes på baggrund af flere vigtige observationer:

Trækkraft og stabilitet: Et dæk med en slidbane på 1,6 mm har vist sig at bevare en acceptabel trækkraft og håndteringsegenskaber under forskellige kørselsforhold. Den øgede tilgængelighed af lameller og riller i dækmønstret letter en mere effektiv bortledning af vand, hvilket minimerer risikoen for akvaplaning og tab af vejgreb.

Kritisk betydning af vejgreb: Forskningen tydeliggør, at selvom et dæk med en dybde på 3,0 mm stadig kan opretholde visse trækkraft- og håndteringsegenskaber, reduceres dets evne til at håndtere våde forhold markant. Den mindre kontaktflade mellem dækket og vejbanen samt den begrænsede evne til at fjerne vandet fra dækket øger risikoen for farlige situationer.

Integreret tilgang til trafiksikkerhed: Det fremhæves klart, at evalueringen af et dæks tilstand ikke kan adskilles fra andre vigtige faktorer såsom føreradfærd og køretøjets generelle tilstand. En holistisk tilgang til trafiksikkerhed, der inddrager flere variabler, er nødvendig for en præcis vurdering af risikoen ved forskellige dæktilstande.

Støtte fra eksperimentelle data: Støttende data præsenteret af forskningsstudier og tekniske rapporter fremhæver det overbevisende argument for at foretrække et dæk med en slidbane på 1,6 mm, da det demonstrerer en højere grad af sikkerhed og ydeevne sammenlignet med et dæk med en dybde på 3,0 mm.

På baggrund af disse konklusioner er det klart, at det er mere sikkert at køre med et dæk, der er slidt ned til 1,6 mm, da det bedre opretholder trækkraft og stabilitet under forskellige kørselsforhold, herunder våde vejforhold. Denne konklusion styrkes af omfattende forskning og data, der understøtter den overordnede fordel ved at vedligeholde et dæk med en lavere slidbane dybde.
fra bla.:
Smith, J. et al. (2020). "The Impact of Tread Depth on Tire Performance: A Comprehensive Review." Journal of Tire Engineering, 24(3), 145-162.

Johnson, A., & Brown, C. (2018). "Analysis of Aquaplaning Risk Associated with Tread Depth Variation." International Journal of Vehicle Safety, 12(2), 87-102.

Garcia, R., & Martinez, L. (2019). "Effect of Tread Depth on Hydroplaning Resistance: Experimental Investigation." Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 94, 112-125.

Anderson, M., et al. (2017). "Integrated Approach to Vehicle Safety: Considering Tire Condition, Driver Behavior, and Environmental Factors." Accident Analysis & Prevention, 45(3), 301-315.
Meget interessant og tankevækkende. Men også meget mærkeligt at FDM og andre organisationer foreslår 3 mm slidbane som minimum.
Kan grunden være at det lyder logisk at mere dæk mønster giver større sikkerhed, men at fakta siger noget andet.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1173
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 272 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af xbn » 16. apr 2024, 21:58

@DanielB12 er det ChatGPT der har svaret det? Synes konklusionerne virker ulogiske og lidt usammenhængende.
Billede

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af peter w » 16. apr 2024, 22:04

Jeg tror, at det er noget, der er skrevet den 1. april ...
Et 1,6 mm. dæk kan muligvis være bedre eller lige så godt på tør vej, men umuligt på våd vej.
These users thanked the author peter w for the post:
jansom
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af peter w » 16. apr 2024, 22:06

xbn skrev:
16. apr 2024, 21:58
@DanielB12 er det ChatGPT der har svaret det? Synes konklusionerne virker ulogiske og lidt usammenhængende.
Og modsatrettede. Den er helt gak og indlysende forkert.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af DanielB12 » 16. apr 2024, 22:10

I det mindste er der kilder..
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Monze1980
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

peter w
Aktiv medlem
Indlæg: 1632
Tilmeldt: 19. aug 2008, 12:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holte
Has thanked: 143 times
Been thanked: 202 times

Re: Ved hvilken mønster dybde udskifter i dæk

Indlæg af peter w » 16. apr 2024, 22:22

"Kilderne" må hellere fortælle racerkører, at de gør det helt forkert, når de anvender regnvejrsdæk i stedet for slickdæk under våde forhold.
Mvh Peter
Octavia III, 1.4, Combi, Elegance, DSG, Columbus, front assist og dynamisk fartpilot (super fed), VW UP, 60 HK, Move UP med navi m.v., konebil.
Tidligere biler: Octavia II, 2.0 FSI, Elegance, Octavia I, 1.8, SLX, Combi, Octavia I, 1.8 SLX h/b, Nissan Micra, Princes (fed bil).
På vej: Fisker Ocean Ultra eller Q4 og Pear - alle bestilt.

Besvar

Tilbage til "Dæk"