Hæl/tå

Alt vedr. dæk
Besvar
Racermus
Nyt medlem
Indlæg: 359
Tilmeldt: 27. jul 2009, 09:39
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hæl/tå

Indlæg af Racermus » 1. okt 2009, 14:07

Vi har skiftet til vinterdæk, og har mistanke om hæl/tå, da den ter sig noget usædvanligt. Skulle have haft byttet om på for og baghjul, men får først tid til det i weekenden...

Hvordan føles hæl/tå???

Ved det kan larme, men kan den os ryste, rumle m.m???

Brugeravatar
dkull
Nyt medlem
Indlæg: 467
Tilmeldt: 22. sep 2008, 22:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hæl/tå

Indlæg af dkull » 1. okt 2009, 17:36

når med fald hånd køre hen over dækket og mærker modstand du kan tydligt mærke det... så er der hæl og tå....

endelig er det en lidt sjov tale måde. for bilen "træder" sådan set kun på hver anden af mønsteret på dækket og det er det der skaber den rumlen...

endelig er for højninger og lavninger i dækket...

men dine dæk skal raspes af. det ordner dit dæk center for dig.... nogen gange kan de ikke raspe dem af fordi der er for meget så er det på med et nyt
Med venlig hilsen
Mathias

Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle

Racermus
Nyt medlem
Indlæg: 359
Tilmeldt: 27. jul 2009, 09:39
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hæl/tå

Indlæg af Racermus » 1. okt 2009, 17:39

dkull skrev:når med fald hånd køre hen over dækket og mærker modstand du kan tydligt mærke det... så er der hæl og tå....

endelig er det en lidt sjov tale måde. for bilen "træder" sådan set kun på hver anden af mønsteret på dækket og det er det der skaber den rumlen...

endelig er for højninger og lavninger i dækket...

men dine dæk skal raspes af. det ordner dit dæk center for dig.... nogen gange kan de ikke raspe dem af fordi der er for meget så er det på med et nyt
Ja vil til at starte med bytte rundt på for og bagdæk, men kan det også ryste ved hæl/tå?

Den kører som en traktor pt... Må se at få kigget på de dæk i weekenden. De er næsten nye, så ville være øv hvis de skal skiftes allerede!

Brugeravatar
dkull
Nyt medlem
Indlæg: 467
Tilmeldt: 22. sep 2008, 22:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hæl/tå

Indlæg af dkull » 1. okt 2009, 19:01

Racermus skrev:
dkull skrev:når med fald hånd køre hen over dækket og mærker modstand du kan tydligt mærke det... så er der hæl og tå....

endelig er det en lidt sjov tale måde. for bilen "træder" sådan set kun på hver anden af mønsteret på dækket og det er det der skaber den rumlen...

endelig er for højninger og lavninger i dækket...

men dine dæk skal raspes af. det ordner dit dæk center for dig.... nogen gange kan de ikke raspe dem af fordi der er for meget så er det på med et nyt
Ja vil til at starte med bytte rundt på for og bagdæk, men kan det også ryste ved hæl/tå?

Den kører som en traktor pt... Må se at få kigget på de dæk i weekenden. De er næsten nye, så ville være øv hvis de skal skiftes allerede!

er det retnings bestemt mønster...

som udgangs punkt nytter det ikke noget at skifte om på for til bag og bag til for....

der er nogle uskrevende regler ang dæk skifte og sommer/vinter sæson:

Pkt. 1. Mærk dækkende på indersiden VB, HB, VF og HF. eks Venstre bagdæk.
Pkt. 1 -A: Når du så får dækkende raspet af, og afblanceret og alt det. får du din dæk mand til at mæske dem sådan...

så når den her vintersæson er over ( medio nov 09 til marts 10) så renser du dem dæk og fælge. evt smære fælgende ind i olie. undgår du rust.

Pkt. et får du gentaget ved dine sommerdæk. evt tag dem med op når du skal have ordnet dine vinter... dine alu fælge skal du have behandlet med noget alu rens og alu plejende.

Pkt. 2 så når du går fra vinter til sommer dækkende skal du tager bagdækkende og sætte på for enden. fordi man gør det, er pga slid, ellers slider du fordækket mere end bag dækkende. (skal du så ikke gøre første gang du går fra vinter til sommer efter du har raspet dine sommer dæk)

er det til at finde ud af
Med venlig hilsen
Mathias

Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle

Brugeravatar
dkull
Nyt medlem
Indlæg: 467
Tilmeldt: 22. sep 2008, 22:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hæl/tå

Indlæg af dkull » 1. okt 2009, 19:10

Racermus skrev:
dkull skrev:når med fald hånd køre hen over dækket og mærker modstand du kan tydligt mærke det... så er der hæl og tå....

endelig er det en lidt sjov tale måde. for bilen "træder" sådan set kun på hver anden af mønsteret på dækket og det er det der skaber den rumlen...

endelig er for højninger og lavninger i dækket...

men dine dæk skal raspes af. det ordner dit dæk center for dig.... nogen gange kan de ikke raspe dem af fordi der er for meget så er det på med et nyt
Ja vil til at starte med bytte rundt på for og bagdæk, men kan det også ryste ved hæl/tå?

Den kører som en traktor pt... Må se at få kigget på de dæk i weekenden. De er næsten nye, så ville være øv hvis de skal skiftes allerede!
hvis de er retnings bestemt mønster. altså de skal gøre en bestemt vej rundt:

fordele:
vandter bliver ledt ekstrem godt væk der

ulemper:
de skal raspes af mega tit¨

Slidebane dæk, altså dæk ud retningbestemt mønster.

Ulemper:
leder vandet knap så godt væk fra dækket som de retningsbestemte

Fordele:
Utrolig lydhøre.
meget godt vejgreb
skal kun respes af når du bytter om på dækkende..

grunden til at man resper dem af. er fordi at det dæk er slidt til at skal side lige der... så når du bytter om på dækkende "passer" dækket jo ikke mere...

det samme hvis du har en skæv alu fælge... hvis din dæk man ikke kan rette det helt op. sætter man det på HB højre bagende. da skævheder ikke kan mærkes på bag enden af bilen. da det er "stivt" baghjuls ophæng.

hvis man kan er det mega skævt
Med venlig hilsen
Mathias

Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle

Racermus
Nyt medlem
Indlæg: 359
Tilmeldt: 27. jul 2009, 09:39
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hæl/tå

Indlæg af Racermus » 2. okt 2009, 08:20

Mathias tror du misforstår mit spørgsmål. Du giver godt nok en fin forklaring på opbevaring og håndtering af dæk, men det er ikke det jeg spørger om.

Jeg spurgte om hvordan hæl/tå føles ???

Ved det kan larme, men kan den os ryste, rumle m.m???

Vores dæk er retningsbestemt, men er blevet behandlet og opbevaret efter foreskrifterne. Dog har jeg mistanke om at forhjulene er kommet bagpå og omvendt... Derfor vi vil prøve at bytte om.
Senest rettet af Racermus 6. okt 2009, 20:16, rettet i alt 1 gang.

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Hæl/tå

Indlæg af Carsten Nielsen » 2. okt 2009, 09:01

Hvis du har meget hæl/tå kan det godt rumle, specielt ved lave hastigheder. Hvis det ryster er det nærmere ubalance.

Det skal såmænd nok passe at der er byttet om på dine for og baghjul. Hæl/tå plejer at blive lavet på baghjulene og når man så sætter dem foran larmer det ad h...... til.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Racermus
Nyt medlem
Indlæg: 359
Tilmeldt: 27. jul 2009, 09:39
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hæl/tå

Indlæg af Racermus » 2. okt 2009, 09:33

Carsten Nielsen skrev:Hvis du har meget hæl/tå kan det godt rumle, specielt ved lave hastigheder. Hvis det ryster er det nærmere ubalance.

Det skal såmænd nok passe at der er byttet om på dine for og baghjul. Hæl/tå plejer at blive lavet på baghjulene og når man så sætter dem foran larmer det ad h...... til.
Vi tror også der er byttet om. Må se at få byttet dem om igen...

Den ryster ved omkring 80 km/t, men ikke hele tiden... Tror det er dækkene der spøger. Får dem ordnet idag eller imorgen.

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Hæl/tå

Indlæg af Carsten Nielsen » 2. okt 2009, 14:31

Racermus skrev:
Carsten Nielsen skrev:Hvis du har meget hæl/tå kan det godt rumle, specielt ved lave hastigheder. Hvis det ryster er det nærmere ubalance.

Det skal såmænd nok passe at der er byttet om på dine for og baghjul. Hæl/tå plejer at blive lavet på baghjulene og når man så sætter dem foran larmer det ad h...... til.
Vi tror også der er byttet om. Må se at få byttet dem om igen...

Den ryster ved omkring 80 km/t, men ikke hele tiden... Tror det er dækkene der spøger. Får dem ordnet idag eller imorgen.
Blot et forslag: Hvorfor ikke slå to fluer med et smæk og få et dækcenter til både at raspe af dækkene og afbalancere dem. Så behøver du ikke bytte dækkene tilbage igen og får fordelt dit dækslid. Dit hæl/tå forsvinder jo heller ikke fordi dækkene ryger tilbage på bagenden igen, du lægger bare ikke så meget mærke til det.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Racermus
Nyt medlem
Indlæg: 359
Tilmeldt: 27. jul 2009, 09:39
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hæl/tå

Indlæg af Racermus » 2. okt 2009, 14:34

Carsten Nielsen skrev:
Racermus skrev:
Carsten Nielsen skrev:Hvis du har meget hæl/tå kan det godt rumle, specielt ved lave hastigheder. Hvis det ryster er det nærmere ubalance.

Det skal såmænd nok passe at der er byttet om på dine for og baghjul. Hæl/tå plejer at blive lavet på baghjulene og når man så sætter dem foran larmer det ad h...... til.
Vi tror også der er byttet om. Må se at få byttet dem om igen...

Den ryster ved omkring 80 km/t, men ikke hele tiden... Tror det er dækkene der spøger. Får dem ordnet idag eller imorgen.
Blot et forslag: Hvorfor ikke slå to fluer med et smæk og få et dækcenter til både at raspe af dækkene og afbalancere dem. Så behøver du ikke bytte dækkene tilbage igen og får fordelt dit dækslid. Dit hæl/tå forsvinder jo heller ikke fordi dækkene ryger tilbage på bagenden igen, du lægger bare ikke så meget mærke til det.
Tjo men tror os den ryger forbi det lokale dækcenter... Så slipper vi for mere bøvl.

Brugeravatar
dkull
Nyt medlem
Indlæg: 467
Tilmeldt: 22. sep 2008, 22:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hæl/tå

Indlæg af dkull » 6. okt 2009, 17:12

Racermus skrev:Rasmus tror du misforstår mit spørgsmål. Du giver godt nok en fin forklaring på opbevaring og håndtering af dæk, men det er ikke det jeg spørger om.

Jeg spurgte om hvordan hæl/tå føles ???

Ved det kan larme, men kan den os ryste, rumle m.m???

Vores dæk er retningsbestemt, men er blevet behandlet og opbevaret efter foreskrifterne. Dog har jeg mistanke om at forhjulene er kommet bagpå og omvendt... Derfor vi vil prøve at bytte om.
endelig er det en lidt sjov tale måde. for bilen "træder" sådan set kun på hver anden af mønsteret på dækket og det er det der skaber den rumlen...
Med venlig hilsen
Mathias

Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle

Racermus
Nyt medlem
Indlæg: 359
Tilmeldt: 27. jul 2009, 09:39
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hæl/tå

Indlæg af Racermus » 6. okt 2009, 20:20

dkull skrev:
Racermus skrev:Rasmus tror du misforstår mit spørgsmål. Du giver godt nok en fin forklaring på opbevaring og håndtering af dæk, men det er ikke det jeg spørger om.

Jeg spurgte om hvordan hæl/tå føles ???

Ved det kan larme, men kan den os ryste, rumle m.m???

Vores dæk er retningsbestemt, men er blevet behandlet og opbevaret efter foreskrifterne. Dog har jeg mistanke om at forhjulene er kommet bagpå og omvendt... Derfor vi vil prøve at bytte om.
endelig er det en lidt sjov tale måde. for bilen "træder" sådan set kun på hver anden af mønsteret på dækket og det er det der skaber den rumlen...
Ja det er noget sært noget, men har desværre ikke fået byttet om på dem i weekenden pga sygdom, så ved ikke om det er det endnu.

Har dog lige kørt ca 50 km på landevej i den, og synes den ter sig mærkeligt. Den rumler, hopper let, og gunker af og til ved ca 80 km/t...

Desuden syns jeg den sejler lidt. Den gjorde intet af ovenstående med sommerdæk!!!

Må have den forbi dækcentret en af dagene...

Storm Rasmussen
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:02
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hæl/tå

Indlæg af Storm Rasmussen » 14. apr 2016, 21:36

Det er da meget godt at der kan raspes af dækkene. Men det løser jo ikke årsagen til at der dannes hæl/tå.
Nu har jeg nok kørt de første 175.000 km i en vwtouran uden at have den slags problemer. Men nu har jeg pludselig problemet med hæl tå på,baghjulene i begge sider. Og hvad skal man så gøre ?
Er der nogen der ved hvilke bøs det evt kunne være aktuelt at skifte i baghjulsophænget ?

Brugeravatar
Kinojserguru
Aktiv medlem
Indlæg: 1717
Tilmeldt: 1. jul 2013, 19:45
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 22 times
Kontakt:

Re: Hæl/tå

Indlæg af Kinojserguru » 15. apr 2016, 14:48

Er du måske gået over til Continental dæk, for de gider nemlig godt lave hæl/tå ;)
/ Erik.

2013 Golf 7 1.4 TSI 140 HK DSG Highline varevognsmodel.
1995 Honda Shadow VT600 VLX

Storm Rasmussen
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:02
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hæl/tå

Indlæg af Storm Rasmussen » 15. apr 2016, 15:02

Hej

jeg blev nok først rigtig opmærksom på problemet da jeg skiftede til conti ts850 vinterdæk, og de efter ca 1000 km summede som en hel bisværm.
Men mine michelin sommerdæk har nu fået samme problem, så jeg hælder altså til at sproringen på bagvognen ikke er ok. Men der er ikke umiddelbart noget at mærke/se på div bøs. Så derfor anmodningen om hjælp ?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5573
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Hæl/tå

Indlæg af GranTurismo » 15. apr 2016, 15:58

Kører du eventuelt med mere vægt bagi end tidligere?

Så kan løsningen ganske enkelt være at hæve dæktrykket bagi.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

vwbattle
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 6 times
Been thanked: 34 times

Re: Hæl/tå

Indlæg af vwbattle » 15. apr 2016, 15:58

Få lavet en udmåling på den,

Det er for voldsom toe på bagvognen

Mvh D
- So What Speed Shop! -
VW bobbel 1958 - Golf Cabriolet 1990(solgt)- Mercedes SLK R172 2013(totalt skadet) - Mercedes w205 Cab Solgt - Porsche Macan 2018

m power
Aktiv medlem
Indlæg: 1966
Tilmeldt: 13. nov 2009, 20:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 29 times

Re: Hæl/tå

Indlæg af m power » 15. apr 2016, 16:19

Er det både inder og yderside af dækket der har hæl/tå ?

Storm Rasmussen
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:02
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hæl/tå

Indlæg af Storm Rasmussen » 15. apr 2016, 18:21

Hej

tak for (flere) svar
dæktryk er ok
der dannes hæl/tå på indersiden af dækkene
og jeg er efterhånden også ved at være overbevist om at jeg må en tur forbi dækcenteret og få målt.

Besvar

Tilbage til "Dæk"