Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Alt vedr. dæk
Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af holberg19 » 5. nov 2009, 21:34

Kort spørgsmål: Bytter i fra for til bag når i smider vinterdæk på for at få et ens slid eller (selvf. med respekt for omløbsretningen)?

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Realtor » 5. nov 2009, 22:03

jep, som regel slides de 1-2mm mere foran pr. sæson, så for ikke at så med 2 nedslidte og 2 med 6mm gør jeg det.
2020 Audi E-tron 55

steady
Nyt medlem
Indlæg: 375
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af steady » 5. nov 2009, 23:25

Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
Altså, alle 4 poter bør være lige gode/elendige.
Og vælger du ikke at bytte for/bag, så skal du efter 2-3-4-5 år have 2 nye dæk. Men, selv om de nye dæk måske hedder det samme, så kan egenskaberne sagtens være væsentligt bedre - alene pga. aldersforskellen.
Golf V R32 DSG

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Realtor » 5. nov 2009, 23:48

steady skrev:Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
Altså, alle 4 poter bør være lige gode/elendige.
Og vælger du ikke at bytte for/bag, så skal du efter 2-3-4-5 år have 2 nye dæk. Men, selv om de nye dæk måske hedder det samme, så kan egenskaberne sagtens være væsentligt bedre - alene pga. aldersforskellen.
men nu lige i dit tilfælde behøver du ikke bytte da du jo har træk på 4 poter. Har nemlig lige købt et sæt fælge der sad på en r32, og der stod ikke betegnelser så måtte måle og de var sq alle slidt ens... :mrgreen:
2020 Audi E-tron 55

steady
Nyt medlem
Indlæg: 375
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af steady » 6. nov 2009, 00:49

Realtor skrev:
steady skrev:Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
Altså, alle 4 poter bør være lige gode/elendige.
Og vælger du ikke at bytte for/bag, så skal du efter 2-3-4-5 år have 2 nye dæk. Men, selv om de nye dæk måske hedder det samme, så kan egenskaberne sagtens være væsentligt bedre - alene pga. aldersforskellen.
men nu lige i dit tilfælde behøver du ikke bytte da du jo har træk på 4 poter. Har nemlig lige købt et sæt fælge der sad på en r32, og der stod ikke betegnelser så måtte måle og de var sq alle slidt ens... :mrgreen:
Nix, medmindre han altid kører extremt, så har manden, du har købt dækkene af, NETOP skiftet for/bag.
Ved almindelig daglig kørsel er det ret sjældent, at baghjulene tager fat (4Motion).
Som det måske fremgår, er jeg en smule "dækfikseret" - jeg fjerner f.eks. ALLE småsten, glasstumper osv. med en syl, når jeg har hjulene af (hovedparten sidder i højre baghjul - forhjulene er næsten rene) - og jeg måler højden på mønstret. På 5-10.000 km er der 1-2 mm mere slid foran. ;)
Golf V R32 DSG

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Realtor » 6. nov 2009, 00:58

dækkene skulle have kørt 13kkm. der var på alle dæk 6,5-7mm - ikke over intet under.
2020 Audi E-tron 55

steady
Nyt medlem
Indlæg: 375
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af steady » 6. nov 2009, 02:20

Realtor skrev:dækkene skulle have kørt 13kkm. der var på alle dæk 6,5-7mm - ikke over intet under.
Jamen - så ser det jo ud som om, at han har kørt ren morfar på de dæk ;)
Eller byttet midtvejs? Kan du se forskel på kantslid (fordæk slides mere på yderkanterne)?
Hvilke dæk er der tale om?
Golf V R32 DSG

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Realtor » 6. nov 2009, 09:56

lagde ikke mærke til noget forskelligt slid - men det er conti ts810 wintercontact - tror ikke manden har kørt morfar, de blev hevet af ifb. han fik hgp biturbo kit monteret... 8-)
2020 Audi E-tron 55

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Carsten Nielsen » 6. nov 2009, 11:15

Jep, jævnt slid for og bag så alle 4 dæk kan skrottes samtidig.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Gubbi » 6. nov 2009, 11:25

jeg bytter altid for og bag, samme med sommerdæk

gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Realtor » 6. nov 2009, 11:35

er der nogen idé i egentlig at bytte på kryds, såfremt dækkene ikke er retningsbestemt?
2020 Audi E-tron 55

steady
Nyt medlem
Indlæg: 375
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af steady » 6. nov 2009, 13:11

Realtor skrev:er der nogen idé i egentlig at bytte på kryds, såfremt dækkene ikke er retningsbestemt?
Det var vist noget man gjorde dengang, man kørte på diagonaldæk :lol:
Golf V R32 DSG

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Realtor » 6. nov 2009, 13:32

det må være før min tid, da jeg ikke engang kender begrebet... :lol:
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af HCS » 12. nov 2009, 21:56

Realtor skrev:er der nogen idé i egentlig at bytte på kryds, såfremt dækkene ikke er retningsbestemt?
Jeg monterer de dårligste dæk bag indtil der er 3-4mm tilbage på de dårligste. For at undgå aqua planning og en bagudskridning kommer de dårligste til sidst foran. På den måde bliver alle 4 slidt op stort set samtidigt.

Desuden bytter jeg på kryds for at undgå at de bliver savtakket. Min kørestil gør at opbremsninger giver det største slid, så ved at bytte på kryds bliver mønsteret slidt på begge sider af "knopperne".

Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

steady
Nyt medlem
Indlæg: 375
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af steady » 12. nov 2009, 23:49

HCS skrev:
Realtor skrev:er der nogen idé i egentlig at bytte på kryds, såfremt dækkene ikke er retningsbestemt?
Jeg monterer de dårligste dæk bag indtil der er 3-4mm tilbage på de dårligste. For at undgå aqua planning og en bagudskridning kommer de dårligste til sidst foran. På den måde bliver alle 4 slidt op stort set samtidigt.

Desuden bytter jeg på kryds for at undgå at de bliver savtakket. Min kørestil gør at opbremsninger giver det største slid, så ved at bytte på kryds bliver mønsteret slidt på begge sider af "knopperne".

Mvh, HCS
Det passer da vist ikke helt - akvaplaning opstår vel normalt først på forhjulene.
Forhjulene fjerner jo noget af vandet foran baghjulene.
Dette under forudsætning af, at der køres ligeud, og at bilen har samme sporvidde og dækbredde for/bag.
Golf V R32 DSG

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af HCS » 14. nov 2009, 16:55

steady skrev: Det passer da vist ikke helt - akvaplaning opstår vel normalt først på forhjulene.
Forhjulene fjerner jo noget af vandet foran baghjulene.
Dette under forudsætning af, at der køres ligeud, og at bilen har samme sporvidde og dækbredde for/bag.
Det har du helt ret i. Det jeg egentlig mente var at jeg hellere vil risikere en fohjulsudskridning end en baghjulsudskridning.

Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af SorenR » 14. nov 2009, 18:46

Altid bedst gummi bag på!!
If the front tires have significantly less tread depth than the rear tires, the front tires will begin to hydroplane and lose traction on wet roads before the rear tires. While this will cause the vehicle to understeer (the vehicle wants to continue driving straight ahead), understeer is relatively easy to control because releasing the gas pedal will slow the vehicle and help the driver maintain control.

However, if the front tires have significantly more tread depth than the rear tires, the rear tires will begin to hydroplane and lose traction on wet roads before the fronts. This will cause the vehicle to oversteer (the vehicle will want to spin). Oversteer is far more difficult to control and in addition to the initial distress felt when the rear of the car starts sliding, quickly releasing the gas pedal in an attempt to slow down may actually make it more difficult for the driver to regain control, possibly causing a complete spinout.
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=52

Video.. SE DEN!
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af HCS » 14. nov 2009, 23:17

SorenR skrev:Altid bedst gummi bag på!!
...
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=52
...
Det er helt korrekt at hvis du kun skifter to dæk ud ad gangen, så skal de bedste bagpå, ingen tvivl om det.

Men hvis vi skal sakse fra linket, så står der følgende:
Recommendations

Tires should be serviced periodically following the rotation patterns provided in the vehicle's owner's manual or as established by the industry to help enhance wear quality and equalize front-to-rear and side-to-side wear rates. The minor differences in tread depth between tires that might be encountered immediately after periodic tire rotations at 5,000-7,500 mile intervals won’t upset the vehicle's hydroplaning balance and should not preclude rotating tires. For that matter, any differences in wear rates actually indicate that tire rotations should be done more frequently. Ideally tires should be replaced in complete sets.
Med andre ord skal man rotere sine hjul for/bag med ca. 10.000km interval for at udligne sliddet. Det svarer vist nogenlunde for en sommer eller vintersæson for de fleste.

Der står også at man ideelt set bør udskifte alle fire dæk samtidig.

Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Thomas MM
Nyt medlem
Indlæg: 221
Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Thomas MM » 28. feb 2010, 13:57

HCS skrev:
SorenR skrev:Altid bedst gummi bag på!!
...
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=52
...
Det er helt korrekt at hvis du kun skifter to dæk ud ad gangen, så skal de bedste bagpå, ingen tvivl om det.

Men hvis vi skal sakse fra linket, så står der følgende:
Recommendations

Tires should be serviced periodically following the rotation patterns provided in the vehicle's owner's manual or as established by the industry to help enhance wear quality and equalize front-to-rear and side-to-side wear rates. The minor differences in tread depth between tires that might be encountered immediately after periodic tire rotations at 5,000-7,500 mile intervals won’t upset the vehicle's hydroplaning balance and should not preclude rotating tires. For that matter, any differences in wear rates actually indicate that tire rotations should be done more frequently. Ideally tires should be replaced in complete sets.
Med andre ord skal man rotere sine hjul for/bag med ca. 10.000km interval for at udligne sliddet. Det svarer vist nogenlunde for en sommer eller vintersæson for de fleste.

Der står også at man ideelt set bør udskifte alle fire dæk samtidig.

Mvh, HCS
Krydsskifter du også retningsbestemte dæk? Således du har nogen der kører mod omløbsretningen?
mvh

Thomas

VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af HCS » 2. mar 2010, 23:50

Thomas MM skrev:
HCS skrev:
SorenR skrev:Altid bedst gummi bag på!!
...
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=52
...
Det er helt korrekt at hvis du kun skifter to dæk ud ad gangen, så skal de bedste bagpå, ingen tvivl om det.

Men hvis vi skal sakse fra linket, så står der følgende:
Recommendations

Tires should be serviced periodically following the rotation patterns provided in the vehicle's owner's manual or as established by the industry to help enhance wear quality and equalize front-to-rear and side-to-side wear rates. The minor differences in tread depth between tires that might be encountered immediately after periodic tire rotations at 5,000-7,500 mile intervals won’t upset the vehicle's hydroplaning balance and should not preclude rotating tires. For that matter, any differences in wear rates actually indicate that tire rotations should be done more frequently. Ideally tires should be replaced in complete sets.
Med andre ord skal man rotere sine hjul for/bag med ca. 10.000km interval for at udligne sliddet. Det svarer vist nogenlunde for en sommer eller vintersæson for de fleste.

Der står også at man ideelt set bør udskifte alle fire dæk samtidig.

Mvh, HCS
Krydsskifter du også retningsbestemte dæk? Således du har nogen der kører mod omløbsretningen?
Nej, retningsbestemte dæk skal altid køre den rigtige vej rundt.
Men bytter stadig for og bag.


Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
Jan-DK
Helt nyt medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 17. jun 2008, 20:32
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hvalsø
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Jan-DK » 15. mar 2010, 20:26

http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/daek ... ng-af-daek

De stærkt kritiske manøvre for dækket er aquaplaning og baghjulsudskridning i en vejkurve, og her er tendensen klar. De bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et mere nuanceret billede. I de udvalgte discipliner er der dog kun 12 plusser (markering med +) for forhjulsmontering, men hele 38 plusser for baghjulsmontering.

Så kan man selv tænke sit.
steady
Svar med citat Indlæg : fre nov 06, 2009 12:25 am
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
Der kan man se hvor meget du ved. :lol:
Hilsen Jan Møller
Dækmand på 11 år ved Danmarks største dækkæde.
Mande bil

steady
Nyt medlem
Indlæg: 375
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af steady » 16. mar 2010, 00:47

Jan-DK skrev:http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/daek ... ng-af-daek

De stærkt kritiske manøvre for dækket er aquaplaning og baghjulsudskridning i en vejkurve, og her er tendensen klar. De bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et mere nuanceret billede. I de udvalgte discipliner er der dog kun 12 plusser (markering med +) for forhjulsmontering, men hele 38 plusser for baghjulsmontering.

Så kan man selv tænke sit.
steady
Svar med citat Indlæg : fre nov 06, 2009 12:25 am
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
Der kan man se hvor meget du ved. :lol:
Jeg ved nok mere, end du tror :lol:
Jeg ved i hvert fald, at du SIMPLIFICERER, når du citerer.
Både FDM's og mine synspunkter.

Som det fremgår længere oppe i tråden, så mener jeg (og andre), at det ideelle er at have ens slid på alle 4 dæk.

Hvor ofte oplever en almindelig rutineret bilist monstro dit ekstreme eksempel med akvaplaning i en kurve?
Sjældent eller aldrig, fordi han afpasser hastigheden efter forholdene.
Golf V R32 DSG

Brugeravatar
Jan-DK
Helt nyt medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 17. jun 2008, 20:32
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hvalsø
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Jan-DK » 16. mar 2010, 17:37

Jeg ved nok mere, end du tror :lol: Sikkert. :mrgreen:
Jeg ved i hvert fald, at du SIMPLIFICERER, når du citerer.
Både FDM's og mine synspunkter. Måske.

Som det fremgår længere oppe i tråden, så mener jeg (og andre), at det ideelle er at have ens slid på alle 4 dæk.
Det er vi ikke uenige i.

Hvor ofte oplever en almindelig rutineret bilist monstro dit ekstreme eksempel med akvaplaning i en kurve?
Mit eksempel. Det har jeg ikke skrevet om.

Sjældent eller aldrig, fordi han afpasser hastigheden efter forholdene.
Selvfølgelig gør man det.
Men det ændre ikke ved at det stadigvæk er bedst at have de bedste dæk bagpå.
38 plusser for de bedste dæk bagpå.
12 plusser for de bedste foran.

Eller du ved måske bedre end ADAC og deres meget store test. :ugeek:
Hilsen Jan Møller
Dækmand på 11 år ved Danmarks største dækkæde.
Mande bil

steady
Nyt medlem
Indlæg: 375
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af steady » 16. mar 2010, 18:56

Jan-DK skrev: Men det ændre ikke ved at det stadigvæk er bedst at have de bedste dæk bagpå.
38 plusser for de bedste dæk bagpå.
12 plusser for de bedste foran.

Eller du ved måske bedre end ADAC og deres meget store test. :ugeek:
Nej, bestemt ikke, jeg har stor respekt for ADAC.
Det er i øvrigt Michelin, der har foretaget testen - ADAC har blot offentliggjort den ;)
Du finder den her:
http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/reife ... ageID=8763
- noget mere informativ og nuanceret end den rodede sammenfatning, FDM har bragt!!!

Jeg synes, du skulle bruge et par timer på at studere "den ægte vare" - prøv lige at tælle plusserne sammen for en
FORHJULSTRÆKKER - for det er jo sådan en, vi snakker om, ikk'? :lol:
Golf V R32 DSG

Brugeravatar
Jan-DK
Helt nyt medlem
Indlæg: 96
Tilmeldt: 17. jun 2008, 20:32
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hvalsø
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Jan-DK » 16. mar 2010, 19:16

Jeg er sådan set lige glad med om det er en forhjulstrække eller ej.

Jeg sætter altid de bedste dæk bagpå. :twisted:

Et eller andet sted er jeg også lige glad: Jeg køre Audi V8 quattro.
Men derfor komme de bedste stadievæk bag på.

Og vil du så gerne sætte de bedste foran, så gør du det. :mrgreen:

Og så gider jeg ikke snakke mere om det. Slut prut. :D
Hilsen Jan Møller
Dækmand på 11 år ved Danmarks største dækkæde.
Mande bil

hondaman
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. jul 2010, 20:05
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af hondaman » 19. jul 2010, 21:15

Nu har jeg brugt en del tid på at lede efter information om dette emne - og der virker som om de fleste er grundigt forvirrede. Derfor tillader jeg mig at komme med de vises sten i denne tråd da den kommer højt op i Googles søgeresultater.
steady skrev:
Jan-DK skrev: Men det ændre ikke ved at det stadigvæk er bedst at have de bedste dæk bagpå.
38 plusser for de bedste dæk bagpå.
12 plusser for de bedste foran.

Eller du ved måske bedre end ADAC og deres meget store test. :ugeek:
Nej, bestemt ikke, jeg har stor respekt for ADAC.
Det er i øvrigt Michelin, der har foretaget testen - ADAC har blot offentliggjort den ;)
Du finder den her:
http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/reife ... ageID=8763
- noget mere informativ og nuanceret end den rodede sammenfatning, FDM har bragt!!!

Jeg synes, du skulle bruge et par timer på at studere "den ægte vare" - prøv lige at tælle plusserne sammen for en
FORHJULSTRÆKKER - for det er jo sådan en, vi snakker om, ikk'? :lol:
For en baghjuls- eller firhjulstrukken bil er det uomtvisteligt bedst at sætte de bedste dæk bagpå.

Det er rigtigt steady, at ved en forhjulstrukken bil er der faktisk 10+ til at montere de bedste foran og kun 9+ til at montere de bedste dæk bagpå. MEN det mener jeg er rimelig unuanceret, da der i det billede indgår ligeudacceleration - som i mine øjne INTET med sikkerhed har at gøre.

"Acceleration i kurve" synes jeg dog godt man kan tage med. Kommer man til at accelere i en kurve og ikke er klar over der er dårligt føre, så giver det +1 til at have de bedste dæk foran. Men opdager man der der er dårligt vejgreb ved at accelere ligeud, giver det sgu ikke nogen farlig situation.

Men nu ser regnestykket pludselig således ud:

7+ til at montere de bedste dæk foran
9+ til at montere de bedste dæk bagi

Fra at være en minimal fordel at have de bedste dæk foran (+10 mod +9) er det nu en lidt større fordel at have de bedste dæk bagpå. Derudover synes jeg også Michelins video (som SorenR bragte ind i debatten) fint illustrerer at bilen bliver mere forudsigelig med de bedste dæk bagpå - hvor køreren hurtigere bliver opmærksom på et problem, og har nemmere ved at korrigere. Hvorimod det er sværere at korrigere en situation som er opstået på baggrund af manglende vejgreb bagved.

Så jeg synes nu det er rimelig klart: Bedste dæk bagpå - uanset om det er en for-, bag- eller firhjulstrukken bil.

Fakta er altid bedre end kammeratens, svendens eller morbror Tonnys "gode råd". Men husk, at hvis fordækkene er så dårlige at det går udøver egenskaberne, så skal de selvfølgelig bare strittes ud, bagdækkene op foran og så nye dæk bagpå. Færdig bum.

Og så kan jeg simpelthen ikke forstå dem der mener det er bedst at have ens slid på alle fire dæk. Hvis man gør som jeg netop har skrevet har man som minimum altid halv-gode (eller halv-dårlige om man vil) dæk bagpå - og jeg har netop tydeliggjort at det er vigtigt at have gode dæk bagpå. Slider man alle 4 dæk lige meget er det klart at man kører godt når man netop har fået sat 4 friske dæk på - men inden da har man jo lige kørt på 4 nedslidte dæk, hvor både for- og bagdækkene altså var værre end halv-gode (eller halv-dårlige om man vil) - altså elendigt vejgreb i alle situationer. Modargumentet kunne jo så være at man med "min" løsning aldrig har friske dæk foran - men det er altså heller ikke helt så vigtigt som bagdækkene.

Link til FDM: http://www.fdm.dk/daek/montering
Link til Michelin video: http://www.michelinman.com/tire-care/ti ... re-change/

steady
Nyt medlem
Indlæg: 375
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af steady » 19. jul 2010, 22:25

Velkommen her på forum, hondaman.
Og min kompliment for et velargumenterende indlæg.

Jeg kan følge dig et stykke hen ad vejen, du har tydeligvis nærstuderet testresultaterne grundigt, meeen.......
du forudsætter bl. a.:
....at der køres tæt på skridgrænserne
....at det er af mindre betydning om hhv. for/bag-dæk er af samme fabrikat eller har samme alder/egenskaber
....at man kører sine dæk helt ned til lovens minimumskrav

Så, du får mig altså ikke overbevist om, at der skal være forskel for/bag, når vi taler forhjulstræk eller 4Motion.
4Motion aktiveres jo først, når der opstår hjulspin foran - det forekommer typisk ved start eller når du giver gas kraftigt eller tidligt på vej ud af et sving.
Og det fremgår vist ikke direkte, hvilken indflydelse det har, om bilen har ESP/ESC osv. eller ej(?).
Golf V R32 DSG

hondaman
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. jul 2010, 20:05
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af hondaman » 20. jul 2010, 08:40

Jeg ved godt det kan være svært at tage mig seriøst, når jeg er så fræk at lade verdens bedste bilmærke indgå i mit profilnavn i et uoplyst forum som dette hvor I lovpriser europæiske bilmærker ;) Ej, spøg til side - for du har jo fat i noget steady, det bedste er naturligvis at skifte alle 4 dæk, når fordækkene bare er slidt en lille smule. Men kører man rundt på bare lidt mere end 15-tommer (undertegnede = 17 tommer), så bliver det hurtigt dyrt i dæk-indkøb at skifte 4 på en gang. Angående ESP/ESC (el.lign.), så mener jeg det gør vigtigheden af bagdækkene lidt mindre - men fysikkens love kan dog stadig ikke ophæves og man må stadig kunne henholde sig til de resultater FDM præsenterer.

Og så er der jo også hovedreglen med at dæk ikke bør bruges mere end 3 år fra produktionsdato uanset km antal.

Det vi taler om her er det jo "kun" vigtigt hvis man kommer ud i en situation hvor man mangler vejgreb - situationer som man jo normalt aldrig burde befinde sig i nærheden af. Men i de to situationer jeg tror man kan få brug for godt vejgreb (her gætter jeg bare, jeg besidder ikke den komplette trafikuhelds statistik) er 1) hvor man pludselig skal undvige eller 2) aqua-planning. Begge steder er bagdækkene vigtige. Angående alm. og katastrofenedbremsninger henviser jeg til regnestykket +7 mod +9 - da der her er forskellige resultater - men igen altså en fordel til bagdækkene.

Nåh, nok om det - for steady jeg vil helt klart give dig ret - det aller aller aller bedste er at skifte alle 4 dæk når fordækkene ser trætte ud! :D

Der er faktisk også hæl/tå problematikken når man skifter bagdæk til fordæk. For i perioden efter skiftet kører man kun på dele af dækket idet dækkene slides forskelligt foran og bagpå. Fordækkene vil derfor "synge" lidt og kun køre på tæerne af lamellerne indtil de er slidt til på dækket - den periode har man nok heller ikke perfekt vejgreb - et par omgange med hjulspin skulle hjælpe har jeg hørt. Og måske kompenseres det af tryk fra bilen under nedbremsninger og i sving - men det kan jeg ikke finde noget information omkring. Det underbygger din fremgangsmåde steady - men pengepungen har altså også en stemme hos mig :-)

Flamiq
Aktiv medlem
Indlæg: 3524
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 117 times
Been thanked: 117 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af Flamiq » 20. jul 2010, 09:57

Herligt med "kølige" facts om vinterdæk her i sommervarmen :ugeek:
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs🤣): 2022 Kia Ceed Stationcar🤫

steady
Nyt medlem
Indlæg: 375
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?

Indlæg af steady » 20. jul 2010, 10:03

Leona skrev:Herligt med "kølige" facts om vinterdæk her i sommervarmen :ugeek:
:lol: :lol: :lol:
- ja, det er jo rart at træffe sine beslutninger i god tid.

I øvrigt er problemstillingen også relevant for sommerdæk, ikk'? ;)
Golf V R32 DSG

Besvar

Tilbage til "Dæk"