Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
- holberg19
- Nyt medlem
- Indlæg: 386
- Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
- Geografisk region: Bornholm
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 86 times
- Been thanked: 35 times
Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Kort spørgsmål: Bytter i fra for til bag når i smider vinterdæk på for at få et ens slid eller (selvf. med respekt for omløbsretningen)?
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
jep, som regel slides de 1-2mm mere foran pr. sæson, så for ikke at så med 2 nedslidte og 2 med 6mm gør jeg det.
2020 Audi E-tron 55
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 375
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
Altså, alle 4 poter bør være lige gode/elendige.
Og vælger du ikke at bytte for/bag, så skal du efter 2-3-4-5 år have 2 nye dæk. Men, selv om de nye dæk måske hedder det samme, så kan egenskaberne sagtens være væsentligt bedre - alene pga. aldersforskellen.
Altså, alle 4 poter bør være lige gode/elendige.
Og vælger du ikke at bytte for/bag, så skal du efter 2-3-4-5 år have 2 nye dæk. Men, selv om de nye dæk måske hedder det samme, så kan egenskaberne sagtens være væsentligt bedre - alene pga. aldersforskellen.
Golf V R32 DSG
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
men nu lige i dit tilfælde behøver du ikke bytte da du jo har træk på 4 poter. Har nemlig lige købt et sæt fælge der sad på en r32, og der stod ikke betegnelser så måtte måle og de var sq alle slidt ens...steady skrev:Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
Altså, alle 4 poter bør være lige gode/elendige.
Og vælger du ikke at bytte for/bag, så skal du efter 2-3-4-5 år have 2 nye dæk. Men, selv om de nye dæk måske hedder det samme, så kan egenskaberne sagtens være væsentligt bedre - alene pga. aldersforskellen.
2020 Audi E-tron 55
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 375
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Nix, medmindre han altid kører extremt, så har manden, du har købt dækkene af, NETOP skiftet for/bag.Realtor skrev:men nu lige i dit tilfælde behøver du ikke bytte da du jo har træk på 4 poter. Har nemlig lige købt et sæt fælge der sad på en r32, og der stod ikke betegnelser så måtte måle og de var sq alle slidt ens...steady skrev:Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
Altså, alle 4 poter bør være lige gode/elendige.
Og vælger du ikke at bytte for/bag, så skal du efter 2-3-4-5 år have 2 nye dæk. Men, selv om de nye dæk måske hedder det samme, så kan egenskaberne sagtens være væsentligt bedre - alene pga. aldersforskellen.
Ved almindelig daglig kørsel er det ret sjældent, at baghjulene tager fat (4Motion).
Som det måske fremgår, er jeg en smule "dækfikseret" - jeg fjerner f.eks. ALLE småsten, glasstumper osv. med en syl, når jeg har hjulene af (hovedparten sidder i højre baghjul - forhjulene er næsten rene) - og jeg måler højden på mønstret. På 5-10.000 km er der 1-2 mm mere slid foran.
Golf V R32 DSG
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
dækkene skulle have kørt 13kkm. der var på alle dæk 6,5-7mm - ikke over intet under.
2020 Audi E-tron 55
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 375
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Jamen - så ser det jo ud som om, at han har kørt ren morfar på de dækRealtor skrev:dækkene skulle have kørt 13kkm. der var på alle dæk 6,5-7mm - ikke over intet under.
Eller byttet midtvejs? Kan du se forskel på kantslid (fordæk slides mere på yderkanterne)?
Hvilke dæk er der tale om?
Golf V R32 DSG
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
lagde ikke mærke til noget forskelligt slid - men det er conti ts810 wintercontact - tror ikke manden har kørt morfar, de blev hevet af ifb. han fik hgp biturbo kit monteret...
2020 Audi E-tron 55
-
- Medlem
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Rudersdal
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 17 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Jep, jævnt slid for og bag så alle 4 dæk kan skrottes samtidig.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
jeg bytter altid for og bag, samme med sommerdæk
gubs
gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
er der nogen idé i egentlig at bytte på kryds, såfremt dækkene ikke er retningsbestemt?
2020 Audi E-tron 55
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 375
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Det var vist noget man gjorde dengang, man kørte på diagonaldækRealtor skrev:er der nogen idé i egentlig at bytte på kryds, såfremt dækkene ikke er retningsbestemt?
Golf V R32 DSG
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
det må være før min tid, da jeg ikke engang kender begrebet...
2020 Audi E-tron 55
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Jeg monterer de dårligste dæk bag indtil der er 3-4mm tilbage på de dårligste. For at undgå aqua planning og en bagudskridning kommer de dårligste til sidst foran. På den måde bliver alle 4 slidt op stort set samtidigt.Realtor skrev:er der nogen idé i egentlig at bytte på kryds, såfremt dækkene ikke er retningsbestemt?
Desuden bytter jeg på kryds for at undgå at de bliver savtakket. Min kørestil gør at opbremsninger giver det største slid, så ved at bytte på kryds bliver mønsteret slidt på begge sider af "knopperne".
Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 375
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Det passer da vist ikke helt - akvaplaning opstår vel normalt først på forhjulene.HCS skrev:Jeg monterer de dårligste dæk bag indtil der er 3-4mm tilbage på de dårligste. For at undgå aqua planning og en bagudskridning kommer de dårligste til sidst foran. På den måde bliver alle 4 slidt op stort set samtidigt.Realtor skrev:er der nogen idé i egentlig at bytte på kryds, såfremt dækkene ikke er retningsbestemt?
Desuden bytter jeg på kryds for at undgå at de bliver savtakket. Min kørestil gør at opbremsninger giver det største slid, så ved at bytte på kryds bliver mønsteret slidt på begge sider af "knopperne".
Mvh, HCS
Forhjulene fjerner jo noget af vandet foran baghjulene.
Dette under forudsætning af, at der køres ligeud, og at bilen har samme sporvidde og dækbredde for/bag.
Golf V R32 DSG
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Det har du helt ret i. Det jeg egentlig mente var at jeg hellere vil risikere en fohjulsudskridning end en baghjulsudskridning.steady skrev: Det passer da vist ikke helt - akvaplaning opstår vel normalt først på forhjulene.
Forhjulene fjerner jo noget af vandet foran baghjulene.
Dette under forudsætning af, at der køres ligeud, og at bilen har samme sporvidde og dækbredde for/bag.
Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
- SorenR
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1851
- Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 75 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Altid bedst gummi bag på!!
Video.. SE DEN!
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=52If the front tires have significantly less tread depth than the rear tires, the front tires will begin to hydroplane and lose traction on wet roads before the rear tires. While this will cause the vehicle to understeer (the vehicle wants to continue driving straight ahead), understeer is relatively easy to control because releasing the gas pedal will slow the vehicle and help the driver maintain control.
However, if the front tires have significantly more tread depth than the rear tires, the rear tires will begin to hydroplane and lose traction on wet roads before the fronts. This will cause the vehicle to oversteer (the vehicle will want to spin). Oversteer is far more difficult to control and in addition to the initial distress felt when the rear of the car starts sliding, quickly releasing the gas pedal in an attempt to slow down may actually make it more difficult for the driver to regain control, possibly causing a complete spinout.
Video.. SE DEN!
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V
We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Det er helt korrekt at hvis du kun skifter to dæk ud ad gangen, så skal de bedste bagpå, ingen tvivl om det.SorenR skrev:Altid bedst gummi bag på!!
...
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=52
...
Men hvis vi skal sakse fra linket, så står der følgende:
Med andre ord skal man rotere sine hjul for/bag med ca. 10.000km interval for at udligne sliddet. Det svarer vist nogenlunde for en sommer eller vintersæson for de fleste.Recommendations
Tires should be serviced periodically following the rotation patterns provided in the vehicle's owner's manual or as established by the industry to help enhance wear quality and equalize front-to-rear and side-to-side wear rates. The minor differences in tread depth between tires that might be encountered immediately after periodic tire rotations at 5,000-7,500 mile intervals won’t upset the vehicle's hydroplaning balance and should not preclude rotating tires. For that matter, any differences in wear rates actually indicate that tire rotations should be done more frequently. Ideally tires should be replaced in complete sets.
Der står også at man ideelt set bør udskifte alle fire dæk samtidig.
Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 221
- Tilmeldt: 5. jul 2008, 19:06
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Krydsskifter du også retningsbestemte dæk? Således du har nogen der kører mod omløbsretningen?HCS skrev:Det er helt korrekt at hvis du kun skifter to dæk ud ad gangen, så skal de bedste bagpå, ingen tvivl om det.SorenR skrev:Altid bedst gummi bag på!!
...
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=52
...
Men hvis vi skal sakse fra linket, så står der følgende:
Med andre ord skal man rotere sine hjul for/bag med ca. 10.000km interval for at udligne sliddet. Det svarer vist nogenlunde for en sommer eller vintersæson for de fleste.Recommendations
Tires should be serviced periodically following the rotation patterns provided in the vehicle's owner's manual or as established by the industry to help enhance wear quality and equalize front-to-rear and side-to-side wear rates. The minor differences in tread depth between tires that might be encountered immediately after periodic tire rotations at 5,000-7,500 mile intervals won’t upset the vehicle's hydroplaning balance and should not preclude rotating tires. For that matter, any differences in wear rates actually indicate that tire rotations should be done more frequently. Ideally tires should be replaced in complete sets.
Der står også at man ideelt set bør udskifte alle fire dæk samtidig.
Mvh, HCS
mvh
Thomas
VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT
Thomas
VW Touran 1,4 TDI DSG HIGHLINE
VW UP 1,0 MPI BMT
- HCS
- Medlem
- Indlæg: 1463
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Nej, retningsbestemte dæk skal altid køre den rigtige vej rundt.Thomas MM skrev:Krydsskifter du også retningsbestemte dæk? Således du har nogen der kører mod omløbsretningen?HCS skrev:Det er helt korrekt at hvis du kun skifter to dæk ud ad gangen, så skal de bedste bagpå, ingen tvivl om det.SorenR skrev:Altid bedst gummi bag på!!
...
http://www.tirerack.com/tires/tiretech/ ... ?techid=52
...
Men hvis vi skal sakse fra linket, så står der følgende:
Med andre ord skal man rotere sine hjul for/bag med ca. 10.000km interval for at udligne sliddet. Det svarer vist nogenlunde for en sommer eller vintersæson for de fleste.Recommendations
Tires should be serviced periodically following the rotation patterns provided in the vehicle's owner's manual or as established by the industry to help enhance wear quality and equalize front-to-rear and side-to-side wear rates. The minor differences in tread depth between tires that might be encountered immediately after periodic tire rotations at 5,000-7,500 mile intervals won’t upset the vehicle's hydroplaning balance and should not preclude rotating tires. For that matter, any differences in wear rates actually indicate that tire rotations should be done more frequently. Ideally tires should be replaced in complete sets.
Der står også at man ideelt set bør udskifte alle fire dæk samtidig.
Mvh, HCS
Men bytter stadig for og bag.
Mvh, HCS
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)
- Jan-DK
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 96
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 20:32
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hvalsø
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/daek ... ng-af-daek
De stærkt kritiske manøvre for dækket er aquaplaning og baghjulsudskridning i en vejkurve, og her er tendensen klar. De bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et mere nuanceret billede. I de udvalgte discipliner er der dog kun 12 plusser (markering med +) for forhjulsmontering, men hele 38 plusser for baghjulsmontering.
Så kan man selv tænke sit.
De stærkt kritiske manøvre for dækket er aquaplaning og baghjulsudskridning i en vejkurve, og her er tendensen klar. De bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et mere nuanceret billede. I de udvalgte discipliner er der dog kun 12 plusser (markering med +) for forhjulsmontering, men hele 38 plusser for baghjulsmontering.
Så kan man selv tænke sit.
Der kan man se hvor meget du ved.steady
Svar med citat Indlæg : fre nov 06, 2009 12:25 am
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 375
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Jeg ved nok mere, end du trorJan-DK skrev:http://www.fdm.dk/bilen-til-daglig/daek ... ng-af-daek
De stærkt kritiske manøvre for dækket er aquaplaning og baghjulsudskridning i en vejkurve, og her er tendensen klar. De bedste dæk skal sidde på baghjulene, men ellers er der under andre køreforhold et mere nuanceret billede. I de udvalgte discipliner er der dog kun 12 plusser (markering med +) for forhjulsmontering, men hele 38 plusser for baghjulsmontering.
Så kan man selv tænke sit.
Der kan man se hvor meget du ved.steady
Svar med citat Indlæg : fre nov 06, 2009 12:25 am
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Også jep her - de der "kloge" råd om, at de bedste skal monteres bag (for at undgå baghjulsudskridninger), gælder absolut ikke, hvis du har forhjulstræk eller/og ESP/ESC (eller hva' det nu kaldes).
Jeg ved i hvert fald, at du SIMPLIFICERER, når du citerer.
Både FDM's og mine synspunkter.
Som det fremgår længere oppe i tråden, så mener jeg (og andre), at det ideelle er at have ens slid på alle 4 dæk.
Hvor ofte oplever en almindelig rutineret bilist monstro dit ekstreme eksempel med akvaplaning i en kurve?
Sjældent eller aldrig, fordi han afpasser hastigheden efter forholdene.
Golf V R32 DSG
- Jan-DK
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 96
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 20:32
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hvalsø
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Men det ændre ikke ved at det stadigvæk er bedst at have de bedste dæk bagpå.Jeg ved nok mere, end du tror Sikkert.
Jeg ved i hvert fald, at du SIMPLIFICERER, når du citerer.
Både FDM's og mine synspunkter. Måske.
Som det fremgår længere oppe i tråden, så mener jeg (og andre), at det ideelle er at have ens slid på alle 4 dæk.
Det er vi ikke uenige i.
Hvor ofte oplever en almindelig rutineret bilist monstro dit ekstreme eksempel med akvaplaning i en kurve?
Mit eksempel. Det har jeg ikke skrevet om.
Sjældent eller aldrig, fordi han afpasser hastigheden efter forholdene.
Selvfølgelig gør man det.
38 plusser for de bedste dæk bagpå.
12 plusser for de bedste foran.
Eller du ved måske bedre end ADAC og deres meget store test.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 375
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Nej, bestemt ikke, jeg har stor respekt for ADAC.Jan-DK skrev: Men det ændre ikke ved at det stadigvæk er bedst at have de bedste dæk bagpå.
38 plusser for de bedste dæk bagpå.
12 plusser for de bedste foran.
Eller du ved måske bedre end ADAC og deres meget store test.
Det er i øvrigt Michelin, der har foretaget testen - ADAC har blot offentliggjort den
Du finder den her:
http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/reife ... ageID=8763
- noget mere informativ og nuanceret end den rodede sammenfatning, FDM har bragt!!!
Jeg synes, du skulle bruge et par timer på at studere "den ægte vare" - prøv lige at tælle plusserne sammen for en
FORHJULSTRÆKKER - for det er jo sådan en, vi snakker om, ikk'?
Golf V R32 DSG
- Jan-DK
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 96
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 20:32
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hvalsø
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Jeg er sådan set lige glad med om det er en forhjulstrække eller ej.
Jeg sætter altid de bedste dæk bagpå.
Et eller andet sted er jeg også lige glad: Jeg køre Audi V8 quattro.
Men derfor komme de bedste stadievæk bag på.
Og vil du så gerne sætte de bedste foran, så gør du det.
Og så gider jeg ikke snakke mere om det. Slut prut.
Jeg sætter altid de bedste dæk bagpå.
Et eller andet sted er jeg også lige glad: Jeg køre Audi V8 quattro.
Men derfor komme de bedste stadievæk bag på.
Og vil du så gerne sætte de bedste foran, så gør du det.
Og så gider jeg ikke snakke mere om det. Slut prut.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 19. jul 2010, 20:05
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Nu har jeg brugt en del tid på at lede efter information om dette emne - og der virker som om de fleste er grundigt forvirrede. Derfor tillader jeg mig at komme med de vises sten i denne tråd da den kommer højt op i Googles søgeresultater.
Det er rigtigt steady, at ved en forhjulstrukken bil er der faktisk 10+ til at montere de bedste foran og kun 9+ til at montere de bedste dæk bagpå. MEN det mener jeg er rimelig unuanceret, da der i det billede indgår ligeudacceleration - som i mine øjne INTET med sikkerhed har at gøre.
"Acceleration i kurve" synes jeg dog godt man kan tage med. Kommer man til at accelere i en kurve og ikke er klar over der er dårligt føre, så giver det +1 til at have de bedste dæk foran. Men opdager man der der er dårligt vejgreb ved at accelere ligeud, giver det sgu ikke nogen farlig situation.
Men nu ser regnestykket pludselig således ud:
7+ til at montere de bedste dæk foran
9+ til at montere de bedste dæk bagi
Fra at være en minimal fordel at have de bedste dæk foran (+10 mod +9) er det nu en lidt større fordel at have de bedste dæk bagpå. Derudover synes jeg også Michelins video (som SorenR bragte ind i debatten) fint illustrerer at bilen bliver mere forudsigelig med de bedste dæk bagpå - hvor køreren hurtigere bliver opmærksom på et problem, og har nemmere ved at korrigere. Hvorimod det er sværere at korrigere en situation som er opstået på baggrund af manglende vejgreb bagved.
Så jeg synes nu det er rimelig klart: Bedste dæk bagpå - uanset om det er en for-, bag- eller firhjulstrukken bil.
Fakta er altid bedre end kammeratens, svendens eller morbror Tonnys "gode råd". Men husk, at hvis fordækkene er så dårlige at det går udøver egenskaberne, så skal de selvfølgelig bare strittes ud, bagdækkene op foran og så nye dæk bagpå. Færdig bum.
Og så kan jeg simpelthen ikke forstå dem der mener det er bedst at have ens slid på alle fire dæk. Hvis man gør som jeg netop har skrevet har man som minimum altid halv-gode (eller halv-dårlige om man vil) dæk bagpå - og jeg har netop tydeliggjort at det er vigtigt at have gode dæk bagpå. Slider man alle 4 dæk lige meget er det klart at man kører godt når man netop har fået sat 4 friske dæk på - men inden da har man jo lige kørt på 4 nedslidte dæk, hvor både for- og bagdækkene altså var værre end halv-gode (eller halv-dårlige om man vil) - altså elendigt vejgreb i alle situationer. Modargumentet kunne jo så være at man med "min" løsning aldrig har friske dæk foran - men det er altså heller ikke helt så vigtigt som bagdækkene.
Link til FDM: http://www.fdm.dk/daek/montering
Link til Michelin video: http://www.michelinman.com/tire-care/ti ... re-change/
For en baghjuls- eller firhjulstrukken bil er det uomtvisteligt bedst at sætte de bedste dæk bagpå.steady skrev:Nej, bestemt ikke, jeg har stor respekt for ADAC.Jan-DK skrev: Men det ændre ikke ved at det stadigvæk er bedst at have de bedste dæk bagpå.
38 plusser for de bedste dæk bagpå.
12 plusser for de bedste foran.
Eller du ved måske bedre end ADAC og deres meget store test.
Det er i øvrigt Michelin, der har foretaget testen - ADAC har blot offentliggjort den
Du finder den her:
http://www1.adac.de/Auto_Motorrad/reife ... ageID=8763
- noget mere informativ og nuanceret end den rodede sammenfatning, FDM har bragt!!!
Jeg synes, du skulle bruge et par timer på at studere "den ægte vare" - prøv lige at tælle plusserne sammen for en
FORHJULSTRÆKKER - for det er jo sådan en, vi snakker om, ikk'?
Det er rigtigt steady, at ved en forhjulstrukken bil er der faktisk 10+ til at montere de bedste foran og kun 9+ til at montere de bedste dæk bagpå. MEN det mener jeg er rimelig unuanceret, da der i det billede indgår ligeudacceleration - som i mine øjne INTET med sikkerhed har at gøre.
"Acceleration i kurve" synes jeg dog godt man kan tage med. Kommer man til at accelere i en kurve og ikke er klar over der er dårligt føre, så giver det +1 til at have de bedste dæk foran. Men opdager man der der er dårligt vejgreb ved at accelere ligeud, giver det sgu ikke nogen farlig situation.
Men nu ser regnestykket pludselig således ud:
7+ til at montere de bedste dæk foran
9+ til at montere de bedste dæk bagi
Fra at være en minimal fordel at have de bedste dæk foran (+10 mod +9) er det nu en lidt større fordel at have de bedste dæk bagpå. Derudover synes jeg også Michelins video (som SorenR bragte ind i debatten) fint illustrerer at bilen bliver mere forudsigelig med de bedste dæk bagpå - hvor køreren hurtigere bliver opmærksom på et problem, og har nemmere ved at korrigere. Hvorimod det er sværere at korrigere en situation som er opstået på baggrund af manglende vejgreb bagved.
Så jeg synes nu det er rimelig klart: Bedste dæk bagpå - uanset om det er en for-, bag- eller firhjulstrukken bil.
Fakta er altid bedre end kammeratens, svendens eller morbror Tonnys "gode råd". Men husk, at hvis fordækkene er så dårlige at det går udøver egenskaberne, så skal de selvfølgelig bare strittes ud, bagdækkene op foran og så nye dæk bagpå. Færdig bum.
Og så kan jeg simpelthen ikke forstå dem der mener det er bedst at have ens slid på alle fire dæk. Hvis man gør som jeg netop har skrevet har man som minimum altid halv-gode (eller halv-dårlige om man vil) dæk bagpå - og jeg har netop tydeliggjort at det er vigtigt at have gode dæk bagpå. Slider man alle 4 dæk lige meget er det klart at man kører godt når man netop har fået sat 4 friske dæk på - men inden da har man jo lige kørt på 4 nedslidte dæk, hvor både for- og bagdækkene altså var værre end halv-gode (eller halv-dårlige om man vil) - altså elendigt vejgreb i alle situationer. Modargumentet kunne jo så være at man med "min" løsning aldrig har friske dæk foran - men det er altså heller ikke helt så vigtigt som bagdækkene.
Link til FDM: http://www.fdm.dk/daek/montering
Link til Michelin video: http://www.michelinman.com/tire-care/ti ... re-change/
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 375
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Velkommen her på forum, hondaman.
Og min kompliment for et velargumenterende indlæg.
Jeg kan følge dig et stykke hen ad vejen, du har tydeligvis nærstuderet testresultaterne grundigt, meeen.......
du forudsætter bl. a.:
....at der køres tæt på skridgrænserne
....at det er af mindre betydning om hhv. for/bag-dæk er af samme fabrikat eller har samme alder/egenskaber
....at man kører sine dæk helt ned til lovens minimumskrav
Så, du får mig altså ikke overbevist om, at der skal være forskel for/bag, når vi taler forhjulstræk eller 4Motion.
4Motion aktiveres jo først, når der opstår hjulspin foran - det forekommer typisk ved start eller når du giver gas kraftigt eller tidligt på vej ud af et sving.
Og det fremgår vist ikke direkte, hvilken indflydelse det har, om bilen har ESP/ESC osv. eller ej(?).
Og min kompliment for et velargumenterende indlæg.
Jeg kan følge dig et stykke hen ad vejen, du har tydeligvis nærstuderet testresultaterne grundigt, meeen.......
du forudsætter bl. a.:
....at der køres tæt på skridgrænserne
....at det er af mindre betydning om hhv. for/bag-dæk er af samme fabrikat eller har samme alder/egenskaber
....at man kører sine dæk helt ned til lovens minimumskrav
Så, du får mig altså ikke overbevist om, at der skal være forskel for/bag, når vi taler forhjulstræk eller 4Motion.
4Motion aktiveres jo først, når der opstår hjulspin foran - det forekommer typisk ved start eller når du giver gas kraftigt eller tidligt på vej ud af et sving.
Og det fremgår vist ikke direkte, hvilken indflydelse det har, om bilen har ESP/ESC osv. eller ej(?).
Golf V R32 DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 19. jul 2010, 20:05
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Jeg ved godt det kan være svært at tage mig seriøst, når jeg er så fræk at lade verdens bedste bilmærke indgå i mit profilnavn i et uoplyst forum som dette hvor I lovpriser europæiske bilmærker Ej, spøg til side - for du har jo fat i noget steady, det bedste er naturligvis at skifte alle 4 dæk, når fordækkene bare er slidt en lille smule. Men kører man rundt på bare lidt mere end 15-tommer (undertegnede = 17 tommer), så bliver det hurtigt dyrt i dæk-indkøb at skifte 4 på en gang. Angående ESP/ESC (el.lign.), så mener jeg det gør vigtigheden af bagdækkene lidt mindre - men fysikkens love kan dog stadig ikke ophæves og man må stadig kunne henholde sig til de resultater FDM præsenterer.
Og så er der jo også hovedreglen med at dæk ikke bør bruges mere end 3 år fra produktionsdato uanset km antal.
Det vi taler om her er det jo "kun" vigtigt hvis man kommer ud i en situation hvor man mangler vejgreb - situationer som man jo normalt aldrig burde befinde sig i nærheden af. Men i de to situationer jeg tror man kan få brug for godt vejgreb (her gætter jeg bare, jeg besidder ikke den komplette trafikuhelds statistik) er 1) hvor man pludselig skal undvige eller 2) aqua-planning. Begge steder er bagdækkene vigtige. Angående alm. og katastrofenedbremsninger henviser jeg til regnestykket +7 mod +9 - da der her er forskellige resultater - men igen altså en fordel til bagdækkene.
Nåh, nok om det - for steady jeg vil helt klart give dig ret - det aller aller aller bedste er at skifte alle 4 dæk når fordækkene ser trætte ud!
Der er faktisk også hæl/tå problematikken når man skifter bagdæk til fordæk. For i perioden efter skiftet kører man kun på dele af dækket idet dækkene slides forskelligt foran og bagpå. Fordækkene vil derfor "synge" lidt og kun køre på tæerne af lamellerne indtil de er slidt til på dækket - den periode har man nok heller ikke perfekt vejgreb - et par omgange med hjulspin skulle hjælpe har jeg hørt. Og måske kompenseres det af tryk fra bilen under nedbremsninger og i sving - men det kan jeg ikke finde noget information omkring. Det underbygger din fremgangsmåde steady - men pengepungen har altså også en stemme hos mig
Og så er der jo også hovedreglen med at dæk ikke bør bruges mere end 3 år fra produktionsdato uanset km antal.
Det vi taler om her er det jo "kun" vigtigt hvis man kommer ud i en situation hvor man mangler vejgreb - situationer som man jo normalt aldrig burde befinde sig i nærheden af. Men i de to situationer jeg tror man kan få brug for godt vejgreb (her gætter jeg bare, jeg besidder ikke den komplette trafikuhelds statistik) er 1) hvor man pludselig skal undvige eller 2) aqua-planning. Begge steder er bagdækkene vigtige. Angående alm. og katastrofenedbremsninger henviser jeg til regnestykket +7 mod +9 - da der her er forskellige resultater - men igen altså en fordel til bagdækkene.
Nåh, nok om det - for steady jeg vil helt klart give dig ret - det aller aller aller bedste er at skifte alle 4 dæk når fordækkene ser trætte ud!
Der er faktisk også hæl/tå problematikken når man skifter bagdæk til fordæk. For i perioden efter skiftet kører man kun på dele af dækket idet dækkene slides forskelligt foran og bagpå. Fordækkene vil derfor "synge" lidt og kun køre på tæerne af lamellerne indtil de er slidt til på dækket - den periode har man nok heller ikke perfekt vejgreb - et par omgange med hjulspin skulle hjælpe har jeg hørt. Og måske kompenseres det af tryk fra bilen under nedbremsninger og i sving - men det kan jeg ikke finde noget information omkring. Det underbygger din fremgangsmåde steady - men pengepungen har altså også en stemme hos mig
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3524
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 117 times
- Been thanked: 117 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Herligt med "kølige" facts om vinterdæk her i sommervarmen
Mvh.
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
Flemming
.........................................................................................................................................
2020 Skoda Kamiq Style 1.5 tsi act dsg
Konebil: 2001 VW Lupo 1.4 16V aut.
Svigersøn: 2020 Skoda Scala Style 1,5 tsi act dsg
Datter: (pt. gjort arveløs): 2022 Kia Ceed Stationcar
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 375
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:23
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Skifte til vinterdæk: Bytter i for og bag?
Leona skrev:Herligt med "kølige" facts om vinterdæk her i sommervarmen
- ja, det er jo rart at træffe sine beslutninger i god tid.
I øvrigt er problemstillingen også relevant for sommerdæk, ikk'?
Golf V R32 DSG