Rystelser I Tomgang/defekt Motor? - Audi A4 2,0 T Fsi B7

Besvar
Jopster
Helt nyt medlem
Indlæg: 38
Tilmeldt: 2. nov 2014, 11:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Rystelser I Tomgang/defekt Motor? - Audi A4 2,0 T Fsi B7

Indlæg af Jopster » 2. nov 2014, 12:53

Hej kloge hoveder

i september 2012 købte jeg en audi a4 2,0t fsi 200 hk årgang 2006 (b7/bgb?). Da jeg havde haft bilen i nogle dage synes jeg at bilen rystede lidt for meget, når den var blevet varm og holdt i tomgang. Jeg har været forbi audi i gladsaxe, hvor der var én (ikke mekaniker), som også synes det var for meget, og jeg har været forbi palms auto. De mente nemt de kunne fikse det, men skift af "olie løfter", "ventil blok", "motorophæng" og "gearkasseophæng" har ikke ændret noget, og de endte med ikke at kunne finde ud af, hvad det var. Det sted jeg har købt bilen har haft kontakt til audi i gladsaxe og fået at vide, at min model/motor bare er sådan. Det accepterede jeg og har levet med det.

Jeg ved ikke hvad jeg skal tro, så vil høre, om der mon er nogen af jer, som kender til det? Jeg synes ikke det virker rigtigt at bilen skal ryste sådan (det virker nærmest som en gammel diesel) - det er ikke fordi bilen hopper og danser, men man kan tydeligt mærke rystelserne i gearstangen, når man holder i tomgang (ens fingre snurrer, hvis man holder fast i gearstangen et par minutter). Og dels også i rattet. Hvis man åbner motorhjelmen, så kan man se at "dér hvor der står 'fsi' (på noget sort plastisk)" ryster det kraftigt. Hvis man tager omdrejninger til ca. 900-1000, så bliver rystelserne mærkbart mindre. Rystelserne bliver lidt værre hvis man kommer op på 1100-1200, og er værst, når man slipper speederen og omdrejningerne ligger på de 750-850 (eller hvad "hvile"-omdrejningerne nu er).

Når man kører i bilen mærker man ikke rystelserne - det kan så måske være fordi der er så meget andet, som overdøver dem, så man ikke lægger mærke til dem.

Rystelserne er dog ikke det eneste problem. Jeg ved ikke om det følgende har noget med problemet at gøre, men nu nævner jeg det. På et tidspunkt lyste motorlampen, og det virkede som om turboen var defekt. Når jeg accellererede, så var det som om den pludselig "mistede pusten" - jeg kunne jokke sømmet i bund, men der skete ingenting. Den holdt bare den hastighed jeg nu var på. Det skete ved ca. 140 km/t. Problemet gik i sig selv (well, motorlampen holdt op med at lyse, og det var kun sjældent, at den ikke ville trække). Ved seneste service har de målt nogle fejlkoder, og det har vist sig, at der skal skiftes et kædesæt. Lige nu holder bilen ved mekaniker og er skilt ad, fordi der ved montering af kædesæt er konstateret et nyt problem. Jeg venter på at få den tekniske forklaring - lige nu har jeg bare fået at vide at det "ikke er godt", og så vidt jeg husker noget med knastakslen og nogle ridser (der var nogle "huse", der er åbnet/afmonteret).

Jeg håber, at der nogen, som ved hvad det her handler om, og så beklager jeg, at jeg ikke kan beskrive det nærmere - jeg har ikke nogen teknisk viden om biler.

Besvar

Tilbage til "Motor"