Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Besvar
Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af Thor-thor » 17. jan 2015, 20:05

Går og kigger på "ny" bil formentlig Golf 1,6tdi.
Da jeg kører en del km/år, vil jeg gerne finde en med relativt lavt km i forhold til alderen, så jeg kan køre i den nogle år uden at speedometeret eksploderer...

Jeg er dog en smule i tvivl om det er en god ide med de få km/år i forhold til kørselsmønster, motorslid, status på DPF etc.

Det jeg overvejer er nok en bil med et par år på bagen og som har kørt omkring 15-20k km om året.

Såfremt den kun har kørt længere ture er det vel ikke et problem (hvilket man måske ikke får sandheden omkring).

Er der nogen erfaringer omkring køb af en 1,6tdi, 2-3 år, som har kørt omkring 50k km. Er det den direkte vej til problemer?
Hvad med at udlæse status på DPF inden køb, er det en fornuftig plan eller rent hysteri?
Hvad skal man forvente af holdbarhed af eks. DPF?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af kGlerup » 17. jan 2015, 20:25

Kan ikke se det store problem..
EGR ventilen på den har ikke det bedste ry, nogen kobler den fra, andre gør ikke.
Vores har nu gået 140.000, uden at lampen for DPF nogensinde har været tændt.
Udover EGR har den vel efterhånden ry for at være temmelig stabil.

Brugeravatar
podo
Medlem
Indlæg: 1023
Tilmeldt: 29. mar 2010, 14:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times
Kontakt:

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af podo » 17. jan 2015, 20:29

Vi har for 2,5 år siden købt en dieselbil der på det tidspunkt havde kørt 30000 km på 4 år, vi har ingen problemer haft overhovedet, heller ikke selvom vi kører meget lidt i den, max 10000 om året, jeg ville ikke bekymre mig, du får sikkert modstridende synspunkter nu, men det er altså min erfaring.
Køber/sælger bilbrochurer og bilblade i store mængder, har du noget liggende?

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af KBoesen » 17. jan 2015, 20:34

Problematikken opstår jo, fordi du ikke ved hvordan den er blevet kørt.

For selvom den kun har kørt 10.000km pr. år, kan den jo godt have kørt ture på over 100 km hver gang den har været igang og så er der på ingen måde nogen problematik over det.

Men hvis den har kørt mange korte ture og så i byen, så fucker det jo helt op et eller andet sted. :)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af Thor-thor » 17. jan 2015, 21:53

Helt rigtigt, problemet er jo primært at man ikke ved hvordan den er blevet brugt (men det er jo det "gode" ved brugtkøb).
Men hører gerne flere erfaringer.



Ps.
Mht. EGR fik jeg skiftet EGR køler ved ca. 140.000km på min nuværende 1,6tdi.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af Thor-thor » 17. jan 2015, 22:48

Kom i øvrigt til at tænke på om man kan få en ide om kørselsmønstret ved at checke, hvornår den er serviceret?

Altså har den kørt 30k km inden service har den formentlig kørt under gode betingelser og hvis den eksempelvis kun har kørt 23k km inden service har den måske kørt under dårligere betingelser?

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af KBoesen » 17. jan 2015, 23:00

Thor-thor skrev:Kom i øvrigt til at tænke på om man kan få en ide om kørselsmønstret ved at checke, hvornår den er serviceret?

Altså har den kørt 30k km inden service har den formentlig kørt under gode betingelser og hvis den eksempelvis kun har kørt 23k km inden service har den måske kørt under dårligere betingelser?
Teoretisk, ja. Men så omvendt, så dem som kører 100 km pr. tur, men kun 10.000 km årligt (aner ikke hvor mange af de typer der eksisterer. :mrgreen: ), de vil jo blive kaldt ind til service før, pga. grænsen for de 2 år opnås. :)

Men i praksis, vil det nok hovedsageligt dem med de mange få kilometer, som er i overtal. :)
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af Thor-thor » 18. jan 2015, 00:58

KBoesen skrev:
Thor-thor skrev:Kom i øvrigt til at tænke på om man kan få en ide om kørselsmønstret ved at checke, hvornår den er serviceret?

Altså har den kørt 30k km inden service har den formentlig kørt under gode betingelser og hvis den eksempelvis kun har kørt 23k km inden service har den måske kørt under dårligere betingelser?
Teoretisk, ja. Men så omvendt, så dem som kører 100 km pr. tur, men kun 10.000 km årligt (aner ikke hvor mange af de typer der eksisterer. :mrgreen: ), de vil jo blive kaldt ind til service før, pga. grænsen for de 2 år opnås. :)

Men i praksis, vil det nok hovedsageligt dem med de mange få kilometer, som er i overtal. :)
Det har du jo ret i, men ingen af dem jeg kigger på har kørt under 15k km om året, så hvis de er serviceret inden 30 k km interval er det ikke pga. 2 års grænsen....

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2608
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af kGlerup » 18. jan 2015, 12:06

Man kan jo spekulere herfra og til.... Hvis vognen ser velholdt ud og går godt, så er det vel fint?
Så kan man jo starte med at give den en gang ny olie, gerne med en servicerens i den gamle.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af erlingvj » 18. jan 2015, 12:30

KBoesen skrev: Teoretisk, ja. Men så omvendt, så dem som kører 100 km pr. tur, men kun 10.000 km årligt (aner ikke hvor mange af de typer der eksisterer. :mrgreen: ), de vil jo blive kaldt ind til service før, pga. grænsen for de 2 år opnås. :)
Min A3 er min "søndagsbil" og min Golf er min "hverdagsbil". Min A3 kører ca. 8 - 9.000 km om året (benzin) men aldrig småture og ofte over 70 km. Selv om det havde været en diesel ville den ikke få problemer.
Det bliver mere og mere almindeligt, at husstande har 3 eller flere biler, så der findes da biler til salg med lavt km-tal og et fornuftigt kørselsmønster. Der findes helt sikkert også det modsatte - så pas på.
I øvrigt kører min A3 2 år mellem service - den har jo få koldstarter.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af ph » 18. jan 2015, 15:04

erlingvj skrev:
KBoesen skrev: Teoretisk, ja. Men så omvendt, så dem som kører 100 km pr. tur, men kun 10.000 km årligt (aner ikke hvor mange af de typer der eksisterer. :mrgreen: ), de vil jo blive kaldt ind til service før, pga. grænsen for de 2 år opnås. :)
Min A3 er min "søndagsbil" og min Golf er min "hverdagsbil". Min A3 kører ca. 8 - 9.000 km om året (benzin) men aldrig småture og ofte over 70 km. Selv om det havde været en diesel ville den ikke få problemer.
Det bliver mere og mere almindeligt, at husstande har 3 eller flere biler, så der findes da biler til salg med lavt km-tal og et fornuftigt kørselsmønster. Der findes helt sikkert også det modsatte - så pas på.
I øvrigt kører min A3 2 år mellem service - den har jo få koldstarter.
Hvis "søndagsbil" også betyder. Holder stille 3+.mdr. Om året pga. Salt, sne på Vejene så er her sikkert en del som vil mene at du skal skifte olie inden den køres i hi
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af erlingvj » 18. jan 2015, 15:14

Det er da også søndag om vinteren - eller?
Og den har da også vinterdæk på :lol:
Vedhæftede filer
1A.jpg
1A.jpg (155.8 KiB) Vist 1216 gange

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af i-s » 18. jan 2015, 17:11

Jeg ville overhovedet ikke være nervøs. Det kan også være et kanonkøb !

Er du tvivl, så giv den en olierens og skift olie og filter. Få lukket EGR.
Så er den sikkert som ny.
/Søren.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1728
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 690 times

Re: Køb af diesel med få km i forhold til alder?

Indlæg af Thor-thor » 18. jan 2015, 22:34

Tak for svarene.
De illustrerer meget godt de "for og imod diskussioner" jeg har haft med mig selv ;-)

Besvar

Tilbage til "Motor"