Skulle måske have omformuleret det mere, jeg tror ikke der er nogle mærker derude som har fundet the holy grail når det kommer til kæder. En ford duratec kører jo stortset også for evigt på kæden (jeg har kun hørt om en enkel hvor den ene bolt til strammeren knækkede, så det har nok været noget støbefejl eller lignende) men andre modeller de har spyttet ud har da problemer i mere eller mindre grad.CULT skrev:En Mercedes OM611/612/613/646/647/648 kan køre køre over 500000km uden at pille ved kæde systemethansen123 skrev:Altså jeg har endnu ikke set nogen derude som har fået et kædesystem til at virke uden der har været problemer på den ene eller anden måde, værende mercedes, bmw, audi, vw, seat, ford eller you name it.
Problemet kommer i mine øjne på af at folk af en eller årsag har fået det indtryk af kæder er for evigt
De fleste er så overbeviste om kæden er for evigt og intet du siger vil overbevise dem om andet. Mercedes har endda lavet et system til at skifte kæde på nogle af deres gamle biler uden at skille alt for meget ad og solgte rep sæt til dette, men selv der var det jo almindeligt viden at kæden aldrig skulle skiftes.
og ide'en med kæde træk er at spare plads og at det er vedligeholdses frit. Bilproducenterne får du bare aldrig til at sætte et service interval på kædesystemet selv om de godt ved det er elendigt og det er fordi at det eneste det hele handler om i dag er sikkerhed og økonomi så holdbarheden er ikke vægtet så tungt mere.
Mercedes har da vist heller ikke været helt fejlfri når det kommer til kæder når man hører fra personer der har arbejdet med det eller stadig arbejder med dem.
Men idag (som du selv skriver) så handler det jo om en enkelt ting, effektivitet. Så får man en knastkæde der mest af alt ligner noget der kommer fra en cykel istedet for ældre biler der havde noget der lignede det skulle kunne holde et anker.