Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af hansen123 » 11. feb 2015, 10:35

CULT skrev:
hansen123 skrev:Altså jeg har endnu ikke set nogen derude som har fået et kædesystem til at virke uden der har været problemer på den ene eller anden måde, værende mercedes, bmw, audi, vw, seat, ford eller you name it.
Problemet kommer i mine øjne på af at folk af en eller årsag har fået det indtryk af kæder er for evigt

De fleste er så overbeviste om kæden er for evigt og intet du siger vil overbevise dem om andet. Mercedes har endda lavet et system til at skifte kæde på nogle af deres gamle biler uden at skille alt for meget ad og solgte rep sæt til dette, men selv der var det jo almindeligt viden at kæden aldrig skulle skiftes.
En Mercedes OM611/612/613/646/647/648 kan køre køre over 500000km uden at pille ved kæde systemet ;)
og ide'en med kæde træk er at spare plads og at det er vedligeholdses frit. Bilproducenterne får du bare aldrig til at sætte et service interval på kædesystemet selv om de godt ved det er elendigt og det er fordi at det eneste det hele handler om i dag er sikkerhed og økonomi så holdbarheden er ikke vægtet så tungt mere.
Skulle måske have omformuleret det mere, jeg tror ikke der er nogle mærker derude som har fundet the holy grail når det kommer til kæder. En ford duratec kører jo stortset også for evigt på kæden (jeg har kun hørt om en enkel hvor den ene bolt til strammeren knækkede, så det har nok været noget støbefejl eller lignende) men andre modeller de har spyttet ud har da problemer i mere eller mindre grad.
Mercedes har da vist heller ikke været helt fejlfri når det kommer til kæder når man hører fra personer der har arbejdet med det eller stadig arbejder med dem.

Men idag (som du selv skriver) så handler det jo om en enkelt ting, effektivitet. Så får man en knastkæde der mest af alt ligner noget der kommer fra en cykel istedet for ældre biler der havde noget der lignede det skulle kunne holde et anker.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1889
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af CULT » 11. feb 2015, 10:51

Som du selv siger kan de sagtens lave et kædesystem der holder men det bliver ødelagt af sikkerhed og miljø normer.

En MB OM651 har kædesystemet på gearkasse siden og det er total tåbeligt konstrueret men det er der kun af en grund og det fodgængerbeskyttelse for så kan motoren blive lavere foran.

Men det bliver kun værrer med tiden og det hele bliver mindre holdbart pga skærpede krav.

Og jeres diskution om den bedste vag motor med holdbarhed så er den bedste klart den gamle 1.8T. Det er en evigheds maskine som bare kører og kører uden problemer. 2.0 TFSI er kendte for at bruge olie som bare fanden, sode til i indsugningen, æde cam follower/knast og defekt knastkæde/knastforstiller. Den nyrer 1.8/2.0 bøvler med størrer olieforbrug end TFSI om muligt og ja kædesystemet er noget af det ringeste der er lavet til dato. Den sidste rigtig gode motor vag lavede i det segment er klart 1.8T
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af thg » 11. feb 2015, 14:25

Har en Golf 6 GTI leveret i december 2009 (hvornår den præcist er produceret, ved jeg dog ikke).

Den har gået ca. 60.000 km. bør jeg lave nogle af de nævnte forbedringer?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Kimb » 11. feb 2015, 15:24

thg skrev:Har en Golf 6 GTI leveret i december 2009 (hvornår den præcist er produceret, ved jeg dog ikke).

Den har gået ca. 60.000 km. bør jeg lave nogle af de nævnte forbedringer?
Hvis det var mig, så ville jeg især på en 2009 nok vælge at skifte til den nye kædestrammer. Din kører helt sikkert med en 1. generations kædestrammer, og det er dem der er set flest fejl på.
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af thg » 11. feb 2015, 15:46

Kimb skrev:
thg skrev:Har en Golf 6 GTI leveret i december 2009 (hvornår den præcist er produceret, ved jeg dog ikke).

Den har gået ca. 60.000 km. bør jeg lave nogle af de nævnte forbedringer?
Hvis det var mig, så ville jeg især på en 2009 nok vælge at skifte til den nye kædestrammer. Din kører helt sikkert med en 1. generations kædestrammer, og det er dem der er set flest fejl på.

Har fået en VW forhandler til at slå de 3 res.nr. op:
06K 109 467 T Strammer
06K 109 210 (AE) Hus
D 174 003 A2 Tætningskit


Det første af numrene siger han ikke findes?

En skriver man skal bruge et bestemt stykke værktøj til ca. 1000 kr. - er det virkelig nødvendigt, for så er man jo næsten nødt til at køre til VW?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Kimb
Aktiv medlem
Indlæg: 1968
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:40
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus N
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Kimb » 11. feb 2015, 21:14

thg skrev:
Kimb skrev:
thg skrev:Har en Golf 6 GTI leveret i december 2009 (hvornår den præcist er produceret, ved jeg dog ikke).

Den har gået ca. 60.000 km. bør jeg lave nogle af de nævnte forbedringer?
Hvis det var mig, så ville jeg især på en 2009 nok vælge at skifte til den nye kædestrammer. Din kører helt sikkert med en 1. generations kædestrammer, og det er dem der er set flest fejl på.

Har fået en VW forhandler til at slå de 3 res.nr. op:
06K 109 467 T Strammer
06K 109 210 (AE) Hus
D 174 003 A2 Tætningskit


Det første af numrene siger han ikke findes?

En skriver man skal bruge et bestemt stykke værktøj til ca. 1000 kr. - er det virkelig nødvendigt, for så er man jo næsten nødt til at køre til VW?
Det er så fordi den har fået nyt nummer igen. Hedder nu:

06K 109 467 K

Du skal have det stykke værktøj, for at kunne låse remskiven/krumtappen, så du kan få remskiven af. Ligeså skal du huske møtrikken til remskiven. Den har jeg ikke reservedelsnummeret på ;)

Desværre er der ikke nogen på i øjeblikket, men kr. 1000 for det værktøj i DK, er måske også lidt overdrevet. Vent til næste gang der kommer en på:

http://www.ebay.de/itm/Gegenhalter-Kurb ... true&rt=nc

Ellers her:

http://www.xxl-automotive.de/Spezialwer ... ,3207.html

De tager EUR 15 for at sende den til DK, men det er stadig kun EUR 60 i alt = DKK 450 ca.
Kim B., club GOLF Danmark
1983 Golf 1 GTI, 1994 Golf VR6, 2011 Golf 6 GTI Adidas - DSG !!

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Anders D » 11. feb 2015, 22:27

Korrekt, der står også 06K 109 467 K på min faktura som er et par uger gammel.

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Obel » 5. apr 2015, 16:14

Jeg åbner lige denne tråd igen....

Den anden aften hørte jeg for første gang den frygtede raslen fra kæden i ca. 0,5 sek ved opstart på kold motor, (og igen idag....)
Jeg vidste jo nok det ville komme på et tidspunkt, da min GTI er fra sidst i 2009... :)

Efter at have læse denne tråd, så tænker jeg at den selvfølgelig skal have skiftet kædestrammer til den nyeste udgaven, som er nævnt herunder.
Hvad skal man regne med at give for sådan en omgang? Og hvor skal man få det lavet, når man kommer fra Aalborg??

Er der nogen som har prøvet det før, som evt. vil hjælpe med udskiftning?
Er der andet som bør skiftes i samme omgang, eller er det blot de 3-4 part numre, som er nævnt her i tråden?

på forhånd tak.

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Obel » 7. apr 2015, 15:13

Ingen der vil dele erfaring?

Jeg skrev til AZF, Torsten Illing, for at høre priser på stumperne.
Han skriver dog:

Desværre kan jeg ikke bekræfte det med kædestrammeren pga. der sidder i alt 2 kædestrammer og begge bliv allerede erstattet ..
Jeg vil anbefale at du få en autoriseret VW mekaniker til at kigge på det..!

06H 109 467 L erstattet med 06H 109 467 AE
06H 109 467 N erstattet med 06K 109 467 K

Jeg bad ham bekræfte at 06K109467K var den seneste revision til min model.

Er der nogen der kan bekræfte dette?

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af KBoesen » 7. apr 2015, 15:21

Synes da lidt, at Anders D har svaret lige op over, så den burde være god nok. :)
Anders D skrev:Korrekt, der står også 06K 109 467 K på min faktura som er et par uger gammel.
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Obel » 7. apr 2015, 15:24

Det var også den post, som var mit udgangspunkt.
Det var også delen omkring, at der skulle sidde to kædestrammere, som Torsten skriver. Det har jeg ikke set før?

Nogen der vil ud med, hvad de gav for en udskiftning?

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af hansen123 » 7. apr 2015, 15:44

Obel skrev:Det var også den post, som var mit udgangspunkt. Billede
Det var også delen omkring, at der skulle sidde to kædestrammere, som Torsten skriver. Det har jeg ikke set før?

Nogen der vil ud med, hvad de gav for en udskiftning?
Omkring 6000kr.

Husk at få skiftet 4/3 vejs ventil og knastaksel leje broen også.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Obel » 7. apr 2015, 15:46

hansen123 skrev:
Obel skrev:Det var også den post, som var mit udgangspunkt. Billede
Det var også delen omkring, at der skulle sidde to kædestrammere, som Torsten skriver. Det har jeg ikke set før?

Nogen der vil ud med, hvad de gav for en udskiftning?
Omkring 6000kr.

Husk at få skiftet 4/3 vejs ventil og knastaksel leje broen også.
Super. Er de to ting medregnet i den pris du nævner?

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af thg » 7. apr 2015, 15:51

Såvidt jeg kunne forstå er det disse numre der skal udskiftes ifbm. kædestrammeren:
06K 109 467 K Strammer
06K 109 210 (AE) Hus
D 174 003 A2 Tætningskit


Har 4/3 vejs ventil og knastaksel leje broen noget med dette at gøre, eller er det nogle helt andre ting man bør få udsk. og i såfald hvorfor?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Obel » 7. apr 2015, 16:03

[/quote]

Omkring 6000kr.

Husk at få skiftet 4/3 vejs ventil og knastaksel leje broen også.[/quote]

Jf. hvad du tidligere har skrevet i tråden, så er denne opdateret i uge 23 2009. Min er fra 11 mdr. 2009, så denne bør være ok?? Eller?

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af hansen123 » 7. apr 2015, 19:22

thg skrev:Såvidt jeg kunne forstå er det disse numre der skal udskiftes ifbm. kædestrammeren:
06K 109 467 K Strammer
06K 109 210 (AE) Hus
D 174 003 A2 Tætningskit


Har 4/3 vejs ventil og knastaksel leje broen noget med dette at gøre, eller er det nogle helt andre ting man bør få udsk. og i såfald hvorfor?
Hejsa.

Dette er kun hvis man vil lave den "billige" løsning og kun skifte kædestrammeren til knastkæden (altså man rør intet andet) Der mangler desuden lidt bolte osv hvis det skal være helt rigtigt.

4/3 vejs ventilen og lejebroen er helt andre ting. De er alligevel taget af hvis man skal lave kæden, så det er mere for at spare timelønnen der når det hele alligevel er taget af. Mener alt i alt så løber ventil+lejebro op i små 1500kr ekstra.

4/3 vejs ventilen kan have det med at sætte sig fast (sod) og stadig rasle ved opstart.
Lejebroen har en lille olie si i sig som har det med at gå løs og finde vej i oliesystemet som måske (nogle er heldige, andre knap så heldige) hurtigt koster en ny top. Oliesien kan visuelt tjekkes hvis man ved hvad man skal kigge efter, dette kan 4/3 vejs ventilen ikke.

Lejebroen blev opdateret i 2009 ifølge nummer skiftet, men hvad der helt rigtigt er ændret, skal jeg være svar skyldig på. Olie sien i min så betydeligt anderledes så man kan håbe den nye type er bedre, men det er vidst stadig lidt op og ned om biler (selv 2011 modeller) har den "nye" eller gamle lejebro.

Jeg har desværre ikke numre på de 2 ting, men det kan den lokale VAG pusher nok hjælpe med :)
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af hansen123 » 7. apr 2015, 19:23

Obel skrev:
Omkring 6000kr.

Husk at få skiftet 4/3 vejs ventil og knastaksel leje broen også.[/quote]

Jf. hvad du tidligere har skrevet i tråden, så er denne opdateret i uge 23 2009. Min er fra 11 mdr. 2009, så denne bør være ok?? Eller?[/quote]

Prisen er ikke inklusiv de 2 ting (husker jeg det ihvertfald ikke som ifølge andre eksempler herinde) men koster 1500kr ekstra som jeg vil mene er værd at overveje meget :)
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af thg » 7. apr 2015, 19:27

Men 4/3 vejs ventilen kan vel ikke give driftstop med større omkostninger, som de andre ting?

Slet ingen der har fået lavet disse operationer og har den komplette liste over res.nr.? Tænker at hvis jeg ringer til VW for at høre priser på 4/3 vejs ventil og knastaksel leje broen, så vil de måske ikke helt præcist vidde hvad det er...

Men er det rigtigt forstået at 4/3 vejs ventilen og knastaksel leje broen alligevel er afmont. ifbm. udsk. af kædestrammeren og dermed er det kun selve res.dele ekstra for de to ting man betaler?
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Josl » 7. apr 2015, 19:31

thg skrev: Slet ingen der har fået lavet disse operationer og har den komplette liste over res.nr.? Tænker at hvis jeg ringer til VW for at høre priser på 4/3 vejs ventil og knastaksel leje broen, så vil de måske ikke helt præcist vidde hvad det er...
Det håber jeg da så sandelig de gør.. Det er vel ikke for sjovt de uddanner reservedels ekspedienter, som vel ikke laver andet.. ;)
Tror mere det er hvis du skal ha' nye lejer til din gearkasse eller lignede gøgl at du kommer ud i lidt problemos :)
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Obel » 7. apr 2015, 19:59

Jeg må nu indrømme, at jeg heller ikke er tryg ved at sende min til den lokale vw.
Vil meget gerne finde en mindre mekaniker som har prøvet det før og ved præcis hvad der skal laves og hvorfor

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af hansen123 » 7. apr 2015, 20:32

thg skrev:Men 4/3 vejs ventilen kan vel ikke give driftstop med større omkostninger, som de andre ting?

Slet ingen der har fået lavet disse operationer og har den komplette liste over res.nr.? Tænker at hvis jeg ringer til VW for at høre priser på 4/3 vejs ventil og knastaksel leje broen, så vil de måske ikke helt præcist vidde hvad det er...

Men er det rigtigt forstået at 4/3 vejs ventilen og knastaksel leje broen alligevel er afmont. ifbm. udsk. af kædestrammeren og dermed er det kun selve res.dele ekstra for de to ting man betaler?
Hvis du ringer til din lokale VW forhandler og siger du vil have knastkæden, balancekæden, oliepumpe kæden, kædestyr (glideskinner) 2 stks kædestrammere (knastkæde og balancekæde) forkammer dæksel, krumtapsbolt, bolte til motorophænget, lejebro og justerventil til knastakselforstillingen (4/3 vejs ventil) så får du hvad du skal bruge.

Problemet er hvis du får reservedels numre herinde af en som har lavet det før, så aner du ikke om du får det nyeste når du går ud og finder det hos ebay osv og i bund og grund kan det næsten kun gøre det sværre for reservedels manden at finde ud af hvad du helt præcist skal have. Et godt eksempel er fakturen på tysk på side 1. Alle de "vigtige" ting er blevet erstattet fra dengang den fakture blev skrevet og må ikke genbruges ved reparationer hos VAG.

4/3 vejs ventilen burde ikke give motorhavari nej, syntes ihvertfald ikke jeg lige har hørt om det.

Det er også vigtigt lige at finde ud af en ting når du skriver skift af kædestrammer. Du har 3 valgmuligheder når du laver "kædestrammeren" på en 1.8/2.0 TSI som giver mest logik.

1; Du afmontere kun forkammer dækslet og skifter kædestrammeren til knastkæden uden noget andet (altså du skifter ikke kæde/kædestyr og alt andet) Dette er klart den billigste, der er for cirka 2000-2500kr i reservedele mener jeg (kan ikke huske hvad min regning var da jeg købte meget da jeg lavede det) og et mindre værksted som har gjort det før vil kunne gøre det væsentligt hurtigere end en større uskiftning af alle dele. Dette løser problemet hvis det er din kædestrammer som er død (raslen ved opstart kortvarigt og en kæde der hopper under opstart) og kæden IKKE er for lang.

2; Du afmontere forkammer dækslet+øvre knastaksel dæksel (der skjuler lejebroen og knasthjul) og skifter kæde+styr på alt du kommer i nærheden af derinde. Du genbruger lejebro+4/3 vejs ventil. Dette indebærer alt fra option 1 + kæden og styr og hvad der nu hører med, det er noget længere arbejdstid, men ikke meget. Klart værd at foretrække da kæden er/har været et problem på disse motorer for nogle.

3; option 2+lejebro+4/3 vejs ventil. Lejebroen har været et problem på motoren og når den alligevel er afmonteret, så kan det da alt andet lige næsten ikke betale sig at lade vær med at skifte den. Valgte selv denne løsning da jeg havde på fornemmelsen at olie sien nok var væk og det var den også (har aldrig fundet den igen dog, så forhåbentligt er den blevet skyllet ud engang under olieskift) jeg ville 100% gøre dette igen uden at tøve og jeg ville virkeligt stille mig på bagben hvis man ville foreslå at gøre andet.

http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=& ... 7451,d.bGg

Her er hjemme studiet på motoren, hvis du printer billed ud fra siderne og beder om;

side 10 (leje broen)

side 14 (balance akslerne)

side 16 (knastakslerne)

side 17 (olie pumpen)

Så kan det da næsten ikke gå galt kan det? Der er lidt flere ting ud over dette, men de må altså også kunne give et svar på hvad der skal skiftes og hvad der ikke skal skiftes, nægter at tro på de ikke har lavet dette før. I bund og grund er det jo bare kæder+styr+strammer fra billederne du skal have, samt eventuelt bolte til at holde styrerne (ville jeg nu skifte mens jeg var der)
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Obel » 7. apr 2015, 20:43

Kanon svar. Takker

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Realtor » 7. apr 2016, 09:49

Obel skrev:Kanon svar. Takker BilledeBillede
Hvad endte operationen med at stå i?

kigger selv g6 gti nu.
2020 Audi E-tron 55

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Til jer med Golf 6 GTI, og dermed motor med kæde

Indlæg af Obel » 7. apr 2016, 10:44

Realtor skrev:
Obel skrev:Kanon svar. Takker BilledeBillede
Hvad endte operationen med at stå i?

kigger selv g6 gti nu.
Jeg fik det aldrig lavet, men fik en pris ved Kristian i Gug på ca. 7000-8000 så vidt jeg husker.

Besvar

Tilbage til "Motor"