Motor trækker dårligere jo varmere den bliver

Besvar
MathiasSkov
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. jan 2015, 17:53
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Motor trækker dårligere jo varmere den bliver

Indlæg af MathiasSkov » 23. feb 2015, 13:51

Bil:

Audi A4 B5 1.6 benzin, årgang 1995

Symptomer:

Ved kold motor trækker den "okay". Den kan give nogle nykker, ved omkring 3000 rpm og stigende.

I takt med motorens temperatur stiger, begynder bilen at trække dårligere og dårligere. Bilen bliver ikke mere end de 90 grader, så den bliver ikke "for" varm.

Det er så slemt at hvis man ikke giver den noget at leve af når man holder i et kryds (lige inden hjulspin), kan bilen næsten ikke trække sig i gang.

Hvis man lige glemmer at give den noget Rebecca fra stillestående tilstand, og man kommer ind i den "fase" hvor den bare næsten ikke kan trække sig selv afsted, så prøvede jeg at koble ud, for at skyde den op i omdrejninger, og så file lidt på koblingen for at komme afsted. Men....... I det jeg koblede ud og trådte speederen i bund, for at få nogle flere omdrejninger, skete der absolut ingenting. Så selvom den ikke skulle trække bilens vægt, ville den ikke ud af den "fase" den nu var kommet i med hensyn til omdrejningerne.

Efter en 10-15 sekunder har man fået sig lusket sig op på 20 km/t. Herefter kan man så få bilen afsted. Men den trækker ualmindeligt dårligt i alle gear, og alle hastigheder.

Og lige en lille note til episoden, så kunne der høres nogle skvulpende/sugende lyde. (Måske.. Det kan også bare være mig der var indbildsk)

Spørgsmål:

Er der nogen der har et bud på hvad problemet så kan være?

Min egen mistanke går til: Benzinpumpe, Benzinfilter, køletemp. føler.

Og en lille note til alle 3 mistanker. De er alle blevet skiftet indenfor maksimum 6 måneder. Pumpen er dog fra en hugger med x antal km på klokken.
Senest rettet af MathiasSkov 23. feb 2015, 18:34, rettet i alt 1 gang.

A3
Medlem
Indlæg: 606
Tilmeldt: 24. jun 2008, 12:28
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Birkerød
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Motor trækker dårligere jo varmere den bliver

Indlæg af A3 » 23. feb 2015, 17:37

Mine første mistanker går på dobbelttemperaturføleren (den har du jo skiftet) samt falskluft. Dvs. utæthed(er) i indsugnings-/vakuumsystemet. Første mistanke går til plastrøret mellem luftfilter og gasspjældet, hvor krumtapudluftningen også munder ud i. Den er vistnok kommet i forbedret udgave. Anden mistanke går til vakuumslangen til bremsekraftforstærkeren.

Generelt: Check for utætheder ved at lade motoren gå i tomgang. Vrid lidt på de forskellige slanger - ændres tomgangen herved, har du fundet en utæthed. Evt. kan du også bruge noget startspray, som du sprøjter på slangerne. Igen: Ændres tomgangen er her en utæthed.

Men måske ville det være en god ide allerførst at få udlæst fejl???

MathiasSkov
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. jan 2015, 17:53
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motor trækker dårligere jo varmere den bliver

Indlæg af MathiasSkov » 23. feb 2015, 17:57

Den eneste fejlkode er:

00561 - Blandingstilpasning
13-00 - Adaptionsgrænse (Mul.) underskredet
Readiness: Ikke tilg.


Det er allerede prøvet med startspray på synlige slanger. (set fra oven ned i motorrummet)

Flere symptomer:

Den kører omkring 6-8 kilometer literen. (altså, ikke ret langt)

Den hopper op og ned i tomgang, mellem 200 og 1200 omdrejninger. (kan ikke finde ro)

Flere mistanker:

Der sidder en magnetventil (N80) ovre i passagersiden ude i motorrummet. Den sidder med en slange over til gasspjældhuset, et 2-bens stik, og en slange der forsvinder ud i karossen somewhere. Kan den lave numre?

MathiasSkov
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. jan 2015, 17:53
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motor trækker dårligere jo varmere den bliver

Indlæg af MathiasSkov » 23. feb 2015, 18:08

- LMM skiftet.
- Tændrør skiftet.
- Tændkabler skiftet.
- Strømfordeler dæksel og rotor skiftet.
- Hallgiver skiftet.
- Gasspjæld delvis renset med "rensespray".
- Tænding tjekket med tændingspistol.
- Tandrem tjekket. Mærker stemmer over ens. (Står midt i en tand, så man kan evt. smide den over på den anden side af tanden, men det giver ikke noget vil jeg mene).
- Benzinpumpe skiftet. (Ikke til helt ny, men fra en hugger)
- Krumtap føler/sensor skiftet.
- Tændspole skiftet.
- Lambdasonde skiftet.

Dem med rød er også under lettere mistanke.

MathiasSkov
Helt nyt medlem
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16. jan 2015, 17:53
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motor trækker dårligere jo varmere den bliver

Indlæg af MathiasSkov » 16. mar 2015, 19:19

Godt så.

Bilen har ikke kørt siden sidst jeg skrev et indlæg.

Jeg har tjekket ALT der kan tjekkes for utætheder. Der er ingen.......

Benzinfilter er netop skiftet, og det har heller ikke haft nogen indvirkning.

Nu har jeg så lige haft tester på igen for at se om der er kommet yderligere fejl efter den har fået nogle tæsk på de jyske motorveje.
Der er kommet nogle stykker. Bilen ryger snart ud over en kant hvis jeg ikke snart finder ud af hvad den fejler :evil:

jeg håber virkelig i kan komme med flere gode ideer.
Vedhæftede filer
16032015.PNG
16032015.PNG (15.71 KiB) Vist 596 gange

Besvar

Tilbage til "Motor"