1.9tdi brækker plejlstænger?

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 3. mar 2015, 21:19

Hejsa

Jeg har for noget tid siden købt en golf 5 1.9tdi PD bluemotion 105hk med BLS motoren.
Jeg har altid været overbevist om at 1.9tdi fra VAG var noget at det mest solide man kunne få. Men efter at have googlet lidt rundt kan jeg se at netop BLS og BXE motoren i MANGE tilfælde har trykket en plejlstang gennem blokken ved forholdsvis små km tal. omkring 100.000-200.000 km i de fleste tilfælde.

Så vidt jeg kan læse skyldes det manglene smøring til plejllejer, hvilket gør at de overopheder og der brækker små skaller af lejet, der derefter kiler sig fast og forårsager en pludselig brækket plejlstang.

Kigger jeg i EKTA kan jeg se at VAG netop har ændret dem i disse motor modeller kontra de lidt ældre 1.9tdi.

skal man være bekymret? (DER ER MANGE! tilfælde hvis man googler) hvad er årsagen?, kokser olien i smørekanalerne? render dieselen i motorolien under regenerering af DPF? eller hvad sker der?
hvad kan man gøre for at afhjælpe? bruge belladd i olien før hvert olieskift? jeg tænker lidt at jeg vil afmontere bundkaret på den og checke plejllejerne/evt udskifte ved næste service (selvfølgelig også checke oliepumpe/si). måske evt senere afmontere DPF og kode den ud af softwaren.

Er der nogen der har nogle input på dette? gerne fra en kyndig VAG mand ;)

Mads

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af comforttraktoren » 3. mar 2015, 21:38

Spis nu lige brød til, prøv at tænke over hvor mange hundrede tusinde 1,9 TDI er der kører fejlfrit hver dag, bare her i dk.
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af ICON » 3. mar 2015, 21:38

Madswp skrev:Hejsa

Jeg har for noget tid siden købt en golf 5 1.9tdi PD bluemotion 105hk med BLS motoren.
Jeg har altid været overbevist om at 1.9tdi fra VAG var noget at det mest solide man kunne få. Men efter at have googlet lidt rundt kan jeg se at netop BLS og BXE motoren i MANGE tilfælde har trykket en plejlstang gennem blokken ved forholdsvis små km tal. omkring 100.000-200.000 km i de fleste tilfælde.

Så vidt jeg kan læse skyldes det manglene smøring til plejllejer, hvilket gør at de overopheder og der brækker små skaller af lejet, der derefter kiler sig fast og forårsager en pludselig brækket plejlstang.

Kigger jeg i EKTA kan jeg se at VAG netop har ændret dem i disse motor modeller kontra de lidt ældre 1.9tdi.

skal man være bekymret? (DER ER MANGE! tilfælde hvis man googler) hvad er årsagen?, kokser olien i smørekanalerne? render dieselen i motorolien under regenerering af DPF? eller hvad sker der?
hvad kan man gøre for at afhjælpe? bruge belladd i olien før hvert olieskift? jeg tænker lidt at jeg vil afmontere bundkaret på den og checke plejllejerne/evt udskifte ved næste service (selvfølgelig også checke oliepumpe/si). måske evt senere afmontere DPF og kode den ud af softwaren.

Er der nogen der har nogle input på dette? gerne fra en kyndig VAG mand ;)

Mads
BXE er uden dpf, så hvis problemet er lige så udbredt på disse, så er det nok ikke her problemet ligger begravet :)
Man skal jo også tænke på, at der kører oceaner af disse motorer, og detcer jo ofte problemerne man hører om... Jeg ville ærlig talt ikke bekymre mig om det, men dog undgå long life service.
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 3. mar 2015, 21:55

Jeg spiser brød til, bare rolig :D

Var sådan set mere interesseret i at vide om der var nogen der havde en løsning på problemet. Eller årsagen. Er plejlstængerne bare lavet for billig jamen så er der jo kun 1 løsning.
Er det pga. tilkoksning i motoren jamen så er der flere måder at afhjælpe problemet på. Og evt bare dårlige plejllejer er jo en forholdsvis lille ting at ordne (ligesom hyppige olieskift) kontra ny motor.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af kGlerup » 3. mar 2015, 22:02

Hvis du vil prøve at forebygge: 15.000 km olieinterval og gerne en olierens ved hvert skifte.

Steffan P
Nyt medlem
Indlæg: 320
Tilmeldt: 23. jul 2008, 17:18
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Steffan P » 4. mar 2015, 07:13

Har selv haft det lidt ligesom dig :-)
Har også en BLS.
Nu skriver du MANGE... Jeg kan måske finde ca 10 tilfælde hvis jeg virkelig bruger mine Google skillz.. Og i de 10 er der også biler med fra udlandet.

Det syntes jeg ikke er mange.

Men som der bliver sagt. Skift olie noget oftere og brug olierens. Og så ha lidt penge på kontoen :-) så sover man bedre igen :-)

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Sorens2 » 4. mar 2015, 07:58

Hyppige olieskift med en go olie og brug så en olierens hver gang.
Sod er efter min mening den værste synder i en PD motor.
Har lige skilt et topstykke ad hvor soden og glemte olieskift har ødelagt knaster osv indefra. Altså i overfald hvor olien presses ud igennem.
Dyserens fra tid til anden.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Jannik » 4. mar 2015, 08:02

Jeg synes folk udpeger plejlstangen til synderen for ofte i de sager jeg har set her på vagcars og andre steder på nettet.
Jeg roder med havarier på større dieselmotorer i forbindelse med mit arbejde, og baseret på disse, har jeg endnu ikke set nogen antydninger af, at plejlstangen er direkte årsag til de havarier, der er set her på vagcars.

Som jeg ser det, er det stemplet, det enten sætter sig eller kæntrer i foringen, hvorefter den lille ende af plejlstangen rykkes af stempelpinden og derefter klasker lidt rundt inde i blokken, indtil den store ende giver op eller motoren standses.
Årsagen til at stemplet kæntrer har jeg ikke set nogen undersøgelse af, men det kan forårsages af mange faktorer. Defekt dyse, ovale foringer, slidte foringer, defekt stempel, manglende køling, manglende smøring osv.

I motorer hvor stemplet er kølet af olie, der passerer op gennem plejlstangen, kan det naturligvis også have fatale konsekvenser, at plejllejet er slidt, sølen er oval eller manglende olieflow forefindes. På store dieselmotorer opereres motoren med en oliefilm mellem sølen og lejet, der har en tykkelse på 4my. Hvis sølen er mere end 3/100mm oval, forsvinder oliefilmen når motoren belastes, og stemplet sætter sig i foringen.
Tolerancerne er altså meget meget små.

Jeg har selv en bil med en BLS motor i, der har været optimeret de sidste 90.000km uden at kny.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 4. mar 2015, 10:15

Rigtig spændende læsning.

Hvad er det for steder du har fundet denne info:
Madswp skrev:Så vidt jeg kan læse skyldes det manglene smøring til plejllejer, hvilket gør at de overopheder og der brækker små skaller af lejet, der derefter kiler sig fast og forårsager en pludselig brækket plejlstang.
Det passer nogenlunde med et enkelt billede jeg så af en plejlstang der var knækket midtpå. Her kan det godt ske at plejllejet "låser" og presser plejlstangen mod sidevæggen og får den til at knække midt på.

Vil det give mening for jer kyndige derude? Vil væggen bare brækkes op eller vil plejlstangen knække først???

Som Jannik også er inde på, kan det lige så vel være dårlig smøring der får stempel til at kæntre og kile sig fast. Det er også set.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 4. mar 2015, 21:04

ved at det altid er en god ide at skifte olie oftere og bruge olierens, og selvfølgelig den rette olie. Men igen, de gamle motorer hører man aldrig om at de brækker sig. selv om de bevidst er misvedligeholdt. kender dog godt det med knasterne, der bliver slidt som søren skriver. dette er dog en bagatel kontra en flækket blok i mine øjne.

steffan:
Så du mener man skal ha penge på kontoen når man kører VW? :D tjaa muligvis. jeg er nu indædt VAG mand alligevel. og vil da prøve at forebygge problemet. bilen har kørt 130.000 nu. og kommer til at køre 55.000km årligt de næste 5 år, og regner da bestemt med at den skal kunne klare det ;) med småreparationer ind i mellem selvfølgelig.

Jannik:
sjovt du nævner det. Jeg har selv arbejdet med større diesel motorer (både CR og pumpedyse) de sidste 12 år og er kendt med et plejlleje sætter sig for derefter at brække plejlstangen da den bliver presset ud mod cylindervæggen samtidig med stemplet vil nedad. og som du skriv kan det sagtens være stemplet der sætter sig hvorefter plejlstangen presser på og bukker under.
Har du en rullefelts udskrift du vil dele. vil gerne se hvor "presset" den er. og evt km stand nu?

Er der nogen der har renoveret nogen af disse nyere 1.9tdi'er? hvad med undersmørings dyser af stempler? kan disse kokse til? og er der plads til dyserne afmonteres hvis man afmonterer bundkaret?

Jeg kan lige prøve at finde tråden igen om det med leje teorien. googler man BXE conrod failure kommer der bestemt flere frem end ved BLS motoren. dog kommer de ved begge.
En hurtig gennemgang i ETKA viser at
BXE og BXF deler motorblok. og at BLS+BXJ deler. dette behøver ikke at ha noget at sige. tænker mere på smørekanaler?
BXF, BXJ, BXE og BLS deler plejlstænger. (anden type end de gamle 101+130+150PD) dog er plejlbolte de samme.
BKD, BXF,BXJ, BXE, BLS deler krumtap.
oliepumpen skulle være den samme på mange modeller 1.9 + 2.0 tdi. så tror denne er udelukket.
stempler - BLS deler ikke stempler med andre modeller som eks BXE. taget efter res nr. - de gamle 130PD bruger mahle eller alcan stempler. hvilket alle 1.9+2.0 tdi gør i følge ETKA.

dårlig smøring kan helt sikkert være årsagen. de fleste tilfælde er fra udlandet hvor de kan! have større mængde svovl i dieselolien hvilket hurtigere forurener motorolien, kontra det der bruges her i DK.
BXE og BLS kører forresten med 18.5:1 kontra stort set alle andre 1.9tdi har 19:1. nogen der ved om det er ændret via stempler, plejlstænger eller topstykke?

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af ICON » 4. mar 2015, 21:45

Madswp skrev: BXE og BLS kører forresten med 18.5:1 kontra stort set alle andre 1.9tdi har 19:1. nogen der ved om det er ændret via stempler, plejlstænger eller topstykke?
Det er i hvert fald ikke toppen, for den er flad på både de nye og de gl. :)
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 5. mar 2015, 10:10

Hvis du ser på BXE vs BLS her på forum, ser det ud til at BLS er langt foran på fejlen.

Interessant at de har ændret på sagerne ved BXE. Så kan det være noget om snakken, men det kan jo lige så vel ske at plejlstængerne er ændret fordi kompressionen er ændret og krumtap - de behøver vel ikke at være ringere bare fordi man har ændret på længden?

Hold tråden i live det er spændende læsning.

Spørgsmålet er så når BXE'en crasher om man kan finde en bund fra en gl. TDI og klaske på?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Jannik » 5. mar 2015, 10:22

Uffe skrev:Hvis du ser på BXE vs BLS her på forum, ser det ud til at BLS er langt foran
Det er ønsketænkning det der, Uffe :-)
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af GaSelle » 5. mar 2015, 10:26

BLS har partikelfilter, mig bekendt, og dermed en lidt anden styring, knaster osv.

Nu kommer der en teori, der måske er HELT ude i hampen:

Kunne man forestille sig, at når den forsøger at regenerere partikelfilteret, spuler den ekstra mængde diesel oliefilmen væk fra cylinderen? Dette kunne jo medføre, at stemplet sætter sig, og at plejlstangen må finde andre veje ud af blokken.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 5. mar 2015, 10:31

Jannik skrev: Det er ønsketænkning det der, Uffe :-)
Det kan godt ske, jeg har jo bare kendskab til det med mine øjne. De ser jo helst hvad jeg vil se.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 5. mar 2015, 10:43

GaSelle skrev:BLS har partikelfilter, mig bekendt, og dermed en lidt anden styring, knaster osv.

Nu kommer der en teori, der måske er HELT ude i hampen:

Kunne man forestille sig, at når den forsøger at regenerere partikelfilteret, spuler den ekstra mængde diesel oliefilmen væk fra cylinderen? Dette kunne jo medføre, at stemplet sætter sig, og at plejlstangen må finde andre veje ud af blokken.
Jeg dobler lige op på den skøre teori:

DPF bliver regenereret ved at der skydes diesel ind i cylinderen sent i forbrændingstakten. Uforbrændt diesel hæver udstødningstemperaturen og opvarmer filteret.

PD dyserne kan kun klemme diesel ind i cylinderen når knasten trykker på den - dvs. der er bestemte "tidspunkter" (krumtapvinkler) hvor dysen kan skyde. Det vil jeg alt andet lige tro indsnævrer området hvor PD motoren kan regenerere filteret. Trykket på dysen vil aftage som knasten drejer rundt, så jeg ved ikke om det kan betyde at dysen har en meget lang åbningstid for at lade dieselen "løbe" længere tid ind ved lavere tryk, ringere forstøvning og mere "klumpet" diesel der måske/måske ikke kan sætte sig på cylindervæggene.

CR dyserne er ligeglade. De kan skyde når det skal være - der er altid 100% saft på svinet. De kan dermed skyde hårdt ind i slutningen af forbrændingstakten, god forstøvning af brændstof og regenerere filteret. Holder teorien har CR dyserne et langt mindre problem med "store" dieselklatter der sætter sig, og bedre kontrol med indsprøjtningsvinkel fordi trykket er konstant.

Er det helt gakkelak?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Peder » 5. mar 2015, 11:58

Din teori lyder plausibel i mine ikke-mekaniker øjne, men da det ikke kun er BLS der brækker sig, er dette nok ikke årsagen til det med plejlstænger.

- Det er muligt at den så kan have andre problemer, der gør den, endnu mindre, stabil, end sine sort-røgs osende tdi-fætre af lignende konstruktion.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1895 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af GaSelle » 5. mar 2015, 12:35

Som jeg læser det, er det primært BLS, der brækker sig?

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af janny » 5. mar 2015, 13:44

PD dyserne kan kun klemme diesel ind i cylinderen når knasten trykker på den - dvs. der er bestemte "tidspunkter" (krumtapvinkler) hvor dysen kan skyde. Det vil jeg alt andet lige tro indsnævrer området hvor PD motoren kan regenerere filteret. Trykket på dysen vil aftage som knasten drejer rundt, så jeg ved ikke om det kan betyde at dysen har en meget lang åbningstid for at lade dieselen "løbe" længere tid ind ved lavere tryk, ringere forstøvning og mere "klumpet" diesel der måske/måske ikke kan sætte sig på cylindervæggene.
Knasten til dysen ligner ikke en ind/udstød. knast. den har en "pukkel" efterfulgt af et lige stykke, dvs. der er tryk opbygget grader nok til at kunne lave indsprøjtning eks. 25g før ØD til eks. 15g efter ØD. Dysen er elektronisk styret og laver mere end 1 indsprøjtning pr. cyklus.
Min bxe uden dpf knækkede plejl stangen ved 176000 km. Alle olieskift ved max. 15000 km, altid LL + orig. filter.

mvh jan
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Tommy » 5. mar 2015, 13:50

Hvordan var omstændighederne da det skete Jan ??
Kold/varm motor ?
Tomgang eller i omdrejninger ? Osv ?
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

JimmyH
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2015, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi Brækker Plejlstænger?

Indlæg af JimmyH » 5. mar 2015, 14:12

Har også en touran '07 med bls motor der lige har smadret blokken. Havde gået 150kkm da det skete, og har altid passet og plejet den. Det skete med ca 1000-1500 omd og med varm motor. Ingen forvarsel af nogen slags. Snakkede med min mekaniker om problemet og dette er den niende han ser, problemet er ret udbredt. Selv huggerne siger også at bls motoren koster mere end de andre typer fordi de havarerer.

Søgte en del på google om problemet og kan se nogle der mener at det er lejeskålene ved krumtappen der er for dårlige.

Anyway, min touran står stille på på tredje uge, da jeg ikke lige har lyst til at spendere 40.000 på en ombytnings motor som potientelt også går kold inden længe. Syntes det er total ringe af vw at ignorere denne åbenlyse fejl, og det er da også helt sikkert min sidste bil med vag motor...

Er der nogle der ved om det kan betale sig at eksportere skidtet med defekt motor og hive afgiften ud af den?

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 5. mar 2015, 14:16

janny skrev: Knasten til dysen ligner ikke en ind/udstød. knast. den har en "pukkel" efterfulgt af et lige stykke, dvs. der er tryk opbygget grader nok til at kunne lave indsprøjtning eks. 25g før ØD til eks. 15g efter ØD. Dysen er elektronisk styret og laver mere end 1 indsprøjtning pr. cyklus.
Min bxe uden dpf knækkede plejl stangen ved 176000 km. Alle olieskift ved max. 15000 km, altid LL + orig. filter.
mvh jan
Hvad gjorde du så da motoren skulle skiftes?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

mgrundahl
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. feb 2014, 08:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjylland
Has thanked: 21 times
Been thanked: 15 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af mgrundahl » 5. mar 2015, 14:24

Kører selv BLS (nu 162.xxx km) og man bliver selvfølgelig lettere anspændt når man læser igennem tråde som den her...

Men for at det skal give mening at snakke om hvorvidt BLS er mere "udsat" end fx BXE er det vel temmelig relevant at vide hvor mange af dem der triller rundt derude?
Findes der noget statistik på hvor mange PD 1.9TDi'ere der er solgt med inddeling i motorkode?

Dernæst kommer jo så spørgsmålet om hvorvidt serviceinterval (og evt. kvalitet af olie) kan spille ind - derfor kunne statistikken også laves på, hvor mange BXE og BLS der ab fabrik har kørt hhv. 15kkm og 30kkm intervaller?

Jeg tænker bare, at en fjer nemt kan blive til et helt fjerkræslagteri?

P.S.: Jeg giver altid min BLS olierens og sørger for at overholde serviceintervallerne - og så krydser jeg fingre for at det går :)
2014 Audi A6 2.0 TDi Ultra S-line
*SOLGT* 2012 Volkswagen Polo 1.6 TDi Comfortline

Steffan P
Nyt medlem
Indlæg: 320
Tilmeldt: 23. jul 2008, 17:18
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Steffan P » 5. mar 2015, 16:34

40000 kr ? Hmm
Se her.. De er da noget billigere. Men ja den skal jo også ligges i..
Nu er mit tysk ikke lige spitzen klasse.. Så måske jeg har overset noget :-)

http://m.ebay.de/itm/271795667261?nav=SEARCH
http://m.ebay.de/itm/261759012308?nav=SEARCH
http://m.ebay.de/itm/231497123819?nav=SEARCH
http://m.ebay.de/itm/371244954685?nav=SEARCH

Der er masser at vælge imellem

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 5. mar 2015, 17:07

i følge kursus materiale fra VAG så er knasten special designet til DPF på PD motorerne. Der sidder et gasspjæld i indsugningen der delvis lukker. og dyserne begynder skiftevis at ændre indsprøjtningstidspunkt til ca 35grader efter top, hvor kompressionen er så lav at dieselen ikke kan selvantænde (samtidlig med en lav mængde oxygen i kammeret). dieselolien fordamper og bliver blæst ud i DPF hvor det laver en kemisk reaktion med DPF rent og skær for at hæve temperaturen, så sod partiklerne kan blive omdannet til gasser og aske som restprodukt.

en ting jeg overså er at BLS motoren har MEGET små dyser kontra andre 1.9tdi. Dette giver nogle meget lange indsprøjtningstider kontra de andre. dette kan ses tydeligt via "start of injection maps" og "durationen" på motorerne. Dette kan ligge mere pres på plejlstængerne da trykstigningen muligvis vil være højere før top kontra motorer med større dyser.
Hvilken 1.9tdi PD motor vil i påstå er den mest pålidelige? jeg har selv mest kendskab til 130hk versionen. hvad med de gamle 101hk?

jeg kan lige sammenligne timing tabeller og lægge dem op. BLS motoren er meget avanceret i indsprøjtningstidspunkt kontra andre 1.9tdi jeg har set. for at forbedre brændstofforbruget. jeg vil gætte på at årsagen til mindre dyser er: længere forbrændingsperiode, hvilket giver en koldere og bedre forbrænding. dette nedsætter NOX udslippet. dog på bekostning af høj udstødningstemp og evt hårdere pres på plejllejer. nogle der har noget input til dette?

uanset hvad så rykker jeg bundkarret af bilen her i sommerferien og laver et check på lejer (hvis motoren dog holder så længe :D )

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af janny » 5. mar 2015, 17:57

Hvordan var omstændighederne da det skete Jan ??
Kold/varm motor ?
Tomgang eller i omdrejninger ? Osv ?
Motor drift temperatur. Motorvej med 120 km/t, fartpilot, (er det ikke ca. 2200-2400 omdr/min). Ud af ingenting knækkede den, ingen overhaling eller lign. Overfald og lejer bærer ikke præg af at have været varme/uden smøring.
Hvad gjorde du så da motoren skulle skiftes?
Jeg købte ved hugger i dk. 17500,- inkl. m for 66000 km m. 1/2 års garanti. Motor komplet m. dyser/turbo etc.

Før havari havde jeg kun brugt olierens et par x. Siden motorskift bruger jeg det hver x. Olien/motor er så ren for svovl/slam nu, at det faktisk ikke ligner 10000 km gammel olie når det lige er skiftet. Der er helt klar forskel.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 5. mar 2015, 18:49

Jan:
Det lyder lidt som om de bare er blevet "metal trætte". Var det plejlstang nr 2? de foreskriver de fleste om at det har været. uden egentlig evt at betyde noget. prøvede du at afmontere både hovedlejer og plejllejer fra de andre, og inspicere dem? og evt checke om stemplet kunne have sat sig?


Neden under er indsprøjtningsstart på BLS kontra den lidt ældre 1.9tdi PD 101hk motor fundet i vw bora. ved alm cruising på landevej og motorvej ligger de somregel på ca 15-30mg området. BLS er avanceret 3-5 grader mere i dette område end ældre modeller. Ved at SOI har stor indflydelse på brændstoføkonomien og at der oftest bliver tilføjet 1-2 grader i en øko tuning ved dellast. og har set eksempler på motorer der bukker under ved 4-5 grader. derfor jeg kom i tanke om dette. bare en tanke

Er der ingen seat, skoda, vw, audi mekanikkere herinde der kan levere lidt "statistikker" på motorproblemer på disse modeller? eller er det forretningshemligheder? ;)
Vedhæftede filer
SOI bls.JPG
SOI bls.JPG (152.46 KiB) Vist 4724 gange

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Jannik » 5. mar 2015, 18:53

janny skrev: Motor drift temperatur. Motorvej med 120 km/t, fartpilot, (er det ikke ca. 2200-2400 omdr/min). Ud af ingenting knækkede den, ingen overhaling eller lign. Overfald og lejer bærer ikke præg af at have været varme/uden smøring.
Hvordan så foringen og stemplet ud på den cylinder der havarerede?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 5. mar 2015, 19:00

et billede af lejer fra BXE motoren, som tidligere nævnt
Vedhæftede filer
bxe conrod failure.jpg
bxe conrod failure.jpg (86.23 KiB) Vist 4716 gange

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 48 times
Been thanked: 198 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Jannik » 5. mar 2015, 19:16

Madswp skrev:et billede af lejer fra BXE motoren, som tidligere nævnt
Defekterne på de lejer er et klassisk eksempel på beskidt olie.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Besvar

Tilbage til "Motor"