1.9tdi brækker plejlstænger?

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af janny » 5. mar 2015, 19:28

Var det plejlstang nr 2?
Det var nr. 4
Hvordan så foringen og stemplet ud på den cylinder der havarerede?
Foringen så fin ud, på nær helt i bunden hvor stemplet havde kilet sig fast, krumtap sølen havde banket i stemplet. Men foringen så fin ud ellers. Alt blev skilt ad, der var ingen lejeskader af nogen art det så meget fint ud med alm. slid for 177t km.

Jeg troede i første omgang at det var stemplet der havde kæntret og sat sig, men der var andre der var meget overbeviste om at det var plejlstangen der knækkede, måske metaltræthed, måske støbefejl.
Jeg har lige fundet stumperne frem, når jeg stykker plejlstangen sammen er den faktisk markant bøjet midt på som at den ikke har kunne bevæge sig opad. Pinbolt hullet er flået op som det måske ikke burde være hvis den var knækket? Jeg prøver lige og finde nogle billeder.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 5. mar 2015, 19:31

Det kunne tyde på det. i større diesel motorer er olieskift intervallerne sat efter hvor stort et svovl indhold der er i dieselolien man bruger. jo mere svovl, jo oftere skifte intervaller.

hvad bruger i andre til service rens ved olieskift? bell add service rens 3?

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Jannik » 5. mar 2015, 19:33

Baseret på det du skriver er jeg overbevist om at stemplet har skylden i dit havari.
Senest rettet af Jannik 5. mar 2015, 19:35, rettet i alt 2 gange.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 5. mar 2015, 19:35

Det ville være rigtig dejligt hvis du vil tage lidt billeder ;)

jeg kunne ikke forestille mig at brudstyrken i en plejlstang, oppe ved krydspinden, ville være særlig høj hvis den blev "trukket" fra hinanden

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af janny » 5. mar 2015, 19:38

Stemplet er ikke nem at se noget på idet det var kørt fast i bunden af foringen og krumptapsølet havde været omkring et par gange. Så det er temmelig medtaget.
Vedhæftede filer
20150305_184433.jpg
20150305_184433.jpg (154.95 KiB) Vist 4065 gange
20150305_184422.jpg
20150305_184422.jpg (184.63 KiB) Vist 4065 gange
20150305_184409.jpg
20150305_184409.jpg (173.08 KiB) Vist 4065 gange
20150305_184255.jpg
20150305_184255.jpg (124.67 KiB) Vist 4065 gange
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Jannik » 5. mar 2015, 19:43

Plejlstangen knækker først når den ryger rundt inde i blokken.
Første billede viser at kydspinden er rykket af plejlstang fordi stemplet ikke har kunne bevæge sig.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 5. mar 2015, 19:49

Det lyder fornuftigt Jannik.

hvis vi så skal videre:
Hvad forårsager at et stempel sætter sig? høj udstødningstemp?(hvis tolerancen mellem stempel og foring er blevet mindre i BLS modellerne) og i BLS tilfælde, et partikkelfilter der er ved at være tæt, skal gi højere udstemp, med mindre motorstyringen begrænser effekten (hvilket den jo gør ved en hvis grænse).
manglende smøring?
hvad mere?


Janny:
sad der ingen bøsning i toppen af plejlstangen? eller er den bare utydelig på billedet?

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af janny » 5. mar 2015, 20:50

jo der var bronze bøsning ved krydspind. de er bare ikke på billede
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 6. mar 2015, 12:27

Madswp skrev:i følge kursus materiale fra VAG så er knasten special designet til DPF på PD motorerne. Der sidder et gasspjæld i indsugningen der delvis lukker.
Det er skægt - der kom elektronisk luftspjæld på fra BXE motoren, ikke før den.

Jeg har blokeret min EGR ventil med SW, så jeg vil tro at luftspjældet på min altid er fuld åbent.

Det er da spændende i alt fald om det luftspjæld kan ændre sliddet på olien via forbrændingstemperaturen.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Jannik » 6. mar 2015, 13:37

Er det ikke stopspjældet i tænker på?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 6. mar 2015, 14:02

Jannik skrev:Er det ikke stopspjældet i tænker på?
Jo, på min er den elektronisk. Jeg tror den bl.a. bruges til at styre EGR mængden mere præcist.

På BLS'en der har DPF klemmer den spjældet i for at hæve temperaturen i forbrændingen når den regenererer. Eller rettere det TROR jeg den gør, det er en af metoderne til at hæve udstødningstemperaturen, hvis man skal tro BOSCH's diesel engine management bog.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 6. mar 2015, 16:31

den lukker oftest også i når man slukker motoren for at få et "roligt" motorstop. (dynamisk kompression forsvinder)
tror ikke den har alverden med egr systemet at gøre, men ret mig hvis jeg tager fejl.
er dog 100% sikker på at den er aktiv under regenerering af dpf. forestil at dieselolien antænder i udstødningen, hvor meget sod dette vil lave. det vil stoppe filteret til med det samme. der sker INGEN forbrænding i udstødninget under regenerering(da der ikke er ilt nok til at lave en forbrænding). dieselolien laver en kemisk reaktion i selve filteret der hæver temperaturen. dvs. temperaturen bliver også KUN hævet i selve DPF og ikke i manifold eller turbo (muligvis en smule, men ikke teoretisk)
Senest rettet af Madswp 6. mar 2015, 16:37, rettet i alt 1 gang.

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 6. mar 2015, 16:36

Jeg ved dog stadig ikke helt hvad jeg skal tro vedr. fejlårsagen til brækkede plejlstænger. Der er mange teorier og "mange bække små" kan selvfølgelig være årsagen. tror dog nærmere bare der er et eller andet der er lavet for ringe (plejlstænger!)
Det sker jo åbenbart både på DPF og "ikke dpf" motorer.

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af hansen123 » 6. mar 2015, 16:41

Madswp skrev:den lukker oftest også i når man slukker motoren for at få et "roligt" motorstop. (dynamisk kompression forsvinder)
tror ikke den har alverden med egr systemet at gøre, men ret mig hvis jeg tager fejl.
er dog 100% sikker på at den er aktiv under regenerering af dpf. forestil at dieselolien antænder i udstødningen, hvor meget sod dette vil lave. det vil stoppe filteret til med det samme. der sker INGEN forbrænding i udstødninget under regenerering(da der ikke er ilt nok til at lave en forbrænding). dieselolien laver en kemisk reaktion i selve filteret der hæver temperaturen. dvs. temperaturen bliver også KUN hævet i selve DPF og ikke i manifold eller turbo (muligvis en smule, men ikke teoretisk)
Typisk lukker stopspjældet også en smule til når EGR bliver sat i funktion (gør den ihvertfald på alle 4 mærker jeg roder med) da det giver mere flow fra EGR systemet :)
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Sorens2 » 6. mar 2015, 17:24

Madswp skrev:den lukker oftest også i når man slukker motoren for at få et "roligt" motorstop. (dynamisk kompression forsvinder)
tror ikke den har alverden med egr systemet at gøre, men ret mig hvis jeg tager fejl.
er dog 100% sikker på at den er aktiv under regenerering af dpf. forestil at dieselolien antænder i udstødningen, hvor meget sod dette vil lave. det vil stoppe filteret til med det samme. der sker INGEN forbrænding i udstødninget under regenerering(da der ikke er ilt nok til at lave en forbrænding). dieselolien laver en kemisk reaktion i selve filteret der hæver temperaturen. dvs. temperaturen bliver også KUN hævet i selve DPF og ikke i manifold eller turbo (muligvis en smule, men ikke teoretisk)
Så er det da underligt at den temp. sensor der sidder i turboen bliver så varm som den gør.
Efter korrekt regen er alle 3 sensorer stort set samme temp.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 6. mar 2015, 18:07

Sørens2.
Læs lidt om dpf og hvordan det fungerer. Temp stiger selvfølgelig i udstødning men ikke så meget som i dpf. Monterer du et camera i udstødning før dpf vil der absolut ingen forbrænding være at se under regenerering. Metal er varme ledende og dpf sidder ofte tæt på turbo. Har du en model med længere afstand til dpf vil det hurtigt være at se via temp sensorerne. Jeg har ikke lavet andet end at rode i disse systemer på fuldtid de sidste 6 år.
I øvrigt så tilbage til tråd: er der ingen vag mekanikerne (tænker fra autoriseret værksted) der har nogle input eller erfaringer med disse motorer?[WINKING FACE]

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af ph » 8. mar 2015, 02:17

Madswp skrev:Jeg ved dog stadig ikke helt hvad jeg skal tro vedr. fejlårsagen til brækkede plejlstænger. Der er mange teorier og "mange bække små" kan selvfølgelig være årsagen. tror dog nærmere bare der er et eller andet der er lavet for ringe (plejlstænger!)
Det sker jo åbenbart både på DPF og "ikke dpf" motorer.
altså hvis ellers billedet af plejlstang taler sandt så er den jo død pga. stempel har sat sig
så at gøre plejlstænger stærkere vil vel ikke ændre det store på problemet ...At stemplet har sat sig
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 8. mar 2015, 08:23

Lidt kunne det hjælpe men det er selvfølgelig ikke en løsning. Som janny skrev tidligere var der absolut intet at se på stempel og foringen. Tænker lidt at der,efter mange km, evt kan dannes slør mellem bøsning og plejlstang hvilket hurtigt banker toppen af plejlstangen i stykker.
Jeg må prøve og ha min egen rykket lidt fra hinanden og lavet et sunshedscheck,i håb om at kunne finde noget

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 8. mar 2015, 22:15

Madswp skrev:Lidt kunne det hjælpe men det er selvfølgelig ikke en løsning. Som janny skrev tidligere var der absolut intet at se på stempel og foringen. Tænker lidt at der,efter mange km, evt kan dannes slør mellem bøsning og plejlstang hvilket hurtigt banker toppen af plejlstangen i stykker.
Jeg må prøve og ha min egen rykket lidt fra hinanden og lavet et sunshedscheck,i håb om at kunne finde noget
Vil man ikke kunne høre sådan noget i tomgang ?

Brugerne siger der ikke er mislyde inden havariet :(
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af janny » 9. mar 2015, 11:36

Helt sikkert der ville være mislyde hvis krydspind/bøsning eller lejer har været slidte / defekte.
Der var intet at høre op til. (og nej, jeg kan godt høre hvis det lyder forkert :D )

mvh jan
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 9. mar 2015, 13:25

jo tror de fleste ville lægge mærke til det :D Prøver bare at lave en logisk forklaring i mit hovede der kan passe med virkeligheden :)

hvorfor skulle et stempel pludselig sætte sig? specielt på en godt tilkørt motor med lave omdr. og dellast. Det undrer mig.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 9. mar 2015, 20:19

Madswp skrev:jo tror de fleste ville lægge mærke til det :D Prøver bare at lave en logisk forklaring i mit hovede der kan passe med virkeligheden :)

hvorfor skulle et stempel pludselig sætte sig? specielt på en godt tilkørt motor med lave omdr. og dellast. Det undrer mig.
Jeg tror teorien går på manglende smøring og overophedning af stempel.
Jannik skrev:Som jeg ser det, er det stemplet, det enten sætter sig eller kæntrer i foringen, hvorefter den lille ende af plejlstangen rykkes af stempelpinden og derefter klasker lidt rundt inde i blokken, indtil den store ende giver op eller motoren standses.
Årsagen til at stemplet kæntrer har jeg ikke set nogen undersøgelse af, men det kan forårsages af mange faktorer. Defekt dyse, ovale foringer, slidte foringer, defekt stempel, manglende køling, manglende smøring osv.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af ph » 10. mar 2015, 04:28

Madswp skrev:Lidt kunne det hjælpe men det er selvfølgelig ikke en løsning. Som janny skrev tidligere var der absolut intet at se på stempel og foringen. Tænker lidt at der,efter mange km, evt kan dannes slør mellem bøsning og plejlstang hvilket hurtigt banker toppen af plejlstangen i stykker.
Jeg må prøve og ha min egen rykket lidt fra hinanden og lavet et sunshedscheck,i håb om at kunne finde noget
måske...
jeg læste bare:
Stemplet er ikke nem at se noget på idet det var kørt fast i bunden af foringen

...Som at den havde sat sig...
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af majland » 10. mar 2015, 07:19

janny skrev:Helt sikkert der ville være mislyde hvis krydspind/bøsning eller lejer har været slidte / defekte.
Der var intet at høre op til. (og nej, jeg kan godt høre hvis det lyder forkert :D )

mvh jan
- Moderne biler er godt støjdæmpede og de færreste lytter til deres motor uden for kabinen.

- De færreste ikke entusiaster lægger mærke til en motorlyd der langsom ændrer sig

Jeg havde en PSA 1.6HDI hvor knastkæden var begyndt at spise af topstykket. Det var ifølge mekanikeren tydeligt at høre når man stod med motorhjelmen åbent, men ikke noget vi havde kunnet høre inden fra bilen.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af janny » 10. mar 2015, 16:49

- Moderne biler er godt støjdæmpede og de færreste lytter til deres motor uden for kabinen.

- De færreste ikke entusiaster lægger mærke til en motorlyd der langsom ændrer sig
nu har jeg hørt en del biler med dårlige plejllejer. det er du ikke i tvivl om når er, og slet ikke på en diesel.
måske...
jeg læste bare:
Stemplet er ikke nem at se noget på idet det var kørt fast i bunden af foringen
...Som at den havde sat sig...
hvis plejlstang knækker så falder stemplet ned. i mit tilfælde havde krumtapsølen banket op i stemlet og kvadret det fast nederst i foringen.
jeg kan ikke sige hvad der kom først, hønen eller ægget:)
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 10. mar 2015, 19:56

Janny:
Du må undskylde alle mine spørgsmål men er lidt nysgærrig ;)
kan du måle hvor mange mm toppen af plejlstangen er? (26mm?) (krydspinden)
kan du på nogen måde se om det nederste plejlleje el krumtap har være slidt eller blevet varmt? ved at det sikkert er temmelig smadret, men kan være man kan konkludere noget derfra.
Senest rettet af Madswp 10. mar 2015, 23:02, rettet i alt 2 gange.

Andersen2316
Nyt medlem
Indlæg: 173
Tilmeldt: 28. jul 2008, 14:57
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Andersen2316 » 10. mar 2015, 20:00

Undskyld jeg blander mig i denne ellers spændende tråd, men er der nogle af jer der ved om motorkode BJB 1,9 TDI er berørt af hyppige motorhavarier, eller er det sjældnere? :D


Man bliver jo nysgerrig efter al den 1,9 bræk/knæk og havari ;)

Min BJB har lige rundet 250.000 ca. olieskift pr 15.000, EGR delete, optimeret hos Rittersport til 142 hk og 321 nm...Håber den holder længe :)
VW Touran 2,0 TDI DSG Highline 2018
Skoda SuperB 2,0 TDI Elegance Combi 2011 Sortmetal (tidligere bil)
Skoda Octavia 1,9 TDI Ambiente 2005 Beigemetal (tidligere bil)
Audi 80 2,0 1992 Tornadorød (tidligere bil)

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Madswp » 10. mar 2015, 22:15

Andersen2316 skrev:Undskyld jeg blander mig i denne ellers spændende tråd, men er der nogle af jer der ved om motorkode BJB 1,9 TDI er berørt af hyppige motorhavarier, eller er det sjældnere? :D


Man bliver jo nysgerrig efter al den 1,9 bræk/knæk og havari ;)

Min BJB har lige rundet 250.000 ca. olieskift pr 15.000, EGR delete, optimeret hos Rittersport til 142 hk og 321 nm...Håber den holder længe :)

tror ikke man skal male fanden på væggen ;) BJB motoren er lidt ældre end dem vi snakker om. og ser ud til at have samme komp. forhold som de gamle. så tror ikke der er grund til bekymring. (uden at jeg ved det)


men det kunne være rart at høre fra nogen herinde der kører BXE /BLS der har rundet de 300.000km(eller mere) uden prob ;)

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Uffe » 11. mar 2015, 08:48

Gad vide om jeg så kan lægge en BJB motor i min O2 fra 07, hvis uheldet rammer mig?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: 1.9tdi brækker plejlstænger?

Indlæg af Jannik » 11. mar 2015, 20:23

En BJB motor er basalt set magen til BKC og BXE.
En BJB er en euronorm 3 motor, mens en BLS uden partikelfilter er euronorm 4 og euronorm 5 med filter så vidt jeg husker.
BJB er helt og aldeles vacuum styret ligesom BKC (stopspjæld, VNT, EGR ventil), men BJB har ikke EGR-køler. BJB deler turbo med BKC og vistnok også BXE mens BLS har sin egen.

Mine forældre har en Altea med en BJB 1,9'er, der har gået 235.000km, hvoraf de første 150.000km var med optimering og 157hk. Dette er blevet fjernet. Den kører fint og får skiftet olie for hver 15.000km.
Min egen Altea med BLS uden filter har lige rundet 179.000km, hvoraf de sidste 95.000km er med optimering. Den kører 9-10.000km mellem olieskift.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Besvar

Tilbage til "Motor"