Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Brugeravatar
scrallar
Nyt medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af scrallar » 31. mar 2015, 11:07

Nu ved jeg ikke hvor meget der skal skilles ad for at skifte lejer, men hvad vil sådan et leje CIRKA koste? Og hvad vil koster en brugt motor at ligge i?

Nu kan jeg se en også skriver noget om regen af DPF. Hvis man har et DPF som snart er fyldt, vil man så også kunne forebygge motorhavariet ved at at få skiftet DPF eller få det fjernet så den ikke regenerer DPF så ofte?
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi

arj9k
Aktiv medlem
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 3. okt 2008, 15:52
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af arj9k » 31. mar 2015, 11:25

scrallar skrev:Nu ved jeg ikke hvor meget der skal skilles ad for at skifte lejer, men hvad vil sådan et leje CIRKA koste? Og hvad vil koster en brugt motor at ligge i?

Nu kan jeg se en også skriver noget om regen af DPF. Hvis man har et DPF som snart er fyldt, vil man så også kunne forebygge motorhavariet ved at at få skiftet DPF eller få det fjernet så den ikke regenerer DPF så ofte?
Rolig nu. Min kammerats octavia med BLS motor har kørt 380.000 km uden problemer.

Vaggutten
Nyt medlem
Indlæg: 247
Tilmeldt: 1. maj 2014, 13:13
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af Vaggutten » 31. mar 2015, 11:28

scrallar skrev:Nu ved jeg ikke hvor meget der skal skilles ad for at skifte lejer, men hvad vil sådan et leje CIRKA koste? Og hvad vil koster en brugt motor at ligge i?

Nu kan jeg se en også skriver noget om regen af DPF. Hvis man har et DPF som snart er fyldt, vil man så også kunne forebygge motorhavariet ved at at få skiftet DPF eller få det fjernet så den ikke regenerer DPF så ofte?
Problemet er bare at når du først høre en plejlleje eller hovedleje som støjer eller banker, så er skaden allerede sket på krumtappen.

Brugeravatar
scrallar
Nyt medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af scrallar » 31. mar 2015, 12:48

arj9k skrev:
scrallar skrev:Nu ved jeg ikke hvor meget der skal skilles ad for at skifte lejer, men hvad vil sådan et leje CIRKA koste? Og hvad vil koster en brugt motor at ligge i?

Nu kan jeg se en også skriver noget om regen af DPF. Hvis man har et DPF som snart er fyldt, vil man så også kunne forebygge motorhavariet ved at at få skiftet DPF eller få det fjernet så den ikke regenerer DPF så ofte?
Rolig nu. Min kammerats octavia med BLS motor har kørt 380.000 km uden problemer.
Jeg prøver at tage det helt roligt :D Men hvis nu det "kun" kostede feks. cirka 5000kr (Har ingen ide om hvad sådan noget koster) så kunne det måske være en fin investering så der måske var større chance for motoren holdte længere tid.
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af Fabia Combi » 31. mar 2015, 12:57

Et sæt hoved og plejlstangslejer koster fra 40 - 90 Euro

http://www.ebay.de/itm/VW-Audi-Seat-Sko ... 0907190847

Dertil 25 Euro for plejlstangsskruerne og 20 for hovedlejeskruerne.

Det er skruer og ikke bolte, fordi de ikke bruges med møtrikker.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 206 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af Jannik » 31. mar 2015, 13:30

Jeg mener ikke at have læst om en bilfabrikant, der anbefaler skift af kamaksellejer, hovedlejer eller plejllejer.
I princippet bør de skiftes, men det er meget svært at fastsætte et interval, da bilmotorer kører under meget forskellige forhold og på forskellig måde.
Der er det noget nemmere at fastsætte intervaller på motorer, der kører under de samme forhold altid.

Dog har de ofte den udfordring, at de kører på væsentligt dårligere brændstof (tungolie).
Vi anbefaler skift af plejllejer for hver ca. 32.000 drifttimer.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
scrallar
Nyt medlem
Indlæg: 483
Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af scrallar » 31. mar 2015, 14:11

Fabia Combi skrev:Et sæt hoved og plejlstangslejer koster fra 40 - 90 Euro

http://www.ebay.de/itm/VW-Audi-Seat-Sko ... 0907190847

Dertil 25 Euro for plejlstangsskruerne og 20 for hovedlejeskruerne.

Det er skruer og ikke bolte, fordi de ikke bruges med møtrikker.
Ja det er ikke fordi reservedelene koster så meget så

Men jeg går ud fra det er arbejdslønnen der er den største udgift? Men hvor stor aner jeg ikke.
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi

Vaggutten
Nyt medlem
Indlæg: 247
Tilmeldt: 1. maj 2014, 13:13
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af Vaggutten » 31. mar 2015, 15:46

Det er absolut en god investering af servicere sin motor, tilmed med nye lejer og så den korrekte olie af en god art i, så kan man undgå meget dårligdom.

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af hansen123 » 31. mar 2015, 16:09

I bund og grund kan man jo skifte så mange lejer osv som man føler for, men det kan være lige meget hvis man ikke finder årsagen til hvorfor det sker. Sådan et leje bliver jo "slidt" i stykker på relativt kort tid om det er nyt eller gammelt, det er da ihvertfald min erfaring. I bund og grund er det jo heller ikke lejet der arbejder, men oliefilmen der ligger sig oven på det. Fejlen kommer først når denne oliefilm bliver brudt af den ene eller anden grund.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af ICON » 31. mar 2015, 18:26

Hvis man skifter lejer, kræver det så ikke også en form for indkøring?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af hansen123 » 31. mar 2015, 20:24

ICON skrev:Hvis man skifter lejer, kræver det så ikke også en form for indkøring?
Nej bør det ikke gøre.

Lejerne bør slet ikke slides overhovedet. Nu kan jeg ikke huske tallene i hovedet, men når jeg måler frigang på hovedlejer foreksempel så er det jo 1/100 af mm med plastik gauge. Der skal ikke meget kontakt med krumtap eller plejlstænger før det mål ikke passer og så kommer problemerne først.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af Uffe » 31. mar 2015, 20:30

Vil det ikke sige, at skifte lejerne er meningsløst?

1) Er de OK er der ikke grund til at skifte dem
2) Er de dårlige, så er motoren alligevel færdig

Eller er der mere i det - måske en mellemting hvor lejet er på vej til at dø men ikke har forårsaget skade på motor?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af hansen123 » 31. mar 2015, 21:01

Uffe skrev:Vil det ikke sige, at skifte lejerne er meningsløst?

1) Er de OK er der ikke grund til at skifte dem
2) Er de dårlige, så er motoren alligevel færdig

Eller er der mere i det - måske en mellemting hvor lejet er på vej til at dø men ikke har forårsaget skade på motor?
Jeg vil jo mene det er meningsløst da det ikke er lejerne som er hovedårsagen (så var det ihvertfald kommet langt før i livet)

Lejer fejler typisk kun på 2 måder. 1: tolerancen bliver for lille (overophedning+stram tolerance fra fabrikken) og de drejer med rundt med krumtappen og så ryger alt olietryk i motoren storset, samt krumtap bliver revet til ukendelighed. 2: olie filmen bliver brudt og billeder som Sorens2 har lagt op ser man selv hurtigt.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af Sorens2 » 31. mar 2015, 21:22

Men hva bryder oliefilmen?
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af hansen123 » 1. apr 2015, 12:59

Sorens2 skrev:Men hva bryder oliefilmen?
Det klassiske er jo at olien af den ene eller anden årsag får svært ved at finde der hen. Det kan også være mekanisk styrke, foreksempel pretænding der får stemplet til at slå lige ned istedet for at fortsætte sin rotation=altså at oliefilmen ikke er "stærk" nok til at klare trykket og bliver presset væk.

Der er jo utallige muligheder og når skaden er sket, kan det jo være ret svært at sige om det var hønen eller ægget der kom først når det gælder interne skader.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

Madswp
Helt nyt medlem
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15. apr 2011, 15:08
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af Madswp » 3. apr 2015, 20:51

Søren:
lagde du mærke til om olie niveau'et var som det skulle være? eller om det evt kunne være for højt, grundet brændstof i motorolien?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af Sorens2 » 3. apr 2015, 21:15

Det var ok.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af comforttraktoren » 3. apr 2015, 22:59

Det kan have været Sket når som helst i den krig bilen har været med i, hul i bogen efter 45000 svjh, og bilen nu har rundet godt fire gange så meget.
Man kan forestille sig at den har kørt 100 Tkm på et tidligere olieskift, fået frisk olie, begyndt at banke, fået frisk olie og mekaniker på dåse, og herefter solgt.
Kører fint indtil mekaniker på dåse er " brændt af " og nu står den så hos Søren.
Bare et gæt...
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af Sorens2 » 4. apr 2015, 08:09

De sidste 3-4 olieskift er foretaget hver 15000 med korrekt olie osv.
Det ved vi dog.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af hansen123 » 4. apr 2015, 08:29

comforttraktoren skrev:Det kan have været Sket når som helst i den krig bilen har været med i, hul i bogen efter 45000 svjh, og bilen nu har rundet godt fire gange så meget.
Man kan forestille sig at den har kørt 100 Tkm på et tidligere olieskift, fået frisk olie, begyndt at banke, fået frisk olie og mekaniker på dåse, og herefter solgt.
Kører fint indtil mekaniker på dåse er " brændt af " og nu står den så hos Søren.
Bare et gæt...
Tror desværre ikke der er noget mekaniker på dåse i verden lige gyldigt mængde der kan få sådan en skade til bare at være semi god igen hvis sådan et plejleje først begynder :)

Tror heller ikke det er en skade der har ligget og luret igennem længere tid, mit bud er det er kommet ret hurtigt.

Jeg gad godt vide om den bil bare søg "bang" på motorvejen og så begyndte det eller om der er en lyd som kunden har lagt mærke til igennem længere tid.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

ronny85
Nyt medlem
Indlæg: 363
Tilmeldt: 11. dec 2008, 18:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af ronny85 » 5. apr 2015, 03:50

men hvad kan det være så`?

JimmyH
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2015, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af JimmyH » 8. apr 2015, 19:09

ronny85 skrev:men hvad kan det være så`?
Håber også der er nogle der kan regne den ud. Har lige fået smidt ny kværn i dytten pga. hul i blokken, og vil da gerne undgå det sker igen...

:evil:

JimmyH
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 26. feb 2015, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Endnu et 1.9 TDI BLS plejlleje - Motorhavari.

Indlæg af JimmyH » 5. okt 2017, 10:08

JimmyH skrev:
ronny85 skrev:men hvad kan det være så`?
Håber også der er nogle der kan regne den ud. Har lige fået smidt ny kværn i dytten pga. hul i blokken, og vil da gerne undgå det sker igen...

:evil:
Svarer lige mig selv...

Det tyder på at problemet skyldes dårlig legering på lejerne:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 2#p1413572

Besvar

Tilbage til "Motor"