3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Besvar
Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af wizeazz » 6. apr 2015, 13:50

Min 130 hestes 05 3BG tdi har efterhånden rullet 385.000 næsten problemfrie kilometer, men den seneste uge er den begyndt at opføre sig mærkeligt.

Symptomerne:
Jeg har lidt sporadisk turbotøven hvor den først trækker over 2500rpm fremfor ved 1800 (Ca 1-2 gange pr. køretur, mest når den er kold)
Motorlampen lyser ind imellem. Kan komme allerede ved opstart eller under kørsel. Intet mønster. Forsvinder igen, men også uden noget mønster. Teksten "Workshop, Emissions" vises i MFA.
Nødprogram. Intet ladetryk. Aldrig samtidig med motorlampen. Forsvinder når bilen slukkes og startes igen. 3 gange på de sidste 1500km.

Jeg har haft VCDS på og der var en del fejl. Nok til at jeg mistænker at det ikke er de viste fejl der egentlig er problemet, men snarere en ting der udløser dem alle som symptomer.

Fejlkoder, motor:
6 Faults Found:
17910 - Fuel Pump Relay (J17): Short to Plus
P1502 - 35-10 - - - Intermittent
18080 - Coolant Fan Control 1: Open or Short to Ground
P1672 - 35-10 - - - Intermittent
18026 - Glow Plug Relay (J52): Short to Plus
P1618 - 35-10 - - - Intermittent
19461 - Relay for High-Output Preheating of Coolant (J360): Short to Plus
P3005 - 35-10 - - - Intermittent
17954 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Short to Plus
P1546 - 35-00 - -
17957 - Boost Pressure Regulation Valve (N75): Open or Short to Ground
P1549 - 35-00 - -

Fejlkoder, ABS:
00532 - Supply Voltage B+
07-10 - Signal too Low - Intermittent

Når jeg sletter fejl kommer kun de to om N75 frem igen med det samme, men resten, på nær ABS, følger trop løbende under kørsel.

Kendte ting på bilen er at batteriet har set bedre dage og at der er et vacuum problem. Enten er der en utæthed eller også er den for langsom til at lave vacuum.

Nu er så spørgsmålet. Nogen ideer om hvor jeg skal starte med at lede?
Mit første gæt er at det er en el-fejl. Måske en stelforbindelse et sted?

Alle gæt er værdsatte da jeg ellers frygter jeg bare kommer til at starte fra en ende af med at skifte ting til jeg tilfældigvis rammer fejlen.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af M_Olsen » 6. apr 2015, 14:16

Du kan starte med at lave de 2 fejl du har fundet det kunne nok hjælpe noget på det.

Også har du måske en defekt N75 ventil men start med og lav de 2 åbenlyse fejl.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af wizeazz » 6. apr 2015, 15:25

M_Olsen skrev:Du kan starte med at lave de 2 fejl du har fundet det kunne nok hjælpe noget på det.

Også har du måske en defekt N75 ventil men start med og lav de 2 åbenlyse fejl.

M Olsen
Det er skam også planen.
De er dog ikke nye så jeg tvivler lidt på at det skyldes dem.
Batteriet har været lidt træt længe, men ikke mere end at det fungerer fint, skal bare ikke bruge fyret mere end 15min eller på anden måde bruge strøm med slukket motor. Ellers starter den fint.
Vacuum "problemet" har vel været der i et år uden at være blevet værre eller påvirket noget ud over at bremseforstærkeren kan miste effekt ved tomgangskørsel.

Fejludlæsning plejer at være helt ren til trods for disse to ting.

Men for at udelukke det har jeg lånt en ctek lader for at se om batteriet kan reddes med den "renoveringsprogram". Ellers må der et nyt på.

Vacuum-delen skal der nok gang i en større fejlsøgning på.

Kan en fucked N75 mon give sære el-fejl der påvirker øvrige systemer?
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af M_Olsen » 6. apr 2015, 15:30

wizeazz skrev:
Kan en fucked N75 mon give sære el-fejl der påvirker øvrige systemer?
Nej men det kan et træt batteri. Men skift nu det batteri det er ikke noget værre end at bilen ikke kan starte jeg kan hjælpe dig med et fornuftigt Varta batteri til en god pris.

Hvis N75 ventilen ikke regulere altså turboen ikke regulere ordenligt går den i nødprogram.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af wizeazz » 6. apr 2015, 15:35

M_Olsen skrev:
wizeazz skrev:
Kan en fucked N75 mon give sære el-fejl der påvirker øvrige systemer?
Nej men det kan et træt batteri. Men skift nu det batteri det er ikke noget værre end at bilen ikke kan starte jeg kan hjælpe dig med et fornuftigt Varta batteri til en god pris.

Hvis N75 ventilen ikke regulere altså turboen ikke regulere ordenligt går den i nødprogram.

M Olsen
Kom gerne med en pris på et Varta.
Havde planer om et 80ah AGM fra Biltema ellers.
Eller et 95ah hvis det kan være der.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af M_Olsen » 6. apr 2015, 15:45

wizeazz skrev: Kom gerne med en pris på et Varta.
Havde planer om et 80ah AGM fra Biltema ellers.
Eller et 95ah hvis det kan være der.
Du kan selv gå ind på varta.dk og finde det batteri der kan være der. Også send mig så en besked med koden på batteriet f.eks. F19 så skal jeg finde en pris.

Du kan godt få et AGM batteri dog prøv og kig på dem der hedder Varta Silver Dynamic det er ca halv pris af et AGM og virker fint køre selv med det på min bora hvor jeg også flittigt bruger fyr.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af wizeazz » 6. apr 2015, 17:28

F19 og F21 (AGM) passer helt sikkert.
Ved ikke helt om der er plads til et G14 eller H3.

Men jeg vil gerne høre priser på de to første.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af M_Olsen » 6. apr 2015, 19:33

wizeazz skrev:F19 og F21 (AGM) passer helt sikkert.
Ved ikke helt om der er plads til et G14 eller H3.

Men jeg vil gerne høre priser på de to første.
F19=713,- + moms.
F21=1.537,55,- + moms

Finder du dem billigere på nettet så ser vi på det.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af wizeazz » 20. apr 2015, 23:41

Fik et brugt Varta silver af en kammerat som er i god stand så nu er den fejl strøget fra listen.
Jeg har ikke kørt en lang nok tur til endegyldigt at sige at det har løst problemet, men det var der da ikke lige med det samme i hvert fald.

Vacuum-problemet tror jeg også jeg er kommet et skridt nærmere.

Den studs der sidder bag egr-ventilen under trykrøret sidder meget løst og føles helt forkert.
I morgen skiller jeg det af, men er ret sikker på at det er der fejlen gemmer sig.
Det er på røret mellem pumpen og bremseforstærkeren så vidt jeg kan se.

Bliver spændende om en af disse to ting løser problemet.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af wizeazz » 22. apr 2015, 17:14

Batteriet gjorde ingen forskel på problemet.

Men der er nu endnu mere der peger på at det er Vacuum-problemet der er skyld i det.
Jeg kan nu fremprovokere problemet ved gentagene gange at køre dellast ved lave omdrejninger, standse, pumpe vacuum væk med bremsen, sætte igang og give den fuld gas til 4000rpm.

Tanken er at den ikke har vacuum nok til at justere VNT i tide.

Der skal ny tandempumpe på da det ser ud til at en studs til vacuum er knækket og utæt.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af wizeazz » 22. apr 2015, 17:16

Undrer mig bare at jeg ikke får fejlkoder på under/overboost.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

ebbe
Nyt medlem
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. maj 2012, 23:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af ebbe » 22. apr 2015, 21:18

mine vakuumslanger på AVF'en har også set bedre dage - i første omgang løst ved at skære 1 cm af så de slutter tæt på EGR osv.

Boost-fejlene har nærmest været periodiske - jeg tror at vejr i form af luftfugtighed og temperatur kan være parametre for hvor ofte de optræder. Selvfølgelig kombineret med højre fod som du er inde på.

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: 3BG tdi130 nødprogram og fejlkoder.

Indlæg af wizeazz » 31. maj 2015, 12:38

Er sgu nok ikke vakuumfejl der er skyld i det alligevel.

Troede jeg havde fået bugt med det, men i tirsdags gik den helt død på E45 og det tyder nu på at være det samme der har udviklet sig.

Tråd om motorstoppet: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?t=109252
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Besvar

Tilbage til "Motor"