Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS pics
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS pics
Min 1,9 BXE har haft tendens til at lave en ret hård opstart af motoren... Mest udtalt ved varm start.
Der kommer sådan en ret høj BONK lyd idet den slår igang.
Jeg troede det kom fra et defekt svinghjul, men der er lige monteret Sachs DMF kit, og den gør det stadig.... er det varm start problematikken jeg har ? eller ? den tørner ikke mere end måske 2 sekunder og så slår den igang med et brag
Bilen kører eller fint, men har en del dysestøj ved acceleration, men der er jo heller ikke meget støjdæmpning i sådan en spansk golf....
Her til aften lavede kom den der lyd, men den kom ikke igang før jeg prøvede igen. Der kom den så, men også med et brag, og der lugtede lidt af dårlig forbrændt diesel, syntes jeg.
Får den for meget brændstof ved opstart eller er det den kendte startmotor-omdrejninger-problematik ?
Hvad skal jeg prøve ?
Der kommer sådan en ret høj BONK lyd idet den slår igang.
Jeg troede det kom fra et defekt svinghjul, men der er lige monteret Sachs DMF kit, og den gør det stadig.... er det varm start problematikken jeg har ? eller ? den tørner ikke mere end måske 2 sekunder og så slår den igang med et brag
Bilen kører eller fint, men har en del dysestøj ved acceleration, men der er jo heller ikke meget støjdæmpning i sådan en spansk golf....
Her til aften lavede kom den der lyd, men den kom ikke igang før jeg prøvede igen. Der kom den så, men også med et brag, og der lugtede lidt af dårlig forbrændt diesel, syntes jeg.
Får den for meget brændstof ved opstart eller er det den kendte startmotor-omdrejninger-problematik ?
Hvad skal jeg prøve ?
Senest rettet af Tommy 16. maj 2015, 13:13, rettet i alt 1 gang.
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
-
- Medlem
- Indlæg: 1112
- Tilmeldt: 2. jun 2009, 14:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 5 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Min BLS gør det samme. Men kun når den er varm.
Har også lige fået monteret Sachs DMF for nogle 1000 km siden, så tvivler på det er derfra.
Har også undret mig over hvad det er der gør det, så følger da lige med her
Har også lige fået monteret Sachs DMF for nogle 1000 km siden, så tvivler på det er derfra.
Har også undret mig over hvad det er der gør det, så følger da lige med her
2021 Model 3
2020 e-Up!
2020 e-Up!
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Har du styr på tandempumpen?
Jeg fik min skiftet ved ca. 165000km fordi dieselfilteret var sort. Jeg synes det hjalp, min BXE gav nogle gange et hop ved start inden da.
Tandempumpe kunne også give lidt problem med acceleration.
Jeg fik min skiftet ved ca. 165000km fordi dieselfilteret var sort. Jeg synes det hjalp, min BXE gav nogle gange et hop ved start inden da.
Tandempumpe kunne også give lidt problem med acceleration.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor den giver den der BONK lyd / hop når den slår igang....
Jeg har ikke som sådan check på tandempumpens tilstand, men jeg vil prøve at skifte brændstoffilter, da det alligevel er længe siden det er skiftet...
Jeg har ikke som sådan check på tandempumpens tilstand, men jeg vil prøve at skifte brændstoffilter, da det alligevel er længe siden det er skiftet...
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
-
- Medlem
- Indlæg: 651
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:57
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Hjallerup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Hmm kan du optage lyden? "Bonk" kan være mange forskellige lyde.
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Har prøve tilsvarende på en fabia (ikke BXE)
Her var det knastføleren der blev ustabil når motoren var varm. Det kan ses med VCDS hvis du trækker en kurve af knastføleren og motoromdrejninger i samme kurvebilled. Så skal kurverne følges ad. Hvis knast føleren kommer forsinket eller sporadisk er føler eller ledningsnet fejlramt. I mit tilfælde føleren. Dermed ikke sagt at dit problem er det samme, men en gang imellem kan man blive overrasket.
Her var det knastføleren der blev ustabil når motoren var varm. Det kan ses med VCDS hvis du trækker en kurve af knastføleren og motoromdrejninger i samme kurvebilled. Så skal kurverne følges ad. Hvis knast føleren kommer forsinket eller sporadisk er føler eller ledningsnet fejlramt. I mit tilfælde føleren. Dermed ikke sagt at dit problem er det samme, men en gang imellem kan man blive overrasket.
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Jeg har faktisk haft en fejl (udlæst) på Cam Position Sensor - Implausible signal...
Hvad koster en ny sensor ? og hvad koster en udskiftning hos Autoriseret ?
Hvad koster en ny sensor ? og hvad koster en udskiftning hos Autoriseret ?
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Ca 1000kr for en orginal hvis jeg husker rigtigt, men den er ikke svær at skifte under en halv time.
Men du skal være opmærksom på at din tandrem kan stå forkert nor den skrive "Implausible signal" men det kan også være sensoren, det giver netop en hård start
Men du skal være opmærksom på at din tandrem kan stå forkert nor den skrive "Implausible signal" men det kan også være sensoren, det giver netop en hård start
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Men på med VCDS og se om der er liv i knastføleren, og om tandremmen står rigtigt
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Kan jeg se med vcds om tandremmen står rigtigt ? Bilen kører jo sådan set okay... bortset fra de periodiske hårde starterBCBC skrev:Men på med VCDS og se om der er liv i knastføleren, og om tandremmen står rigtigt
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af BXE TDI
Jeg har taget lidt VCDS plots i dag.... så kan man se nogle forskellige ting vedr. dyser osv.
Er der et par eksperter der kan kommentere tallene ??
Kold motor....
Måleblok 10 og 13 med varm motor
Hvad kan vi se ud af tallene ??
Er der et par eksperter der kan kommentere tallene ??
Kold motor....
Måleblok 10 og 13 med varm motor
Hvad kan vi se ud af tallene ??
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- ICON
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2572
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fun city
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Torsion Value er noget høj (eller lav), burde helst ligge mellem 0 og -0.5. omend mellem +1 og -1 er OK.
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Dine dysser ser rimelige ud, dine tandrem kunne godt justeres lidt bedre (måleblok 4.4) men den er ikke så meget i skoven at den er skyld i den hårde opstart.
Tror stadig på at det er din knastsensor der driller.
Kan ikke huske hvilken måleblok det er, men prøv at bladre i dem der skulle det være muligt at se omdrejningerne på knasten?
Prøv at trække kurve på den (G40) og krumptapsensor G28 under en varmstart.
Sæt tænding på bilen og sæt kurve og alt til og køre, og start så bilen. Her skal kurverne følge ad g28 og g40
Torsion value i måleblok 4.4 siger noget om knast position i forhold til krumtap, og er en beregnet værdi (g40 set i forhold til g28) den skal som nævt være så tæt på nul som muligt, så står tandremmen korrekt.
Tror stadig på at det er din knastsensor der driller.
Kan ikke huske hvilken måleblok det er, men prøv at bladre i dem der skulle det være muligt at se omdrejningerne på knasten?
Prøv at trække kurve på den (G40) og krumptapsensor G28 under en varmstart.
Sæt tænding på bilen og sæt kurve og alt til og køre, og start så bilen. Her skal kurverne følge ad g28 og g40
Torsion value i måleblok 4.4 siger noget om knast position i forhold til krumtap, og er en beregnet værdi (g40 set i forhold til g28) den skal som nævt være så tæt på nul som muligt, så står tandremmen korrekt.
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Tak for input
Jeg syntes bare ikke jeg kunne finde g40 i adv measure blocks.... men prøver igen én af dagene.
Jeg syntes bare ikke jeg kunne finde g40 i adv measure blocks.... men prøver igen én af dagene.
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Jeg kan huske forkert, men prøv at bladre hele vejen igennem til måleblok 100Tommy skrev:Tak for input
Jeg syntes bare ikke jeg kunne finde g40 i adv measure blocks.... men prøver igen én af dagene.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Start med at rette din tandrem.
Og så på den igen.
Motoren skal vide hvor den er.
Og så på den igen.
Motoren skal vide hvor den er.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Så er timingen rettet fra -3,4 til +0,5.... syntes bilen har mere power fra ca. 3000rpm og op, så det er jo godt nok.
Tomgang er som før, men desværre er de hårde varmstarter der stadig... Hvis bilen står 5 minutter, og den skal starte igen, så banker den løs, og slår først igang ved andet/tredie forsøg
Nogle bud, når nu timingen står ok ?
Vil 0,0 eller -0,5 i øvrigt være bedre end +0,5 ?
Hvilket ladetryk kører sådan en BXE med standard ? Det ser ud til at den leverer 1,55 bar (som den bliver bedt om)... er det ikke lidt meget, hvis den er standard ?
Tomgang er som før, men desværre er de hårde varmstarter der stadig... Hvis bilen står 5 minutter, og den skal starte igen, så banker den løs, og slår først igang ved andet/tredie forsøg
Nogle bud, når nu timingen står ok ?
Vil 0,0 eller -0,5 i øvrigt være bedre end +0,5 ?
Hvilket ladetryk kører sådan en BXE med standard ? Det ser ud til at den leverer 1,55 bar (som den bliver bedt om)... er det ikke lidt meget, hvis den er standard ?
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Den går IKKE med 1.55 standard.
Det er nok din VNT der hænger så den overbooster.
Det er nok din VNT der hænger så den overbooster.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Tommy
- Medlem
- Indlæg: 1167
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 17 times
- Been thanked: 46 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Der er ingen fejl logget, og jeg kan se, at motorstyringen beder om 2.550mBar absolut tryk
Må nok snart få den rullet, og målt lambda osv...
Ligger de forskellige firmaer (Landberg, RH, Scantune osv.) en form for identifikation i deres programmer, så man vil kunne se hvem der har optimeret bilen, når det nu ikke er sket i min ejertid ??
Må nok snart få den rullet, og målt lambda osv...
Ligger de forskellige firmaer (Landberg, RH, Scantune osv.) en form for identifikation i deres programmer, så man vil kunne se hvem der har optimeret bilen, når det nu ikke er sket i min ejertid ??
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....
25 x vagcars and counting....
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Nej.
Vi prøver jo netop at skjule den er tunet.
Men hiver vi programmet ud af den kan vi se om det er os der har lavet det.
Vi prøver jo netop at skjule den er tunet.
Men hiver vi programmet ud af den kan vi se om det er os der har lavet det.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- hlje
- Nyt medlem
- Indlæg: 461
- Tilmeldt: 9. aug 2009, 22:06
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg + Odense
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
er med på en lytter min 1.9 BXE har samme problem.
Passat 3C 1.9TDI - BXE Comfortline 07/2007.
Passat 3B 1.8 Limo 04/1999.
BMW 318I - M10B18 - 1986
Yamaha FS1 4Gear DX - 1976
Vi er jo ikke kommet for at danse
Passat 3B 1.8 Limo 04/1999.
BMW 318I - M10B18 - 1986
Yamaha FS1 4Gear DX - 1976
Vi er jo ikke kommet for at danse
- BCBC
- Medlem
- Indlæg: 840
- Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 12 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Tror stadig på G40 er problemet, du skriver jo at den har sat fejl på den tidligere. Sådan en knastføleren kan godt blive træt.
- hlje
- Nyt medlem
- Indlæg: 461
- Tilmeldt: 9. aug 2009, 22:06
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Esbjerg + Odense
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
- Kontakt:
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Jeg løste mit opstarts problem med en ny starter.
Mvh Henrik
Mvh Henrik
Passat 3C 1.9TDI - BXE Comfortline 07/2007.
Passat 3B 1.8 Limo 04/1999.
BMW 318I - M10B18 - 1986
Yamaha FS1 4Gear DX - 1976
Vi er jo ikke kommet for at danse
Passat 3B 1.8 Limo 04/1999.
BMW 318I - M10B18 - 1986
Yamaha FS1 4Gear DX - 1976
Vi er jo ikke kommet for at danse
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: Varm start = Bonk-bonk lyd - hårdt opstart af TDI, VCDS
Få Landberg til at lave varm-start-mod (eller hvad det nu hedder) på jeres biler, hvis de starter hårdt når de er varme. Her fjernes en dum begrænsning i motorstyringen.
Har netop fået det gjort på en 1,9 TDI BJB, der var ved at hoppe ud af bilen når den skulle startes i varm tilstand. Efter dette er udført starter den silkeblødt hver gang.
Har netop fået det gjort på en 1,9 TDI BJB, der var ved at hoppe ud af bilen når den skulle startes i varm tilstand. Efter dette er udført starter den silkeblødt hver gang.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG