EGR-ventil

wichmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. okt 2011, 20:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

EGR-ventil

Indlæg af wichmann » 1. jul 2015, 20:53

Hej folkens
I søndags lyste (blinker) spiral- advarselslampen i min Golf Bluemotion 1,6 TDI årgang 2011. Kan mærke at bilen ikke trækker ordentligt og holder ind til siden, slukker i et par minutter, hvorefter jeg kører videre på normal vis igen. Den har lyst en gang tidligere (for et par måneder siden) men kun et kort øjeblik. Bilen har ellers kørt fantastisk 115.000 km uden problemer og med alle service overholdt. Jeg kører ca. 100 km dagligt, hvoraf 85 er på motorvej. Jeg beslutter at få en fejludlæsning hos SMC (hvor jeg har fået tilfredsstillende service indtil nu) og får oplyst at EGR skal skiftes. Jeg bliver efterfølgende præsenteret for et tilbud på kr. 8.000 inkl. alt. :oops: De regner med ca. 6 timers arbejde og tilbyder at betale for ventil, som ifølge dem, løber op i ca. kr. 4.000 inkl. pakninger mm. Jeg skal heller ikke betale en arbejdstime for fejludlæsningen. Kan det virkelig passe, at en sådan reparation til fuld pris ville koste kr. 12.000 - ja måske hos SMC, men jeg er godt nok skuffet over at en kun fire år gammel bil allerede skal repareres for så meget. Skal lige nævnes at jeg passer bilen hysterisk og skifter olie hver 10-12.000 km. Kan sådan en ventil ikke renses? eller er det bare at udskyde problemerne? og er der ande problemer som kan opstå i kølvandet på dette. Jeg overvejer seriøst at skille mig af med bilen, hvis det er sådanne regninger som jeg skal præsenteres for fremover, så kan jeg ikke se nogen økonomiske fordele ved at køre diesel - bortset fra glæden :P
Mvh Thomas

Brugeravatar
dkfsk
Nyt medlem
Indlæg: 293
Tilmeldt: 8. nov 2008, 20:13
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-ventil

Indlæg af dkfsk » 1. jul 2015, 21:13

Havde samme oplevelse med vores Touran 1.6 TDI Blue Motion i 2013, da var bilen ca. 3 år gammel og havde kørt 53.000 km.

VW kom til samme konklusion, at EGR-ventilen skulle skiftes og fortalte, at regningen ville ligge i omegnen af 13.000 kr.

Jeg endte med at betale ca. 2.000 kr., da resten blev afskrevet per kulance.
VW Polo BlueGT (6R) 1.4 TSI ACT 150/250 DSG 7
DK-pakke, Adaptive fartpilot (AAC)

Tidligere biler: Touran 1.6 TDI 105 Blue Motion, Scirocco 2.0 TSI DSG mit alles, Passat 2.0 TDI, Audi A6 2.4 Aut.

Brugeravatar
Emmert
Nyt medlem
Indlæg: 120
Tilmeldt: 9. nov 2014, 21:06
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Mørke 8544
Has thanked: 0
Been thanked: 0

EGR-ventil

Indlæg af Emmert » 1. jul 2015, 21:20

Har været ude for det præcis samme på min Passat 2.0 TDI.. VW forlangte 12.000 for at skifte Egr.
Skrev til fredslund herinde fra, fik den slået fra elektronisk. Det gav jeg 1500 for.. Den har kørt helt fantastisk siden :)

Brugeravatar
Nic
Medlem
Indlæg: 643
Tilmeldt: 17. sep 2008, 09:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nyk F
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-ventil

Indlæg af Nic » 1. jul 2015, 22:03

havde du regnet med at den kunne køre evigt uden en eneste reperation.......

skift lige dig selv ind her, bilen er 4 år gammel og har kørt 115.000 km. du må da påregne at noget brækker ned på et tidspunkt.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: EGR-ventil

Indlæg af ij6210 » 2. jul 2015, 06:54

Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-ventil

Indlæg af Fabianen » 2. jul 2015, 08:21

ij6210 skrev:Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.

Nej, Moralen må være, køb kun diesel hvis du har behovet.

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-ventil

Indlæg af Fabianen » 2. jul 2015, 08:29

wichmann skrev:Hej folkens
I søndags lyste (blinker) spiral- advarselslampen i min Golf Bluemotion 1,6 TDI årgang 2011. Kan mærke at bilen ikke trækker ordentligt og holder ind til siden, slukker i et par minutter, hvorefter jeg kører videre på normal vis igen. Den har lyst en gang tidligere (for et par måneder siden) men kun et kort øjeblik. Bilen har ellers kørt fantastisk 115.000 km uden problemer og med alle service overholdt. Jeg kører ca. 100 km dagligt, hvoraf 85 er på motorvej. Jeg beslutter at få en fejludlæsning hos SMC (hvor jeg har fået tilfredsstillende service indtil nu) og får oplyst at EGR skal skiftes. Jeg bliver efterfølgende præsenteret for et tilbud på kr. 8.000 inkl. alt. :oops: De regner med ca. 6 timers arbejde og tilbyder at betale for ventil, som ifølge dem, løber op i ca. kr. 4.000 inkl. pakninger mm. Jeg skal heller ikke betale en arbejdstime for fejludlæsningen. Kan det virkelig passe, at en sådan reparation til fuld pris ville koste kr. 12.000 - ja måske hos SMC, men jeg er godt nok skuffet over at en kun fire år gammel bil allerede skal repareres for så meget. Skal lige nævnes at jeg passer bilen hysterisk og skifter olie hver 10-12.000 km. Kan sådan en ventil ikke renses? eller er det bare at udskyde problemerne? og er der ande problemer som kan opstå i kølvandet på dette. Jeg overvejer seriøst at skille mig af med bilen, hvis det er sådanne regninger som jeg skal præsenteres for fremover, så kan jeg ikke se nogen økonomiske fordele ved at køre diesel - bortset fra glæden :P
Mvh Thomas
Hej Thomas.
Jeg ville personligt prøve noget kemi inden udskift af sådan en ventil. Hvis jeg var dig så ville jeg prøve at hælde 2 flasker Smogdoctor VB26 ned i tanken og husk der skal minimum være 5 liter diesel i tanken. Og så kører du en god tur og når der er varme i maskinen så prøver du at køre i 4 gear hvor du trykker pedalen HELT i bund, altså fuld gas. Så aktiverer du EGR'en (hvis den kan bevæge sig). Men vi snakker altså en tur på minimum 50-60 km hvor rensen ryger igennem systemet.

wichmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. okt 2011, 20:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-ventil

Indlæg af wichmann » 2. jul 2015, 09:32

Tak for jeres indlæg. Jeg forstår ikke helt hvordan at EGR bare kan frakobles?
Jeg synes at det er et forsøg værd at prøve med det nævnte VB26 – skal på en længere tur i weekenden. Den har siden fejlmeldingen i søndags kørt uden problemer – betyder det så at EGR virker på nuværende tidspunkt?.
Er der nogen risiko ved at køre videre? også efter rens – for hvis jeg risikerer at smadre et eller andet, vil jeg hellere bide i det sure æble og få det ordnet en gang for alle.

Mvh Thomas

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af Sorens2 » 2. jul 2015, 12:26

wichmann skrev:Tak for jeres indlæg. Jeg forstår ikke helt hvordan at EGR bare kan frakobles?
Jeg synes at det er et forsøg værd at prøve med det nævnte VB26 – skal på en længere tur i weekenden. Den har siden fejlmeldingen i søndags kørt uden problemer – betyder det så at EGR virker på nuværende tidspunkt?.
Er der nogen risiko ved at køre videre? også efter rens – for hvis jeg risikerer at smadre et eller andet, vil jeg hellere bide i det sure æble og få det ordnet en gang for alle.

Mvh Thomas
Læs lidt om den her.
www.fredslunds.dk/chiptuningnu

Prøv endelig rens osv.
Min erfaring er at de ikke kan reddes.
1.6 TDI er jo verdenskendt for at guffe EGR ventiler.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af Sorens2 » 2. jul 2015, 12:26

Fabianen skrev:
ij6210 skrev:Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.

Nej, Moralen må være, køb kun diesel hvis du har behovet.
Hvilket behov skal man ha for at en 1.6 EGR ikke dør?
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

eriksn
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordsjælland
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: EGR-ventil

Indlæg af eriksn » 2. jul 2015, 12:39

Havde nøjagtigt det samme bøvl med min skoda fabia 1,6 tdi 95000 km og en regning på 7000,- 80 % kulance på reservedele ,og en hilsen om at det nye vidunder af en egr ventil næppe ville holde ligeså længe.
jeg ka kun anbefale dig at få lavet en egr delete med det vums, så sparer du jo også de 8000,- til en ny skrammel ventil.
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: EGR-ventil

Indlæg af ij6210 » 2. jul 2015, 12:41

Sorens2 skrev:
Hvilket behov skal man ha for at en 1.6 EGR ikke dør?
Præcis. Den forstod jeg nemlig heller ikke. Uanset mønster vil den vel dø før eller siden (med mindre man deaktiverer den)
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af HansH » 2. jul 2015, 12:48

wichmann skrev:Jeg forstår ikke helt hvordan at EGR bare kan frakobles?
EGR ventilen er en mekanisme som skal tilgodese miljøet.
Når motoren kører ved delbelastning (dvs. du cruiser derudad med let pedal), falder forbrændingstemperaturen og det øger udledningen af farlige stoffer. Jo højere forbrændingstemperatur - jo mindre udledning.
I den situation kan man øge forbrændingstemperaturen ved at blande udstødningsgas i den friske indsugningsluft, og lede denne blanding ind i forbrændingskammeret.

EGR ventilen styrer dette. Den åbner når du kører med delbelastning og dermed opnår du det ovenfor beskrevne.
Hvis den ventil aldrig åbner, så får du kun lutter ren, frisk indsugningsluft ind i din motors forbrændingskammer.
Frakobling af EGR går ud på at man retter i det program der ligger i motorstyringen, således at den ventil aldrig får besked om at åbne.

Problem solved.

Jeg kan kun melde mig i koret der siger: få det gjort.
Min blev frakoblet i forb. med en tuning hos Fredslunds (SorenS2) og det fungerer bare.
Du hører aldrig mere om den ventil, og din bil/motor har bedre af det.
Du skal være moralsk villig til at se bort fra miljøhensyn i dette spørgsmål.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

wichmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 2. okt 2011, 20:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-ventil

Indlæg af wichmann » 2. jul 2015, 12:57

Tak tak, jamen så har jeg bare et sidste spørgsmål – er der problemer i forhold til syn med ventilen frakoblet?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af HansH » 2. jul 2015, 12:58

wichmann skrev:Tak tak, jamen så har jeg bare et sidste spørgsmål – er der problemer i forhold til syn med ventilen frakoblet?
Ikke det der ligner !
Do it.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af HansH » 2. jul 2015, 13:02

Jeg læste et sted (husker ikke hvor), en bruger der havde en alternativ måde at forklare hvad en EGR ventil gør:

"Forestil dig, at du skal løbe et maratonløb. Du stikker en slange i røven, og hver 2. indånding du tager, tager du fra slangen".

:D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

LKA63
Medlem
Indlæg: 582
Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af LKA63 » 2. jul 2015, 13:36

HansH skrev:
wichmann skrev:Jeg forstår ikke helt hvordan at EGR bare kan frakobles?
EGR ventilen er en mekanisme som skal tilgodese miljøet.
Når motoren kører ved delbelastning (dvs. du cruiser derudad med let pedal), falder forbrændingstemperaturen og det øger udledningen af farlige stoffer. Jo højere forbrændingstemperatur - jo mindre udledning.
I den situation kan man øge forbrændingstemperaturen ved at blande udstødningsgas i den friske indsugningsluft, og lede denne blanding ind i forbrændingskammeret.

EGR ventilen styrer dette. Den åbner når du kører med delbelastning og dermed opnår du det ovenfor beskrevne.
Hvis den ventil aldrig åbner, så får du kun lutter ren, frisk indsugningsluft ind i din motors forbrændingskammer.
Frakobling af EGR går ud på at man retter i det program der ligger i motorstyringen, således at den ventil aldrig får besked om at åbne.

Problem solved.

Jeg kan kun melde mig i koret der siger: få det gjort.
Min blev frakoblet i forb. med en tuning hos Fredslunds (SorenS2) og det fungerer bare.
Du hører aldrig mere om den ventil, og din bil/motor har bedre af det.
Du skal være moralsk villig til at se bort fra miljøhensyn i dette spørgsmål.
Er det ikke lige omvendt. Man ønsker så lav forbrændingstemperatur som muligt for at holde udledningen af NOx så lav som muligt - derfor hedder det også en egr køler.
Mange hilsner
Lars

Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af janny » 2. jul 2015, 13:56

det ikke lige omvendt. Man ønsker så lav forbrændingstemperatur som muligt for at holde udledningen af NOx så lav som muligt - derfor hedder det også en egr køler.
Jo, forbrændingen bliver dårligere af at få tilført iltfattigt udstødningsgas. Giver lavere forbrændingstemp. Deraf den øgede tilsodning.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af HansH » 2. jul 2015, 14:00

LKA63 skrev:Er det ikke lige omvendt. Man ønsker så lav forbrændingstemperatur som muligt for at holde udledningen af NOx så lav som muligt - derfor hedder det også en egr køler.
Ups! jo selvfølgelig.
Byt lige selv om på lav og høj i det jeg skrev :oops:
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af norn » 2. jul 2015, 16:02

Sorens2 skrev:
Fabianen skrev:
ij6210 skrev:Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.

Nej, Moralen må være, køb kun diesel hvis du har behovet.
Hvilket behov skal man ha for at en 1.6 EGR ikke dør?
Et 0 behov
Man kan jo ikke bruge den uden at egr går istykker
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-ventil

Indlæg af Fabianen » 2. jul 2015, 17:02

Sorens2 skrev:
Fabianen skrev:
ij6210 skrev:Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.

Nej, Moralen må være, køb kun diesel hvis du har behovet.
Hvilket behov skal man ha for at en 1.6 EGR ikke dør?
Jeg vil på intet tidspunkt afvise at en EGR ventil kan dø, fuldstændig som et batteri eller en vandpumpe eller lign.
Men mange af de brugere der er her på Vagcars.dk kører diesel fordi det er nemt at tune på og der er godt moment.
Javist, en diesel soder, men når du kører få kilometer til arbejde og øko kørsel og aldrig kommer i nærheden af en varm motor, så beder man om problemer. I dette tilfælde er det jo netop en Bluemotion så den bliver formentlig brugt til at skulle gå langt på literen. Jeg kører selv mange kilometer om året og hver dag og når den er godt varm bliver den blæst igennem så ventilen bliver aktiveret. Nu har den rundet 200K uden ballade. Et tilfælde?

Brugeravatar
Nic
Medlem
Indlæg: 643
Tilmeldt: 17. sep 2008, 09:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nyk F
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-ventil

Indlæg af Nic » 2. jul 2015, 21:42

min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af norn » 2. jul 2015, 22:01

Nic skrev:min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny
Og det er en 1,6TDI....????
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
Nic
Medlem
Indlæg: 643
Tilmeldt: 17. sep 2008, 09:15
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Nyk F
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: EGR-ventil

Indlæg af Nic » 3. jul 2015, 08:32

norn skrev:
Nic skrev:min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny
Og det er en 1,6TDI....????
Nej men kan ikke se hvad det har Med sagen at gøre

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af kGlerup » 3. jul 2015, 10:14

Nic skrev:
norn skrev:
Nic skrev:min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny
Og det er en 1,6TDI....????
Nej men kan ikke se hvad det har Med sagen at gøre
Snakken går vel på om egr ventil på første generation 1.6 tdi cr dør pga forkert brug, eller fordi ventilen er noget bras.
Almindelig opfattelse, min inklusive, er vist at de primært dør fordi det er noget bras :-)

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af norn » 3. jul 2015, 12:52

Nic skrev:
norn skrev:
Nic skrev:min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny
Og det er en 1,6TDI....????
Nej men kan ikke se hvad det har Med sagen at gøre
Det er jo lige som to vidt forsekllige motorer
Og ikke mindst to helt vidt forkellige EGR ventiler
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af Mikael M109R » 3. jul 2015, 21:20

Kan man vente med at få den koblet fra til den går i stykker ? eller skal den så udskiftes under alle omstændigheder?

Har en SuperB 2012 1,6 Greenline, er der de samme problemer med den model? har endnu ikke hørt SuperB ejere med EGR problemer (tilsodning), EGR køler er der vist noget med utæthed / svaghed, er der kølervæske der løber igennem den eller har jeg helt misforstået noget :lol:

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: EGR-ventil

Indlæg af ij6210 » 6. jul 2015, 07:44

Mikael M109R skrev:Kan man vente med at få den koblet fra til den går i stykker ? eller skal den så udskiftes under alle omstændigheder?

Har en SuperB 2012 1,6 Greenline, er der de samme problemer med den model? har endnu ikke hørt SuperB ejere med EGR problemer (tilsodning), EGR køler er der vist noget med utæthed / svaghed, er der kølervæske der løber igennem den eller har jeg helt misforstået noget :lol:
Hvorfor vente, når du kan få det gjort nu? Så kan du samtidig få den tunet så den ikke er så tung i r*ven...
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af HansH » 6. jul 2015, 07:50

Mikael M109R skrev:Kan man vente med at få den koblet fra til den går i stykker ? eller skal den så udskiftes under alle omstændigheder?
Umiddelbart vil jeg mene at det vil være en nitte at vente til den er defekt.
Pointen er jo at den efter mod skal forblive lukket.
Hvis den er kommet dertil at den er så tilsodet, at den ikke kan lukke, så er det jo ikke længere gjort blot med at mod'e softwaren. Så vil du være nødt til at foretage et mekanisk indgreb (dvs. afmontere, rense) for at få den ordentlig lukket.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: EGR-ventil

Indlæg af Søren K » 6. jul 2015, 09:09

Hvis man i en 1,9 tdi (ofte) kører ture hvor motoren ikke vil opnå driftstemperatur, vil det da være en fordel at få egr slået fra?
Vh Søren K


Besvar

Tilbage til "Motor"