EGR-ventil
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 2. okt 2011, 20:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
EGR-ventil
Hej folkens
I søndags lyste (blinker) spiral- advarselslampen i min Golf Bluemotion 1,6 TDI årgang 2011. Kan mærke at bilen ikke trækker ordentligt og holder ind til siden, slukker i et par minutter, hvorefter jeg kører videre på normal vis igen. Den har lyst en gang tidligere (for et par måneder siden) men kun et kort øjeblik. Bilen har ellers kørt fantastisk 115.000 km uden problemer og med alle service overholdt. Jeg kører ca. 100 km dagligt, hvoraf 85 er på motorvej. Jeg beslutter at få en fejludlæsning hos SMC (hvor jeg har fået tilfredsstillende service indtil nu) og får oplyst at EGR skal skiftes. Jeg bliver efterfølgende præsenteret for et tilbud på kr. 8.000 inkl. alt. De regner med ca. 6 timers arbejde og tilbyder at betale for ventil, som ifølge dem, løber op i ca. kr. 4.000 inkl. pakninger mm. Jeg skal heller ikke betale en arbejdstime for fejludlæsningen. Kan det virkelig passe, at en sådan reparation til fuld pris ville koste kr. 12.000 - ja måske hos SMC, men jeg er godt nok skuffet over at en kun fire år gammel bil allerede skal repareres for så meget. Skal lige nævnes at jeg passer bilen hysterisk og skifter olie hver 10-12.000 km. Kan sådan en ventil ikke renses? eller er det bare at udskyde problemerne? og er der ande problemer som kan opstå i kølvandet på dette. Jeg overvejer seriøst at skille mig af med bilen, hvis det er sådanne regninger som jeg skal præsenteres for fremover, så kan jeg ikke se nogen økonomiske fordele ved at køre diesel - bortset fra glæden
Mvh Thomas
I søndags lyste (blinker) spiral- advarselslampen i min Golf Bluemotion 1,6 TDI årgang 2011. Kan mærke at bilen ikke trækker ordentligt og holder ind til siden, slukker i et par minutter, hvorefter jeg kører videre på normal vis igen. Den har lyst en gang tidligere (for et par måneder siden) men kun et kort øjeblik. Bilen har ellers kørt fantastisk 115.000 km uden problemer og med alle service overholdt. Jeg kører ca. 100 km dagligt, hvoraf 85 er på motorvej. Jeg beslutter at få en fejludlæsning hos SMC (hvor jeg har fået tilfredsstillende service indtil nu) og får oplyst at EGR skal skiftes. Jeg bliver efterfølgende præsenteret for et tilbud på kr. 8.000 inkl. alt. De regner med ca. 6 timers arbejde og tilbyder at betale for ventil, som ifølge dem, løber op i ca. kr. 4.000 inkl. pakninger mm. Jeg skal heller ikke betale en arbejdstime for fejludlæsningen. Kan det virkelig passe, at en sådan reparation til fuld pris ville koste kr. 12.000 - ja måske hos SMC, men jeg er godt nok skuffet over at en kun fire år gammel bil allerede skal repareres for så meget. Skal lige nævnes at jeg passer bilen hysterisk og skifter olie hver 10-12.000 km. Kan sådan en ventil ikke renses? eller er det bare at udskyde problemerne? og er der ande problemer som kan opstå i kølvandet på dette. Jeg overvejer seriøst at skille mig af med bilen, hvis det er sådanne regninger som jeg skal præsenteres for fremover, så kan jeg ikke se nogen økonomiske fordele ved at køre diesel - bortset fra glæden
Mvh Thomas
- dkfsk
- Nyt medlem
- Indlæg: 293
- Tilmeldt: 8. nov 2008, 20:13
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-ventil
Havde samme oplevelse med vores Touran 1.6 TDI Blue Motion i 2013, da var bilen ca. 3 år gammel og havde kørt 53.000 km.
VW kom til samme konklusion, at EGR-ventilen skulle skiftes og fortalte, at regningen ville ligge i omegnen af 13.000 kr.
Jeg endte med at betale ca. 2.000 kr., da resten blev afskrevet per kulance.
VW kom til samme konklusion, at EGR-ventilen skulle skiftes og fortalte, at regningen ville ligge i omegnen af 13.000 kr.
Jeg endte med at betale ca. 2.000 kr., da resten blev afskrevet per kulance.
VW Polo BlueGT (6R) 1.4 TSI ACT 150/250 DSG 7
DK-pakke, Adaptive fartpilot (AAC)
Tidligere biler: Touran 1.6 TDI 105 Blue Motion, Scirocco 2.0 TSI DSG mit alles, Passat 2.0 TDI, Audi A6 2.4 Aut.
DK-pakke, Adaptive fartpilot (AAC)
Tidligere biler: Touran 1.6 TDI 105 Blue Motion, Scirocco 2.0 TSI DSG mit alles, Passat 2.0 TDI, Audi A6 2.4 Aut.
- Emmert
- Nyt medlem
- Indlæg: 120
- Tilmeldt: 9. nov 2014, 21:06
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Mørke 8544
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
EGR-ventil
Har været ude for det præcis samme på min Passat 2.0 TDI.. VW forlangte 12.000 for at skifte Egr.
Skrev til fredslund herinde fra, fik den slået fra elektronisk. Det gav jeg 1500 for.. Den har kørt helt fantastisk siden
Skrev til fredslund herinde fra, fik den slået fra elektronisk. Det gav jeg 1500 for.. Den har kørt helt fantastisk siden
- Nic
- Medlem
- Indlæg: 643
- Tilmeldt: 17. sep 2008, 09:15
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Nyk F
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-ventil
havde du regnet med at den kunne køre evigt uden en eneste reperation.......
skift lige dig selv ind her, bilen er 4 år gammel og har kørt 115.000 km. du må da påregne at noget brækker ned på et tidspunkt.
skift lige dig selv ind her, bilen er 4 år gammel og har kørt 115.000 km. du må da påregne at noget brækker ned på et tidspunkt.
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: EGR-ventil
Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Re: EGR-ventil
ij6210 skrev:Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.
Nej, Moralen må være, køb kun diesel hvis du har behovet.
Re: EGR-ventil
Hej Thomas.wichmann skrev:Hej folkens
I søndags lyste (blinker) spiral- advarselslampen i min Golf Bluemotion 1,6 TDI årgang 2011. Kan mærke at bilen ikke trækker ordentligt og holder ind til siden, slukker i et par minutter, hvorefter jeg kører videre på normal vis igen. Den har lyst en gang tidligere (for et par måneder siden) men kun et kort øjeblik. Bilen har ellers kørt fantastisk 115.000 km uden problemer og med alle service overholdt. Jeg kører ca. 100 km dagligt, hvoraf 85 er på motorvej. Jeg beslutter at få en fejludlæsning hos SMC (hvor jeg har fået tilfredsstillende service indtil nu) og får oplyst at EGR skal skiftes. Jeg bliver efterfølgende præsenteret for et tilbud på kr. 8.000 inkl. alt. De regner med ca. 6 timers arbejde og tilbyder at betale for ventil, som ifølge dem, løber op i ca. kr. 4.000 inkl. pakninger mm. Jeg skal heller ikke betale en arbejdstime for fejludlæsningen. Kan det virkelig passe, at en sådan reparation til fuld pris ville koste kr. 12.000 - ja måske hos SMC, men jeg er godt nok skuffet over at en kun fire år gammel bil allerede skal repareres for så meget. Skal lige nævnes at jeg passer bilen hysterisk og skifter olie hver 10-12.000 km. Kan sådan en ventil ikke renses? eller er det bare at udskyde problemerne? og er der ande problemer som kan opstå i kølvandet på dette. Jeg overvejer seriøst at skille mig af med bilen, hvis det er sådanne regninger som jeg skal præsenteres for fremover, så kan jeg ikke se nogen økonomiske fordele ved at køre diesel - bortset fra glæden
Mvh Thomas
Jeg ville personligt prøve noget kemi inden udskift af sådan en ventil. Hvis jeg var dig så ville jeg prøve at hælde 2 flasker Smogdoctor VB26 ned i tanken og husk der skal minimum være 5 liter diesel i tanken. Og så kører du en god tur og når der er varme i maskinen så prøver du at køre i 4 gear hvor du trykker pedalen HELT i bund, altså fuld gas. Så aktiverer du EGR'en (hvis den kan bevæge sig). Men vi snakker altså en tur på minimum 50-60 km hvor rensen ryger igennem systemet.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 2. okt 2011, 20:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-ventil
Tak for jeres indlæg. Jeg forstår ikke helt hvordan at EGR bare kan frakobles?
Jeg synes at det er et forsøg værd at prøve med det nævnte VB26 – skal på en længere tur i weekenden. Den har siden fejlmeldingen i søndags kørt uden problemer – betyder det så at EGR virker på nuværende tidspunkt?.
Er der nogen risiko ved at køre videre? også efter rens – for hvis jeg risikerer at smadre et eller andet, vil jeg hellere bide i det sure æble og få det ordnet en gang for alle.
Mvh Thomas
Jeg synes at det er et forsøg værd at prøve med det nævnte VB26 – skal på en længere tur i weekenden. Den har siden fejlmeldingen i søndags kørt uden problemer – betyder det så at EGR virker på nuværende tidspunkt?.
Er der nogen risiko ved at køre videre? også efter rens – for hvis jeg risikerer at smadre et eller andet, vil jeg hellere bide i det sure æble og få det ordnet en gang for alle.
Mvh Thomas
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: EGR-ventil
Læs lidt om den her.wichmann skrev:Tak for jeres indlæg. Jeg forstår ikke helt hvordan at EGR bare kan frakobles?
Jeg synes at det er et forsøg værd at prøve med det nævnte VB26 – skal på en længere tur i weekenden. Den har siden fejlmeldingen i søndags kørt uden problemer – betyder det så at EGR virker på nuværende tidspunkt?.
Er der nogen risiko ved at køre videre? også efter rens – for hvis jeg risikerer at smadre et eller andet, vil jeg hellere bide i det sure æble og få det ordnet en gang for alle.
Mvh Thomas
www.fredslunds.dk/chiptuningnu
Prøv endelig rens osv.
Min erfaring er at de ikke kan reddes.
1.6 TDI er jo verdenskendt for at guffe EGR ventiler.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: EGR-ventil
Hvilket behov skal man ha for at en 1.6 EGR ikke dør?Fabianen skrev:ij6210 skrev:Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.
Nej, Moralen må være, køb kun diesel hvis du har behovet.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: EGR-ventil
Havde nøjagtigt det samme bøvl med min skoda fabia 1,6 tdi 95000 km og en regning på 7000,- 80 % kulance på reservedele ,og en hilsen om at det nye vidunder af en egr ventil næppe ville holde ligeså længe.
jeg ka kun anbefale dig at få lavet en egr delete med det vums, så sparer du jo også de 8000,- til en ny skrammel ventil.
jeg ka kun anbefale dig at få lavet en egr delete med det vums, så sparer du jo også de 8000,- til en ny skrammel ventil.
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL
Audi A3 1998 1,6 AKL
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: EGR-ventil
Præcis. Den forstod jeg nemlig heller ikke. Uanset mønster vil den vel dø før eller siden (med mindre man deaktiverer den)Sorens2 skrev:
Hvilket behov skal man ha for at en 1.6 EGR ikke dør?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: EGR-ventil
EGR ventilen er en mekanisme som skal tilgodese miljøet.wichmann skrev:Jeg forstår ikke helt hvordan at EGR bare kan frakobles?
Når motoren kører ved delbelastning (dvs. du cruiser derudad med let pedal), falder forbrændingstemperaturen og det øger udledningen af farlige stoffer. Jo højere forbrændingstemperatur - jo mindre udledning.
I den situation kan man øge forbrændingstemperaturen ved at blande udstødningsgas i den friske indsugningsluft, og lede denne blanding ind i forbrændingskammeret.
EGR ventilen styrer dette. Den åbner når du kører med delbelastning og dermed opnår du det ovenfor beskrevne.
Hvis den ventil aldrig åbner, så får du kun lutter ren, frisk indsugningsluft ind i din motors forbrændingskammer.
Frakobling af EGR går ud på at man retter i det program der ligger i motorstyringen, således at den ventil aldrig får besked om at åbne.
Problem solved.
Jeg kan kun melde mig i koret der siger: få det gjort.
Min blev frakoblet i forb. med en tuning hos Fredslunds (SorenS2) og det fungerer bare.
Du hører aldrig mere om den ventil, og din bil/motor har bedre af det.
Du skal være moralsk villig til at se bort fra miljøhensyn i dette spørgsmål.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 2. okt 2011, 20:52
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-ventil
Tak tak, jamen så har jeg bare et sidste spørgsmål – er der problemer i forhold til syn med ventilen frakoblet?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: EGR-ventil
Ikke det der ligner !wichmann skrev:Tak tak, jamen så har jeg bare et sidste spørgsmål – er der problemer i forhold til syn med ventilen frakoblet?
Do it.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: EGR-ventil
Jeg læste et sted (husker ikke hvor), en bruger der havde en alternativ måde at forklare hvad en EGR ventil gør:
"Forestil dig, at du skal løbe et maratonløb. Du stikker en slange i røven, og hver 2. indånding du tager, tager du fra slangen".
"Forestil dig, at du skal løbe et maratonløb. Du stikker en slange i røven, og hver 2. indånding du tager, tager du fra slangen".
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 582
- Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: EGR-ventil
Er det ikke lige omvendt. Man ønsker så lav forbrændingstemperatur som muligt for at holde udledningen af NOx så lav som muligt - derfor hedder det også en egr køler.HansH skrev:EGR ventilen er en mekanisme som skal tilgodese miljøet.wichmann skrev:Jeg forstår ikke helt hvordan at EGR bare kan frakobles?
Når motoren kører ved delbelastning (dvs. du cruiser derudad med let pedal), falder forbrændingstemperaturen og det øger udledningen af farlige stoffer. Jo højere forbrændingstemperatur - jo mindre udledning.
I den situation kan man øge forbrændingstemperaturen ved at blande udstødningsgas i den friske indsugningsluft, og lede denne blanding ind i forbrændingskammeret.
EGR ventilen styrer dette. Den åbner når du kører med delbelastning og dermed opnår du det ovenfor beskrevne.
Hvis den ventil aldrig åbner, så får du kun lutter ren, frisk indsugningsluft ind i din motors forbrændingskammer.
Frakobling af EGR går ud på at man retter i det program der ligger i motorstyringen, således at den ventil aldrig får besked om at åbne.
Problem solved.
Jeg kan kun melde mig i koret der siger: få det gjort.
Min blev frakoblet i forb. med en tuning hos Fredslunds (SorenS2) og det fungerer bare.
Du hører aldrig mere om den ventil, og din bil/motor har bedre af det.
Du skal være moralsk villig til at se bort fra miljøhensyn i dette spørgsmål.
Mange hilsner
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: EGR-ventil
Jo, forbrændingen bliver dårligere af at få tilført iltfattigt udstødningsgas. Giver lavere forbrændingstemp. Deraf den øgede tilsodning.det ikke lige omvendt. Man ønsker så lav forbrændingstemperatur som muligt for at holde udledningen af NOx så lav som muligt - derfor hedder det også en egr køler.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: EGR-ventil
Ups! jo selvfølgelig.LKA63 skrev:Er det ikke lige omvendt. Man ønsker så lav forbrændingstemperatur som muligt for at holde udledningen af NOx så lav som muligt - derfor hedder det også en egr køler.
Byt lige selv om på lav og høj i det jeg skrev
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: EGR-ventil
Et 0 behovSorens2 skrev:Hvilket behov skal man ha for at en 1.6 EGR ikke dør?Fabianen skrev:ij6210 skrev:Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.
Nej, Moralen må være, køb kun diesel hvis du har behovet.
Man kan jo ikke bruge den uden at egr går istykker
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
Re: EGR-ventil
Jeg vil på intet tidspunkt afvise at en EGR ventil kan dø, fuldstændig som et batteri eller en vandpumpe eller lign.Sorens2 skrev:Hvilket behov skal man ha for at en 1.6 EGR ikke dør?Fabianen skrev:ij6210 skrev:Moralen må være: Få slået EGR off - det betaler sig åbenbart meget hurtigt.
Nej, Moralen må være, køb kun diesel hvis du har behovet.
Men mange af de brugere der er her på Vagcars.dk kører diesel fordi det er nemt at tune på og der er godt moment.
Javist, en diesel soder, men når du kører få kilometer til arbejde og øko kørsel og aldrig kommer i nærheden af en varm motor, så beder man om problemer. I dette tilfælde er det jo netop en Bluemotion så den bliver formentlig brugt til at skulle gå langt på literen. Jeg kører selv mange kilometer om året og hver dag og når den er godt varm bliver den blæst igennem så ventilen bliver aktiveret. Nu har den rundet 200K uden ballade. Et tilfælde?
- Nic
- Medlem
- Indlæg: 643
- Tilmeldt: 17. sep 2008, 09:15
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Nyk F
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-ventil
min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: EGR-ventil
Og det er en 1,6TDI....????Nic skrev:min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- Nic
- Medlem
- Indlæg: 643
- Tilmeldt: 17. sep 2008, 09:15
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Nyk F
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: EGR-ventil
Nej men kan ikke se hvad det har Med sagen at gørenorn skrev:Og det er en 1,6TDI....????Nic skrev:min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: EGR-ventil
Snakken går vel på om egr ventil på første generation 1.6 tdi cr dør pga forkert brug, eller fordi ventilen er noget bras.Nic skrev:Nej men kan ikke se hvad det har Med sagen at gørenorn skrev:Og det er en 1,6TDI....????Nic skrev:min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny
Almindelig opfattelse, min inklusive, er vist at de primært dør fordi det er noget bras
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: EGR-ventil
Det er jo lige som to vidt forsekllige motorerNic skrev:Nej men kan ikke se hvad det har Med sagen at gørenorn skrev:Og det er en 1,6TDI....????Nic skrev:min altea diesel runder snart 240.000 km uden at EGR er stået af, turbo er også fra ny
Og ikke mindst to helt vidt forkellige EGR ventiler
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- Mikael M109R
- Nyt medlem
- Indlæg: 441
- Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 28 times
- Been thanked: 22 times
Re: EGR-ventil
Kan man vente med at få den koblet fra til den går i stykker ? eller skal den så udskiftes under alle omstændigheder?
Har en SuperB 2012 1,6 Greenline, er der de samme problemer med den model? har endnu ikke hørt SuperB ejere med EGR problemer (tilsodning), EGR køler er der vist noget med utæthed / svaghed, er der kølervæske der løber igennem den eller har jeg helt misforstået noget
Har en SuperB 2012 1,6 Greenline, er der de samme problemer med den model? har endnu ikke hørt SuperB ejere med EGR problemer (tilsodning), EGR køler er der vist noget med utæthed / svaghed, er der kølervæske der løber igennem den eller har jeg helt misforstået noget
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: EGR-ventil
Hvorfor vente, når du kan få det gjort nu? Så kan du samtidig få den tunet så den ikke er så tung i r*ven...Mikael M109R skrev:Kan man vente med at få den koblet fra til den går i stykker ? eller skal den så udskiftes under alle omstændigheder?
Har en SuperB 2012 1,6 Greenline, er der de samme problemer med den model? har endnu ikke hørt SuperB ejere med EGR problemer (tilsodning), EGR køler er der vist noget med utæthed / svaghed, er der kølervæske der løber igennem den eller har jeg helt misforstået noget
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: EGR-ventil
Umiddelbart vil jeg mene at det vil være en nitte at vente til den er defekt.Mikael M109R skrev:Kan man vente med at få den koblet fra til den går i stykker ? eller skal den så udskiftes under alle omstændigheder?
Pointen er jo at den efter mod skal forblive lukket.
Hvis den er kommet dertil at den er så tilsodet, at den ikke kan lukke, så er det jo ikke længere gjort blot med at mod'e softwaren. Så vil du være nødt til at foretage et mekanisk indgreb (dvs. afmontere, rense) for at få den ordentlig lukket.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Søren K
- Medlem
- Indlæg: 857
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 27 times
Re: EGR-ventil
Hvis man i en 1,9 tdi (ofte) kører ture hvor motoren ikke vil opnå driftstemperatur, vil det da være en fordel at få egr slået fra?
Vh Søren K