Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Hej
Har opdaget et problem med Passat'en. Vi var i Givskud, og under laaaaaangsom rundtur ved løverne og klima på arbejde begynder ruderne at dugge og luften er ikke kold længere (altså ingen AC åbenbart...). Sidenote: Det med AC ved længere tomgang/kø-kørsel har jeg oplevet et par gange tidligere i år.
Nå men vi kommer ud fra løveanlægget og jeg ser at kølervandstemp. står ret højt, ca. 120 grader. Jeg når lige at holde ind til siden inden den på tysk brøler i MFA'enm "STOP" og noget jeg ikke fattede, men dog forstod hentydningen af (læs= Nu stopper du altså bilen!)
Vi holder 5-10 min. for lige at få temp lidt ned og starter igen og skynder os på landevej (min tanke er at fartvind = godt), hvor temp. straks falder til 90 grader efter ganske få km.
Jeg har ikke siden oplevet problemet, men har heller ikke holdt i kø.
Mit eget gæt er blæseren der ikke starter? Der er selvfølgelig vædske på systemet og vandstanden er stabil, den bruger ikke vand.
Kan VCDS fortælle præcist hvad der er galt eller skal der old-school fejlfinding til?
Har opdaget et problem med Passat'en. Vi var i Givskud, og under laaaaaangsom rundtur ved løverne og klima på arbejde begynder ruderne at dugge og luften er ikke kold længere (altså ingen AC åbenbart...). Sidenote: Det med AC ved længere tomgang/kø-kørsel har jeg oplevet et par gange tidligere i år.
Nå men vi kommer ud fra løveanlægget og jeg ser at kølervandstemp. står ret højt, ca. 120 grader. Jeg når lige at holde ind til siden inden den på tysk brøler i MFA'enm "STOP" og noget jeg ikke fattede, men dog forstod hentydningen af (læs= Nu stopper du altså bilen!)
Vi holder 5-10 min. for lige at få temp lidt ned og starter igen og skynder os på landevej (min tanke er at fartvind = godt), hvor temp. straks falder til 90 grader efter ganske få km.
Jeg har ikke siden oplevet problemet, men har heller ikke holdt i kø.
Mit eget gæt er blæseren der ikke starter? Der er selvfølgelig vædske på systemet og vandstanden er stabil, den bruger ikke vand.
Kan VCDS fortælle præcist hvad der er galt eller skal der old-school fejlfinding til?
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
du kan sætte tester på og se om den melder fejl. Hvis ikke kan du lave aktivere blæseren på testeren og se om den starter. Kan også være en termostat som er ved at være færdig.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 4. jul 2015, 21:26
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Tommerup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Sjovt, det minder mig utrolig meget om min fars gamle Ford Mondeo. Den kunne også finde på at blive meget varm hvis den havde kørt rigtig meget eller trukket meget. Så skulle den bare slappe lidt af også var alt normalt igen...
Han vidste ikke hvorfor det skete og mekaniker kunne dengang ikke finde ud af hvorfor.
Han vidste ikke hvorfor det skete og mekaniker kunne dengang ikke finde ud af hvorfor.
Skoda Superb Combi Style 2018 TDI 150
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2233
- Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 94 times
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Kører begge dine køleventilatorer?
Den ene eller begger er måske defekt. Kullene i motoren kan sætte sig fast. Det kan laves uden at skifte blæser men det er lidt bøvlt.
Venlig hilsen Bo
Den ene eller begger er måske defekt. Kullene i motoren kan sætte sig fast. Det kan laves uden at skifte blæser men det er lidt bøvlt.
Venlig hilsen Bo
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Jeg prøvede i dag med hjælp fra en kammi, om vi kunne få dem til at starte. Efter lang tid opgav vi - de starter simpelthen ikke og efter kort tid i tomgang bliver AC mere og mere lun i luften.
I morgen får jeg lige udlæst fejlkoder, så kan det måske kaste mere lys over det.
Takker for jeres respons så langt!
I morgen får jeg lige udlæst fejlkoder, så kan det måske kaste mere lys over det.
Takker for jeres respons så langt!
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
"Styreenhed 1 til køleventilator"
"P1946 - 008 defekt"
Der var også noget fejl på klima overophedning mv, hvilket er logisk nok når den ingen køling får i tomgang/lav fart.
Er der nogen der ved om man bare kan skifte den der er defekt til fx. en Siemens (som jeg har fundet online), eller vil det ikke arbejde sammen med forskellige enheder?
"P1946 - 008 defekt"
Der var også noget fejl på klima overophedning mv, hvilket er logisk nok når den ingen køling får i tomgang/lav fart.
Er der nogen der ved om man bare kan skifte den der er defekt til fx. en Siemens (som jeg har fundet online), eller vil det ikke arbejde sammen med forskellige enheder?
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Nogle bud?
Jeg prøvede i dag at pille stikket fra i bunden af motorrummet og sætte konstantstrøm til rød og minus til den brune. Det resulterede i, at den lille blæser drejede langsomt men sikkert rundt. Den stor stod stille. Jeg kan dreje den store nemt rundt men den siger sådan en tiktiktik lyd? Starte vil den ihvertfald ikke.
Min mekaniker/VCDS guru fortæller at styreenheden sidder i selve den store blæser. Men hvorfor kan jeg starte den lille manuelt, men ikke når bilen beder om det? Er det fordi jeg bypasser modulet ved kun at luse de 2/4 ledninger i stikket?
Her er udprint fra VCDS:
Jeg prøvede i dag at pille stikket fra i bunden af motorrummet og sætte konstantstrøm til rød og minus til den brune. Det resulterede i, at den lille blæser drejede langsomt men sikkert rundt. Den stor stod stille. Jeg kan dreje den store nemt rundt men den siger sådan en tiktiktik lyd? Starte vil den ihvertfald ikke.
Min mekaniker/VCDS guru fortæller at styreenheden sidder i selve den store blæser. Men hvorfor kan jeg starte den lille manuelt, men ikke når bilen beder om det? Er det fordi jeg bypasser modulet ved kun at luse de 2/4 ledninger i stikket?
Her er udprint fra VCDS:
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Ved ikke lige hvad stik de sidder på med den lille men du kan tage hele blæser panelet af, den sidder med 4 skruer, og så sætte strøm til blæser to. Hvis den drejer er det blæser 1 og eller styringen i blæser 1 der er defekt. Vil gætte på når den melder fejl på den blæser og ikke vil starte så virker den ikke og skal udskiftes lige meget hvad. at den lille drejer lyder jo som den virker. Vil sige blæser 1 altså den store står for udskiftning
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Jeg har taget chancen og bestilt en ny af den store. Den lille drejer ihvertfald ved konstantstrøm Den store siger også mærkeligt når den drejes med hånden, som om noget går på uden modstand, fx. ledning. Måske der er knækket en ledning eller lign. i den.
Bliver spændende om det virker.
Takker
Bliver spændende om det virker.
Takker
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2233
- Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 94 times
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Har du prøvet at vippe dækslet af ind til kullene og se hvordan det ser ud derinde?
Venlig hilsen Bo
Venlig hilsen Bo
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Nej det har jeg godt nok ikke, det har jeg minus forstand på. Men nu du nævner det så vil jeg lige prøve det når jeg får den ud - jeg Kan jo altid sende den nye retur inden montage hvis jeg kan få den gamle fixet.
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2233
- Tilmeldt: 23. jan 2010, 13:37
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 94 times
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Det er i hvert fald et forsøg værd for som jeg husker det så er ventilatoren pænt dyr.
Venlig hilsen Bo
Venlig hilsen Bo
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Uoriginal ca 900 leveret fra Tyskland.
Ca 1800 uoriginal fra den lokale Vag forhandler.
Ca 1800 uoriginal fra den lokale Vag forhandler.
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Problem løst. 50A sikring fra den lokale elektrobiks og føromtalte blæser monteret, alt spiller igen!
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
- Passatg 3c
- Medlem
- Indlæg: 1398
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 421 times
- Been thanked: 250 times
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Tror du der har været en årsag til at den gamle 50A sprang i første omgang?
Edit: så lige at du også havde en ny blæser
Edit: så lige at du også havde en ny blæser
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Passat 3C 2,0 FSI bliver varm
Jeg ved faktisk ikke om den gamle er defekt, men jeg tror det. Den drejer ikke frit rundt og laver en skrabelyd. Plus problemet opstod efter en motorvask, så tænker den har været kaputski.
Så nu mangler jeg egentlig blot en fejludlæsning og nulstilling af samme.
Så nu mangler jeg egentlig blot en fejludlæsning og nulstilling af samme.
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium