Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Fabia 1,2 12v har pludselig problem med dårlig trækkraft og kan max komme op på 3000 omdrejninger.
Alt tyder derfor på at den kun kører på 2 af de 3 cylindre.
Udstødningsgaslampen advarselslampen lyser, det kan jeg forstå pga dårlig forbrænding på en cylinder.
Samtidig begyndte asr / esp lampen at lyse, hvilken undre mig, hvilken sammenhæng er der her???
Motortemperaturen ser fin ud.
Jeg har skiftet tændrørene, det hjalp ikke.
Jeg har købt en ny tændspole og ombyttet den en af gangen på de 3 cylindre, men det hjalp ikke noget
hvad kan der ellers være galt?
Jeg har ikke foretaget kompressionsprøve endnu.
Jeg har ikke fået udlæst fejlkoder fra styreboksen, hvor sidder stikket på denne bil?
Alt tyder derfor på at den kun kører på 2 af de 3 cylindre.
Udstødningsgaslampen advarselslampen lyser, det kan jeg forstå pga dårlig forbrænding på en cylinder.
Samtidig begyndte asr / esp lampen at lyse, hvilken undre mig, hvilken sammenhæng er der her???
Motortemperaturen ser fin ud.
Jeg har skiftet tændrørene, det hjalp ikke.
Jeg har købt en ny tændspole og ombyttet den en af gangen på de 3 cylindre, men det hjalp ikke noget
hvad kan der ellers være galt?
Jeg har ikke foretaget kompressionsprøve endnu.
Jeg har ikke fået udlæst fejlkoder fra styreboksen, hvor sidder stikket på denne bil?
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Der sidder ved venstre knæ et rum det åbner du og river ned i det så sidder det inde under der
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 96
- Tilmeldt: 8. aug 2012, 16:54
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Her sidder OBD stikket, se link: http://www.outilsobdfacile.com/location ... koda-fabiaPer Hvid skrev:Fabia 1,2 12v har pludselig problem med dårlig trækkraft og kan max komme op på 3000 omdrejninger.
Alt tyder derfor på at den kun kører på 2 af de 3 cylindre.
Udstødningsgaslampen advarselslampen lyser, det kan jeg forstå pga dårlig forbrænding på en cylinder.
Samtidig begyndte asr / esp lampen at lyse, hvilken undre mig, hvilken sammenhæng er der her???
Motortemperaturen ser fin ud.
Jeg har skiftet tændrørene, det hjalp ikke.
Jeg har købt en ny tændspole og ombyttet den en af gangen på de 3 cylindre, men det hjalp ikke noget
hvad kan der ellers være galt?
Jeg har ikke foretaget kompressionsprøve endnu.
Jeg har ikke fået udlæst fejlkoder fra styreboksen, hvor sidder stikket på denne bil?
Formoder det er en Fabia 1999 - 2007, ellers ret selv på siden jeg linker til....
Hyundai Getz 88 1.5 CRDI 2006. Med landberg chip 131 HK - 296 Nm
Seat Ibiza 1.9 TDI 2000. 90 HK - 200 Nm
Seat Ibiza 1.9 TDI 2000. 90 HK - 200 Nm
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Fælles det som om den går på 2 cylindre? Det er jo lidt en klassiker at den motor hopper i kæden..
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 13 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Ka se du er fra Nordsjælland .....jeg vil gerne tage et kig på den og evt læse fejl ud ......(har haft samme fejl)
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Måske køre styringsenheden konstant på et nødprogram efter detektering af en given fejl?
Er der nogen der har et bud på mit største problem og hvordan jeg udbedre det.
Jeg har nulstillet loggen og kørt 500 m, dog uden luftfilter og med løse vakumslanger.
Herefter udlæst loggen:
vcds version: nez 14.10.2
dataversion: 20150328
www.vcds.dk
søndag,23,august,2015,21:50:53:45744
modeltype: 6y (6y - skoda fabia (1996 > 2008))
søgt på: 01 02 03 08 09 15 17 19 25 37 44 46 55 56 76
stelnummer: tmbhy26y664474685 kørestrækning: 189270km
-------------------------------------------------------------------------------
styreenhed 01: motor forklaringsfil: nez\03e-906-033-azq.lbl
styreenhedsnr:: 03e 906 033 ab
komponent : 1,2l/4v simos3 g00hs7002
kodning : 00071
forhandler : wsc 13765
vcid: 60c5b75ae0f113210ef-50ac
tmbhy26y664474685 skz7z0e3100449
2 fejlkoder fundet:
16725 - knastakselpositionssensor => føler (g40)
p0341 - 35-10 - urealistisk signal - periodisk
16556 - række 1 - brændstofmålesystem
p0172 - 35-00 - system for fed
readiness: 1010 0101
-------------------------------------------------------------------------------
styreenhed 03: abs bremser forklaringsfil: nez\6r0-907-37x-esp80.clb
styreenhedsnr: sw: 6q0 907 379 ah hw: 6q0 907 379 ah
komponent : esp 8.0 front h03 0001
revision: 00000000 serienummer: 00000000000000
kodning : 0000428
forhandler : wsc 13765 000 00000
vcid: 030f98d641a7a83973d-50c8
2 fejlkoder fundet:
18265 - belastningssignal
p1857 - 000 - fejlmelding fra motorstyreenhed - periodisk
fryseramme:
fejl status : 00100000
fejlprioritet: 2
fejlhyppighed: 1
nulstiltæller: 254
kørestrækning: 189277 km
tidsindikation: 0
01314 - motorstyreenhed
013 - kontroller fejlkoder - periodisk
fryseramme:
fejl status : 00101101
fejlprioritet: 2
fejlhyppighed: 1
nulstiltæller: 254
kørestrækning: 189277 km
tidsindikation: 0
-------------------------------------------------------------------------------
styreenhed 09: centralelektrik forklaringsfil: nez\6qx-937-049-c.lbl
styreenhedsnr:: 6q1 937 049 d
komponent : 0000 bn-sg. 1s34
kodning : 25786
forhandler : wsc 13765
vcid: 3c7d232a2cd917c1727-508e
1 fejl fundet:
01117 - belastningssignal for generatorklemme df
27-00 - urealistisk signal
Er der nogen der har et bud på mit største problem og hvordan jeg udbedre det.
Jeg har nulstillet loggen og kørt 500 m, dog uden luftfilter og med løse vakumslanger.
Herefter udlæst loggen:
vcds version: nez 14.10.2
dataversion: 20150328
www.vcds.dk
søndag,23,august,2015,21:50:53:45744
modeltype: 6y (6y - skoda fabia (1996 > 2008))
søgt på: 01 02 03 08 09 15 17 19 25 37 44 46 55 56 76
stelnummer: tmbhy26y664474685 kørestrækning: 189270km
-------------------------------------------------------------------------------
styreenhed 01: motor forklaringsfil: nez\03e-906-033-azq.lbl
styreenhedsnr:: 03e 906 033 ab
komponent : 1,2l/4v simos3 g00hs7002
kodning : 00071
forhandler : wsc 13765
vcid: 60c5b75ae0f113210ef-50ac
tmbhy26y664474685 skz7z0e3100449
2 fejlkoder fundet:
16725 - knastakselpositionssensor => føler (g40)
p0341 - 35-10 - urealistisk signal - periodisk
16556 - række 1 - brændstofmålesystem
p0172 - 35-00 - system for fed
readiness: 1010 0101
-------------------------------------------------------------------------------
styreenhed 03: abs bremser forklaringsfil: nez\6r0-907-37x-esp80.clb
styreenhedsnr: sw: 6q0 907 379 ah hw: 6q0 907 379 ah
komponent : esp 8.0 front h03 0001
revision: 00000000 serienummer: 00000000000000
kodning : 0000428
forhandler : wsc 13765 000 00000
vcid: 030f98d641a7a83973d-50c8
2 fejlkoder fundet:
18265 - belastningssignal
p1857 - 000 - fejlmelding fra motorstyreenhed - periodisk
fryseramme:
fejl status : 00100000
fejlprioritet: 2
fejlhyppighed: 1
nulstiltæller: 254
kørestrækning: 189277 km
tidsindikation: 0
01314 - motorstyreenhed
013 - kontroller fejlkoder - periodisk
fryseramme:
fejl status : 00101101
fejlprioritet: 2
fejlhyppighed: 1
nulstiltæller: 254
kørestrækning: 189277 km
tidsindikation: 0
-------------------------------------------------------------------------------
styreenhed 09: centralelektrik forklaringsfil: nez\6qx-937-049-c.lbl
styreenhedsnr:: 6q1 937 049 d
komponent : 0000 bn-sg. 1s34
kodning : 25786
forhandler : wsc 13765
vcid: 3c7d232a2cd917c1727-508e
1 fejl fundet:
01117 - belastningssignal for generatorklemme df
27-00 - urealistisk signal
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
hvad fejlede din?magnussen skrev:Ka se du er fra Nordsjælland .....jeg vil gerne tage et kig på den og evt læse fejl ud ......(har haft samme fejl)
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 13 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
PH...min opførte sig næsten som Pers...den var hoppet i kæden til knasterne ....meget normal fejl på den motor..
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
- tuxx
- Medlem
- Indlæg: 689
- Tilmeldt: 7. nov 2011, 10:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 84 times
- Been thanked: 82 times
- Kontakt:
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Hvordan undgår man den hopper i kæden? 7-9-13 min har ikkr gjort det endnu efter +115000km
Martin
2017 KIA Rio 1.2 Premium
2017 KIA Rio 1.2 Premium
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 13 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Det kan du nok ikke undgå uden at udskifte kæde/kædestrammer præventivt ...... Koster ca 1000,- i reservedele hos skoda .....er man lidt fingernem kan det klares på 3-4 timer
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Siden jeg indsatte fejlkodeloggen har der været 4 indlæg i denne tråd, men ingen har kommenteret mine fejludskrifter!
Når jeg kigger på fejludskifterne, så er der kun en fejl som jeg syntes er interessant.
Er i enige?
16725 - knastakselpositionssensor => føler (g40) [camshaft position sensor]
p0341 - 35-10 - urealistisk signal - periodisk
læst: når motorstyringen ikke kan se g40 eller at signalet er hen i vejret i forhold til krumtap position (timing) går motoren i nødprogram.
Jeg kan da ikke afvise at den er hoppet i kæden, men det er ikke umiddelbart det, jeg kan læse i logudskiften. Og dog når man nærlæser nedenstående engelske tekst.
Fra http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=97&t=36049 og http://www.vidlakov.eu/index.php?option ... 6&itemid=2)
so, why do so many people have problems with this critter? So many people have problems because they have timing belts replaced by people who don't appreciate how much the whole system relies on the timing between the camshaft, intermediate shaft, and crankshaft being absolutely correct. the ecu has enough input from other sensors on the vehicle to tell if the intermediate shaft is off by as little as one tooth. the dtc (diagnostic trouble code, or fault code) that usually plagues vw owners is "implausible signal". That means that the ecu has detected that the
signal from the camshaft position sensor cannot possibly be correct, based on other feedback from the engine. if your timing is off by a tooth, then this is the message you will get.
so, is that it? My timing is just off? Well, not necessarily. if you have the "implausible signal" code stored, then it's probably your timing. however, you may have a different message stating that the signal is either open or shorted to ground. If you have such a message, then timing is not the problem (at least, timing isn't the *only* problem). This is the message you will see if the sensor is faulty (or disconnected); however, it could also indicate a wiring problem. Don't replace the sensor until you have thoroughly checked the wiring between the sensor and the ecu. Using a multimeter, check for open circuits, and also check for continuity between the signal wire and ground (there shouldn't be any!).
På den anden side en knastakselpositionssensor koster kun ca 150 kr og ser ud til at være nemt at skifte, så det vil jeg lige prøve først bare for en sikkerhedsskyld.
magnussen og kglerup skrev om et hop ikæden, hvad sagde jeres fejludskrift, når det er dette var fejlen?
Når jeg kigger på fejludskifterne, så er der kun en fejl som jeg syntes er interessant.
Er i enige?
16725 - knastakselpositionssensor => føler (g40) [camshaft position sensor]
p0341 - 35-10 - urealistisk signal - periodisk
læst: når motorstyringen ikke kan se g40 eller at signalet er hen i vejret i forhold til krumtap position (timing) går motoren i nødprogram.
Jeg kan da ikke afvise at den er hoppet i kæden, men det er ikke umiddelbart det, jeg kan læse i logudskiften. Og dog når man nærlæser nedenstående engelske tekst.
Fra http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=97&t=36049 og http://www.vidlakov.eu/index.php?option ... 6&itemid=2)
so, why do so many people have problems with this critter? So many people have problems because they have timing belts replaced by people who don't appreciate how much the whole system relies on the timing between the camshaft, intermediate shaft, and crankshaft being absolutely correct. the ecu has enough input from other sensors on the vehicle to tell if the intermediate shaft is off by as little as one tooth. the dtc (diagnostic trouble code, or fault code) that usually plagues vw owners is "implausible signal". That means that the ecu has detected that the
signal from the camshaft position sensor cannot possibly be correct, based on other feedback from the engine. if your timing is off by a tooth, then this is the message you will get.
so, is that it? My timing is just off? Well, not necessarily. if you have the "implausible signal" code stored, then it's probably your timing. however, you may have a different message stating that the signal is either open or shorted to ground. If you have such a message, then timing is not the problem (at least, timing isn't the *only* problem). This is the message you will see if the sensor is faulty (or disconnected); however, it could also indicate a wiring problem. Don't replace the sensor until you have thoroughly checked the wiring between the sensor and the ecu. Using a multimeter, check for open circuits, and also check for continuity between the signal wire and ground (there shouldn't be any!).
På den anden side en knastakselpositionssensor koster kun ca 150 kr og ser ud til at være nemt at skifte, så det vil jeg lige prøve først bare for en sikkerhedsskyld.
magnussen og kglerup skrev om et hop ikæden, hvad sagde jeres fejludskrift, når det er dette var fejlen?
Senest rettet af Per Hvid 26. aug 2015, 20:23, rettet i alt 1 gang.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Ovenstående vidlakov link bør udskiftes med: http://www.digitaldownpour.com/blog/gen ... comments=y
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 612 times
- Been thanked: 350 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Jeg har ikke selv den motor, men det er et kendt problem at den hopper i kæden.
Fejlkoden bekræfter kun min mistanke.
Magnussen havde samme symptomer som dig. Fejlen på hans var... Hoppet kæde.
Fejlkoden bekræfter kun min mistanke.
Magnussen havde samme symptomer som dig. Fejlen på hans var... Hoppet kæde.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 13 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
du kan evt pille de små 2 dæksler af i siden på topstykket (batteriside) og tjekke knastaksler.....de skal stå parallel samtidigt, det er også der man låser dem ved kædeskift.
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Som forventet så hjalp det ikke noget med en ny knastakselpositionssensor.
Magnussen du skrev pil de små 2 dæksler af i siden på topstykket (batteriside) og tjekke knastaksler.
Hvis du mener "hakkerne" eller flangerne i knastakslernes "rørender", så er de begge pt. landet helt vandret.
Så hvad kan man så konkludere udfra denne observation?
Magnussen du skrev pil de små 2 dæksler af i siden på topstykket (batteriside) og tjekke knastaksler.
Hvis du mener "hakkerne" eller flangerne i knastakslernes "rørender", så er de begge pt. landet helt vandret.
Så hvad kan man så konkludere udfra denne observation?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 13 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Hvis de er 100% vandret ......og der mener jeg 100% vandret og ens så kan den i teorien stadig godt være rykket på krumtappen, men det er dog ikke der den normalt ville rykke sig...
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Krumtappen har jo også et topmærke....magnussen skrev:Hvis de er 100% vandret ......og der mener jeg 100% vandret og ens så kan den i teorien stadig godt være rykket på krumtappen, men det er dog ikke der den normalt ville rykke sig...
Det skal passe samtidig med at knastakslerne står hvor de skal
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Knastakslerne er ikke landet helt vandret, men de er 100% parallelle.
Det krumtap topmærke som Norm nævner kan man vel kun ses hvis "kædeskjoldet" mm afmonteres.
Jeg føler ikke, at jeg er hel sikker på, at den er hoppet i kæden.
Hvordan kan jeg blive hel sikker uden at skulle skille det hele ad?
Hvis jeg skal skille det hele ad, så kan jeg vel lige så godt skifte kæden mm, bilen har kørt 189.000 km.
Men kan der ikke være en hel anden årsag til at styreboksen går i nødprogrammet?
Det krumtap topmærke som Norm nævner kan man vel kun ses hvis "kædeskjoldet" mm afmonteres.
Jeg føler ikke, at jeg er hel sikker på, at den er hoppet i kæden.
Hvordan kan jeg blive hel sikker uden at skulle skille det hele ad?
Hvis jeg skal skille det hele ad, så kan jeg vel lige så godt skifte kæden mm, bilen har kørt 189.000 km.
Men kan der ikke være en hel anden årsag til at styreboksen går i nødprogrammet?
Senest rettet af Per Hvid 26. aug 2015, 21:52, rettet i alt 1 gang.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
mon ik der er et "top"mærke på remhjulet på krumtap
i modsat ende af motoren under en gummiprop
i modsat ende af motoren under en gummiprop
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Vi har et originalt udstyr til at indsætte istedet for krumtaps føleren som låser krumtappen. ved ikke om der er andre mærker at se efter.
alternativt kør på et værksted der har værktøjet, det tager ikke engang en halv time at kontrollere
alternativt kør på et værksted der har værktøjet, det tager ikke engang en halv time at kontrollere
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Jeg har købt et setting/locking TDC tools.
(Selv om jeg pt. har bilen på en lift, så syntes jeg det var svært at lokalisere position/fart sensoren nede fra og få den ud. Men det er lykkedes).
Jeg kan dreje krumtappen så de to knastaksel værktøjer passer præcis med boltene.
Så de to knastaksler står 100 % rigtig i forhold til hinanden
Men jeg kan ikke indsætte TDC værktøjet i fart sensoren.
Jeg har så prøvet at dreje motoren via krumtappen og samtidig forsøge at sætte TDC tool'et ind i hullet.
Men det er ikke lykkedes for mig endnu at få den i hul.
Har I nogle gode råd?
Så vidt jeg kan se, så drejer krumtappen 2 gange rundt når knastakslerne drejer en gang rundt. Så TDC for knastaksel må jo være der hvor boltene passer i værktøjet, dvs nærmest vandrette hakker i knastakselenden. Selv hvis den er hoppet i kæde, så skulle man jo tro at hullet i svinghjulet var lige i nærheden af der hvor knastakslerne er i TDC.
(Selv om jeg pt. har bilen på en lift, så syntes jeg det var svært at lokalisere position/fart sensoren nede fra og få den ud. Men det er lykkedes).
Jeg kan dreje krumtappen så de to knastaksel værktøjer passer præcis med boltene.
Så de to knastaksler står 100 % rigtig i forhold til hinanden
Men jeg kan ikke indsætte TDC værktøjet i fart sensoren.
Jeg har så prøvet at dreje motoren via krumtappen og samtidig forsøge at sætte TDC tool'et ind i hullet.
Men det er ikke lykkedes for mig endnu at få den i hul.
Har I nogle gode råd?
Så vidt jeg kan se, så drejer krumtappen 2 gange rundt når knastakslerne drejer en gang rundt. Så TDC for knastaksel må jo være der hvor boltene passer i værktøjet, dvs nærmest vandrette hakker i knastakselenden. Selv hvis den er hoppet i kæde, så skulle man jo tro at hullet i svinghjulet var lige i nærheden af der hvor knastakslerne er i TDC.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Det TDC tool jeg har købt hos FTZ er AST4810 for små 700 kr.
http://217.199.187.67/jandsproducts.co. ... 390838950/
Den låsepind der giver mig problemer er den, der er mærket 3 dvs AST4813.
Jeg kan kun få det 3 cm ind i hullet og pinden er 7,5 cm lang.
Jeg kan slet ikke få det tykke stykke ind i hullet, pindens tykkeste diameter er 20 mm.
Jeg tror værktøjet AST4813 er for tykt.og ikke passer til min BME motor.
Hvis andre har disse låsepinde: Hvilke diameter har det tykke stykke?
http://217.199.187.67/jandsproducts.co. ... 390838950/
Den låsepind der giver mig problemer er den, der er mærket 3 dvs AST4813.
Jeg kan kun få det 3 cm ind i hullet og pinden er 7,5 cm lang.
Jeg kan slet ikke få det tykke stykke ind i hullet, pindens tykkeste diameter er 20 mm.
Jeg tror værktøjet AST4813 er for tykt.og ikke passer til min BME motor.
Hvis andre har disse låsepinde: Hvilke diameter har det tykke stykke?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Konklusion
Feedback på Skift af kæde på en Fabia BME motor, 1.2, 12V, kørt 189.000 km.
Bilen kører nu perfekt igen.
Bilen var gået i nødprogrammet, dvs max 3000 omdr.
Styringsudlæsning:
16725 - knastakselpositionssensor => føler (g40) [camshaft position sensor]
p0341 - 35-10 - urealistisk signal - periodisk
Da udskiftning af knastakselpositionssensor ikke hjalp, anskaffede jeg et setting/locking TDC tools.
De to knastaksler stod rigtig i forhold til hinanden, men krumtap'pen var lidt forskud i forhold.
Dvs at min motor var hoppet en tand i kæden, formentlig på krumtap-tandhjulet.
Det er åbenbart ikke usædvanlig på den motor type !!!
Jeg besluttede at udskifte tandhjul og kæde mm, når jeg alligevel skulle ind og pille.
Jeg anvedte Haynes værkstedhåndbog. Jeg må endnu en gang konstatere, at det er en elendig bog for dummies som mig.
Jeg savner tingene skåret ud i pap, som i Volvo & Saab originale værkstedhåndbøger.
Kan man købe / kopiere ordentlige værkstedhåndbøger til en Skoda?
Det er en god idé at afmonter højre forhjul og inderskærm samt have en lift.
Have en momentnøgle der kan klare 90 Nm, samt en lang topnøgle så krumtapbolten kan få en kvart omgang mere.
Knastaksel-modhold-nøgle
Motorophængningsværktøj (Engine support bar)
Jeg anskaffede mig følgende med priser incl moms:
VCDS Kina-kabel, LightInTheBox.com kabel + fragt: 393 kr og told+gebyr: 209 kr, i alt 602 kr
Knastaksel positions sensor, FTZ: 198 kr
Setting/locking TDC blokeringssæt, FTZ: 688 kr. http://217.199.187.67/jandsproducts.co. ... 390838950/
Kædesæt (kæde,3*tandhjul,kædestrammer,2*plastickædeholdere,krumtapbolt), FTZ: 738 kr.
Flydende-pakning, FTZ: 172 kr.
Krumtappakdåse (ASW RD PTFE/ACM 35x48x10 mm), FTZ: 137 kr, VW: 280 kr.
Burde have skiftet krumtap O-ring
Remstrammer, FTZ: 479 kr
Motorophæng, FTZ: 1026 kr, THansen (optimal): 470 kr
Olie, oliefilter, kobberring
DVS alt i alt ca 3500 kr
Jeg forstår ikke hvorfor pakdåse og O-ring ikke var i kædesættet.
O-ringen var atypisk dimension, så den fik jeg ikke skaffet i tide.
Skoda, Birkerød oplyste telefonisk, at en sådan reparation typisk koster 6.500 kr formentlig plus moms.
Jeg har brugt mere end 20 timer på denne reparation, så min "timeløn" har ikke været så stor.
Magnussen skrev, at en fingernem, kan gøre det på 3-4 timer, så er jeg åbenbart ikke fingernem!
Da der er airkonditon på bilen så skal hele remstrammeren afmonteres dvs nederste bolt. Desværre forsøgte jeg at afmontere remhjulet, her er bolten af aluminium og med linksgevind. Bolten knækkede og jeg kunne ikke lige skaffe en ny bolt, så blev nød til at købe en ny komplet remstrammer. Men det var sikkert meget godt at få den skiftet, da den nye var ekstrem meget strammere end den gamle slidte!
Motorophænget skiftede jeg blot præventivt, da det så lidt slidt ud, og det alligevel delvist blev afmonteret. Jeg købte den nye hos THansen, da FTZ var meget dyr. Men generelt er jeg lidt betænkelig ved kvaliteten hos THansen?
Bemærkning til setting/locking TDC værktøj:
Afmonter tændrør.
Afmonter plastickapper for enden af knastakslerne (nærmest akkumulatoren).
Drej motoren via værktøj på krumtappen, så knastakslerne rille står vandret og check med knastaksel værktøjet, men undlad at skrue værktøjet fast på dette tidspunkt.
Afmonter krumtap-positions sensoren, den sidder under motoren ved svinghjulet (fra motorsiden).
Jeg havde svært ved at lokalisere hullet undfra beskrivelse og billede i Haynes bog.
Bilen skal op på en lift og i nærheden af udstødningsrøret langt inde sidder sensoren, skruet fast med en 5 mm unbrakoskrue.
Hullet skal nu renses lidt med smergellærred etc, der er ikke meget plads!
Krumtap TDC værktøjet sættes ind i hullet, uanset svinghjulet placering skal værktøjet kunne kommet helt ind minus ca 2 cm. I mit tilfælde kunne jeg slet ikke få værktøjet ind, til sidst måtte jeg sætte det i en søjleboremaskine og med smergellærred slibe ca ½ mm af diameteren på det tykke stykke.
Krumtap TDC værktøjet sættes nu helt ind minus ca 1 cm, evt. drej svinghjulet lidt indtil den kan komme ind.
Hvis de 3 værktøjer ikke passer samtidig, så er motoren hoppet i kæden!
I øvrigt tak til KGlerup, magnussen, krog og specielt Markhh.
Bilen kører nu perfekt igen.
Bilen var gået i nødprogrammet, dvs max 3000 omdr.
Styringsudlæsning:
16725 - knastakselpositionssensor => føler (g40) [camshaft position sensor]
p0341 - 35-10 - urealistisk signal - periodisk
Da udskiftning af knastakselpositionssensor ikke hjalp, anskaffede jeg et setting/locking TDC tools.
De to knastaksler stod rigtig i forhold til hinanden, men krumtap'pen var lidt forskud i forhold.
Dvs at min motor var hoppet en tand i kæden, formentlig på krumtap-tandhjulet.
Det er åbenbart ikke usædvanlig på den motor type !!!
Jeg besluttede at udskifte tandhjul og kæde mm, når jeg alligevel skulle ind og pille.
Jeg anvedte Haynes værkstedhåndbog. Jeg må endnu en gang konstatere, at det er en elendig bog for dummies som mig.
Jeg savner tingene skåret ud i pap, som i Volvo & Saab originale værkstedhåndbøger.
Kan man købe / kopiere ordentlige værkstedhåndbøger til en Skoda?
Det er en god idé at afmonter højre forhjul og inderskærm samt have en lift.
Have en momentnøgle der kan klare 90 Nm, samt en lang topnøgle så krumtapbolten kan få en kvart omgang mere.
Knastaksel-modhold-nøgle
Motorophængningsværktøj (Engine support bar)
Jeg anskaffede mig følgende med priser incl moms:
VCDS Kina-kabel, LightInTheBox.com kabel + fragt: 393 kr og told+gebyr: 209 kr, i alt 602 kr
Knastaksel positions sensor, FTZ: 198 kr
Setting/locking TDC blokeringssæt, FTZ: 688 kr. http://217.199.187.67/jandsproducts.co. ... 390838950/
Kædesæt (kæde,3*tandhjul,kædestrammer,2*plastickædeholdere,krumtapbolt), FTZ: 738 kr.
Flydende-pakning, FTZ: 172 kr.
Krumtappakdåse (ASW RD PTFE/ACM 35x48x10 mm), FTZ: 137 kr, VW: 280 kr.
Burde have skiftet krumtap O-ring
Remstrammer, FTZ: 479 kr
Motorophæng, FTZ: 1026 kr, THansen (optimal): 470 kr
Olie, oliefilter, kobberring
DVS alt i alt ca 3500 kr
Jeg forstår ikke hvorfor pakdåse og O-ring ikke var i kædesættet.
O-ringen var atypisk dimension, så den fik jeg ikke skaffet i tide.
Skoda, Birkerød oplyste telefonisk, at en sådan reparation typisk koster 6.500 kr formentlig plus moms.
Jeg har brugt mere end 20 timer på denne reparation, så min "timeløn" har ikke været så stor.
Magnussen skrev, at en fingernem, kan gøre det på 3-4 timer, så er jeg åbenbart ikke fingernem!
Da der er airkonditon på bilen så skal hele remstrammeren afmonteres dvs nederste bolt. Desværre forsøgte jeg at afmontere remhjulet, her er bolten af aluminium og med linksgevind. Bolten knækkede og jeg kunne ikke lige skaffe en ny bolt, så blev nød til at købe en ny komplet remstrammer. Men det var sikkert meget godt at få den skiftet, da den nye var ekstrem meget strammere end den gamle slidte!
Motorophænget skiftede jeg blot præventivt, da det så lidt slidt ud, og det alligevel delvist blev afmonteret. Jeg købte den nye hos THansen, da FTZ var meget dyr. Men generelt er jeg lidt betænkelig ved kvaliteten hos THansen?
Bemærkning til setting/locking TDC værktøj:
Afmonter tændrør.
Afmonter plastickapper for enden af knastakslerne (nærmest akkumulatoren).
Drej motoren via værktøj på krumtappen, så knastakslerne rille står vandret og check med knastaksel værktøjet, men undlad at skrue værktøjet fast på dette tidspunkt.
Afmonter krumtap-positions sensoren, den sidder under motoren ved svinghjulet (fra motorsiden).
Jeg havde svært ved at lokalisere hullet undfra beskrivelse og billede i Haynes bog.
Bilen skal op på en lift og i nærheden af udstødningsrøret langt inde sidder sensoren, skruet fast med en 5 mm unbrakoskrue.
Hullet skal nu renses lidt med smergellærred etc, der er ikke meget plads!
Krumtap TDC værktøjet sættes ind i hullet, uanset svinghjulet placering skal værktøjet kunne kommet helt ind minus ca 2 cm. I mit tilfælde kunne jeg slet ikke få værktøjet ind, til sidst måtte jeg sætte det i en søjleboremaskine og med smergellærred slibe ca ½ mm af diameteren på det tykke stykke.
Krumtap TDC værktøjet sættes nu helt ind minus ca 1 cm, evt. drej svinghjulet lidt indtil den kan komme ind.
Hvis de 3 værktøjer ikke passer samtidig, så er motoren hoppet i kæden!
I øvrigt tak til KGlerup, magnussen, krog og specielt Markhh.
Senest rettet af Per Hvid 22. sep 2015, 21:10, rettet i alt 1 gang.
-
- Medlem
- Indlæg: 1062
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Rudersdal
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 17 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Min forældres fik lavet kædeskift hos Skoda Birkerød sidste år. Inkl. skift af 2 manchetter tog det en formiddag. Det blev omkring 6500,- for det hele. Ca. 5600,- for kædeskiftet alene. Og det er inkl. moms. Det var for kæde og styr, men ikke tandhjul. Den havde kun kørt 130 kkm, men skraldrede fra kæden ved koldstart og bankede fra kæden i tomgang og vibrerede. Den var utroligt støjsvag og rolig i tomgang bagefter.
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 4. sep 2012, 21:29
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Nordsjælland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Vedr værkstedshåndbog, kan du købe et download fra emanualonline.com, denne løsning har jeg selv benyttet, da jeg osse er utilfreds med Hayens bogen. (Jeg syntes da at du underdriver din fingerfærdihed lidt det er sgu da godt klaret ) selvom det tog lidt tid.
Skoda fabia 2010 1,6 tdi cr
Audi A3 1998 1,6 AKL
Audi A3 1998 1,6 AKL
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 223
- Tilmeldt: 14. feb 2012, 23:04
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 39 times
- Been thanked: 13 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Elsker når jeg en gang imellem har ret......................Tak for tilbagemelding...
"Gift med fru Magnussen "
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
Tesla Model 3 LR Refresh 2021
VW POLO AW 1.0 TSI, DSG 2019
VW Touran 1,4 TSI, DSG 2012
-
- Medlem
- Indlæg: 627
- Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
- Has thanked: 0
- Been thanked: 32 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Velbekommen og godt den kom ud at kører igen. Hvordan fik du den knækkede bolt ud?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 18. aug 2015, 08:36
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Knækket bolt og VCDS kina kabel
Mht den knækkede bolt, så fik jeg den ikke ud. Det var på selve hjulet, som man ikke bør røre. Jeg skiftede i stedet hele rem-strammeren og denne bolt er med almindelig højregevind. Da jeg ikke lige kunne skaffe en ny bolt med linkgevind, så opgav jeg i første omgang. I anden omgang opgav jeg helt, da jeg fandt ud at fjederen på den gamle remstrammer var alt for "løs".
Mht bolte så var alle afmonterede bolte almindelig højregevind med undtagelse af ovenstående remstrammerhjul, som jeg slet ikke skulle have rørt.
En lille tip: pak kædesættet op inden afmontering og se på gevindet på de tilhørende bolte, så du er helt sikker.
Jeg var overrasket over hvor mange kræfter, der skulle til for at få krumtapbolten ud. Et lille trykluftværktøj kunne intet gøre, der skulle et stort kraftigt trykluftværktøj til.
I øvrigt mht Kina kabel så kom det lidt bag på mig, at når det importerede vare har en værdi af mere end 80 kr, så kommer der told/importmoms med tilhørende gebyr fra fragtfirmaet. Jeg kunne have købt kablet væsentlig billigere af et kinesisk firma med gratis søfragt. Hvis jeg havde haft tid til at vente.
Mht bolte så var alle afmonterede bolte almindelig højregevind med undtagelse af ovenstående remstrammerhjul, som jeg slet ikke skulle have rørt.
En lille tip: pak kædesættet op inden afmontering og se på gevindet på de tilhørende bolte, så du er helt sikker.
Jeg var overrasket over hvor mange kræfter, der skulle til for at få krumtapbolten ud. Et lille trykluftværktøj kunne intet gøre, der skulle et stort kraftigt trykluftværktøj til.
I øvrigt mht Kina kabel så kom det lidt bag på mig, at når det importerede vare har en værdi af mere end 80 kr, så kommer der told/importmoms med tilhørende gebyr fra fragtfirmaet. Jeg kunne have købt kablet væsentlig billigere af et kinesisk firma med gratis søfragt. Hvis jeg havde haft tid til at vente.
- Krog
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4941
- Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 8362 Hørning
- Has thanked: 45 times
- Been thanked: 16 times
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Super tilbagemelding Per. Det er jo næsten lige til for andre, som skulle være så uheldige at komme i samme situation.
Godt at du er kommet ud og køre igen.
Godt at du er kommet ud og køre igen.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 8. mar 2017, 20:45
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Fabia 1,2 12v Dårlig Trækkraft & Max 3000 Omdrejninger
Står i samme problem lige nu. Har fået den testet, og skiftet sensor uden positivt resultat. Så det er nok kæden som er hoppet, som i så flot beskriver. Men problemet lige nu, er at jeg ikke kan få kæde dækslet af. Det sidder urokkelig fast. Har afmonteret alle bolterne, men kan stadig ikke få det af. Har i haft det problem, eller har i et forslag som kan hjælpe. Vh møller