Motor ryger når varm og bruger meget olie

Besvar
Brugeravatar
Thomaskbh
Nyt medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af Thomaskbh » 11. sep 2015, 08:19

Hey..

Den sidste måneds tid har jeg haft problemer med min bil ryger meget når den er blevet driftvarm.. Men først når den er varm.. Desuden bruger den også en del mere olie nu (ca 1L på 1 måned).. og røgen der kommer ud lugter også af brændt olie..

Problemet er bare at jeg ikke for nogen fejlkoder og bilen trækker helt fint..

Nogen der har en bud på hvad man skal starte med at kikke efter?

Drejer sig om en 2006 a3 2.0 TFSI

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af janny » 11. sep 2015, 09:30

Der er ingen nemme løsninger på det. Enten stempelringe eller olietyve ved ventiler.
Som du beskriver det kommer der helt klart olie i forbrændingsrummet, og der er kun 2 veje.
er der ikke noget med at den motor også er lidt kendt for dårlige stempler??
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Brugeravatar
Thomaskbh
Nyt medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af Thomaskbh » 11. sep 2015, 10:00

janny skrev:Der er ingen nemme løsninger på det. Enten stempelringe eller olietyve ved ventiler.
Som du beskriver det kommer der helt klart olie i forbrændingsrummet, og der er kun 2 veje.
er der ikke noget med at den motor også er lidt kendt for dårlige stempler??

Jo har jeg også læst et par steder.. Har dog aldrig haft nogen problemer med dem.. Men så har jeg da et sted at starte.. har læst frem til det også kunne være turboen.. men så ville jeg vel også kunne mærke det på ydelsen allerede tænker jeg..

Men tak for rådet... :)

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af janny » 11. sep 2015, 14:20

Ja, det kan også være turbo, men med det olieforbrug er jeg ret sikker på at den vil hyle så meget du ikke ville være i tvivl. Nu ved jeg ikke hvor den sidder på benz. men ellers af med trykrør og så mærke turbine hjul for slør (aksialt),
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af Jettadriver » 11. sep 2015, 16:18

Nu er det lidt svært og vide hvor stort dit forbrug er når du skriver 1 liter pr. måned, og vi ikke ved hvor meget du kører i bilen ... 1 liter i forhold til kørte antal kilometer er nemmere at gennemskue for os andre! :)
Men jeg stemmer også for stempler/ringe. Dog er det lidt mærkeligt hvis problemet det er opstået sådan indenfor meget kort tid.
Typisk vil den slags vel kommende snigende med tiden, og ikke "fra den ene til den anden dag".
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

Brugeravatar
Thomaskbh
Nyt medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af Thomaskbh » 11. sep 2015, 16:25

Jettadriver skrev:Nu er det lidt svært og vide hvor stort dit forbrug er når du skriver 1 liter pr. måned, og vi ikke ved hvor meget du kører i bilen ... 1 liter i forhold til kørte antal kilometer er nemmere at gennemskue for os andre! :)
Men jeg stemmer også for stempler/ringe. Dog er det lidt mærkeligt hvis problemet det er opstået sådan indenfor meget kort tid.
Typisk vil den slags vel kommende snigende med tiden, og ikke "fra den ene til den anden dag".

Ja det giver self mening.. Jeg køre ca 800km Per måned..

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af Anders D » 11. sep 2015, 16:25

Jeg har prøvet det samme på en bil jeg har haft med eftermonteret turbo. Der lå forbruget i at turboen lod olie sive ud i koldstiden og altså ind i trykrør med forbrænding i motoren til følge. Det er relativt nemt at tjekke inden man begynder at konkludere at motoren trænger til en totalrenovering. Hvis det er turboen der trykker det ud i koldsiden vil der være olie at spore ved at tage en slange af det laveste sted, måske ved intercooler, uden jeg ved hvor den det er konstrueret på din bil. Så vil der løbe olie ud i en eller anden mængde.

Jeg har også set det løbe ud i udstødningen men så lugter det mere bare som varm olie og ryger ikke helt på samme måde som når det sker ved forbrænding.

Hvis turboen ikke er defekt vil jeg også skyde på olietyvene eller stempelringe, selvom jeg synes en defekt turbo synes mere sandsynlig hvis symptomet er kommet "fra den ene dag til den anden".

Det er da nærliggende at WD Tuning Custom Software måske har presset turboen ud over det tålelige ;)

Brugeravatar
Thomaskbh
Nyt medlem
Indlæg: 196
Tilmeldt: 25. feb 2012, 22:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af Thomaskbh » 11. sep 2015, 18:27

Anders D skrev:Jeg har prøvet det samme på en bil jeg har haft med eftermonteret turbo. Der lå forbruget i at turboen lod olie sive ud i koldstiden og altså ind i trykrør med forbrænding i motoren til følge. Det er relativt nemt at tjekke inden man begynder at konkludere at motoren trænger til en totalrenovering. Hvis det er turboen der trykker det ud i koldsiden vil der være olie at spore ved at tage en slange af det laveste sted, måske ved intercooler, uden jeg ved hvor den det er konstrueret på din bil. Så vil der løbe olie ud i en eller anden mængde.

Jeg har også set det løbe ud i udstødningen men så lugter det mere bare som varm olie og ryger ikke helt på samme måde som når det sker ved forbrænding.

Hvis turboen ikke er defekt vil jeg også skyde på olietyvene eller stempelringe, selvom jeg synes en defekt turbo synes mere sandsynlig hvis symptomet er kommet "fra den ene dag til den anden".

Det er da nærliggende at WD Tuning Custom Software måske har presset turboen ud over det tålelige ;)
Jeg prøver at hvad du anbefaler først.. Tak for hjælpen..

johannes
Aktiv medlem
Indlæg: 1826
Tilmeldt: 17. jun 2008, 17:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: lidt syd for ålborg
Has thanked: 11 times
Been thanked: 26 times

Re: Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af johannes » 12. sep 2015, 07:04

Du skal sørge for at krumtapsudluftning er i orden ellers kan turboen bruge olie

seer
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 29. nov 2009, 22:14
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motor ryger når varm og bruger meget olie

Indlæg af seer » 21. jan 2017, 20:14

Fik du løst dit issue?

Besvar

Tilbage til "Motor"