Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Besvar
Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Indlæg af Morten Hedensted » 4. dec 2015, 23:29

Vi overvejer, at bytte vores 07 Passat med en Multivan med 174 Hk og Tiptronic. Den har rundet 230.000. Hvad skal vi være opmærksomme på og hvad skal vi forvente af problemer?
Er det en problemfyldt model, eller er den bare lige så svag som mange andre moderne biler?
Vi gider ikke nedbrud og værkstedsregninger for en formue både tidligt og sent - derfor denne post.
Håber på lidt gode råd.

På forhånd tak.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Lindegaard
Medlem
Indlæg: 1419
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:23
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ørbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 2 times

Re: Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Indlæg af Lindegaard » 4. dec 2015, 23:31

Stor bil, store regninger ....:)
Touran 2.0 TDI 170hk DSG Highline 7pers Fuld læder
Passat TDI Variant, 3b afn, Highline. SOLGT
Golf III TDI 1z SOLGT
Touran 1,9 TDI 7pers 03 SOLGT

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Indlæg af Morten Hedensted » 5. dec 2015, 00:37

Men ingen konkrete og sikre svagheder?
Jeg har søgt her, der og allevegne og ingen vil/tør udtale sig ret præcis om sådan en bil - Hvorfor?
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Indlæg af pattmann » 6. dec 2015, 09:21

Som der allerede er skrevet, så koster det noget mere at køre i sådan en bil, alene service er dyrere, 8 liter olie, brændstoffilter til 700kr, bremser er dyrere, men den barberer dem heller ikke hurtigere ned end så meget andet.


Men ellers synes jeg det er en stabil bil, der selvfølgelig har sine fejl og svagheder.

Knasten er ikke en typisk svaghed, men heller ikke et ukendt problem, og er i den bekostelige ende.

Ladeluftkøleren irer forstærkningerne væk, og den åbner sig op, kofangeren skal af for at skifte den.

Baghjulslejer, er komplet med nav, så lidt dyr, men er en relativ simpel reparation.

Højre trækaksel og flangeakslen i gearkassen, dog meget sjældent på aut. gearkasser, simpel reparation men dyr i dele.

Generator, tit 150 eller 180 amp, så 3500-4000kr + front skal i service position for at lave.

Hvis bilen er uden partikelfilter, så er vandpumpen en svaghed, og udstødnings manifolden revner i flexrøret ned til turboen, både dyr i arbejdsløn og dele.

Er den med partikelfilter, så slider den pakningen mellem turbo og manifold op, og der knækker tit pindbolte til manifolden på cyl 1, her er delene ikke så dyre, men til gengæld en del timer.

Bøs og kødben til krænger kan støje en del, men er overkommelige både at skifte og betale.

Er den med el skydedøre så er wire trækket også populært der.

Gearkassen skal være serviceret ordentligt, og gerne ofterer end forskrifterne, der er flere der gør i at reperarerer dem, men jeg har endnu ikke set det har holdt ordentligt, så skulle der ske noget, så er det meget dyrt!


Hvis du kan "nøjes" ville jeg gå efter en nyere Sharan, for hvis du har kørt med DSG i nogle år, så bliver du aldrig tilfreds med gearkassen, og 7N Sharan'en er efter min mening meget bedre kørende, bla med DSG, elektronisk servo styring, multilink bagaksel, og generelt nyere teknik og elektronik, og ikke så dyr at have med at gøre i det daglige.
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

Brugeravatar
Rheinlaender
Medlem
Indlæg: 827
Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aarup 5560
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Indlæg af Rheinlaender » 6. dec 2015, 09:56

Jeg havde en arbejdskolega der købte en med ca samme km tal der stod gearkassen af efter garantien fra forhandleren var væk. Det er en dyr rep hvis du ikke kan lave det selv (ca50000kr) så evt køb en der har fået ny gearkasse.
Venlig Hilsen
Bjørn Rheinlænder
LinkedIn

11/2023 Skoda Enyaq 80X Sportsline Max

Jay-Jay
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 127 times
Been thanked: 30 times

Re: Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Indlæg af Jay-Jay » 6. dec 2015, 10:42

Jeg fik renoveret gearkassen på min ved 187.000 km for knapt et år siden, hvor der samtidigt blev skiftet en stikaksel.
Pris : 57.423 kr
Og som skrevet længere oppe, så er det en dyr bil at holde kørende.
Ejerafgiften er på knapt 14.000 kr.
Jeg kører MAX 10 km/l
Har fået skiftet wire til skydedør i begge sider til 4.500 kr/stk, og så er der alle de andre "svage" ting ved dem.
Men alt i alt en fantastisk dejlig bil med masser af køreglæde, for mit vedkommende i hvertfald.

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Indlæg af Morten Hedensted » 6. dec 2015, 21:41

Fedt med lidt konkrete input.
Pt. er bilen på standby, vi overvejer om det er pengene og risikoen værd. Selvom det er en lækker bil. Vi har kigget på den og ikke f.eks Sharan, fordi vi begge gerne vil højere op, da vi godt kan li det ekstra overblik det giver, vi er skadede af vores arbejde, jeg kører lastbil og hun har kørt kurerbil i mange år.
Umiddelbart virker det til, at vi nok er mere stabilt kørende med vores Passat, selvom alle sagde da vi købte den, at den var skrøbelig og at alt faldt fra hinanden - Det er ikke sket, måske vi bare har været heldige.

Indtil videre tak for input og kommer nogen i tanke om mere eller andet, så hører vi stadig gerne om det.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Rheinlaender
Medlem
Indlæg: 827
Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aarup 5560
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Indlæg af Rheinlaender » 6. dec 2015, 21:52

Morten Hedensted skrev:Fedt med lidt konkrete input.
Pt. er bilen på standby, vi overvejer om det er pengene og risikoen værd. Selvom det er en lækker bil. Vi har kigget på den og ikke f.eks Sharan, fordi vi begge gerne vil højere op, da vi godt kan li det ekstra overblik det giver, vi er skadede af vores arbejde, jeg kører lastbil og hun har kørt kurerbil i mange år.
Umiddelbart virker det til, at vi nok er mere stabilt kørende med vores Passat, selvom alle sagde da vi købte den, at den var skrøbelig og at alt faldt fra hinanden - Det er ikke sket, måske vi bare har været heldige.

Indtil videre tak for input og kommer nogen i tanke om mere eller andet, så hører vi stadig gerne om det.
Det er også den årgang passat du har hvor de fleste fejl var udbedret så ikke kun held :)

Jeg ved godt det er et Vag forum men har du kigget på en Mercedes Viano?
Venlig Hilsen
Bjørn Rheinlænder
LinkedIn

11/2023 Skoda Enyaq 80X Sportsline Max

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Go og/eller no go på Multivan TDI 174 med Tiptronic

Indlæg af Morten Hedensted » 7. dec 2015, 22:48

Ja, jeg har faktisk lige i dag tænkt på Mercedes Viano - Eller retter tænkte jeg Vito, havde glemt den har sit eget navn på hvide plader. Har haft Vito V6 som firmabil, den kørte heller ikke dårligt.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Besvar

Tilbage til "Motor"