Rense turbo

Besvar
Jasoe74
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. okt 2014, 18:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Rense turbo

Indlæg af Jasoe74 » 4. jan 2016, 19:01

Jeg har lidt problemer med at min turbo overbooster engang imellem og tror det kan være en tilsodet turbo.
Jeg har planlagt at få turboen af bilen, skilt den ad og renset helt i bund samt ultralydsrenset til allersidst inden monteringen.
Er der nogle som har erfaringer gode/dårlige vil jeg gerne høre dem

janny
Aktiv medlem
Indlæg: 1565
Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 104 times

Re: Rense turbo

Indlæg af janny » 4. jan 2016, 19:20

Skil den ad og læg delene i blød i f.eks en maxi 3 blandet halv med vand. Det tager langt det meste og du kan bruge en blød børste til det sidste.
Dem jeg har renset på denne måde har ikke haft behov for ultra rens bagefter.
Hvis det er helt kokset sammen kan du have behov for at fjerne det grove mekanisk inden iblødsætning.
mvh Jan
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Rense turbo

Indlæg af Nicklossi » 4. jan 2016, 19:34

Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.

Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet :)

Brugeravatar
StefanDK
Nyt medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rense turbo

Indlæg af StefanDK » 4. jan 2016, 20:27

Nicklossi skrev:Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.

Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet :)
Har det skib ikke sejlet på HFO?
Som er svovlholdigt?

Brændstof i EU, har ikke indholdt svovl siden 2009. (http://mst.dk/borger/luftforurening/bil ... ndstoffer/)

Uden svovl, kommer der ingen svovlsyre med vand :-)
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rense turbo

Indlæg af jlf1 » 4. jan 2016, 20:32

hej
jeg var også tæt ved dette. men valgte ny Turbo.
Kører som en drøm nu....
Givet godt ud...
Ses Jimmy

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Rense turbo

Indlæg af Nicklossi » 4. jan 2016, 20:48

StefanDK skrev:
Nicklossi skrev:Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.

Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet :)
Har det skib ikke sejlet på HFO?
Som er svovlholdigt?

Brændstof i EU, har ikke indholdt svovl siden 2009. (http://mst.dk/borger/luftforurening/bil ... ndstoffer/)

Uden svovl, kommer der ingen svovlsyre med vand :-)
Jo, det var selvfølgelig hfo. Kører jeres biler ikke på heavy fuel? Er jeg den eneste der har en fuel preheater i bagagerummet? :D

Brugeravatar
StefanDK
Nyt medlem
Indlæg: 476
Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ribe
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Rense turbo

Indlæg af StefanDK » 4. jan 2016, 20:51

He he, du er vidst en af de få :-)
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/

Jasoe74
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. okt 2014, 18:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rense turbo

Indlæg af Jasoe74 » 9. jan 2016, 19:46

Blot til info!!!

Så fik jeg turboen renset helt i bund og ultralydsrenset og selvfølgelig også tjekket for slør og andre defekter.
Nu køre den bare perfekt, føler også den er blevet mere kvik i optrækket, men det er måske bare noget jeg bilder mig selv ind. Den køre ihverfald som den skal nu og overbooster ikke mere :D

2meter
Nyt medlem
Indlæg: 134
Tilmeldt: 12. jan 2014, 21:09
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 0

Re: Rense turbo

Indlæg af 2meter » 10. jan 2016, 21:44

Det lyder rigtig godt, at du fik renset turboen og endnu bedre at det virker perfekt. :D

Du har vel ikke et par illustrative billeder du kunne lægge op.
Det kunne også være fedt for "amatører" som mig med lidt info omk. tilspændingsmoment og nærmere beskrivelse af adskillelse, rens og samling/montering.

Jeg håber du har mod på at poste lidt mere info.
2008 VW Passat Variant 1.8 TSI - 3C5 - B6 - BZB

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Rense turbo

Indlæg af skyrider » 10. jan 2016, 23:32

2meter skrev:Det lyder rigtig godt, at du fik renset turboen og endnu bedre at det virker perfekt. :D

Du har vel ikke et par illustrative billeder du kunne lægge op.
Det kunne også være fedt for "amatører" som mig med lidt info omk. tilspændingsmoment og nærmere beskrivelse af adskillelse, rens og samling/montering.

Jeg håber du har mod på at poste lidt mere info.
Der er lidt inspirationsbilleder her :D
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=51208
______________________________________________
Mvh.

Jasoe74
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 9. okt 2014, 18:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rense turbo

Indlæg af Jasoe74 » 11. jan 2016, 17:48

Nu var det ikke mig selv som udførte opgaven, det har jeg simpelthen ikke evnerne til og derfor har jeg heller ikke billeder

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Rense turbo

Indlæg af Fabianen » 11. jan 2016, 18:09

Nicklossi skrev:Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.

Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet :)
Kan det være derfor at der er nogle som forstøvet vand ind i indsugningen for at "decarbonisere" materiellet?

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Rense turbo

Indlæg af Nicklossi » 11. jan 2016, 21:24

Fabianen skrev:
Nicklossi skrev:Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.

Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet :)
Kan det være derfor at der er nogle som forstøvet vand ind i indsugningen for at "decarbonisere" materiellet?
Nah. Som skrevet ovenfor, så glemte jeg den detalje, at der var en motor der kørte på HFO - Heavy Fuel Oil, hvilket har et højt indhold af svovl = svovlsyre.
Derudover, så vil jeg ikke tro, at der er nok kontakttid til, at de kan nå at danne en kemisk process. Jeg ved dog, at nogle sprøjter vand ind i turboladeren på de store motorer, og der er det så den mekaniske process, som renser turbinerne. Før i tiden (måske stadig i dag?) brugte man nøddeskaller, men har hørt en historie om, at nogle begyndte at brokke sig over det, fordi de mente det var fødevarer. Om historien er sand, ved jeg ikke.

Jeg tror man bruger vand/methanol i indsugningen (på tunede motorer) fordi vandet ikke kan komprimeres, og der derved kommer en højere kompression pga den mindre volumen (grundet vandet optager plads) i forbrændingskammeret. :)

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 1009
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 153 times

Re: Rense turbo

Indlæg af Tor Morrison » 12. jan 2016, 02:31

Nicklossi skrev:
Jeg tror man bruger vand/methanol i indsugningen (på tunede motorer) fordi vandet ikke kan komprimeres, og der derved kommer en højere kompression pga den mindre volumen (grundet vandet optager plads) i forbrændingskammeret. :)
Det er forkert. Man bruger vand/methanol for at køle og det nedsætter risikoen for tændingsbanken, så man bedre
kan køre med mere turbotryk og timing.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Rense turbo

Indlæg af Nicklossi » 12. jan 2016, 21:45

Tor Morrison skrev:
Nicklossi skrev:
Jeg tror man bruger vand/methanol i indsugningen (på tunede motorer) fordi vandet ikke kan komprimeres, og der derved kommer en højere kompression pga den mindre volumen (grundet vandet optager plads) i forbrændingskammeret. :)
Det er forkert. Man bruger vand/methanol for at køle og det nedsætter risikoen for tændingsbanken, så man bedre
kan køre med mere turbotryk og timing.
Det giver også god mening. Nu ved jeg ikke hvor meget vand der bliver sprøjtet ind, men det kan næppe være meget, hvis ikke det ændrer kompressionen :)

Besvar

Tilbage til "Motor"