Rense turbo
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 113
- Tilmeldt: 9. okt 2014, 18:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Rense turbo
Jeg har lidt problemer med at min turbo overbooster engang imellem og tror det kan være en tilsodet turbo.
Jeg har planlagt at få turboen af bilen, skilt den ad og renset helt i bund samt ultralydsrenset til allersidst inden monteringen.
Er der nogle som har erfaringer gode/dårlige vil jeg gerne høre dem
Jeg har planlagt at få turboen af bilen, skilt den ad og renset helt i bund samt ultralydsrenset til allersidst inden monteringen.
Er der nogle som har erfaringer gode/dårlige vil jeg gerne høre dem
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: Rense turbo
Skil den ad og læg delene i blød i f.eks en maxi 3 blandet halv med vand. Det tager langt det meste og du kan bruge en blød børste til det sidste.
Dem jeg har renset på denne måde har ikke haft behov for ultra rens bagefter.
Hvis det er helt kokset sammen kan du have behov for at fjerne det grove mekanisk inden iblødsætning.
mvh Jan
Dem jeg har renset på denne måde har ikke haft behov for ultra rens bagefter.
Hvis det er helt kokset sammen kan du have behov for at fjerne det grove mekanisk inden iblødsætning.
mvh Jan
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Rense turbo
Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.
Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.
Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet
- StefanDK
- Nyt medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 10 times
Re: Rense turbo
Har det skib ikke sejlet på HFO?Nicklossi skrev:Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.
Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet
Som er svovlholdigt?
Brændstof i EU, har ikke indholdt svovl siden 2009. (http://mst.dk/borger/luftforurening/bil ... ndstoffer/)
Uden svovl, kommer der ingen svovlsyre med vand
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 311
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Rense turbo
hej
jeg var også tæt ved dette. men valgte ny Turbo.
Kører som en drøm nu....
Givet godt ud...
Ses Jimmy
jeg var også tæt ved dette. men valgte ny Turbo.
Kører som en drøm nu....
Givet godt ud...
Ses Jimmy
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Rense turbo
Jo, det var selvfølgelig hfo. Kører jeres biler ikke på heavy fuel? Er jeg den eneste der har en fuel preheater i bagagerummet?StefanDK skrev:Har det skib ikke sejlet på HFO?Nicklossi skrev:Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.
Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet
Som er svovlholdigt?
Brændstof i EU, har ikke indholdt svovl siden 2009. (http://mst.dk/borger/luftforurening/bil ... ndstoffer/)
Uden svovl, kommer der ingen svovlsyre med vand
- StefanDK
- Nyt medlem
- Indlæg: 476
- Tilmeldt: 7. nov 2014, 10:25
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 10 times
Re: Rense turbo
He he, du er vidst en af de få
Touran Highline 190 TDI DSG
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 113
- Tilmeldt: 9. okt 2014, 18:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Rense turbo
Blot til info!!!
Så fik jeg turboen renset helt i bund og ultralydsrenset og selvfølgelig også tjekket for slør og andre defekter.
Nu køre den bare perfekt, føler også den er blevet mere kvik i optrækket, men det er måske bare noget jeg bilder mig selv ind. Den køre ihverfald som den skal nu og overbooster ikke mere
Så fik jeg turboen renset helt i bund og ultralydsrenset og selvfølgelig også tjekket for slør og andre defekter.
Nu køre den bare perfekt, føler også den er blevet mere kvik i optrækket, men det er måske bare noget jeg bilder mig selv ind. Den køre ihverfald som den skal nu og overbooster ikke mere
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 134
- Tilmeldt: 12. jan 2014, 21:09
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vordingborg
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 0
Re: Rense turbo
Det lyder rigtig godt, at du fik renset turboen og endnu bedre at det virker perfekt.
Du har vel ikke et par illustrative billeder du kunne lægge op.
Det kunne også være fedt for "amatører" som mig med lidt info omk. tilspændingsmoment og nærmere beskrivelse af adskillelse, rens og samling/montering.
Jeg håber du har mod på at poste lidt mere info.
Du har vel ikke et par illustrative billeder du kunne lægge op.
Det kunne også være fedt for "amatører" som mig med lidt info omk. tilspændingsmoment og nærmere beskrivelse af adskillelse, rens og samling/montering.
Jeg håber du har mod på at poste lidt mere info.
2008 VW Passat Variant 1.8 TSI - 3C5 - B6 - BZB
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Rense turbo
Der er lidt inspirationsbilleder her2meter skrev:Det lyder rigtig godt, at du fik renset turboen og endnu bedre at det virker perfekt.
Du har vel ikke et par illustrative billeder du kunne lægge op.
Det kunne også være fedt for "amatører" som mig med lidt info omk. tilspændingsmoment og nærmere beskrivelse af adskillelse, rens og samling/montering.
Jeg håber du har mod på at poste lidt mere info.
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=51208
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 113
- Tilmeldt: 9. okt 2014, 18:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Rense turbo
Nu var det ikke mig selv som udførte opgaven, det har jeg simpelthen ikke evnerne til og derfor har jeg heller ikke billeder
Re: Rense turbo
Kan det være derfor at der er nogle som forstøvet vand ind i indsugningen for at "decarbonisere" materiellet?Nicklossi skrev:Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.
Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Rense turbo
Nah. Som skrevet ovenfor, så glemte jeg den detalje, at der var en motor der kørte på HFO - Heavy Fuel Oil, hvilket har et højt indhold af svovl = svovlsyre.Fabianen skrev:Kan det være derfor at der er nogle som forstøvet vand ind i indsugningen for at "decarbonisere" materiellet?Nicklossi skrev:Hvis det er sodet til, kan du nøjes med at ligge delene i koldt vand natten over.
Vand plus sod giver svovlsyre, som vil opløse skidtet helt af sig selv. Kan være du skal omgang med en stålbørste bagefter dog.
Opdagede det en gang jeg var ude som skibsmontør og rense en stor turbolader, som stor på en Palle udenfor. Vi gik i gang med vinkelsliber med stålbørste, nålebanker osv, og der skete intet. Dagen efter, hvor der havde været dug om natten, så skulle vi stort set bare kigge på det, så faldt soden af.
Efterfølgende blev blandt andet ventiler osv stillet i spande med koldt vand, og det fungerer helt fint og koster stort set intet
Derudover, så vil jeg ikke tro, at der er nok kontakttid til, at de kan nå at danne en kemisk process. Jeg ved dog, at nogle sprøjter vand ind i turboladeren på de store motorer, og der er det så den mekaniske process, som renser turbinerne. Før i tiden (måske stadig i dag?) brugte man nøddeskaller, men har hørt en historie om, at nogle begyndte at brokke sig over det, fordi de mente det var fødevarer. Om historien er sand, ved jeg ikke.
Jeg tror man bruger vand/methanol i indsugningen (på tunede motorer) fordi vandet ikke kan komprimeres, og der derved kommer en højere kompression pga den mindre volumen (grundet vandet optager plads) i forbrændingskammeret.
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1009
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 153 times
Re: Rense turbo
Det er forkert. Man bruger vand/methanol for at køle og det nedsætter risikoen for tændingsbanken, så man bedreNicklossi skrev:
Jeg tror man bruger vand/methanol i indsugningen (på tunede motorer) fordi vandet ikke kan komprimeres, og der derved kommer en højere kompression pga den mindre volumen (grundet vandet optager plads) i forbrændingskammeret.
kan køre med mere turbotryk og timing.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2764
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Rense turbo
Det giver også god mening. Nu ved jeg ikke hvor meget vand der bliver sprøjtet ind, men det kan næppe være meget, hvis ikke det ændrer kompressionenTor Morrison skrev:Det er forkert. Man bruger vand/methanol for at køle og det nedsætter risikoen for tændingsbanken, så man bedreNicklossi skrev:
Jeg tror man bruger vand/methanol i indsugningen (på tunede motorer) fordi vandet ikke kan komprimeres, og der derved kommer en højere kompression pga den mindre volumen (grundet vandet optager plads) i forbrændingskammeret.
kan køre med mere turbotryk og timing.