Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
- scrallar
- Nyt medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Hej. Vi har et problem med min fars Transport T5 2,5tdi 130hk årgang 2006.
Den er begyndt at smide olie fra motor udluftnings slangen ind i røret før turboen. Noget af det ryger ind i turboen så bilen ryger en lille smule når man giver den gas, og noget af det ryger ud af samlingen så det drypper ned på jorden hvor den holder.
For et måneds tid siden hvor jeg tjekkede olien der var den lige over maksimum (Må havde fyldt lige for meget på), så jeg sugede en halvliter op så den kom ned på normal. Men det har ikke hjulpet.
Er der nogle der måske har en forklaring på hvorfor den gør det?
Her er lidt billeder så i bedre kan se hvad jeg mener. Det sidste billede er nede fra hvor man kan se olien løber ned af røret oppe fra samlingen.
http://peecee.dk/uploads/012016/Billede ... .46111.jpg
http://peecee.dk/uploads/012016/Billede ... .11111.jpg
http://peecee.dk/uploads/012016/Billede ... .40111.jpg
Den er begyndt at smide olie fra motor udluftnings slangen ind i røret før turboen. Noget af det ryger ind i turboen så bilen ryger en lille smule når man giver den gas, og noget af det ryger ud af samlingen så det drypper ned på jorden hvor den holder.
For et måneds tid siden hvor jeg tjekkede olien der var den lige over maksimum (Må havde fyldt lige for meget på), så jeg sugede en halvliter op så den kom ned på normal. Men det har ikke hjulpet.
Er der nogle der måske har en forklaring på hvorfor den gør det?
Her er lidt billeder så i bedre kan se hvad jeg mener. Det sidste billede er nede fra hvor man kan se olien løber ned af røret oppe fra samlingen.
http://peecee.dk/uploads/012016/Billede ... .46111.jpg
http://peecee.dk/uploads/012016/Billede ... .11111.jpg
http://peecee.dk/uploads/012016/Billede ... .40111.jpg
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2761
- Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 26 times
- Been thanked: 501 times
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen
Er det en pumpedyse motor? Det med forhøjet oliestand kan være pga oringene rundt om dyserne er utætte. Hvis det er tilfældet, kan den blande diesel i motorolien, med forhøjet oliestand til følge. Har lige oplevet det på min golf
- scrallar
- Nyt medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Har ikke så meget forstand på den motor, men mon ikke det er med pumpedyse?
Men det skal lige siges at da jeg tjekkede for 1måneds tid siden hvor oliestanden var lidt høj (Håber/tror stadigvæk på det er fordi vi har fyldt for meget på sidst vi fyldte olie på), der sugede jeg cirka 0,5-1liter olie op, og tørrede rørende godt af indvendigt og udvendigt. Nu her hvor jeg igen har tjekket 1måned efter så er olie standen nede på lav, og rørende er igen snasket ind.
Så jeg ved ikke om den blander diesel i olien når olie standen ikke bliver højere...
Men det skal lige siges at da jeg tjekkede for 1måneds tid siden hvor oliestanden var lidt høj (Håber/tror stadigvæk på det er fordi vi har fyldt for meget på sidst vi fyldte olie på), der sugede jeg cirka 0,5-1liter olie op, og tørrede rørende godt af indvendigt og udvendigt. Nu her hvor jeg igen har tjekket 1måned efter så er olie standen nede på lav, og rørende er igen snasket ind.
Så jeg ved ikke om den blander diesel i olien når olie standen ikke bliver højere...
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
-
- Medlem
- Indlæg: 518
- Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 62 times
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Mnjaerh, det er da ikke unormalt at der kommet lidt olietåge i indsugninge fra turbo'en / Slidt turbo.
Du er sikker på det kommer fra udluftningen ?? - Så er der vel kun slidte / dårlige stempelringe til at skabe tryk i krumtaphuset... ??
/ Lars
Du er sikker på det kommer fra udluftningen ?? - Så er der vel kun slidte / dårlige stempelringe til at skabe tryk i krumtaphuset... ??
/ Lars
---
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
If it work's, don't fxxx with it...
- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...
- scrallar
- Nyt medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Jeg syntes bare det er liiige i overkanten til kun at være en lille smule...
Ja jeg er 100% sikker på det kommer fra den udluftningsslange.
Jeg kan vel klikke udluftningsslangen af indsugningsrøret, og sætte det over i en cola flaske for at se hvor meget olie der egenligt pisser ud over et hvis antal kilometer. Det skulle der vel ikke være noget problem i vel? Og så selvfølgelig lukke hullet til i indsugningsrøret hvor udluftningsslangen har siddet.
Bilen køre/trækker fint. Den er chippet til omkring 173hk.
Ja jeg er 100% sikker på det kommer fra den udluftningsslange.
Jeg kan vel klikke udluftningsslangen af indsugningsrøret, og sætte det over i en cola flaske for at se hvor meget olie der egenligt pisser ud over et hvis antal kilometer. Det skulle der vel ikke være noget problem i vel? Og så selvfølgelig lukke hullet til i indsugningsrøret hvor udluftningsslangen har siddet.
Bilen køre/trækker fint. Den er chippet til omkring 173hk.
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Jeg ved ikke hvordan det virker specifikt på den motor, så jeg skal ikke gøre mig klogere end at sige at du nok skal passe på med det du skriver.
Normalt består PCV systemet (udluftning) af to kanaler, to er spærret af envejsventiler.
Der går en slange til at blæse oliedampe ud af motoren, enten før turboen eller efter. Men der går også en slange fra umiddelbart efter LMM ind til motoren, som trækker frisk erstatningsluft ind i motoren til at erstatte de dampe der bliver ført ud.
Hvis der er tale om luftslangen, så er den også udført med en envejsventil, så der ikke normalt kommer olie ud af den, men denne ventil har en indbygget sikkerhed der gør, at den åbner (begge veje) hvis olietrykket bliver for højt. Når du skriver at der har været for meget olie på og at oliestanden ændrer sig, er det måske en ide at være meget sikker på, hvilken af de slanger du har fat i.
Tager du afgangen af og ned i en flaske bør der f.eks. ikke ske noget. Blænder du den af kan motoren ikke komme af med oliedampene. Tager du indsugningen til systemet af og spærrer, så kan der ikke komme erstatsningsluft ind og dermed stopper systemet med at cirkulere, og oliedampene kommer ikke ud. Begge ting kan vel også påvirke olietrykket ret voldsomt.
Mange hilsner,
Nicolai
Normalt består PCV systemet (udluftning) af to kanaler, to er spærret af envejsventiler.
Der går en slange til at blæse oliedampe ud af motoren, enten før turboen eller efter. Men der går også en slange fra umiddelbart efter LMM ind til motoren, som trækker frisk erstatningsluft ind i motoren til at erstatte de dampe der bliver ført ud.
Hvis der er tale om luftslangen, så er den også udført med en envejsventil, så der ikke normalt kommer olie ud af den, men denne ventil har en indbygget sikkerhed der gør, at den åbner (begge veje) hvis olietrykket bliver for højt. Når du skriver at der har været for meget olie på og at oliestanden ændrer sig, er det måske en ide at være meget sikker på, hvilken af de slanger du har fat i.
Tager du afgangen af og ned i en flaske bør der f.eks. ikke ske noget. Blænder du den af kan motoren ikke komme af med oliedampene. Tager du indsugningen til systemet af og spærrer, så kan der ikke komme erstatsningsluft ind og dermed stopper systemet med at cirkulere, og oliedampene kommer ikke ud. Begge ting kan vel også påvirke olietrykket ret voldsomt.
Mange hilsner,
Nicolai
- scrallar
- Nyt medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Så kan jeg vel prøve at lave sådan en løsning her?
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 97
- Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Hvis det i virkeligheden er indsugningsslangen til PCV systemet, du har fat i (igen - kender ikke den specifikke motor), så skal den jo have tilført ren (filtreret) luft. Så i teorien kan du godt gøre sådan der, men den flaske skal ikke blive fuld mens motoren kører, og den skal af gode grunde heller ikke lukke oliedampe ind igen.
- scrallar
- Nyt medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Må nok hellere se om der er andre der svare der måske bedre kender til sådan en transporter, skulle jo nødig ødelægge noget
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 102
- Tilmeldt: 3. jul 2008, 18:43
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sønderborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Prøv at lav indlæg på Caravelle.dk omkring det.
Der er nogle guruer derinde (specielt ham som hedder kriller) som er mekaniker og specialiceret i T4 og T5'ere.
Han kan med garanti svare dig på hvad problemet er, og tror enda hvis du ringer til ham, kan han give dig svar med det samme på hvad det kan være, eller hvad du bør prøve først.
Ps har samme motor i min og den bruger ikke olie, og smider så godt som intet retur den vej.
Der er nogle guruer derinde (specielt ham som hedder kriller) som er mekaniker og specialiceret i T4 og T5'ere.
Han kan med garanti svare dig på hvad problemet er, og tror enda hvis du ringer til ham, kan han give dig svar med det samme på hvad det kan være, eller hvad du bør prøve først.
Ps har samme motor i min og den bruger ikke olie, og smider så godt som intet retur den vej.
- scrallar
- Nyt medlem
- Indlæg: 483
- Tilmeldt: 29. dec 2012, 19:06
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: 4690 Haslev / 3500 Værløse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Hvorfor smider transporter T5 olie ind i indsugningen?
Tak for tippet. Jeg prøver at skrive derinde, og ser om kriller ikke muligvis skulle svare
Bil: Skoda octavia combi elegance 1,9 TDI 12/2009
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi
http://www.bilgalleri.dk/galleri/261210 ... ance_combi